InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > DAF Nederland: DAF Trucks

DAF Nederland: DAF Trucks

DAF Nederland: DAF Trucks DAF is een Nederlandse vrachtwagenproducent. Het bedrijf is opgericht in 1928 als machinefabriek en kleine smederij. Het bedrijf is later aanhangwagens gaan produceren. Later heeft het bedrijf een eigen vrachtwagenfabriek geopend en is de productie van vrachtwagens gestart. DAF is de Nederlandse marktleider in de vrachtwagenmarkt, maar liefst één op de drie vrachtwagens welke geregistreerd worden zijn geproduceerd door DAF. DAF kent in totaal drie productiefaciliteiten verdeeld over Europa.

DAF Nederland

DAF is marktleider op de Nederlandse vrachtwagenmarkt. Ongeveer één op de drie vrachtwagens welke geregistreerd worden zijn geproduceerd door DAF. DAF werkt volgens het build to order principe. De productie van vrachtwagens wordt pas gestart nadat een klant een order heeft geplaatst. Iedere vrachtwagen kan namelijk specifiek gemaakt worden tot op detail voor de behoefte van klanten. De productie van DAF Nederland vindt plaats in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Het DAF Design Center is ook gevestigd in Eindhoven. DAF heeft in Nederland 84 locaties vertegenwoordigd door DAF Sales en Service dealers. Hiermee is een service punt binnen een straal van 30 minuten te bereiken binnen ons land.

Productiefaciliteiten

De productie van DAF vindt plaats in Eindhoven (Nederland), Westerlo (België), en Leyland (Verenigd Koninkrijk). De productie van motoren, cabines, assen, chassis en eindassemblage vindt plaats in Eindhoven. Het terrein van DAF in Eindhoven heeft een totaal oppervlak van meer dan 900.000 vierkante meter. In Westerlo vindt de productie van cabines en assen plaats. Op alle productieafdelingen wordt gebruik gemaakt van robots welke zorgen voor precisie en een verhoogde snelheid van assemblage. Tevens bieden de robots ondersteuning voor de zware werkzaamheden welke plaatsvinden in de fabriek.

Historie van DAF

De broers Hub en Wim van Doorne hebben in 1928 de basis gelegd van DAF. Het bedrijf is hier geopend en zijn begonnen als een kleine smederij en machinefabriek. In 1932 ontwikkelde het bedrijf zich verder en werd er besloten om aanhangwagens en opleggers te gaan produceren. in 1949 werd in de aanhangwagenfabriek de eerste DAF truck geproduceerd. in 1950 heeft het bedrijf een eigen truckfabriek gebouwd en hiermee de productie gestart van chassis voor drie, vijf-, en zestons vrachtwagens. Het bedrijf kon met deze fabriek ongeveer 10 tot 12 trucks per week produceren. Op 3 mei 1995 heeft het bedrijf onder aanwezigheid van alle, op dat moment 2.500, medewerkers het tienduizendste truckchassis afgeleverd. In 1999 is DAF's 500.000ste geproduceerde truck afgeleverd.

Aandacht voor het milieu

DAF probeert bij alle bedrijfsactiviteiten rekening te houden met het milieu. Zo gebruik het bedrijf in plaats van hoogwaardig drinkwater gebruik van water uit een nabij kanaal. Verder worden er in het testlab voor de motoren gebruik gemaakt van elektrische motorremmen. Met deze elektrische motorremmen kan energie opgewekt worden welke vervolgens toegepast kan worden in de fabriek. In totaal wordt er voldoende energie opgewekt om ongeveer 20% van de voorzieningen in de fabriek in Eindhoven te kunnen voorzien van elektriciteit.

Niet alleen binnen het bedrijf zelf wordt rekening gehouden met het milieu, maar ook in de producten wil DAF het milieu zo minimaal mogelijk belasten. In de PACCAR motoren wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige roetfilters welke ruimschoots onder de buitengewoon lage EEV-normen blijven.

DAF blijft zich voortdurend ontwikkelen en is op zoek naar nieuwe mogelijkheden om het milieu nog beter te kunnen besparen. Hierbij wordt rekening gehouden met het geluid, schadelijke uitlaatgassen, minder onderhoud en betere recyclingmogelijkheden. DAF is aan het experimenteren met dieselelektrische hybridenvoertuigen welke hieraan mee zullen moeten werken.

Vestigingen

DAF Nederland (verkooporganisatie)

Bezoekadres:
Hooge Akker 2
5661 NG GELDROP
Nederland
+31 (0)40 267 7777
daf.nederland@daftrucks.com

DAF Trucks N.V.

Bezoekadres:
Hugo van der Goeslaan 1
5643 TW Eindhoven
Nederland
+31 (0)40 214 9111
info@daftrucks.com
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.daf.eu/

Reageer op het artikel "DAF Nederland: DAF Trucks"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 30-10-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!