Werken als vrachtwagenchauffeur
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben het steeds lastiger om aan het werk te blijven. Er is sprake van een toenemende concurrentie van chauffeurs uit Oost-Europa. Zij zijn aantrekkelijk voor transporteurs omdat zij een veel lager salaris vragen dan Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Het voordeel van het werk als internationaal chauffeur is dat je veel van de wereld ziet. Het basissalaris is niet heel goed, maar er zijn wel veel mogelijkheden om dit op te krikken met toeslagen.
Veel vrachtwagenchauffeurs weten al op jonge leeftijd dat zij later op de vrachtwagen willen rondrijden. Het is voor hen een jongensdroom. In het beroep zijn er echter veel veranderingen gaande. Vroeger was het een beroep waar chauffeurs dagenlang weg waren en een heel Europa doorreden. Ze maakten lange uren en brachten veel tijd op de weg door. Daar werd al iets aan gedaan door het instellen van een tijdsklok. Chauffeurs mochten nog maar een maximaal uren achtereen op de weg doorbrengen. Anders zouden zij te vermoeid raken en dat zou vervolgens weer kunnen leiden tot gevaar op de weg. Voorheen was die tijdsklok nog makkelijk te manipuleren, maar dat werd steeds lastiger naarmate de technieken ook beter werden. Tegenwoordig heeft de Nederlandse chauffeur ook te maken met de toenemende concurrentie van Oost-Europese chauffeurs. Zij vragen een lager salaris en zijn voor de werkgever dus ook veel aantrekkelijker, zeker in tijden van crisis.
Veel van de wereld zien
De meeste chauffeurs hebben doorgaans een eigen truck. De meest vrachtwagens zijn ongeveer veertig ton groot. Deze zijn zo groot, zodat er makkelijk veel goederen vervoerd kunnen worden. Daarmee is het rendement het hoogst. In Nederland rijden er met name veel vrachtwagens van DAF rond. Het voordeel van het werk als internationaal chauffeur is dat je veel van de wereld ziet. In Nederland en België worden er met name vanuit de haven van Antwerpen en Rotterdam goederen door heel Europa vervoerd. Een deel van dat vervoer dat in het verleden door vrachtwagens werd verzorgd verloopt inmiddels via de Betuwelijn, maar nog steeds is er een belangrijke plaats in de vervoersketen voor de vrachtwagens.
Opleiding van een vrachtwagenchauffeur
Wie vrachtwagenchauffeur wil worden moet zijn groot rijbewijs halen. Daarmee is het toegestaan om op een een grote vrachtwagen te rijden. Iedereen die een rijbewijs B heeft kan lessen nemen op zijn groot rijbewijs C te halen. Alle grote rijscholen bieden deze mogelijkheid wel. Het is wel prijzig. Het is daarom aan te raden om nieuwe baas voor de lessen te laten betalen. Dat is wel lastiger geworden, aangezien er een voldoende aanbod is van vrachtwagenchauffeurs. Daardoor zullen werkgevers minder scheutig zijn met het weggeven van allerlei voordeeltjes. Wie zijn rijbewijs wil halen voor op de vrachtwagen moet ook weer een theoretische cursus afleggen. Deze cursus is behoorlijk pittig, dus u zult wel weer in de boeken moeten duiken, waarschijnlijk ook als u eerder al uw rijbewijs heeft gehaald. Het is ook mogelijk om uw rijbewijs te halen in een spoedcursus van 5 tot 8 dagen.
Salaris van een vrachtwagenchauffeur
Het gemiddelde basissalaris van een vrachtwagenchauffeur ligt wel laag. Een starter verdient gemiddeld ongeveer 1800 euro. Dat kan in de jaren daarna oplopen tot ongeveer 2400 euro. De lonen zullen in de toekomst niet veel verder stijgen. Nu is een Nederlandse chauffeur al relatief duur vergeleken met een chauffeur uit Polen of Bulgarije. Die kloof zal in de nabije toekomst niet snel kleiner worden. Voor een chauffeur is het wel relatief makkelijk om het salaris op te krikken, bijvoorbeeld door een toeslag die men krijgt wanneer men meerdere dagen van huis is, in het buitenland of overuren maakt. Het is wel belangrijk dit van te voren goed vast te leggen. De meeste vrachtwagenbedrijven houden zich aan de CAO, maar ga dat wel van te voren na.