InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Pruisische stoomlocomotief 'P8' Europese oorlogsbuit

Pruisische stoomlocomotief 'P8' Europese oorlogsbuit

Pruisische stoomlocomotief 'P8'  Europese oorlogsbuit De 'P8' was in zijn tijd befaamd en kreeg een roemruchte toekomst. Begin 20ste eeuw was deze Pruisische locomotief het werkpaard bij uitstek. De loc deed voornamelijk dienst in het zogenaamde lichtere passagiersvervoer op de middellange afstand. Niet lang daarna brak de Eerste Wereldoorlog uit en bleek de 'P8' over nog meer talenten te beschikken, gelet op de massaproductie omdat deze stoomlocomotief zeer goed voldeed en het feit dat de loc na de oorlog onderdeel was van de herstelbetalingen van Duitsland aan andere Europese landen. Daardoor was de 'P8' nog jarenlang overal te zien, zelfs in het verre Roemenië en Griekenland.

Inhoud

Europese locomotief pur sang

De 'P8' werd vanaf 1908 aanvankelijk gebouwd door de firma Berliner Machinenbau AG. De loc was bedoeld voor de Pruisische Spoorwegen. Vervolgens namen talrijke Duitse fabrieken het estafettestokje van ingenieur Hermann Garbe over, waaronder de firma's Henschel, Hoffman en Borsig. In het begin moesten eerst de kinderziekten eruit, zoals het feit dat de loc achterwaarts slechts ca. 50 km/u kon rijden, wat onder andere te wijten was aan de kolentender.

Pruisische stoomlocomotief 'P8' / Bron: Bernd Untiedt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pruisische stoomlocomotief 'P8' / Bron: Bernd Untiedt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Oorlog
De eerste 'P8' stond aan de basis van een ontwikkeling die uitmondde in de verdere expansie van de '38-serie' voor oorlogsdoeleinden. Van deze opvolger van de 'P6' werden van 1908 tot 1926 uiteindelijk ruim 3800 exemplaren op de rails gezet, waarvan de Berliner Machinenbau AG er 1029 voor zijn rekening nam.

Onderhoudsvriendelijke locomotief

In de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) werden er van het genoemde aantal 'P8'-stoomlocomotieven ongeveer 2400 gebouwd. De verspreiding in Duitsland was dus enorm. Onderdelen waren alom verkrijgbaar. De loc had twee cilinders en een enkelvoudige expansie. Hoewel een energievreter, en traag (maximumsnelheid 100-110 km/u), was de 'P8' zeer onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar als loc voor passagierstreinen. Dat was ook wel nodig, want het passagiersvervoer nam begin 20ste eeuw een grote vlucht.

Technische specificaties van de 'P8 38-serie'

Naarmate de '38-serie' verder ontwikkeld werd, kreeg de 'P8' betere rijeigenschappen en werd hij een stuk zuiniger in het gebruik.
  • Gewicht: ca. 75 ton.
  • Lengte: ca. 12 meter.
  • Vermogen: ca. 970 kW (1320 pk).
  • Cilinderdiameter: 575 mm.
  • Zuigerslaglengte: 630 mm.
  • Oppervlak vuurkistrooster: 14,5².
  • Druk: ca. 12 bar.

Priuisische stoomlocomotief 'P8' / Bron: Rabensteiner, Wikimedia Commons (Publiek domein)Priuisische stoomlocomotief 'P8' / Bron: Rabensteiner, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Herstelbetalingen

Conform Oorlogsschuldartikel 231 van het Verdrag van Versailles moest Duitsland na de Eerste Wereldoorlog flink in de buidel tasten. Wat betreft de 'P8' viel dat netto uiteindelijk best wel mee, gelet op de vlucht die de economische wederopbouw in de jaren twintig aanvankelijk met horten en stoten nam (Weimarrepubliek). Politiek lag dat echter anders. De 'P8' maakte deel uit van de Europese oorlogsbuit uit de Eerste Wereldoorlog.

Universele locomotief

In het kader van de genoemde herstelbetalingen moest Duitsland tussen de 400 en 600 locomotieven afstaan aan Frankrijk, België, Nederland, Italië, maar bijvoorbeeld ook aan Roemenië, Litouwen, Denemarken en Griekenland, waar een aantal 'P8'-locomotieven was achtergelaten door de bezetter. Het grootste deel van deze 'universele Europese locomotief', zoals de 'P8' werd genoemd, bleef echter in Duitsland en deed er in de daaropvolgende jaren uitstekend dienst.

Populaire naoorlogse locomotief

Volgens kenners, onder wie journalist Jean Gillot die in de jaren zeventig verbonden was aan de Franse SNCF, was de 'P8 4-6-0' inderdaad wat je noemt de 'universele locomotief', die heer en meester was op de middellange afstand. Deze locs deden dienst in zowel het goederen- als passagiersvervoer. Voor sneltreinen was hij echter ongeschikt door zijn ontoereikende vermogen. Na de Tweede Wereldoorlog in de jaren vijftig werden deze locs vervangen door de '23-serie' en de in Duitsland door bijvoorbeeld de latere Kriegslok Serie 52.

Spoorwegmusea

Niettemin zagen spotters tot begin jaren zeventig van de vorige eeuw de 'P8 38-serie' nog voortdurend lijndiensten verrichten. Daarna kon het werkpaardje van de Deutsche Bundesbahn voorgoed met pensioen. De Pruisische 'P8' is in diverse Duitse steden te bewonderen, onder andere in de spoorwegmusea van Heillbron, Arnstadt en Darmstadt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trein (openbaar vervoer)Een trein is een vorm van openbaar vervoer waarbij treinstellen voort worden getrokken met behulp van elektriciteit. In…
De eenwording van DuitslandDe eenwording van DuitslandRond het jaar 1800 bestond het huidige Duitsland nog uit veel kleine staatjes. Bismarck, de minister-president van Pruis…
Train World, het NMBS-spoorwegmuseum in Schaarbeek (België)Train World, het NMBS-spoorwegmuseum in Schaarbeek (België)Het nieuwe spoorwegmuseum van de NMBS opende op 25 september 2015 haar deuren. De NMBS wil met haar VZW Train World het…
Geschiedenis Nederlandse SpoorwegenGeschiedenis Nederlandse SpoorwegenSpoorwegen zijn eigenlijk ontstaan om mijnwerkers tegemoet te komen in hun zware arbeid. Kolen werden in manden op de ru…
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pruisische stoomlocomotief 'P8' Europese oorlogsbuit"

Infoteur: Orion
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Mythische treinen
Schrijf mee!