De historie van Audi

De historie van Audi Voordat het moderne Audi tot stand kwam, kende het bedrijf veel verschillende vormen. Wie Audi vandaag de dag bekijkt, zou kunnen denken dat het merk al zo lang het bestaat geschaard wordt onder de “premium” merken. Maar er waren veel verschillende bedrijven, fusies en uiteindelijk moederbedrijf Volkswagen voor nodig om Audi uit te laten groeien tot het hoog aangeschreven merk dat het vandaag de dag is.

Oorsprong in verschillende bedrijven

Het huidige merk Audi is niet zonder slag of stoot gevormd. Audi is ontstaan na een fusie van vier verschillende bedrijven. In 1899 richtte August Horch het bedrijf A. Horch & Cie. op. Zijn eerste auto bouwde Horch in 1901. In 1904 werd Horch's bedrijf omgezet in een NV met de naam Zwickau A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG. Tegelijkertijd begon Jörgen Skafte Rasmussen het bedrijf DKW, wat stond voor "Dampfkraftwagen". Zoals de naam doet vermoeden specialiseerde Rasmussen zich in het bouwen van door stoomkracht aangedreven voertuigen. Enkele jaren later, in 1909, verloor August Horch na een conflict zijn eigen bedrijf. Hierop besloot hij een nieuwe onderneming te starten: Horch Automobil-Werke GmbH. De rechter verbood hem echter om deze naam te gebruiken en dus vertaalde Horch zijn bedrijfsnaam naar het Latijn: Horch Audiwerke GmbH, kortweg Audi genoemd. Van 1911 tot 1914 was Horch met zijn Audi zeer succesvol in de Alpenfahrt.

Horch introduceerde in 1921 als eerste merk een auto met het stuur aan de linkerkant, de Type K. Een jaar later begon het fusiebedrijf Zschopauer Motorenwerke/DKW met de productie van motorfietsen. In de daaropvolgende zes jaar was het de grootste motorfietsenproducent ter wereld. In 1926 produceerde Horch de eerste Duitse achtcilinder die in grote serie werd geproduceerd. De motor was gebouwd door Paul Daimler. Ondertussen plukte DKW de vruchten van haar fusie met de motorenbouwer Zschopauer: DKW introduceerde haar eerste auto in 1928, aangedreven door motorfietsmotor.

Fusie na fusie

Rasmussen deed goed werk met DKW. Zo goed zelfs, dat hij in 1928 Audiwerke AG kon overnemen. In 1931 liet hij in de Audiwerke AG fabriek een compacte DKW met voorwielaandrijving produceren. In 1932 fuseerden de vier automerken Audi (Audiwerke AG), DKW, Horch en Wanderer tot Auto Union. Auto Union had dankzij de fusie zeer veel know how op veel gebieden in huis. Auto Union introduceerde in 1933 hun eerste auto (onder de naam Audi) maar maakte vooral veel furore in de racerij. Tot 1940 produceerde Auto Union auto's onder de namen Audi en DKW en diverse raceauto's en studiemodellen. Auto Union kreeg het voor elkaar om in 1937 met een model met 545 pk de snelheidsbarrière van 400 km/u te doorbreken. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, ging Auto Union zich uitsluitend toespitsen op de productie van militaire voertuigen. Daarmee kwam een einde aan de civiele tak van Auto Union.

Pas na de oorlog hervatte Auto Union weer haar oude werkzaamheden als producent van personenwagens. In 1965 werd Auto Union overgenomen door Volkswagen. Auto Union was op dat moment al vergevorderd in het ontwikkelen van hun eerste naoorlogse auto en die kwam er dan ook gewoon. Het werd de Audi 60. De Audi 60 was grotendeels gebaseerd op Mercedes-Benz techniek, ook de motor kwam van Mercedes-Benz af. Mercedes-Benz was bang dat het model geen succes zou worden dus verkochten zij het concept aan Audi. De Audi 60 werd weldegelijk een succes. Na de overname door Volkswagen was Audi nog niet klaar met fuseren. Automerk NSU werd door Audi opgenomen. NSU hanteerde de slogan "Vorsprung durch Technik" (voorsprong door techniek) die vandaag de dag nogsteeds door Audi wordt gehanteerd.

Moeder Volkswagen

De overname van Audi door Volkswagen was ook voor Volkswagen essentieel, zo bleek later. Volkswagen had te kampen met tegenvallende verkopen en een beperkt modelaanbod en dus was het voor beide partijen gunstig dat de Audi 50 en Audi 80 aansloegen. Volkswagen maakte hier gebruik van en bracht de op de 50 en 80 gebaseerde Polo en Passat op de markt. Daarnaast had Volkswagen de Golf en Audi de 100. Het onderscheid tussen Volkswagen en Audi werd verder doorgevoerd: In 1984 werd de merknaam Audi NSU Auto-Union A.G. veranderd in Audi A.G. Vanaf dat moment werd Audi gepositioneerd als luxemerk van de Volkswagen Groep. Audi maakte faam in de rallysport en met de introductie van TDI dieselmotoren.

Jaren '90 luiden forse groei in

Begin jaren '90 maakte Audi een forse groei door. Met name de introductie van de eerste A4, de opvolger van de populaire 80, was belangrijk voor het merk. Ook de introductie van de Audi A3 en Audi A8 mogen niet over het hoofd worden gezien. Langzaam maar zeker begon Audi naar de automobiele top te klimmen. Steeds vaker werd het merk in één adem genoemd met BMW en Mercedes-Benz. De groei van Audi bleef zich gedurende de jaren '90 voortzetten en dat leidde tot diverse hoogtepunten, zoals de introductie van de populaire TT. In 1998 kocht Audi Lamborghini over, iets waarvan de Duitsers later ook in hun eigen producten profijt van zouden ondervinden.

Het nieuwe millennium: Audi voegt zich definitief bij de top

In het nieuwe millennium zette Audi een zeer belangrijke "laatste stap" op weg naar de top. Niet langer gold het merk als alternatief voor BMW of Mercedes-Benz, maar als volwaardige concurrent. De nieuwe generaties van de A3, A4, A6 en A8 werden allen regelrechte succesnummers en Audi geniet vooral veel aanzien door hun hoge kwaliteit van afwerking en populaire technieken als Quattro vierwielaandrijving, direct ingespoten FSI motoren en lichtgewicht aluminium bouwtechnieken. Ook wonnen de laatste jaren de sportieve S- en RS-modellen aan populariteit. Sinds Audi zich heeft geschaard tussen de andere twee Duitse merken, en er gesproken kan worden van "de Duitse Drie", heeft het in Ingolstadt gevestigde merk zich flink uitgebreid met nieuwe modellen en concepten zoals de grote SUV Q7 en R8 sportwagen, waarbij Audi naar hartelust kan winkelen in de keuken van Lamborghini. Voor de komende jaren lijkt de rek er nog niet uit want er staan veel nieuwe modellen op stapel. Ook in de racerij blijft Audi hoge ogen gooien, met name in Le Mans, waar het het eerste merk werd dat met een dieselauto wist te winnen. Het succesverhaal van Audi is dus nog relatief kort, maar het beste lijkt nog te komen.
© 2008 - 2024 Autorating, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van AudiDe geschiedenis van AudiAudi is een Duitse autofabrikant opgericht in 1909 door August Horch. De naam komt van de achternaam van de oprichter wa…
De geschiedenis van het automerk AudiDe geschiedenis van het automerk AudiDe Audi is een auto die vooral klasse en stijl uitstraalt. Sportieve en toch degelijke belijningen en tal van mooie luxe…
Auto onder de loep: AudiAuto onder de loep: AudiAudi is een Duits merk en opgericht in 1899. Audi produceert auto's die een degelijk uiterlijk hebben. Wat de voor en de…
Volkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW) is één van de grootste automerken ter wereld met enkele zeer beroemde modellen. In Nederland zijn er bij…

De historie van BentleyDe historie van BentleyDe historie van Bentley wordt gekenmerkt door twee belangrijke gebeurtenissen. De overname door Rolls-Royce en de overna…
Wanneer mistachterlicht ontsteken?Wanneer mistachterlicht ontsteken?Deelnemen aan het verkeer is bijzonder gevaarlijk. De tijd dat ongevallen veroorzaakt werden door een gebrekkige beheers…
Bronnen en referenties
  • Autorating.nl - http://www.autorating.nl Wikipedia - http://www.wikipedia.nl Audi Nederland
Autorating (29 artikelen)
Laatste update: 18-02-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.