De historie van Audi
Voordat het moderne Audi tot stand kwam, kende het bedrijf veel verschillende vormen. Wie Audi vandaag de dag bekijkt, zou kunnen denken dat het merk al zo lang het bestaat geschaard wordt onder de “premium” merken. Maar er waren veel verschillende bedrijven, fusies en uiteindelijk moederbedrijf Volkswagen voor nodig om Audi uit te laten groeien tot het hoog aangeschreven merk dat het vandaag de dag is.Oorsprong in verschillende bedrijven
Het huidige merk Audi is niet zonder slag of stoot gevormd. Audi is ontstaan na een fusie van vier verschillende bedrijven. In 1899 richtte August Horch het bedrijf A. Horch & Cie. op. Zijn eerste auto bouwde Horch in 1901. In 1904 werd Horch's bedrijf omgezet in een NV met de naam Zwickau A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG. Tegelijkertijd begon Jörgen Skafte Rasmussen het bedrijf DKW, wat stond voor "Dampfkraftwagen". Zoals de naam doet vermoeden specialiseerde Rasmussen zich in het bouwen van door stoomkracht aangedreven voertuigen. Enkele jaren later, in 1909, verloor August Horch na een conflict zijn eigen bedrijf. Hierop besloot hij een nieuwe onderneming te starten: Horch Automobil-Werke GmbH. De rechter verbood hem echter om deze naam te gebruiken en dus vertaalde Horch zijn bedrijfsnaam naar het Latijn: Horch Audiwerke GmbH, kortweg Audi genoemd. Van 1911 tot 1914 was Horch met zijn Audi zeer succesvol in de Alpenfahrt.Horch introduceerde in 1921 als eerste merk een auto met het stuur aan de linkerkant, de Type K. Een jaar later begon het fusiebedrijf Zschopauer Motorenwerke/DKW met de productie van motorfietsen. In de daaropvolgende zes jaar was het de grootste motorfietsenproducent ter wereld. In 1926 produceerde Horch de eerste Duitse achtcilinder die in grote serie werd geproduceerd. De motor was gebouwd door Paul Daimler. Ondertussen plukte DKW de vruchten van haar fusie met de motorenbouwer Zschopauer: DKW introduceerde haar eerste auto in 1928, aangedreven door motorfietsmotor.
Fusie na fusie
Rasmussen deed goed werk met DKW. Zo goed zelfs, dat hij in 1928 Audiwerke AG kon overnemen. In 1931 liet hij in de Audiwerke AG fabriek een compacte DKW met voorwielaandrijving produceren. In 1932 fuseerden de vier automerken Audi (Audiwerke AG), DKW, Horch en Wanderer tot Auto Union. Auto Union had dankzij de fusie zeer veel know how op veel gebieden in huis. Auto Union introduceerde in 1933 hun eerste auto (onder de naam Audi) maar maakte vooral veel furore in de racerij. Tot 1940 produceerde Auto Union auto's onder de namen Audi en DKW en diverse raceauto's en studiemodellen. Auto Union kreeg het voor elkaar om in 1937 met een model met 545 pk de snelheidsbarrière van 400 km/u te doorbreken. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, ging Auto Union zich uitsluitend toespitsen op de productie van militaire voertuigen. Daarmee kwam een einde aan de civiele tak van Auto Union.Pas na de oorlog hervatte Auto Union weer haar oude werkzaamheden als producent van personenwagens. In 1965 werd Auto Union overgenomen door Volkswagen. Auto Union was op dat moment al vergevorderd in het ontwikkelen van hun eerste naoorlogse auto en die kwam er dan ook gewoon. Het werd de Audi 60. De Audi 60 was grotendeels gebaseerd op Mercedes-Benz techniek, ook de motor kwam van Mercedes-Benz af. Mercedes-Benz was bang dat het model geen succes zou worden dus verkochten zij het concept aan Audi. De Audi 60 werd weldegelijk een succes. Na de overname door Volkswagen was Audi nog niet klaar met fuseren. Automerk NSU werd door Audi opgenomen. NSU hanteerde de slogan "Vorsprung durch Technik" (voorsprong door techniek) die vandaag de dag nogsteeds door Audi wordt gehanteerd.