Wanneer mistachterlicht ontsteken?
Deelnemen aan het verkeer is bijzonder gevaarlijk. De tijd dat ongevallen veroorzaakt werden door een gebrekkige beheersing van de techniek door de bestuurder is wel zo’n beetje voorbij. Ik rijd een goede 80.000 km per jaar door heel Europa. De meeste ongevallen die ik zie gebeuren hebben te maken met egoïsme, of het niet respecteren van de verkeersregels.
Mist
Eén van de meest ergerlijke overtredingen is het voeren van het mistachterlicht terwijl dit niet toegestaan is. Blijkbaar is niet iedereen op de hoogte van de regels. Een afgeleid probleem is dat na een dag met wat slechter zicht, hele volksstammen nog een paar dagen met het mistachterlicht aan blijven rijden terwijl het zicht inmiddels prima is.
Gevolgen
Het is uiteraard bijzonder vermoeiend om urenlang tegen mistachterlichten aan te kijken. Het echte probleem zit echter in het feit dat wanneer mistachterlichten onterecht gevoerd worden, het inschakelen van de remlichten te laat wordt opgemerkt. Dit in combinatie met de te korte afstand die meestal gehouden wordt ten opzichte van de voorligger is vaak fataal bij deze toch niet ideale weersomstandigheden.
Mistachterlicht – wanneer wel en wanneer niet
De verkeersregels zijn zeer eenvoudig, maar een weinig verschillend in de meeste Europese landen. Ondanks deze verschillen moet het zelfs voor de modale bezitter van een rijvaardigheidsattest (ik noem het bewust geen rijvaardigheidsbewijs) met een kleine moeite, op een dag met een helder moment -geestelijk dan- mogelijk zijn deze regels ter harte te nemen, bijvoorbeeld door ze uit het hoofd te leren, of door middel een post-it op het dashboard in herinnering te roepen op het ogenblik dat de zichtbaarheid lijkt af te nemen.
Nederland
Nooit bij regen! Verder bij een zicht van minder dan 50 meter bij dichte mist. Langs de meeste snelwegen in Nederland staan hectometerpaaltjes. Voor de academici onder ons, de hectometerpaaltjes staan om de 100 meter. Dus als je het volgende hectometerpaaltje niet kunt zien, mag je het mistachterlicht gerust voeren.
België
Alleen bij zicht van minder dan 100 meter bij dichte mist of sneeuw, en ook altijd verplicht bij hevige regen. In België staan op de snelwegen grote V’s geschilderd. De bijbehorende borden geven dan aan welke snelheid je moet aanhouden als de zichtbaarheid –die je kunt toetsen aan de V’s- afneemt. Een prima systeem.
Het lijkt misschien het ei van Columbus, maar ook bij zicht minder dan 50 meter is het niet zinvol de mistachterlichten te voeren als je stilstaat en met 5 kilometer file achter je.
Oplossingen
Repressie helpt natuurlijk niet. Wat in Nederland al jaren goed helpt is het communiceren met de weggebruiker via billboards of voor het echte intellectuele publiek via televisiespotjes. Een systeem dat nu in België gelukkig ook steeds meer toegepast wordt. Zo is de invoering van het dragen van de veiligheidsriem, het niet links blijven rijden en het ontmoedigen van het bumperkleven nu gemeengoed geworden.
Verantwoordelijkheidsgevoel
Ik ben natuurlijk ouderwets. Maar in mijn tijd werden organisaties die burgers aanzetten tot overtredingen criminele organisaties genoemd. Vroeger werden in sommige landen deze organisaties zelfs vervolgd! Ja, lieve lezertjes, dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen.
Op de site van vtb-vab lezen we:
“Ontsteek zeker het mistachterlicht bij een zichtbaarheid van minder dan 200 meter of bij hele erge regen- of sneeuwval.”