InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wanneer mistachterlicht ontsteken?

Wanneer mistachterlicht ontsteken?

Wanneer mistachterlicht ontsteken? Deelnemen aan het verkeer is bijzonder gevaarlijk. De tijd dat ongevallen veroorzaakt werden door een gebrekkige beheersing van de techniek door de bestuurder is wel zo’n beetje voorbij. Ik rijd een goede 80.000 km per jaar door heel Europa. De meeste ongevallen die ik zie gebeuren hebben te maken met egoïsme, of het niet respecteren van de verkeersregels.

Mist

Eén van de meest ergerlijke overtredingen is het voeren van het mistachterlicht terwijl dit niet toegestaan is. Blijkbaar is niet iedereen op de hoogte van de regels. Een afgeleid probleem is dat na een dag met wat slechter zicht, hele volksstammen nog een paar dagen met het mistachterlicht aan blijven rijden terwijl het zicht inmiddels prima is.

Gevolgen

Het is uiteraard bijzonder vermoeiend om urenlang tegen mistachterlichten aan te kijken. Het echte probleem zit echter in het feit dat wanneer mistachterlichten onterecht gevoerd worden, het inschakelen van de remlichten te laat wordt opgemerkt. Dit in combinatie met de te korte afstand die meestal gehouden wordt ten opzichte van de voorligger is vaak fataal bij deze toch niet ideale weersomstandigheden.

Mistachterlicht – wanneer wel en wanneer niet

De verkeersregels zijn zeer eenvoudig, maar een weinig verschillend in de meeste Europese landen. Ondanks deze verschillen moet het zelfs voor de modale bezitter van een rijvaardigheidsattest (ik noem het bewust geen rijvaardigheidsbewijs) met een kleine moeite, op een dag met een helder moment -geestelijk dan- mogelijk zijn deze regels ter harte te nemen, bijvoorbeeld door ze uit het hoofd te leren, of door middel een post-it op het dashboard in herinnering te roepen op het ogenblik dat de zichtbaarheid lijkt af te nemen.

Nederland

Nooit bij regen! Verder bij een zicht van minder dan 50 meter bij dichte mist. Langs de meeste snelwegen in Nederland staan hectometerpaaltjes. Voor de academici onder ons, de hectometerpaaltjes staan om de 100 meter. Dus als je het volgende hectometerpaaltje niet kunt zien, mag je het mistachterlicht gerust voeren.

België

Alleen bij zicht van minder dan 100 meter bij dichte mist of sneeuw, en ook altijd verplicht bij hevige regen. In België staan op de snelwegen grote V’s geschilderd. De bijbehorende borden geven dan aan welke snelheid je moet aanhouden als de zichtbaarheid –die je kunt toetsen aan de V’s- afneemt. Een prima systeem.

Het lijkt misschien het ei van Columbus, maar ook bij zicht minder dan 50 meter is het niet zinvol de mistachterlichten te voeren als je stilstaat en met 5 kilometer file achter je.

Oplossingen

Repressie helpt natuurlijk niet. Wat in Nederland al jaren goed helpt is het communiceren met de weggebruiker via billboards of voor het echte intellectuele publiek via televisiespotjes. Een systeem dat nu in België gelukkig ook steeds meer toegepast wordt. Zo is de invoering van het dragen van de veiligheidsriem, het niet links blijven rijden en het ontmoedigen van het bumperkleven nu gemeengoed geworden.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Ik ben natuurlijk ouderwets. Maar in mijn tijd werden organisaties die burgers aanzetten tot overtredingen criminele organisaties genoemd. Vroeger werden in sommige landen deze organisaties zelfs vervolgd! Ja, lieve lezertjes, dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen.

Op de site van vtb-vab lezen we:
“Ontsteek zeker het mistachterlicht bij een zichtbaarheid van minder dan 200 meter of bij hele erge regen- of sneeuwval.”
© 2008 - 2019 Astraeus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkeer - Verlichting op de auto in het verkeerVerkeer - Verlichting op de auto in het verkeerVoeren van de juiste verlichting op de auto. Het voeren van verlichting op de auto in het verkeer leidt nog wel eens tot…
Wat kun je doen bij nevel of mist in het verkeer?Wat kun je doen bij nevel of mist in het verkeer?Nevel en mist zijn vooral in het najaar en de winter een belemmering voor het verkeer. Hierdoor kunnen levensgevaarlijke…
Rijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardRijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardControlelampjes en symbolen op het dashboard als onderdeel van de voertuigkennis . De controlelampjes of waarschuwingsla…
Verkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en de verplichte verlichting voor fietsers. Voor de meeste deelnemers aan het verkeer gelden in grote lij…
Taxi's en openbaar vervoer in CuraçaoTaxi's en openbaar vervoer in CuraçaoBent u van plan om op vakantie te gaan naar Curaçao? Dan wilt u natuurlijk ook graag weten hoe u door het land kan reize…
Bronnen en referenties
  • http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=104

Reageer op het artikel "Wanneer mistachterlicht ontsteken?"

Reacties

Nico V. D. Hurk, 21-11-2011 18:45 #4
Mistachterlicht mag niet in de bebouwde kom gebruikt worden, alleen vergeten veel mensen dat ding uit te schakelen als ze de stad of dorp inrijden. Er wordt gezegt kijk maar naar de hectometerpaaltjes maar die staan dus niet in de bebouwde kom, vandaar.

Nevzat, 14-04-2011 22:59 #3
Goedendag,
Mistachterlicht mag gevoerd worden als het zicht onder 50 m komt (niet bij regen). Hectometerpalen staan elke 100 m.
Hoe kan je dan mistachterlicht voeren als je de volgende hectometerpaal niet ziet? Als ik de eerste hectometerpaal 10 meter voorbij ben heb ik nog 90 meter tot de volgende hectometerpaal. Dus ik snap het niet. Kunt u mij hierover inlichten aub. Groetjes Nevzat

Bruns, 14-03-2011 20:09 #2
Gaarne een reactie op voeren van het mistachterlicht ik hoor niets over binnen of buiten de bebouwde kom. Of geldt die regel niet meer?

Salilus (infoteur), 15-02-2008 14:09 #1
Interessant artikel. Een aantal aspecten die ik nog niet wist. Zeer informatief en toch humoristisch geformuleerd.

Infoteur: Astraeus
Gepubliceerd: 14-02-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 4
Schrijf mee!