Rijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboard

Rijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardControlelampjes en symbolen op het dashboard als onderdeel van de voertuigkennis . De controlelampjes of waarschuwingslampjes in de auto geven -als deze tijdens het rijden oplichten- aan dat "iets" in of aan de auto niet naar behoren functioneert. Uit onderzoek is gebleken dat het met de voertuigkennis en de kennis van de symbolen (en de functies hiervan) in de auto niet al te best gesteld is. Terwijl kennis van de waarschuwingslampjes toch van belang is omdat de functie waar de symbolen voor staan in de auto vaak van vitaal belang zijn. Zowel mannen als vrouwen scoorden slecht; beide groepen kwamen binnen het onderzoek niet tot een voldoende. Om het geheugen nog eens op te frissen onderstaand de meest voorkomende waarschuwingslampjes in de auto en de functies hiervan.

Controlelampjes - Waarschuwingslampjes in de auto

Voor het afleggen van het rijexamen bij het CBR moet je de functies van de controlelampjes op het dashboard kennen en weten hoe je moet handelen als er onregelmatigheden optreden. Als er controlelampjes op het dashboard van de auto gaan branden, heeft dit altijd een functie. Is het ene lampje een indicatie om voor onderhoud naar de garage te gaan, bij een ander lampje dat oplicht, kan het betekenen dat doorrijden ernstig gevaar voor de motor of voor de veiligheid oplevert.

Oplichten lampje/symbool op het dashboard
Mocht er een instructieboekje of handleiding in de auto aanwezig zijn, dan is de functie of de waarschuwing van het symbool te achterhalen. Als er een symbool van een controlelampje tijdens het rijden oplicht of blijft branden, kun je over het algemeen stellen dat:
  • Rood: altijd zo veilig mogelijk direct stoppen en actie ondernemen (hulpdienst, garage).
  • Oranje: meestal kun je nu nog doorrijden, maar is het verstandig zo snel mogelijk actie te ondernemen om het euvel te (laten) verhelpen (garage)

Lampjes - symbolen op het dashboard

Handrem
Bij oplichten tijdens het rijden: te laag remvloeistof niveau, of (nog) aangetrokken handrem.
Olie
Bij oplichten tijdens het rijden: te lage motoroliedruk of een te gering oliepeil.
Accu
Bij oplichten tijdens het rijden: accu wordt niet voldoende opgeladen.
Airbag
Bij oplichten tijdens het rijden: storing airbaig.
Veiligheidsgordel
Bij oplichten: niet omgelegde veiligheidsgordel voor jezelf of eventuele passagier(s).
Temperatuur
Bij oplichten tijdens het rijden: een te hoge koelvloeistof-/motortemperatuur.
Richtingaanwijzer
Indicatie richtingaanwijzer/richting aangeven rechts of links.
Dimlicht
Controlelampje dimlicht. Dimlicht wordt gevoerd bij dag als het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht.
Groot licht
Controlelampje groot licht. Het voeren van groot licht is niet toegestaan bij dag, bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
Mistachterlicht
Controlelampje mistachterlicht. Mistachterlicht mag gevoerd worden bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter.
Michtlicht voor
Controlelampje mistlicht voor. Mag gevoerd worden bij regen, sneeuwval of mist, die het zicht ernstig belemmerd.
ABS
Bij oplichten tijdens het rijden: storing ABS. Anti-blokkering-systeem zorgt dat de wielen niet blokkeren bij krachtig remmen.
Motor
Bij oplichten tijdens het rijden: storing motormanagement.
Cruisecontrol
Controlelampje snelheidsregelaar. Bij intrappen van het rem- of koppelingspedaal zal de cruise-control zich automatisch uitschakelen.
Airbag uitgeschakeld
Bij kort oplichten inschakelen contact: airbag passagierszijde uitgeschakeld.
Brandstof
Bij oplichten brandstoftank bijna leeg/reserve-niveau.

Extra veiligheidsvoorzieningen in de auto

Voor de veiligheid in en om de auto kan het raadzaam zijn -ingeval van pech of ongeval- bij je te hebben:
  • Gevarendriehoek. Over het algemeen is gebruik van de waarschuwende alarmlichten voldoende bij pech met de auto. Echter, sta je bij pech kort na een scherpe, onoverzichtelijk bocht of kort over een steile helling waarbij je onvoldoende zichtbaar bent voor de overige weggebruikers, dan is plaatsing van een gevarendriehoek verplicht.
  • De meest voorkomende reservelampjes.
  • Verbandtrommel.
  • Motorolie.
  • Sleepkabel.
  • Brandblusser.
  • Noodverlichting
  • Reflecterend hesje


Lees verder

© 2007 - 2025 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • www.voertuicontrole.nl
  • Autorij-instructie.nl
Reacties
Ivan, 01-09-2016
Het controlelampje voor de knipperlichten van de trailer op het dashboard werkt niet meer, maar de knipperlichten werken wel, alsook de complete verlichting werkt. Waar moet ik de fout zoeken? Evoque 2014Reactie infoteur, 02-09-2016
Beste Ivan.

Als rij-instructeur moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven. Informeer eens bij een garage of aanhangwagen-/caravandealer.

Mvg - Sjaak
Ans de Dreu, 30-12-2011
Het gele lampje van motormanagement brandt tijdens rijden. wat moet ik doen?Reactie infoteur, 31-12-2011
Beste Ans,

Toch maar even langs de garage gaan Ans.
Over het algemeen kan je stellen dat een rood lampje betekent: "stop, rijd niet verder"
Een geel / oranje lampje geeft wel aan dat er wat aan de hand is, maar dan kan je doorgaans nog wel (blijven) rijden.
Heb je een instructieboekje, dan kan je hier ook nog opzoeken wat het advies is.
(of soms op de site van de importeur van het merk van je auto onder "instructieboekje")

Mvg - Sjaak
Frits Beekmans, 10-02-2010
Het lampje van de tractiecontrole brand en iemand waarschuwde mij dat mijn rechterachterwiel niet mee draaide. Kan dit te maken hebben met vorst of een glad wegdek? Nu brand het lampje overigens niet meer.Reactie infoteur, 11-02-2010
Beste Frits,

Dat valt buiten mijn vakgebied; het is misschien verstandiger even langs te gaan bij een garage.

Mvg - Sjaak
Julien Daniëls, 08-07-2009
Ik rijd sinds kort met een automaat 4-traps. Ik kan in de stand + - van 1 naar 4 op- en terugschakelen. In deze stand remt de wage (Renault Mégane Grandtour) niet af op de motor. De garage zegt dat dit normaal is, klopt dat? dan moet ik in de Alpen steeds remmen?Reactie infoteur, 08-07-2009
Beste Julien,

Volgens een bevriende garagehouder zou de auto (handmatig) in z\'n 1 of 2 gewoon op de motor af moeten remmen. Absoluut niet in D, want dan blijft de auto opschakelen.

Mvg - Sjaak
Klaas van der Zee, 12-08-2008
Ik heb eigenlijk een vraag? Als ik met mijn auto op de handrem zet, en hem later er weer afhaal blijft het lampje aan. Alleen is dit probleem niet altijd, soms gaat ie wel gewoon uit. Alles qua remvloeistof is in orde. Kan iemand me helpen?Reactie infoteur, 12-08-2008
Beste Klaas,

Als alles binnen je remsysteem in orde is, lijkt het meer een (onschuldig) elektronisch probleem.
Daar het de remmen betreft, zou ik het wel even laten controleren bij een garage.

Succes - mvg - Sjaak