Autorijles - Belang van het veelvuldig kijken in de auto

Belang van het kijken en het gebruik van de autospiegels
- Belang van het gericht kijken in de (les)auto
- De dode hoek en mogelijke conflicten
- Iedere 5 à 8 seconden kijken in de autospiegels - Bewust of onbewust
- Ver vooruit kijken in de richting waar je naartoe wilt
- Kennis van de verkeersregels
- Aandachtspunten bij autorijden en de autorijles
Belang van het gericht kijken in de (les)auto
Het gaat er bij het kijken in de auto of lesauto niet om een 'kunstje' aan te leren, maar wel om het goed en juist en gericht kijken een geautomatiseerd onderdeel van je rijgedrag te laten worden. Als je een gevaarlijke situatie of een mogelijk ongeluk of conflict tijdig ziet aankomen en/of kunt voorspellen, kun je bijna altijd nog iets doen om de gevolgen minder ernstig te laten zijn. Door uitwijken en/of tijdig remmen heb je de gevolgen -dankzij een actief kijkgedrag- deels in de hand. Voorkomen is tenslotte altijd beter dan genezen en het rijgedrag van een ander kun je niet beïnvloeden, je eigen rijgedrag en het goed anticiperen wel!De dode hoek en mogelijke conflicten
Onderschat de dode hoek van je eigen voertuig niet; er verdwijnen complete andere voertuigen in de dode hoek schuin naast of achter de auto. Kijk op een autosnelweg maar eens in de binnenspiegel en buitenspiegel als je wordt ingehaald. Je zult zien dat je een compleet voertuig voor een moment kwijt bent zodra deze de binnenspiegel uitrijdt en vóórdat deze de buitenspiegel weer inrijdt. Bij motorrijders, die veelal een rijlijn midden/links van een rijstrook aanhouden is het misschien nog wel sterker het geval en kunnen conflicten of (bijna) aanrijdingen ontstaan.Kijkgedrag bij rijstrookwisselingen
Hetzelfde geldt bij een rijstrookwisseling (is een belangrijke zijdelingse verplaatsing) op een rijbaan met meer dan drie rijstroken in dezelfde rijrichting (autosnelweg). Ga jij bijvoorbeeld van de meest rechter rijstrook naar links (de tweede rijstrook) en komt een andere bestuurder tegelijkertijd van de derde rijstrook naar rechts naar de tweede rijstrook, dan heb je een probleem als je het kijkgedrag hier niet op afstemt en hier geen rekening mee houdt. Beiden voer je in dit voorbeeld een zijdelingse verplaatsing uit, waarbij je elkaar vóór moet laten gaan. Goed en juist kijken vóór en (soms meerdere keren) tijdens de een zijdelingse verplaatsing vangt foutief rijgedrag veelal wel op en geeft je ook nog de mogelijkheid fouten van een ander op te vangen.
Afslaan binnen de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom ligt het gevaar vooral vóór het afslaan of bij verandering van de koers of rijlijn. Zorg dat je voordat je ook maar iets met het stuur doet (je koers verlegt) eerst naast de auto hebt gekeken of dit wel veilig kan. Voor het afslaan kijk je altijd over de schouder, naast de auto, alsof er bijvoorbeeld een naastgelegen fietspad is, of een kind op fiets of skeelers op het trottoir rijdt. Door nadrukkelijk en tijdig naast de auto te kijken, weet je wat het aankomende conflict bij een koersverandering of het afslaan kan zijn (fietser, kind) en heb je ook nog voldoende tijd om het gedrag van de bestuurders achter je in de gaten te houden en je eventuele rem- of stuurgedrag hier op aan te passen. Dit kun je doen omdat je tijdig een voorspelling hebt gemaakt van wat zou kunnen gaan gebeuren.
Iedere 5 à 8 seconden kijken in de autospiegels - Bewust of onbewust
Tijdens de rijlessen wordt je over het algemeen geleerd iedere 5 à 8 seconden te kijken in:- De binnenspiegel.
- Vóór de auto.
- Linker buitenspiegel.
Ook hier geldt dat dit kijkgedrag slechts een middel is om je op termijn geautomatiseerd te laten kijken. Je wordt gedwongen -bij deze manier van kijken- om je hoofd te bewegen. Naast het feit dat je kijkgedrag dan beter wordt waargenomen door de rij-instructeur en -in een later stadium- de examinator van het CBR, zie je uiteraard ook meer als je het hoofd draait en een actief en gericht kijkgedrag vertoont.
Bewust of onbewust kijken bij verkeersdeelname
Kijk je in het verkeer bewust of onbewust? Haal je maar eens voor de geest hoe je kijkt als je fietst of loopt, dan zul je merken dat je constant actief kijkt zonder dat je het jezelf bewust bent. Dit doe je het hele leven al en is een onbewust proces geworden. Het gaat er tijdens het kijken in de auto natuurlijk wel om dat je de voor jou belangrijke informatie waarneemt en ook daadwerkelijk opneemt en vervolgens iets met deze informatie doet. Als je jezelf constant bewust bent van de (verkeers)situatie rondom de auto en op enige afstand van de auto, ben je ook beter in staat voorspellingen te doen over wat gaat komen of zou kunnen gaan komen en hier tijdig op te reageren als dit nodig mocht zijn. Je bent als je voldoende vaak en gericht kijkt in staat veilig en direct te handelen op steeds wisselende verkeerssituaties. Bij het kijkgedrag gaat het niet om die duizenden keren dat je voor niets denkt te kijken, maar om die ene (fatale) keer dat je niet of onvoldoende gekeken hebt!