Hoe kies je een goede rijschool voor je rijbewijs
Kies voor jezelf een goede rijschool voor je autorijles. Ga niet alleen af op de lesprijs voor het behalen van je rijbewijs, maar zorg dat het hele plaatje klopt en aansluit bij jouw wensen. Vanaf je zeventiende sta je voor de vraag... neem je wel of (nog) geen autorijles en zo ja, voor welke rijschool kies je en hoe ga je de rijlessen betalen? Uiteindelijk moeten de rijlessen leiden tot het behalen van je rijbewijs-B. Voor het zover is, wacht eerst nog het praktijkexamen bij het CBR. Een visie op de keuze van rijlessen, de slagingspercentages van de individuele autorijscholen en de plek van het CBR in het geheel.
Kies een goede autorijschool voor je rijles/je rijbewijs
Velen zullen rond het achttiende levensjaar overwegen rijlessen te gaan nemen. Het rijbewijs-B geeft je -nadat het behaald is- de ‘vrijheid’ voor het leven. (mits je het rijbewijs iedere 10 jaar tijdig laat verlengen). In dat licht bezien zijn de kosten die je maakt voor het behalen van rijbewijs een relatief goedkope investering, ook al blijft het in de praktijk veel geld om uit te geven. Omdat je het geld maar één keer kunt uitgeven, is een goede oriëntatie voorafgaand aan een definitieve de keuze voor een rijschool belangrijk. Het krijgen van een goede rijopleiding met het juiste rij-onderricht staat natuurlijk voorop, maar je moet je ook op je gemak kunnen voelen in -de relatief kleine ruimte van- een lesauto. Tenslotte zit je gemiddeld 45 uur met elkaar in de lesauto om de rijopleiding af te ronden op weg naar het rijbewijs.
Kies je voor pakketten of voor losse lessen voor de rijlessen
Bij aanvang van de rijopleiding sta je voor de keuze, neem je losse rijlessen of kies je voor een lespakket inclusief de tussentijdse toets en rijexamen, zodat je vooraf weet waar je aan toe bent?
Mijn advies: kies voor losse rijlessen! Ten eerste geven losse lessen je de kans eventueel te veranderen van autorijschool of rij-instructeur als het -om wat voor reden dan ook- niet aan je verwachtingen voldoet, ten tweede geeft het meer rust tijdens de duur van je rijopleiding, omdat je niet de druk voelt de opleiding binnen de uren van het vooraf gekochte lespakket af te ronden.
Kosten van de rijlessen
In de praktijk blijkt maar al te vaak dat kandidaten -vanuit kostenoverweging- gaan rekenen om uit te komen met hun lespakket, zonder al op het vereiste basis niveau te rijden dat noodzakelijk is voor het met goed resultaat afleggen van het examen bij het CBR. Natuurlijk is het prettig als je het rijbewijs haalt met zo min mogelijk lesuren, tegen minimale kosten, maar reëel is dit meestal niet. Het enige wat van belang is, en uiteindelijk telt, is dat je als goed
beginnend automobilist(e) veilig en goed voorbereid de weg op kunt, zodat je na het behalen van het rijbewijs positief kunt verhalen over je ervaring als goed, veilig, sociaal en schadevrij rijdend automobilist.
Geslaagd of gezakt voor je rijexamen bij het CBR
Iedereen kent wel een verhaal uit zijn of haar omgeving, waarin wordt aangegeven dat iemand (ten onrechte) is gezakt voor een praktijkexamen bij het CBR. Mijn advies: hecht er niet al te veel waarde aan! Natuurlijk heb je te maken met mensen/examinatoren die binnen bepaalde marges hun eigen beoordeling van een examen geven. De beoordeling vindt echter wel plaats aan de hand van een vastliggende, beschreven rijprocedure en instructies vanuit het CBR. Uiteindelijk heb je te maken met mensen die -net als in het dagelijks leven- volgens dezelfde richtlijnen werken, maar niet altijd tot eenzelfde eindoordeel komen.
Het praktijkexamen bij het CBR
Bij het afleggen van het praktijkexamen gaat het om het totaalbeeld dat je van jouw kunnen geeft. Autorijden is niet alleen het goed hanteren en volgen van de verkeersregels en een goede voertuigbeheersing, het is veel meer dan dat! Vaak heb ik gemerkt dat kandidaten -die een negatief eindoordeel kregen- zich absoluut niet realiseerde waar ze de fout ingingen of wat twijfelachtig was binnen hun rijgedrag of de beoordeling van steeds wisselende verkeerssituaties. Dat kan ook haast niet anders, want hoe moet je als beginnend bestuurder je eigen gedrag beoordelen als je (vaak) onvoldoende weet wat je moet beoordelen of waar je specifiek op moet letten? Dat kan haast niet!
Nabespreking van het rijexamen
Wat mijn inziens wel eens tekort schiet is de volledigheid van de motivatie na het afleggen van het examen. Er vanuit gaande dat jij als kandidaat de motivatie ook wel wilt horen en -na de eventuele stress- ook daadwerkelijk hoort, moet hier wel voldoende aandacht aan besteed worden. Verloopt de nabespreking bevredigend, dan krijg jij als kandidaat meer inzicht in het hoe en waarom van je zakken. Dat maakt het niet leuker, maar wel meer acceptabel. Het vernieuwde rijbewijs-B-examen, waar zelfbeoordeling, zelfreflectie, gevaarherkenning en meer zelfstandigheid binnen het rijden een grotere rol speelt, heeft hierin wel een positieve verandering gebracht.
Slagingspercentages bij het CBR
Het slagingspercentage van de rijschool
slagingspercentage van de rijschool van jouw keuze is zelf eenvoudig op te zoeken.
Kanttekeningen slagingspercentages CBR
Vooraleerst wil ik deze percentages enigszins nuanceren. Natuurlijk zeggen deze percentages ontegenzeggelijk iets over het aantal geslaagden kandidaten van de betreffende autorijschool. Daar valt niets op af te dingen, maar het zegt niets over zaken als:
- Het aantal lessen dat een kandidaat heeft gevolgd.
- Binnen welke frequentie of hoe vaak heeft iemand gereden.
- Heeft de kandidaat de eerste keer al elders afgereden.
- Wat is de gemiddelde leeftijd van de kandidaat.
- In welke omgeving vinden (de meeste) autorijlessen plaats
- De slagingspercentages van een rijschool op lang termijn (momentopname).
- De achtergrond van de kandidaat.
Vertrouwdheid met het verkeer
Het mag bijvoorbeeld duidelijk zijn dat een kandidaat die - vanaf jonge leeftijd - is opgegroeid met de verkeersintensiteit van een willekeurige grote stad anders tegen het verkeer aankijkt dan iemand die is opgegroeid binnen een verkeersluwe omgeving van het platteland. De aanpak binnen de rijlessen zal hier dan - mede - op afgestemd moeten worden. Zo zijn er uiteraard wel meer voorbeelden te bedenken. Vaar dus niet blind op de slagingspercentages alleen, maar zorg dat je voldoende geïnformeerd bent over de autorijschool van jouw keuze! Mond-op-mondreclame kan een goede motivatie zijn om voor een bepaalde rijschool of instructeur te kiezen, zeker als ervaringen van anderen positief zijn.
Tot slot
Bedenk dat je jezelf gemiddeld na plusminus 7 jaar of 100.000 kilometer een ervaren bestuurder kunt noemen. In dit licht bezien is een gemiddelde van 40 lesuren voor het behalen van je rijbewijs alleszins redelijk.
Lees verder