Rijschool kiezen: waar kun je op letten?

Rijschool kiezen: waar kun je op letten? Wanneer je je rijbewijs wilt halen is het erg belangrijk dat je hiervoor een goede rijschool kiest. Hier wordt je immers het rijden aangeleerd, en je zult er veel geld in moeten investeren. Er zijn verschillende criteria die je kunt meenemen bij het kiezen van een rijschool. Bij elk persoon past weer een andere rijschool. Bekijk hier welke een aantal criteria die je kunnen helpen met het kiezen van een rijschool.

De prijs

De prijs per uur is natuurlijk een belangrijke factor die helpt een rijschool te kiezen. Prijs zegt echter niet alles. Ook al biedt de rijschool goedkope diensten aan, wanneer de kwaliteit van de rijschool niets waard is, ben je uiteindelijk juist alleen maar meer geld kwijt. Kies alleen de goedkoopste rijschool wanneer je ook overtuigd bent van de kwaliteit van de rijschool.
Daarnaast is een prijs per les niet altijd een prijs per uur! Verschillende rijscholen hanteren verschillende tijden voor één rijles. Reken de prijs om naar uren om de daadwerkelijke goedkoopste rijlesaanbieder te vinden.

Slagingspercentage

Het slagingspercentage van rijscholen vertelt hoeveel procent van de leerlingen bij een aangegeven rijschool bij hun eerste examen het rijbewijs halen. Daarnaast is het ook goed te kijken naar het slagingspercentage van de herexamens bij de rijschool. De slagingspercentages van rijscholen kun je bekijken op de website www.rijschoolgegevens.nl. Het is handig om de percentages te vergelijken met andere rijscholen in de buurt.

Grote rijschool of kleine rijschool?

Bij een grote rijschool kun je meerdere instructeurs verwachten die je meehelpen het rijbewijs te halen. Dit kan voordelig zijn omdat meer rijinstructeurs helpen om meer ideeën te krijgen over jouw rijstijl. Wanneer een instructeur afwezig is is het daarnaast makkelijker een rijles te krijgen van een vervanger. Het nadeel van een grotere rijschool is, omdat je verschillende instructeurs hebt, dat de verschillende instructeurs niet op de hoogte zijn van jouw niveau op dat moment. De manier van lesgeven is vaak ook wat minder persoonlijk. Een kleinere rijschool biedt daarentegen een meer persoonlijke aanpak. Vaak heb je één instructeur die precies op de hoogte is van jouw vooruitgang. Daardoor is de kans minder groot dat je vaak dezelfde uitleg krijgt.

De lestijden

Voor ieder geldt weer een ander ideaal tijdstip op de dag om lessen af te nemen. Informeer of de rijschool waarin je bent geïnteresseerd alleen doordeweeks lest, in het weekend of allebei. Kijk daarnaast of je 's ochtends, 's avonds of allebei kunt lessen. Zo kun je zien of het nemen rijlessen bij elke rijschool past in jouw planning.

De auto

Het is voor velen moeilijk te beoordelen of de auto waarmee de rijschool lest het best is. Over het algemeen worden kleinere auto's gebruikt die soepel rijden. Wanneer je verschillende proeflessen hebt gehad bij verschillende rijscholen is het best te beoordelen welke auto het beste is voor jezelf. Maar; laat het type auto niet te veel meewegen in jouw beslissing tot een rijschool. Vaak went het rijden in een bepaalde auto al snel!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rijschool kiezen: waar kun je op letten?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 19-04-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!