InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Scootmobiel - Verkeersregels en Veiligheid

Scootmobiel - Verkeersregels en Veiligheid

Scootmobiel - Verkeersregels en Veiligheid De scootmobiel; rijden, verkeersregels en veiligheid op de weg. Een blik op de weg leert ons dat de scootmobiel niet meer uit het huidige straatbeeld is weg te denken. Voor velen geldt het bezit en gebruik van de scootmobiel behoud van de zelfstandigheid en de mobiliteit. Groot voordeel is dat u met de scootmobiel bijna overal kunt komen en deze bijna overal kan en mag parkeren. Dat er bij het besturen van een scootmobiel een aantal verkeersregels van belang zijn, en dat het rijden op de scootmobiel niet altijd zonder gevaar is, komt mogelijk mede door de wisselende plaats op de weg en de daarbij behorende maximum snelheden.

Gebruik van de Scootmobiel

Het bezit van een scootmobiel mag zich in een enorme populariteit verheugen. Stonden er in 2006 - 150.000 scootmobielen geregistreerd, in 2013 is het bezit gestegen tot ruim 250.000 voertuigen. Naar verwachting zullen dit er in 2030 meer dan 600.000 geregistreerde scootmobielen zijn.

Gemiddeld rijdt een scootmobiel bezitter 2,6 kilometer per dag, wat ongeveer overeenkomt met 1000 kilometer per jaar.
Keerzijde van het stijgende scootmobielbezit en de daaruit voortvloeiende deelname aan het verkeer, is een toename van het aantal verkeersongevallen. In de periode 2007 - 2011 is het aantal slachtoffers dat een gang naar de Eerste Hulp heeft moeten maken gestegen van 1200 tot 2000.

Ongevallen met de scootmobiel

In een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, worden aanrijdingen met medeweggebruikers, éénzijdige ongevallen als kantelen en / of het verkeerd inschatten van stoepranden, botsen tegen objecten en dergelijke genoemd. Acht op de tien ongevallen vonden plaats in de bebouwde kom. Vooral in en om een huis of gebouw, op een straat zonder fietsstrook of op een vrijliggend fietspad. Bijna driekwart van de ongevallen vonden plaats tussen 9 uur 's ochtends en 4 uur 's middags. 14% van de verkeersongevallen waarbij een bestuurder van een scootmobiel betrokken is wordt veroorzaakt door het omdraaien of verkeerd toepassen van de gas- en remfunctie.

(eenieder die wel eens op een scootmobiel heeft gereden, weet dat deze functies onlogisch en tegennatuurlijk zijn. Van kinds-af-aan betekent remmen een handel "inknijpen", in tegenstelling tot de meeste scootmobielen waarbij u de remhandel juist los moet laten om tot stilstand te komen. Bij het rustig toeren zal deze wijze van remmen veelal geen problemen opleveren, maar bij plotseling reageren lijkt me dit géén juiste keuze, omdat dan in een reflex gehandeld wordt)

Wettelijke status van de scootmobiel op de openbare weg

De scootmobiel valt onder de regeling van (gemotoriseerde) gehandicaptenvoertuigen. Onder een gehandicaptenvoertuig wordt volgens de wet (RVV 1990) verstaan:
"voertuig dat is ingericht voor het vervoeren van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt, en geen bromfiets is"

  • Voor het besturen van een scootmobiel heeft u geen rijbewijs nodig
  • Voor een scootmobiel die harder kan rijden dan 10 km/u geldt een minimum leeftijd van 16 jaar (onder 16 jaar is ontheffing aan te vragen)
  • U bent verplicht minimaal een WA-verzekering af te sluiten. Als bewijs hiervoor moet u een geel verzekeringsplaatje achter op het voertuig bevestigen en het verzekeringsbewijs bij u dragen
  • Bij gebruik van de rijbaan (in plaats van trottoir of voetpad) moet u indien nodig verlichting voeren. Verlichting moet gevoerd worden bij nacht en bij dag als het zicht ernstig wordt belemmerd

Maximumsnelheid voor de scootmobiel

(als door verkeersborden anders wordt aangegeven, de laagste snelheid)
Alhoewel de meeste scootmobielen begrenst zullen zijn op plusminus 16 km/u, gelden officieel de volgende maximum toegestane snelheden voor gehandicaptenvoertuigen:

Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden

Voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
  1. Rijdend in een erf 15 km per uur.
  2. Op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur.
  3. Op de rijbaan 45 km per uur.
  4. Voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden

  2. Op de rijbaan 45 km per uur.

Belangrijke verkeersborden

Kijk voor een volledig overzicht van de verkeersborden en de omschrijving bij: Alle Verkeersborden in Nederland

Verkeersborden die de voorrang regelen
Waar u zeker niet mag (in)rijden met de scootmobiel

Verkeersregels voor de scootmobiel

Allereerst geldt voor een bestuurder van een scootmobiel wat in het algemeen ook voor andere deelnemers aan het verkeer geldt, waaronder onder andere:
  • Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
  • Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
  • Rijdt een bestuurder van een scootmobiel op de weg, dan volgt hij of zij de verkeersregels die gelden voor bestuurders.
  • Rijdt een bestuurder van een scootmobiel op het voetpad of trottoir, dan volgt hij of zij de verkeersregels die gelden voor voetgangers.

Verder zijn voor bestuurders van scootmobielen regels uit het RVV 1990 (de Wegenverkeerswet) van toepassing. Onder Verkeersregels RVV 1990 vindt u deze regels. Daar waar in de regels motorvoertuigen staat, gelden de regels niet, waar bestuurders staat in de meeste gevallen wel.
© 2013 - 2017 Jvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boeken over veilig rijden met de scootmobielBoeken over veilig rijden met de scootmobielMet een scootmobiel rijden is toch anders dan als fietser of automobilist aan het verkeer deelnemen. Misschien wilt u we…
Rijden in een scootmobielVroeger was iemand die slecht ter been was aan huis gekluisterd. Tegenwoordig zijn deze mensen heel erg geholpen met een…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…
Modellen en uitvoeringen van scootmobielsZoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • Ministerie van Infrastructuur en Milieu
  • Veiligheid.nl
  • RVV 1990

Reageer op het artikel "Scootmobiel - Verkeersregels en Veiligheid"

Infoteur: Jvd
Laatste update: 25-10-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!