InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?

Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?

Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen. Het aantal gebruikers stijgt en daarmee ook het aantal aanbieders van scootmobielen. De meningen over het aantal wielen dat een scootmobiel zou moeten hebben verschilt nogal. Hierbij de voor- en nadelen van een drie-, vier- en vijfwielige scootmobiel.

De driewielige scootmobiel

De driewielscootmobiel heeft twee wielen achter en één wiel voor. Het grootste voordeel van een driewielige scootmobiel is de kleine draaicirkel. Zeker bij gebruik binnenshuis of in een winkel is dit een voordeel. Daarnaast is een voordeel van de driewielige scootmobiel dat er voldoende beenruimte is voor mensen met lange benen of mensen die door een beperking de benen niet (langdurig) in een gebogen positie kunnen houden.
Een veel gehoord nadeel van een driewielige scootmobiel is dat deze minder stabiel zouden zijn. Echter is stabiliteit afhankelijk van meerdere factoren dan alleen het aantal wielen. Zie verdere uitleg onder het kopje ‘veiligheid’.

Voordelen:
  • Kleine draaicirkel
  • Veel beenruimte
Nadelen:
  • Stabiliteit?

De vierwielige scootmobiel

De vierwielige scootmobiel heeft twee wielen voor en twee wielen achter. Het meest gehoorde voordeel van de vierwielige scootmobiel is dat het de gebruiker een veilig gevoel geeft. Vooral in de bochten bij wat hogere snelheden. Ook is een vierwielige scootmobiel (de grote exemplaren) comfortabel bij lange afstanden en hogere snelheden.
Een nadeel van een vierwielige scootmobiel is de relatief grote draaicirkel. Zeker in een winkel als er tussen de schappen gemanoeuvreerd moet worden kan dit een nadeel zijn. Verder wordt door de twee wielen aan de voorkant de beenruimte beperkt.

Voordelen:
  • stabiliteit, veilig gevoel
  • comfortabel
Nadelen:
  • Grote draaicirkel
  • Minder beenruimte

De vijfwielige scootmobiel

Tegenwoordig bestaat er zelfs een vijfwielige scootmobiel, deze heeft twee wielen achter en drie wielen voor. De twee buitenste wielen aan de voorkant zijn kleiner en komen alleen in een bocht aan de grond. Gepoogd is om de voordelen van een driewielige scootmobiel te combineren met de voordelen van de vierwielige scootmobiel.
Voordelen van deze scootmobiel zijn dat het de gebruiker een veilig gevoel geeft en dat het comfortabel rijdt, ook op langere afstanden en hogere snelheden. Een nadeel van de vijfwielige scootmobiel is de grote draaicirkel. Deze is groter dan veel driewielige scootmobielen.

Voordelen:
  • stabiliteit, veilig gevoel
  • comfortabel
Nadelen:
  • Grote draaicirkel

Veiligheid

De veiligheid van een scootmobiel staat of valt met het rijgedrag van de gebruiker en heeft niet per sé te maken met het aantal wielen. Houd het rijden met de scootmobiel veilig:
  • Pas uw snelheid aan de ondergrond aan. Matig de snelheid als de ondergrond ongelijk, hobbelig of zacht is.
  • Matig de snelheid voor een bocht.
  • Neem een helling, drempel of stoepje altijd recht, ga nooit schuin over een niveauverschil.
  • Anticipeer op het overige verkeer, zorg dat plotselinge uitwijkmanoeuvres zoveel mogelijk voorkomen worden.
  • Zorg dat u zelf goed zichtbaar bent, doe geen onverwachte dingen in het verkeer.
© 2011 - 2018 Annam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Modellen en uitvoeringen van scootmobielsZoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of…
Tips over het kiezen en kopen van een scootmobielEen scootmobiel kopen doet u niet zomaar. Ten eerste is er normaliter een indicatie waarom u een scootmobiel nodig heeft…
Boeken over veilig rijden met de scootmobielBoeken over veilig rijden met de scootmobielMet een scootmobiel rijden is toch anders dan als fietser of automobilist aan het verkeer deelnemen. Misschien wilt u we…
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…
Rijden in een scootmobielVroeger was iemand die slecht ter been was aan huis gekluisterd. Tegenwoordig zijn deze mensen heel erg geholpen met een…

Reageer op het artikel "Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?"

Reactie

J. Vijlbrief, 19-03-2013 10:49 #1
Geachte infonu wat ik graag wil weten is, ik ben reuma en obesitas patiënt. Heb zelf het sterke gevoel dat vierwiels scoot ivm obesitas veel fijner rijd en veiliger is. Is dat ook zo?obesitas dus vierwiels?

Infoteur: Annam
Gepubliceerd: 26-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!