InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Modellen en uitvoeringen van scootmobiels

Modellen en uitvoeringen van scootmobiels

Zoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of er is wel een passend model scootmobiel voor u. Er zijn diverse basismodellen en belangrijke eigenschappen qua uitvoering.

Opvouwbare scootmobiels

Een opvouwbare scootmobiel is vooral handig als u veel reist met auto, trein of vliegtuig. U kunt de scootmobiel gemakkelijk inklappen en uitklappen en meenemen, zodat u overal waar u komt uw scootmobiel bij de hand heeft om lekker op pad te gaan.
Ook kan een opvouwbare scootmobiel erg handig zijn wanneer u hem veel binnenshuis gebruikt; hij is namelijk wendbaarder.
Een derde reden kan zijn dat u echt weinig plaats heeft om uw scootmobiel in huis neer te zetten; een inklapbare scootmobiel neemt dan veel minder ruimte in. Overigens zijn de opvouwbare modellen meestal wel net wat minder comfortabel dan de vaste uitvoeringen.

Een vaste scootmobiel

Een vaste scootmobiel is ten opzichte van de opvouwbare variant net wat stabieler en vaak ook comfortabeler. Denkt u hierbij aan een ergonomische stoel met een comfortabele vering.

Wanneer kiezen voor een vierwielige scootmobiel?

Wanneer u regelmatig langere afstanden en daardoor ook harder wilt rijden, dan is een stabiele uitvoering zeker gewenst. Dit is dan een belangrijke overweging om voor een vierwieler te kiezen.

Verlichting, spiegels en richtingaanwijzers

Voor uw eigen gemak en veiligheid is het aan te raden om altijd voor een model te kiezen met verlichting, spiegels en richtingaanwijzers. Voor wat betreft de richtingaanwijzers is het van belang dat deze automatisch uitgaan. Uiteraard is het zo dat wanneer u alleen binnenshuis gebruik maakt van uw scootmobiel, dat deze zaken dan niet van belang zijn.

Voorwielaandrijving of achterwielaandrijving

Er zijn scootmobielen met voorwielaandrijving en met achterwielaandrijving. Over het algemeen hoeft u deze keuze niet actief te maken, want de meeste scootmobielen voor binnenshuis hebben een voorwielaandrijving en de modellen voor buitenshuis hebben meestal de krachtigere achterwielaandrijving.

Fabrikanten en merken

Scootmobielen zijn van vele fabrikanten en merken verkrijgbaar. U vindt in het volgende overzicht een aantal fabrikanten en merken scootmobiels die in Nederland veel verkocht en gekocht worden:
  • Handicare; voor onder meer de Trophy.
  • Pride; voor onder meer de Luna en de Victory.
  • Invacare; voor onder meer de Solar, de Meteor en de Comet.
  • Sunrise; voor onder meer de Sterling.
  • Mango; specialist op het gebied van elektrische vervoersmiddelen.
  • Revatak; voor onder meer de Solo 3 en 4, de Vivo en de Mezzo.
  • Van Os Medical; voor onder meer de Galaxy en de Navigator.
Gerelateerde artikelen
Tips over het kiezen en kopen van een scootmobielEen scootmobiel kopen doet u niet zomaar. Ten eerste is er normaliter een indicatie waarom u een scootmobiel nodig heeft…
Boeken over veilig rijden met de scootmobielBoeken over veilig rijden met de scootmobielMet een scootmobiel rijden is toch anders dan als fietser of automobilist aan het verkeer deelnemen. Misschien wilt u we…
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Rijden in een scootmobielVroeger was iemand die slecht ter been was aan huis gekluisterd. Tegenwoordig zijn deze mensen heel erg geholpen met een…

Reageer op het artikel "Modellen en uitvoeringen van scootmobiels"

Reactie

Pieter, 07-06-2013 13:28 #1
Hoe maximaliseer ik de actieradius van mijn scootmobiel?

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!