InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Tips over het kiezen en kopen van een scootmobiel

Tips over het kiezen en kopen van een scootmobiel

Een scootmobiel kopen doet u niet zomaar. Ten eerste is er normaliter een indicatie waarom u een scootmobiel nodig heeft, en op basis hiervan zijn er natuurlijk al enkele wensen en eisen die u aan uw toekomstige scootmobiel moet stellen. Daarnaast kunt u zich ook door uw arts laten adviseren en ook de scootmobielverkopers zullen met u in kaart brengen welke scootmobiel het beste bij u past.

Welke kenmerken en eigenschappen spelen een rol bij de keuze?

Voordat u op pad gaat om een scootmobiel te kiezen en te kopen, moet u voor u zelf de volgende vragen van een antwoord voorzien. Zo bent u zelf beter voorbereid en kunt u gemakkelijker een keuze maken. U zult merken dat sommige punten met elkaar kunnen conflicteren, zoals bijvoorbeeld wanneer u een scootmobiel wilt voor lange ritten maar deze ook vaak mee wilt nemen. In het eerste geval is een stevige vierwieler het meest geschikt en in het tweede geval is een opvouwbaar model meer aan te raden. Welke keuze u maakt is een kwestie van afwegen en advies inwinnen bij de experts.

Modellen, uitvoeringen en leveranciers

Er zijn vele modellen en uitvoeringen van scootmobielen, dus het kan best moeilijk zijn om de voor u best passende uit te zoeken. De meeste leveranciers kunnen u hier echter goed bij adviseren en ook een informatief gesprek vooraf met uw arts kan u al helpen bij het maken van de beste keuze. Overigens is het kiezen van een leverancier in de buurt aan te raden. Wanneer er dan wat aan de hand is, dan wordt u meestal sneller geholpen.

Waarop letten bij het uitkiezen van een scootmobiel?

Afhankelijk van waarom u een scootmobiel nodig heeft, dus uw mobiliteitsbeperking, en uw eigen gebruikswensen, zijn de volgende punten onder meer van belang bij het maken van een keuze:
  • wilt u de scootmobiel mee kunnen nemen in uw auto, dan is een opvouwbare uitvoering gemakkelijk.
  • welke afstanden wilt u kunnen rijden met uw scootmobiel; voor lange afstanden heeft u sterke accu's nodig die voor een grotere actieradius zorgen. Ook is het dan prettig wanneer de maximumsnelheid 18 kilometer per uur bedraagt.
  • wilt u de scootmobiel vooral voor gebruik buitenshuis of voor in huis of beide.
  • hoeveel comfort wilt u; ergonomische stoelen geven meer comfort.
  • wat is uw lengte en gewicht.
  • welke service biedt de leverancier.
  • keuze bij vergoeding door of via de gemeente

Wanneer u een scootmobiel in natura van de gemeente krijgt in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, dan kunt u over het algemeen zelf weinig inbrengen qua wensen. Afhankelijk van uw beperkingen wordt er dan een passende scootmobiel aangemeten.

Altijd een proefrit maken voor de aankoop

Wanneer u een scootmobiel gaat kopen, is het belangrijk om met die scootmobielen waarvan u de aanschaf serieus overweegt, een proefrit te maken. Een goede leverancier zal hieraan ook altijd volledig meewerken. Een proefrit maken kan normaliter bij de dealer, maar soms ook thuis in uw vertrouwde omgeving.

Aankooptips

Wanneer u de volgende vragen beantwoord heeft, bent u dus beter voorbereid op de aankoop.
  • Gaat u uw scootmobiel binnen of buiten of voor beide gebruiken?
  • Kent u de verschillen tussen een scootmobiel voor binnen of voor buiten?
  • Wilt u lange ritten kunnen maken?
  • Wilt u met een flinke snelheid kunnen rijden?
  • Is stabiliteit voor u belangrijk, dus moet u wel voor een vierwielige variant kiezen?
  • Wilt u de scootmobiel vaak meenemen, dus moet u misschien kiezen voor een opvouwbaar model?
  • Heeft u een bepaald budget beschikbaar?
  • Krijgt u een vergoeding van de gemeente in het kader van de Wmo en/of PGB?
  • Zijn bepaalde accessoires of extra's belangrijk, zoals een krukkendrager, een mandje, verlichting en spiegels, een draaibare stoel of extra vering?
  • Denkt u dat u zo weg kunt rijden met een scootmobiel of vindt u het voor u zelf beter een cursus te volgen in verband met de veiligheid?
  • Heeft u al een bepaald model, kleur of merk in gedachten?
  • Welke verkooppunten zitten er bij u in de buurt?
  • Welke service en garantievoorwaarden zijn voor u minimaal?
  • Wilt u ook pechhulp in eventueel voorkomende gevallen?
  • Wilt u alleen de verplichte verzekering afsluiten of ook een aanvullende verzekering en kent u de voorwaarden?
Gerelateerde artikelen
Boeken over veilig rijden met de scootmobielBoeken over veilig rijden met de scootmobielMet een scootmobiel rijden is toch anders dan als fietser of automobilist aan het verkeer deelnemen. Misschien wilt u we…
Modellen en uitvoeringen van scootmobielsZoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of…
Rijden in een scootmobielVroeger was iemand die slecht ter been was aan huis gekluisterd. Tegenwoordig zijn deze mensen heel erg geholpen met een…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…
Bronnen en referenties
  • http://www.informatiesenioren.nl/

Reageer op het artikel "Tips over het kiezen en kopen van een scootmobiel"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!