InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Een scootmobiel kopen; kosten en vergoeding

Een scootmobiel kopen; kosten en vergoeding

Een scootmobiel kopen; kosten en vergoeding Wat een scootmobiel kost, hangt sterk af van het model en de eigenschappen en opties die een scootmobiel heeft. Een opvouwbare scootmobiel kunt u als aanbieding meestal wel vinden vanaf ongeveer 500 euro. Een gewone scootmobiel begint met actieprijzen vanaf ongeveer 1500 euro, maar de prijs van een luxe model van duurzame kwaliteit loopt op tot wel 7000 euro. Hoe zit het echter met de vergoeding?

Vergoeding van de kosten van een scootmobiel

Voordat u een scootmobiel gaat aankopen, kunt u het beste al bij de gemeente aanvragen of u recht heeft op een vergoeding en hoe hoog die is. In principe kunt u in aanmerking komen wanneer u een bepaalde beperking in loopafstand buitenshuis heeft. Hiertoe dient u een verklaring van uw arts te overleggen, waarna de gemeente de indicatie gaat bepalen.

Toekomst van de vergoeding

Zoals het er nu voorstaat, is de kans groot dat er nog meer op vergoedingen voor hulpmiddelen wordt bezuinigd. Dat betekent dat de kans echt aanwezig is, dat het op termijn steeds moeilijker wordt om een indicatie voor een scootmobiel te krijgen en dat daarnaast steeds lagere vergoedingen worden verstrekt en dat de eigen bijdrage steeds hoger zal worden. U dient dan ook altijd informatie over vergoedingen in te winnen bij uw eigen gemeente.

De gemeente en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Via de Wmo is geregeld dat de gemeente zorg moet dragen voor het regelen van vervoer binnen de gemeente wanneer u zich niet meer met normale vervoersmiddelen kunt verplaatsen. Bij het aanvragen van een dergelijke voorziening, zoals een scootmobiel, moet u ook een verklaring van een arts overleggen. De gemeente waar u woont beslist dan of u recht heeft op een vergoeding voor een dergelijk mobiliteitshulpmiddel. Keurt de gemeente uw aanvraag goed, dan kunnen zij ofwel een passende scootmobiel in natura aanbieden ofwel een bedrag toekennen waarmee u zelf een scootmobiel kunt aanschaffen. In beide gevallen kan het zo zijn dat er een eigen bijdrage wordt gevraagd. Dit wordt bepaald op basis van aspecten als inkomen, leeftijd en gezinssamenstelling. Bij het toekennen van een scootmobiel in natura, bepaalt de gemeente meestal ook de leverancier en het type scootmobiel. Deze leverancier zoekt dan in samenwerking met een ergotherapeut de voor u meest geschikte scootmobiel uit. Ook zorgt de gemeente bij het toekennen in natura normaliter voor kosten van onderhoud en verzekering. Maar: per gemeente verschilt de invulling van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, dus u dient altijd bij uw eigen gemeente informatie hierover in te winnen.

De gemeente en het Persoonsgebonden Budget

U kunt ook bij de gemeente een Persoonsgebonden Budget aanvragen en wanneer dit wordt toegekend, dan ontvangt u een bedrag waarmee u zelf de aankoop, verzekeringen en onderhoud van een scootmobiel kunt regelen. Ook hier geldt weer dat de invulling van de regels per gemeente kan verschillen, dus ook in dit geval moet u eerst navraag doen bij uw eigen gemeente.

Aftrekbaarheid kosten scootmobiel bij aangifte inkomstenbelasting

Bepaalde kosten die u zelf heeft betaald betreffende de scootmobiel, zijn in principe nog aftrekbaar als specifieke zorgkosten. Omdat ook op dit gebied bijna jaarlijks veranderingen plaatsvinden, wordt u geadviseerd hierover advies in te winnen bij uw / een belastingadviseur of bij de belastingdienst.

Het lukt u financieel om een scootmobiel te kopen, en nu?

U heeft besloten dat u een scootmobiel wilt gaan kopen en u heeft het kostenplaatje geregeld, maar u weet nog niet waar u deze gaat kopen. Hoe pakt u dit aan?

Waar gaat u uw scootmobiel kopen?

Het verdient aanbeveling om in verband met service, onderhoud en eventuele reparaties een dealer of verkooppunt in de buurt te zoeken. Dit is vaak gemakkelijker dan wanneer u de scootmobiel ver weg koopt. Veel verkooppunten verkopen meerdere merken, dus wanneer u een dealer opzoekt die meerdere merken in het assortiment heeft, dan zal er ook voor u zeker een geschikt en passend model te vinden zijn. Weet u al welk merk en model het moet worden, dan is het zeker aan te raden om vooraf na te vragen of de dealer die u gaat bezoeken dit merk ook kan leveren.

Dealers van bepaalde merken

Van veel merken kunt u vooraf navragen bij welke dealer bij u in de buurt u terecht kunt. Dus wanneer u een specifiek merk wilt, dan is het een kwestie van vooraf opzoeken via internet of een telefoontje plegen om te vragen wie in uw regio het betreffende merk verkoopt. Soms kunt u ook op afspraak terecht, zodat men alle tijd voor u heeft en u ook een proefrit kunt maken. Lees hier meer over Merken scootmobielen.

Kopen via internet

Ook een scootmobiel kunt u via internet bestellen. Vaak is dit wat goedkoper dan wanneer u uw scootmobiel bij een echte winkel koopt, dit omdat webwinkels vaak wat minder kosten hebben die ze hoeven door te berekenen, waardoor de verkoopprijs lager kan zijn. Kopen via internet is tegenwoordig echt wel veilig, maar let wel goed op zaken als service, garantie en rijklaar afleveren.
Gerelateerde artikelen
Rijden in een scootmobielVroeger was iemand die slecht ter been was aan huis gekluisterd. Tegenwoordig zijn deze mensen heel erg geholpen met een…
Tips over het kiezen en kopen van een scootmobielEen scootmobiel kopen doet u niet zomaar. Ten eerste is er normaliter een indicatie waarom u een scootmobiel nodig heeft…
Modellen en uitvoeringen van scootmobielsZoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…

Reageer op het artikel "Een scootmobiel kopen; kosten en vergoeding"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!