InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Het aquaduct, viaduct en ecoduct

Het aquaduct, viaduct en ecoduct

Het aquaduct, viaduct en ecoduct Als u weleens met de auto gaat komt u ongetwijfeld weleens een aquaduct, viaduct of ecoduct tegen. Als u weleens met de trein gaat kan het zomaar zijn dat u over een viaduct gaat. Aquaducten werden al gebruikt voor de tijd van de Romeinen, maar waar zijn deze drie varianten eigenlijk goed voor? In dit artikel leest u meer over het aquaduct, viaduct en ecoduct.

Viaduct

Het woord viaduct is op te delen in twee woorden, via betekend ook wel weg en duct betekend ook wel leiden. Het is een weg om bijvoorbeeld land, spoorwegen of auto's over te leiden. De meeste viaducten zijn gebouwd om delen land op een bepaalde hoogte aan elkaar te verbinden. Zo vind men onder een viaduct vaak water en kan met over het viaduct om aan de andere kant te komen. Een viaduct is meestal erg lang en voorzien van de mogelijkheid om eronderdoor te gaan. Een viaduct is dan ook eigenlijk een grote brug, de hoogste is te vinden in China. De Hutong Bridge is met 345 meter de hoogste ter wereld. In Nederland zijn de meeste viaducten gebouwd op ongeveer van 5,60 meter. Bij lagere viaducten staan borden geplaatst met de doorrijhoogte, maar alsnog komt het vrij regelmatig voor dat er een voertuig die te hoog is vast komt te zitten in een viaduct.
Een viaduct waar enkel fietsers overheen gaan wordt meestal simpelweg een fietsbrug genoemd.

Aquaduct

Het aquaduct was al uitgevonden voor de tijd van de Romeinen. De Romeinen maakte veel gebruik van viaducten om zo water bij dorpen te krijgen. Het water liep hierbij door stenen geulen waar men onderdoor kon. Een aquaduct is dus als het ware een waterleiding boven de grond waar het verkeer onderdoor kan. De naam valt dan ook onder te verdelen in aqua wat water betekend en duct wat afleid van het woord ducere wat ook wel leiden betekend. Buitenom verkeer bestaan er ook aquaducten die over het water zijn, zo zijn er op twee verschillende niveaus water. De aquaducten werden steeds groter zodat er uiteindelijk schepen overheen konden.
In Nederland zijn er meerdere aquaducten te vinden, in veel gevallen loopt er een tunnel voor auto's onderdoor. Vroeger waren er in Nederland in vergelijking met andere landen weinig viaducten te vinden. Dit omdat Nederland plat is en er rondom de steden overal voldoende water te vinden is.
In Arizona is een aquaduct gebouwd van wel 541km lang, hiermee is dit de langste die tot nog toe is gebouwd.

Ecoduct

Voor de ecoduct zijn meerdere benamingen zoals:
  • wilviaduct
  • dierenviaduct
  • natuurverbinding
  • ecopassage
  • wildwissel
  • natuurberg
Bij een ecoduct wordt het verkeer onder de brug door geleid zodat de dieren eroverheen kunnen. Het zijn verbindingsstukken tussen natuurgebieden zodat dieren veilig kunnen oversteken. Eco is de afkorting van ecosysteem wat betekend een wisselwerking van organisme. Voorbeelden van een ecosysteem zijn bijvoorbeeld een bos met planten en dieren die samen leven in een gebied. Sommige ecoducten staan ook in natuurgebieden waar men kan wandelen of paardrijden.
Er bestaan ook ecombiducten. Dit is een ecoduct die ook voorzien is van een wildtunnel. Deze tunnel is veelal voor de kleinere dieren zoals konijnen en padden. Door de tunnel hebben de dieren meestal ook minder overlast van het verkeer.
Op plaatsen waar een ecoduct te duur is wordt soms gebruik gemaakt van een wildwaarschuwingssysteem. Er zijn hier bepaalde doorgangen waar dieren kunnen oversteken. Komen ze daar in de buurt, dan wordt de bestuurder via borden langs te weg gewaarschuwd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.wegwiki.nl

Reageer op het artikel "Het aquaduct, viaduct en ecoduct"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 04-05-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!