A1 | Maximumsnelheid | A2 | Einde maximumsnelheid |
A4 | Adviesnelheid | A5 | Einde adviessnelheid |
A3 | Maximumsnelheid elektronisch signaleringsbord | Einde van alle op een elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden en adviezen |
B1 | Voorrangsweg | B2 | Einde voorrangsweg |
B3 | Voorrangskruispunt | B4 | Voorrangskruispunt weg links |
B5 | Voorrangskruispunt weg rechts | B6 | Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg |
B7 | STOP: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg | Bron: RVV 1966 | Let op: in sommige buitenlanden kan ook dit bord gebruikt worden in plaats van bord B7. |
C1 | Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee | C2 | Eénrichtingsweg. In deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee |
C3 | Eénrichtingweg | C4 | éénrichtingsweg |
C5 | Inrijden toegestaan | C6 | Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen |
C7 | Gesloten voor vrachtauto's | C7a | Gesloten voor autobussen |
C7b | Gesloten voor autobussen en vrachtauto's | C8 | Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h |
C9 | Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen | C10 | Gesloten voor motorvoertuigen met aanhangwagen |
C11 | Gesloten voor motorfietsen | C12 | Gesloten voor alle motorvoertuigen |
C13 | Gesloten voor bromfietsen, snorfietsen en gehadicaptenvoertuigen met inwerking zijnde motor | C14 | Gesloten voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor |
C15 | Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen | C16 | Gesloten voor voetgangers |
C17 | Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven | C18 | Gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan op het bord is aangegeven |
C19 | Gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn op het bord is aangegeven | C20 | Gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord staat aangegeven |
C21 | Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord staat aangegeven | C22 | Gesloten voor voertuigen met bepaalde gevaarlijke stoffen |
C22a | Gesloten voor vrachtauto's die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d | C22b | Einde geslotenverklaring voor vrachtauto;s die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d |
C23-01 | Spitsstrook open | C23-02 | Spitsstrook vrijmaken |
C23-03 | Einde spitsstrook |
D1 | Rotonde: verplichte rijrichting | D2 | Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft |
D3 | Bord mag aan beide zijden worden voorbijgegaan | D4 | Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven |
D5 | Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (kan ook gebruikt worden met het teken/de pijl naar links) | D6 | Gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven |
D7 | Gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven | Bron: RVV 1966 Bron: RVV 1966 | Let op: in sommige buitenlanden kunnen ook deze borden worden gebruikt in plaats van het bord als D5. De betekenis is in dit geval: verboden rechts of links af te slaan. In Nederland zijn deze borden m.i.v. het RVV 1990 vervangen door de "blauwe" borden. |
E1 | Parkeerverbod | E2 | Verbod stil te staan |
E3 | Verbod fietsen en bromfietsen te plaatsen | E4 | Parkeergelegenheid |
E5 | Taxistandplaats | E6 | Gehandicaptenparkeerplaats |
E7 | Gelegenheid tot het onmiddellijk laden en lossen van goederen | E8 | Parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven |
E9 | Parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders | E10 | Parkeerschijfzone |
E11 | Einde parkeerschijfzone | E12 | Parkeergelegenheid ten behoeve van overstappers op het openbaar vervoer |
E13 | Parkeergelegenheid ten behoeve van carpoolers | Let op: in sommige buitenlanden kunnen ook deze borden gebruikt worden, om het verbod op parkeren op even of oneven dagen aan te geven. |
F1 | Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen | F2 | Einde verbod voor motorvoetuigen om elkaar onderling in te halen |
F3 | Verbod voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen | F4 | Einde verbod voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen |
F5 | Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegenovergestelde richting | F6 | Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan |
F7 | Keerverbod | F8 | Einde alle door verkeersborden aangegeven verboden |
F9 | Einde van alle op elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden en adviezen | F10 | Stop. In het bord kan worden aangegeven door wie of waarom het bord wordt geplaatst |
F11 | Verplicht gebruik passeerstrook. Rijstrook om ingehaald te kunnen worden, uitsluitend bestemd voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h. Geldt ook voor heftrucks, graafmachines en dergelijke. Verboden voor andere bestuurders | F12 | Einde verplicht gebruik van de passeerstrook voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen en mogen rijden dan 25 km/u |
F13 | Rijbaan of rijstrook,uitsluitend ten behoeve van lijnbussen Voertuigen met een ontheffing uitgezonderd (b.v. taxi's) | F14 | Einde busbaan of busstrook |
F15 | Rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van trams Voertuigen met een ontheffing uitgezonderd (b.v. taxi's) | F16 | Einde trambaan of tramstrook |
F17 | Rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van lijnbussen en trams Voertuigen met een ontheffing uitgezonderd (b.v. taxi's) | F18 | Einde busbaan of trambaan of busstrook of tramstrook |
F19 | Verplichte rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van vrachtauto's en lijnbussen Voertuigen met een ontheffing uitgezonderd (b.v. taxi's) | F20 | Einde verplichte rijbaan of rijstrook voor vrachtauto's en lijnbussen |
F21 | Verplichte rijbaan of rijstrook, uitsluitend bestemd voor vrachtauto's | F22 | Einde verplichte rijstrook of rijbaan voor vrachtauto's |
G1 | Autosnelweg | G2 | Einde autosnelweg |
G3 | Autoweg | G4 | Einde autoweg |
G5 | Erf | G6 | Einde erf |
G7 | Voetpad | G8 | Einde voetpad |
G9 | Ruiterpad | G10 | Einde ruiterpad |
G11 | Verplicht fietspad | G12 | Einde verplicht fietspad |
G12a | Fiets/bromfietspad | G12b | Einde fiets/bromfietspad |
G13 | Onverplicht fietspad | G14 | Einde onverplicht fietspad |
H1 | Bebouwde kom | H2 | Einde bebouwde kom |
J1 | Slecht wegdek | J2 | Bocht naar rechts |
J3 | Bocht naar links | J4 | S-bocht(en) eerst naar rechts |
J5 | S-bocht(en) eerst naar links | J6 | Steile helling |
J7 | Gevaarlijke daling | J8 | Gevaarlijk kruispunt |
J9 | Rotonde | J10 | Overweg met overwegbomen |
J11 | Overweg zonder overwegbomen | J12 | Overweg met enkel spoor |
J13 | Overweg met twee of meer sporen | J14 | Tram(kruising) |
J15 | Beweegbare brug | J16 | Werk in uitvoering |
J17 | Rijbaanversmalling | J18 | Rijbaanversmalling rechts |
J19 | Rijbaanversmalling links | J20 | Slipgevaar |
J21 | Kinderen | J22 | Voetgangersoversteekplaats |
J23 | Voetgangers | J24 | Fietsers en bromfietsers |
J25 | Losliggende stenen | J26 | Kade of rivieroever |
J27 | Groot wild | J28 | Vee |
J29 | Tegenliggers | J30 | Vliegtuigen |
J31 | Zijwind | J32 | Verkeerslichten |
J33 | File | J34 | Ongeval |
J35 | Slecht zicht door sneeuw, regen of mist | J36 | IJzel of sneeuw |
J37 | Gevaar (de aard van het gevaar is aangegeven op het onderbord) | J38 | Verkeersdrempel |
J39 | Waarschuwing voor elektronische in- en uitschuifbare paal in de rijbaan (poller), waamee toegankelijkheid van straten en gebieden kan worden geregeld |
L1 | Hoogte onderdoorgang | L2 | Voetgangersoversteekplaats |
L3b | Bushalte | L3c | Tramhalte |
L3a | Bushalte/tramhalte | L4 | Voorsorteren |
L5 | Einde rijstrook | L6 | Splitsing |
L7 | Aantal doorgaande rijstroken | L8 | Doodlopende weg |
L9 | Vooraanduiding doodlopende weg | L10 | Vooraanduiding verkeersmaatregel voor de aangegeven richting |
L11 | Verkeersbord geldt alleen voor de aangegeven rijstrook/rijstroken | L12 | Verkeersbord geldt alleen voor de aangegeven rijstrook |
L13 | Verkeerstunnel | L14 | Vluchthaven |
L15 | Vluchthaven voorzien van een noodtelefoon en brand-blusapparaat | L16 | Noodtelefoon |
L17 | Brandblusapparaat | L18 | Noodtelefoon en brandblusapparaat |
L19 | Dichtstbijzijnde uitgang of twee dichtstbijzijnde uitgangen in de op het bord aangegeven richting en afstand | ||
L20 | Uitwijkplaats rechts van de weg | L21 | Uitwijkplaats links van de weg |
K1 Lage beslissingswijzer langs autosnelweg (nieuwe blauwe borden worden gefaseerd ingevoerd/geplaatst) | K2 Voorwegwijzer langs autosnelweg voor de afgaande richting |
K3 Beslissingswijzer langs autosnelweg | K4 Hoge beslissingswijzer langs autosnelweg |
K5 Voorwegwijzer langs niet-autosnelweg | K6 Beslissingswijzer langs niet-autosnelweg |
K7 Wegwijzer voor fietsers en bromfietsers | K8 Wegwijzer voor fietsers en bromfietsers |
K9 Omleiding: voorwegwijzer op niet-autosnelweg | K10 Voorwegwijzer binnen de bebouwde kom |
K11 Voorsorteren op niet-autosnelweg | K12 Wijkwegwijzer binnen de bebouwde kom |
K13 Wijkwegwijzer binnen de bebouwde kom | K14 Route voor het vervoer van bepaalde gevaarlijke stoffen |
Algemeen stopteken | Stopteken voor het verkeer, dat de verkeersregelaar van voren nadert | ||
Stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van achteren nadert | Stopteken zowel voor het verkeer dat de verkeersregelaar van voren, als voor het verkeer dat hem van achteren nadert | ||
Stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van rechts nadert | Stopteken voor het verkeer in de vrije richtingen. Opletten voor het verkeer in de stopgezetten richtingen. Kruispunt vrijmaken | ||
Teken tot snelheid verminderen | Stopteken door verkeersbrigadier met toepassing van bord F10 |
Herman, 07-07-2020
Beste,
In tijdelijke verkeerssituaties zie ik zowel witte als gele onderborden. Bij verkeersregelaars wordt onder een J37 bijvoorbeeld een wit onderbord gebruikt. Bij een aanduiding van 'voetgangers op rijbaan' wordt onder dezelfde J37 een geel onderbord geplaatst. Wat zijn de regels voor gebruik van gele en witte onderborden, en belangrijker, waar staat dit precies beschreven.
Reactie infoteur, 07-07-2020
Beste Herman,
Onderborden worden in het wit uitgevoerd. Gele borden kunnen in een tijdelijk situatie als onderbord gebruikt worden.
Zie bij onderbord:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/2017-07-01#HoofdstukIII
Mvg - Sjaak
H. Wieringa, 12-05-2019
L. S. Leerzame en leesbare site die ik vond vanwege enkele vragen uit adviesparktijk, vooral vraag 4.
1.het bord C 8 (trekker) wordt lastig en gelezen als 'landbouw', niet als 25 km/uur. Daarom zag ik bij Aalten dacht ik, dit bord met eronder 'landbouwvoertuigen toegestaan'. Is er aanpassing op komst?
2.ik lees vaak onder borden een tijdsperiode met de 'h' als uuraanduiding, bijv. van 8.00 - 17.00 h. (Overigens staat de h ook bij bord C 8; 25 km/h.) Waar is geregeld dat we een 'h' gebruiken in plaats van 'u' of 'uur'?
3.Bij borden K 4 is volgens mij bij RWS afgesproken dat de pijlen omhoog gaan staan als regel, ivm psychologisch effect doorstroming. Is dit dus oud bord?
4.Als ik het goed begrijp besluit de wegbeheerder als bevoegd gezag waar welke borden. Ook snelheden die bijv van invloed zijn op geluidberekening? Ook toegangsperiodes recreatieve motorrijders? Ik kom er niet uit hoe afstemming plaats vindt.
5.Wie is bevoegd gezag plaatsing bord bebouwde kom?
dank
Reactie infoteur, 13-05-2019
Beste,
E.e.a. is geregeld in het Verdrag van Wenen. Algemeen volgt Nederland dit besluit zoals uitgewerkt in het RVV 1990 (evenals andere Europese landen). "h" zal duidelijker zijn voor buitenlanders. Speciale landbouwvoertuigen kunnen en mogen sneller dan 25 km/u; men zal de uitzondering met het onderbord willen benadrukken. De oude K-borden worden gefaseerd vervangen bij het regulier onderhoud aan de wegen, zodat dit (nog) geen landelijke dekking heeft/hoeft te hebben. Het klopt dat de pijlen contra staan. Binnen de bebouwde kom is de gemeente verantwoordelijk voor de plaatsing, daarbuiten de provincie of het Rijk. Zij volgen het besluit, vastgelegd in het BABW.
Zie ook:
http://www.autorij-instructie.nl/category/verdrag-van-wenen-verkeer-1968/
en
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/2015-04-01#HoofdstukIII
Mvg - Sjaak
G. P. Schutter, 07-10-2018
Overal staan gele borden in den haag. Nergens is te vinden wat ze betekenen.
Reactie infoteur, 08-10-2018
Beste G,
Gele borden zijn geen officiële RVV borden, maar -naar ik aanneem- omleidingsborden, dan wel alternatieve borden i.v.m. wegwerkzaamheden e.d. De tekst of aanduiding op de borden moet duidelijk maken waar ze voor dienen.
Zie: https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/12726-verkeer-verkeersregelaars-en-wegmarkeringen.html
Mvg - Sjaak
Sabrina, 17-12-2016
Mijn vraag, is een parkeer bord waar alleen Maar voertuigen met elektromotor mogen laden een officieel parkeer bord? Ik kan hem nergens tussen de verkeersborden zien.
Reactie infoteur, 19-12-2016
Beste Sabrina,
Als de parkeerplaats is gemarkeerd door een "P" bord met onderbord voor elektrische auto's, dan mag daar alleen geparkeerd worden door dat type voertuig, dat dan ook wel gebruik moet maken van het opladen. Het "P" bord is een officieel RVV bord (denk ook aan gehandicapten, laden en lossen e.d.) en wordt gebruikt totdat er een specifiek bord is ontwikkeld.
Zie ook:
https://www.yellowbrick.nl/blog/dit-zijn-de-regels-bij-een-laadpaal/
Mvg - Sjaak
Jan Hendriks, 29-09-2016
De vraag is: Bij afslag 14 Woerden staat een blauw symbool met de letter C… wat is hiervan de betekenis?
Reactie infoteur, 30-09-2016
Beste Jan,
Ik heb de exacte locatie op Google Maps mogelijk niet kunnen achterhalen. Bij afslag 14 op beide zijden van de weg kom ik het bord niet tegen?. Heb je de gegevens?
Anders dan een aanduiding "centrum" zou ik het zo niet weten.
Mvg - Sjaak
Simons, 17-10-2015
Er bestaan verkeersborden geslotenverklaringen zoals C9,C12,C13, waarom bestaat er geen verkeersbord met een:
auto, motor, bromfiets onder elkaar.
Reactie infoteur, 17-10-2015
Beste Simons,
Omdat er bij de bedoelde borden een onderscheid gemaakt kan worden tussen MOTORVOERTUIGEN (C12) (separaat motorfietsen C11) en een VOERTUIG als bromfietsen (C13), die vervolgens in de voor hen specifiek geldende wegomstandigheden geplaatst kunnen worden.
Binnen een situatie waar inrijden voor auto's, motor en bromfiets niet is toegestaan, volstaat verkeersbord C2 met een onderbord "uitgezonderd fietsers".
Mvg - Sjaak
Verkeersbord is in dit verband breder toe te passen.
Roely, 13-02-2015
Ik wil graag de stopafstand begrijpen. De reactietijd is makkelijk te berekenen: het aantal kilometers gedeeld door het aantal seconden. bijv: 30 km = 30.000 m. gedeeld door 3600 sec. = 8,3. Maar hoe bereken ik de remweg?
Reactie infoteur, 13-02-2015
Beste Roely,
De stopafstand is de reactietijd + de remweg.
Je hebt in het gunstigste geval 1 seconde nodig om op een situatie te reageren (reactietijd). Hier tel je de tijd die je nodig hebt vanaf het moment van remmen tot stilstand bij op (remweg)
In je voorbeeld is de stopafstand dan 1 sec. + 8.3 sec. = 9.3 sec.
Moet je de volgafstand aangeven dan kan je voor je theorie veelal de volgende regel hanteren:
De gereden snelheid : 2, plus 10%
Mvg - Sjaak
Dick, 22-11-2014
Als er een blauw bord, verplicht fietspad staat, mogen snorfietsen daar dan ook op, of moeten die er juist af. Volgens mij het laatste.
Reactie infoteur, 23-11-2014
Beste Dick,
Inderdaad het laatste!
Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.
Dit is tegenwoordig niet altijd realistisch en stamt vooral nog uit de tijd dat er bij de meeste bromfietsen / snorfietsen nog de mogelijkheid tot trappen bestond om het motorrijtuig bij uitgeschakelde motor voort te bewegen.
Mvg - Sjaak
Vraag Steller, 29-09-2014
F11
Verplicht gebruik passeerstrook. Rijstrook om ingehaald te kunnen worden, uitsluitend bestemd voor motorvoertuigen die sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h.
Geldt ook voor heftrucks, graafmachines en dergelijke. Verboden voor andere bestuurders
F12
Einde verplicht gebruik van de passeerstrook voor motorvoertuigen die sneller kunnen en mogen dan 25 km/h
Oftewel: de passeerstrook mag NIET worden gebruikt door tractoren, heftrucks, graafmachines e.d. maar ALLEEN door bestuurders van voertuigen die harder kunnen en mogen dan 25 km/u. die daar moeten gaan rijden om ingehaald te kunnen worden?
Staat er volgens mij niet helemaal correct zo…
Reactie infoteur, 29-09-2014
Beste,
Je hebt helemaal gelijk.Wat het woord niet al niet kan doen.
Dank.
Mvg - Sjaak
Mevr van Schagen, 14-09-2014
Wat is de betekenis van de blauwe rechthoekige borden met een letter en cijfers zoals U82?
Reactie infoteur, 15-09-2014
Beste,
Deze borden geven een omleidingsroute/alternatieve route aan vanaf een autosnelweg, via secundaire wegen, bij calamiteiten of stremmingen op een autosnelweg.
Mvg - Sjaak
Koen, 29-10-2013
Beste Monique,
Dit betekent 'einde groene golf'. Het is een automatisch systeem dat dynamisch adviessnelheden meegeeft aan passanten om de groenfase bij de volgende verkeerslichten te kunnen halen. Springt hij op een golfje met een rode streep erdoorheen, dan kun je je voet alvast van het gas halen, want dan haal je het groene verkeerslicht niet meer.
Groeten Koen
Reactie infoteur, 31-10-2013
Bedankt voor het antwoord Koen!
Mvg - Sjaak
Monique V. Driel, 11-09-2013
Ik zag laatst op het einde van een snelweg op een matrixbord een rond bord met daarin een horizontaal golfje met daardoor een streep. Wat betekent dit bord of deze aanduiding?
Reactie infoteur, 14-09-2013
Beste Monique,
Sorry voor de late reactie, maar ik heb nog even rondgesnuffeld op internet. Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Het eerste waar ik aan moet denken is een situatie met water en / of aquaplanning.
Kan je de plaats duiden met een link via Google Maps?
Mvg - Sjaak
Ida van den Berg, 07-08-2013
Wat betekent een vierkant groen bord met 4 poppetjes erin en in elke hoek een pijl naar het midden geeicht. Het is een klein bord.
Reactie infoteur, 07-08-2013
Beste Ida,
Dit bord (L1003) is een informatiebord en geeft een centrale plaats / verzamelplaats aan bij b.v. een kantorencomplex ingeval van ontruimingen, calamiteiten en dergelijke.
Het is geen officieel RVV-bord.
Mvg - Sjaak
Guldentops Gerry, 13-02-2013
Beste, bestaand er verkeersborden B22 én B23 die de fietsers toelaten door het rode verkeerslicht te laten rijden, dus rechts afslaan als het rode licht brandt? Dus bij een B22 bord door het rode licht rechts laten afslaan en bij een B23 (een T kruispunt een fietser 'rechtdoor' door het rode licht laten rijden? Dit is Belgisch wel te verstaan maar levensgevaarlijk voor visuele gehandicapten!
Beleefde groeten, Gerry (witte stok gebruiker)
Reactie infoteur, 13-02-2013
Beste Gerry,
De genoemde verkeersborden bestaan inderdaad. Voorwaarde voor de fietser is wel dat deze in bedoelde situaties alle andere weggebruikers die zich op de weg verplaatsen voorrang verlenen of voor laten gaan.
Zie ook: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/250-art67#67.3
-
Daarnaast mag de bestuurder kwetsbare weggebruikers niet in gevaar brengen.
Zie de algemene gedragsregels: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/104-art7
-
Dus… u bent als weggebruiker wel extra beschermd. Helaas moet men zich dan wel aan de regels houden en/of de regels kennen.
Mochten er in uw woongebied gevaarlijke situaties ontstaan, dan is het wellicht de moeite waard de verantwoordelijke(n) binnen de gemeente hier op aan te spreken.
Mvg - Sjaak