InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Wat betekenen die strepen op de weg?

Wat betekenen die strepen op de weg?

Wat betekenen die strepen op de weg? Op een heleboel wegen buiten de bebouwde kom komen we tegenwoordig een ander soort belijning tegen. De oude doorgetrokken en onderbroken strepen verdwijnen langzaam aan uit het straatbeeld. Rijden we buiten de bebouwde kom dan zien we tegenwoordig dubbele witte middenstrepen op de weg. Soms zijn deze strepen in het midden voorzien van een derde groene streep. Was de wegbelijning vroeger voornamelijk om aan te geven of er wel of niet ingehaald mocht worden, tegenwoordig geeft de belijning ook de maximumsnelheid aan die op de desbetreffende weg mag worden gereden.

Inhoud

Waarom deze verandering?

Het is iedereen het wel eens overkomen dat we ergens rijden en niet weten wat de maximum snelheid is op de desbetreffende weg. Soms rijden we een weg op en door het drukke verkeer missen we de snelheidsborden. Een kwart van alle verkeersongelukken wordt veroorzaakt door onduidelijkheid omtrent de snelheids- / verkeersregels. Om dit probleem te verhelpen hebben de wegbeheerders besloten om door middel van de belijning op de weg de maximumsnelheid aan te geven. Het voordeel hiervan is dat men aan het wegdek kan zien wat de maximumsnelheid is ook al hebben ze een verkeersbord gemist. Deze nieuwe strepen worden ook wel essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK) genoemd.

De wegbeheerders zijn: Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten. Zij hebben besloten dat in 2015 alle wegen buiten de bebouwde kom in Nederland voorzien moeten zijn van deze nieuwe belijning.

Verkeersborden gaan voor de strepen op de weg

Aan het wegdek is dus te zien wat de maximumsnelheid is op de desbetreffende weg. Maar soms kan het voorkomen dat een (tijdelijke) lagere snelheid beter bij de situatie past. Deze lagere maximumsnelheden worden dan door middel van verkeersborden aangegeven. Voor een juiste toepassing van de regels geldt: de verkeersborden gaan vóór de strepen.

De nieuwe situatie

Niet alleen de strepen op de weg moeten zorgen dat de verkeersdeelnemer op de hoogte is van de maximumsnelheid ook worden veel hectometerpaaltjes voorzien van de snelheidslimiet.

Dubbele witte middenstrepen met groen ertussen

Deze wegen zijn voorzien van dubbele witte middenstrepen met groen ertussen en van doorgetrokken kantstrepen.

Maximumsnelheid:

Dit zijn autosnelwegen waar de maximumsnelheid 100 km/uur is tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven.

Inhalen?

Bij een doorgetrokken witte middenstreep is inhalen verboden, boete 230,- bij overtreding. Bij een onderbroken witte middenstreep is inhalen toegestaan behalve als verkeersborden het verbieden.

Welk verkeer

  • Toegestaan: Auto's, vrachtauto's en motoren.
  • Verboden voor: landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsen en voetgangers.

Dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur

Deze wegen zijn voorzien van dubbele witte middenstrepen en van onderbroken kantstrepen.

Maximumsnelheid:

De maximumsnelheid is 80 km/uur, tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven.

Inhalen?

Welk verkeer

  • Soms toegestaan: landbouwvoertuigen en brommobielen.
  • Verboden voor: bromfietsen, fietsen en voetgangers.

Geen middenstreep

Deze wegen zijn voorzien van onderbroken kantstrepen. Is er geen verkeersbord met snelheidsbeperking dan mag u buiten de bebouwde kom 80 km/u rijden. Ook kan het voorkomen dat de rijbaan versmalt is en er aan de zijkant rode stroken voorkomen met het fietssymbool. Is dit het geval dan geldt een maximumsnelheid van 60 km/uur, tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven.

Maximumsnelheid:

De maximumsnelheid is 80 km/uur, tenzij verkeersborden 60 km/uur aangeven.

Inhalen?

Inhalen is hier toegestaan behalve als verkeersborden het verbieden.

Welk verkeer

  • Toegestaan: Auto's, vrachtauto's, motoren, landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsen en voetgangers

Verschil tussen 100 km wegen en 80 km wegen.

Zoals we bij het bovenstaande hebben kunnen zien is een 100 km weg voorzien van een groene middenstreep en doorgetrokken kantstrepen. Een 80 km weg heeft geen groene middenlijn en heeft onderbroken kantlijnen. Voor deze opzet is gekozen zodat personen die kleurenblind zijn de snelheidslimiet kunnen herkennen aan de kantstreep.

Lees verder

© 2014 - 2018 Erik67, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maximumsnelheid met de auto: volgens nieuwe regels CBRIn Nederland is het vaak erg onduidelijk welke maximumsnelheid geldt op de weg. Er bestaan basisregels, maar daar worden…
Het streep-je-slank dieetHet streep-je-slank dieetIn Nederland is het al bekend onder vele vrouwen; het streep-je-slank dieet, opgezet door het tijdschrift Margriet. Door…
Verkeer - Nederlandse wegen - Belijning en maximumsnelheidVerkeer - Nederlandse wegen - Belijning en maximumsnelheidVanaf 2008 wordt er gewerkt aan de kenmerken op de Nederlandse wegen. Er zijn voorschriften opgesteld die de betekenis v…
Verkeer - Verkeersregelaars en WegmarkeringenVerkeer - Verkeersregelaars en WegmarkeringenWe zien bij deelname aan het Nederlandse verkeer vele verkeersborden. Je wordt geacht als verkeersdeelnemer deze verkeer…
De streep, een trend in wonenDe streep, een trend in wonenIn modeland (kleding) kan tegenwoordig alles, het kan niet gek genoeg zijn, maar zo niet in de woonmode. Waar langere ti…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-voor-wegen-zijn-er-in-nederland-en-wie-is-de-wegbeheerder.html (bezocht op 06-12-2014)
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-betekenen-de-strepen-op-de-weg.html (bezocht op 06-12-2014)
  • Eigen afbeeldingen

Reageer op het artikel "Wat betekenen die strepen op de weg?"

Reacties

Tim, 15-12-2017 20:44 #9
Ik had graag info over strepen en lijnen in de binnenstad. Het zijn er bij ons in Leeuwarden zoveel verschillende, dat ik het niet meer weet. Ik denk dat veel meer mensen dat probleem hebben. Met vriendelijke groet tim

Remco, 25-06-2017 23:30 #8
Mag je draaien op een N weg met dubbele strepen op de plek waar de strepen zijn doorbroken ivm een zijweg?

Dirk Pauwels, 15-08-2016 16:41 #7
Beste auto en vervoer info team.
Ik ben nu perfect op de hoogte van de (nieuwe) invoering van de wegmarkeringen m.b.t. de inhaalreglementering. Echter, de pictogrammen op deze pagina suggereren mijns inziens links-rijdend verkeer, gezien de richting van de blauwe pijlen. Of ga ik hier in de fout?

Beste groeten.

Dirk Pauwels Reactie infoteur, 17-08-2016
Beste Dirk

Bedankt voor uw oplettendheid. U heeft helemaal gelijk wat betreft de richting van de pijlen. Deze zijn ondertussen aangepast.

Met vriendelijke groet,

Erik

Renier, 22-01-2016 08:38 #6
Gerrit Docter
Als de strepen groter worden en de ruimte er tussen korter dan is dit een waarschuwingsstreep. Kan er op het eind een vluchtheuvel of iets anders staan.

Jo Honee, 21-11-2015 10:15 #5
Bekend is de door getroken en de open streep wat is er met de openstreep met korte openingen?

R. van Rijn, 10-11-2015 15:22 #4
@Gerrit Docter, De afstanden van de bestreping is afhankelijk van de snelheid die gereden mag worden op desbetreffende wegen net zoals de dikte ervan.

@R. van der Schaaff, kunnen het geen test strepen zijn? Bij na vraag bij gemeente waar de Voetgangers Oversteek Plaats (VOP) is geplaatst zal het duidelijker moeten worden.

Het is een leuk bericht hierboven alleen jammer dat er Engelse wegen zijn gebruikt als voorbeelden.

R. van der Schaaff, 20-10-2015 15:48 #3
Vraag: Bij mij wordt nu een rotonde aangelegd, met zebrapaden voor de voetgangers; echter, bij de zebrapaden worden voor het pad twee strepen op de weg geschilderd, een van ca 50 cm en een van ca 25 cm, naast elkaar. Ik ken de betekenis van deze strepen niet, U wel?
Als U het wel weet, laat me het dan alstublieft even weten, bij de overheid kon ik het niet vinden. Bij voorbaat bedankt voor de te nemen moeite.

Gerrit Docter, 27-07-2015 09:58 #2
De onderbroken korte middenstreep op de weg verandert wel eens van lengte. De tussenruimte wordt korter en de streep langer.kunt u mij dit uitleggen. Vr.gr. en alvast bedankt

Will, 04-06-2015 17:19 #1
Hoe zit het met de enkele onderbroken streep in het midden van de weg buiten de bebouwde kom, meestal op 80 km/u wegen? Worden deze vervangen voor strepen door strepen aan de zijkanten van de weg of blijft dit gewoon zo. Ik heb namelijk het idee wanneer de strepen aan de zijkant staan iedereen in het midden van de weg gaat rijden, in plaats van zo ver mogelijk rechts, zoals het hoort.

Infoteur: Erik67
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 9
Schrijf mee!