Wat betekenen die strepen op de weg?
Op een heleboel wegen buiten de bebouwde kom komen we tegenwoordig een ander soort belijning tegen. De oude doorgetrokken en onderbroken strepen verdwijnen langzaam aan uit het straatbeeld. Rijden we buiten de bebouwde kom dan zien we tegenwoordig dubbele witte middenstrepen op de weg. Soms zijn deze strepen in het midden voorzien van een derde groene streep. Was de wegbelijning vroeger voornamelijk om aan te geven of er wel of niet ingehaald mocht worden, tegenwoordig geeft de belijning ook de maximumsnelheid aan die op de desbetreffende weg mag worden gereden.
Inhoud
Waarom deze verandering?
Het is iedereen het wel eens overkomen dat we ergens rijden en niet weten wat de maximum snelheid is op de desbetreffende weg. Soms rijden we een weg op en door het drukke verkeer missen we de snelheidsborden. Een kwart van alle verkeersongelukken wordt veroorzaakt door onduidelijkheid omtrent de snelheids- / verkeersregels. Om dit probleem te verhelpen hebben de wegbeheerders besloten om door middel van de belijning op de weg de maximumsnelheid aan te geven. Het voordeel hiervan is dat men aan het wegdek kan zien wat de maximumsnelheid is ook al hebben ze een verkeersbord gemist. Deze nieuwe strepen worden ook wel essentiële herkenbaarheidskenmerken (EHK) genoemd.
De wegbeheerders zijn: Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten. Zij hebben besloten dat in 2015 alle wegen buiten de bebouwde kom in Nederland voorzien moeten zijn van deze nieuwe belijning.
Verkeersborden gaan voor de strepen op de weg
Aan het wegdek is dus te zien wat de maximumsnelheid is op de desbetreffende weg. Maar soms kan het voorkomen dat een (tijdelijke) lagere snelheid beter bij de situatie past. Deze lagere maximumsnelheden worden dan door middel van verkeersborden aangegeven. Voor een juiste toepassing van de regels geldt:
de verkeersborden gaan vóór de strepen.
De nieuwe situatie
Niet alleen de strepen op de weg moeten zorgen dat de verkeersdeelnemer op de hoogte is van de maximumsnelheid ook worden veel hectometerpaaltjes voorzien van de snelheidslimiet.
Dubbele witte middenstrepen met groen ertussen
Deze wegen zijn voorzien van dubbele witte middenstrepen met groen ertussen en van doorgetrokken kantstrepen.
Maximumsnelheid:
Dit zijn autosnelwegen waar de maximumsnelheid 100 km/uur is tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven.
Inhalen?
Bij een doorgetrokken witte middenstreep is inhalen verboden, boete € 230,- bij overtreding. Bij een onderbroken witte middenstreep is inhalen toegestaan behalve als verkeersborden het verbieden.
Welk verkeer
- Toegestaan: Auto's, vrachtauto's en motoren.
- Verboden voor: landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsen en voetgangers.
Dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur
Deze wegen zijn voorzien van dubbele witte middenstrepen en van onderbroken kantstrepen.
Maximumsnelheid:
De maximumsnelheid is 80 km/uur, tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven.
Inhalen?
Bij een doorgetrokken witte middenstreep is inhalen verboden, boete € 230,- bij overtreding. Bij een onderbroken witte middenstreep is inhalen toegestaan behalve als verkeersborden het verbieden.
Welk verkeer
- Toegestaan: Auto's, vrachtauto's en motoren.
- Soms toegestaan: landbouwvoertuigen en brommobielen.
- Verboden voor: bromfietsen, fietsen en voetgangers.
Geen middenstreep
Deze wegen zijn voorzien van onderbroken kantstrepen. Is er geen verkeersbord met snelheidsbeperking dan mag u buiten de bebouwde kom 80 km/u rijden. Ook kan het voorkomen dat de rijbaan versmalt is en er aan de zijkant rode stroken voorkomen met het fietssymbool. Is dit het geval dan geldt een maximumsnelheid van 60 km/uur, tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven.
Maximumsnelheid:
De maximumsnelheid is 80 km/uur, tenzij verkeersborden 60 km/uur aangeven.
Inhalen?
Inhalen is hier toegestaan behalve als verkeersborden het verbieden.
Welk verkeer
- Toegestaan: Auto's, vrachtauto's, motoren, landbouwvoertuigen, brommobielen, bromfietsen, fietsen en voetgangers
Verschil tussen 100 km wegen en 80 km wegen.
Zoals we bij het bovenstaande hebben kunnen zien is een 100 km weg voorzien van een groene middenstreep en doorgetrokken kantstrepen. Een 80 km weg heeft geen groene middenlijn en heeft onderbroken kantlijnen. Voor deze opzet is gekozen zodat personen die kleurenblind zijn de snelheidslimiet kunnen herkennen aan de kantstreep.
Lees verder