Algemeen stopteken | Stopteken voor het verkeer, dat de verkeersregelaar van voren nadert |
Stopteken voor her verkeer, dat de verkeersregelaar van achteren nadert | Stopteken zowel voor het verkeer, dat de verkeersregelaar van voren, als voor het verkeer dat hem van achteren nadert. |
Stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van rechts nadert | Stopteken voor het verkeer in de vrije richtingen. Opletten voor het verkeer in de stopgezette richtingen. Kruispunt vrijmaken. |
Teken tot snelheid verminderen | Stopteken door verkeersbrigadier met toepassing van bord F10 |
Doorgetrokken gele streep verboden stil te staan voor bestuurders | Onderbroken gele streep verbod voertuigen te parkeren |
Blauwe streep parkeerzone gebruik parkeerkaart verplicht | Doorgetrokken asstreep, deelstreep verboden deze te overschrijden |
Verdrijvingsvlak aanduiding vermindering rijstroken, tijdig de juiste rijstrook kiezen | Stopstreep aangebracht bij verkeerslichten en het stopbord B7 (breedte van de streep is min 30 cm.) |
Voetgangersoversteekplaats meestal binnen de bebouwde kom bij max. snelheden van 30 of 50 km. per uur | Fietsstrook symbool van een fiets dient aangebracht te zijn, anders betreft het een fiets-suggestiestrook |
Busbaan of busstrook gedeelte van de rijbaan waarop woord ‘bus’ of ‘lijnbus’ is aangebracht | Blokmarkering bij bushalte stilstaan overige bestuurders, alleen voor het onmiddellijk in- en uit laten stappen van passagiers |
Haaientanden veelal in combinatie met bord B6, betekenis: verleen kruisende bestuurders voorrang | Blokmarkering bij invoeg- en uitrijstroken, fietsoversteekplaatsen en bushaltes |
Henk, 08-06-2017
Geachte Dames/heren,
Mijn naam is Henk en ben werkzaam bij het GVB.
We hebben in Amsterdam op verschillende plaatsen op de bus/trambaan een markering staan van "lijnbus met een X". Dit zijn plaatsen waar het te smal is voor passeren van bus en tram en heeft dit de betekenis dat bussen op deze delen van de bus/trambaan niet mogen rijden en de normale weg dienen te nemen. Mijn vraag is of dit een wettelijke regel is of een Amsterdamse bepaling is.
Reactie infoteur, 08-06-2017
Beste Henk,
Een X op het wegdek heeft juridisch geen betekenis en komt in het RVV niet voor. De achterliggende gedachte bij toepassing van de X -in het algemeen- is het bewuste wegdeel vrij te laten als de situatie hierom vraagt. (b.v. rondom slagbomen bij bruggen, bushaltes e.d.)
Vanuit het GVB lijkt me dit dan ook een maatregel om de doorstroming te bevorderen en/of stremming te voorkomen.
Mvg - Sjaak
R. J. Bakker, 29-11-2016
De instructies voor de verkeersregelaar overdag zijn duidelijk. Maar hoe zit dat nu met een waarschuwingslamp in de nacht? Welke houding moet men aannemen voor diverse verrichtingen, en hoe is de richting van de waarschuwingslamp / verlichte staaf?
Reactie infoteur, 30-11-2016
Beste R,
Bij mijn weten staat dit -anders dan de kleding- niet omschreven, maar een bewegende lichtstaaf, anders dan wit licht, lijkt mij het meest voor de hand liggend.
Zie o.a.:
http://www.verkeersplan.com/uitrusting-van-verkeersregelaars
Mvg - Sjaak
Hans Smeets, 02-11-2011
Bij markeringen staat bij een gele doorgetrokken streep de verklaring "verboden stil te staan voor bestuurders". Als er nu een zebra-pad bij een dergelijke gele streep aangebracht is, mag ik als bestuurder dan niet stoppen (en zou deze situatie in de praktijk niet voor mogen komen)? Of is "stil staan" bedoeld in de zin van stoppen om iemand in of uit te laten stappen?
Reactie infoteur, 02-11-2011
Beste Hans,
Je moet in het verkeer een onderscheid maken tussen vrijwillig stoppen/stilstaan en onvrijwillig.
Als de verkeerssituatie er om vraagt mag je uiteraard altijd stil staan (dit is onvrijwillig), maar om boodschappen in- en uit te laden en/of passagiers in te laten stappen mag dit bij een doorgetrokken gelle streep niet.
Mvg - Sjaak