InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Wie heeft er voorrang?

Wie heeft er voorrang?

Wie heeft er voorrang? Verkeersregels: wie heeft er voorrang? Soms is het onduidelijk wie er voorrang heeft op een kruising of een T-splitsing. In principe gelde dan de verkeersregels. Maar verkeersregels kunnen opgeheven worden door verkeerstekens. Hoe zit dat nou precies?

Verkeersregels

De verkeersregels zijn opgesteld om het verkeer in goede banen te leiden en ongelukken te voorkomen. Ook zorgen verkeersregels voor een goede doorstroming van het verkeer. Zonder verkeersregels zou iedereen zomaar ik het wilde weg rondrijden, en zouden er continue opstoppingen, files en ongelukken ontstaan.

Verkeersregels worden ondersteunt met verkeerstekens, en zijn juridisch vastgesteld. Iedere weggebruiker is dus verplicht zich te houden aan de verkeersregels die gelden in een bepaald land. De verkeersregels kunnen per land verschillen, maar zijn in grote linnen gelijk aan die van het eigen land. Verkeersregels bepalen de weghelft waarop men moet rijden, de maximumsnelheid op verschillende wegen, de voorrangsregel, parkeerregeling etc.

Wie heeft er voorrang op een kruising?

Wanneer er geen verkeerstekens-of borden op of langs de weg staan, geldt de volgende regel: verkeer, komende van rechts, heeft voorrang. Dit houdt in dat verkeer dat rechts van jou komt, voor mag gaan. Komt er verkeer links van jou, dan ben jij juist degene met voorrang.

Een voorrangsbord op jouw weg betekent dat jij voorrang hebt op deze weg, ook al komt er verkeer van rechts. Wanneer jouw weg haaientanden of een stopbord bezit, moet je voorrang verlenen, dus ook aan het verkeer dat van links komt.

Verder gelden de volgende regels: rechtdoorgaand verkeer gaat voor. Staat er dus tegenover jou een auto die linksaf wil slaan (voor jou naar rechts) en jij wil rechtdoor, dan heb jij voorrang. Wanneer jullie beiden linksaf willen, kunnen jullie gelijktijdig de kruising oversteken. Je mag hierbij elkander voorlangs of achterlangs passeren. Wanneer je links af wil slaan en het tegemoetkomend verkeer wil rechtsaf slaan, heeft deze laatste voorrang. De kleine bocht heeft dus voorrang op de grote bocht.

Kruispunt staat vol, wie heeft er voorrang?

Wanneer op alle vier de wegen van een kruispunt een bestuurder staat, wordt het moeilijk: wie heeft er dan voorrang? Allereerst gelden de normale verkeersregels. Het is nu van belang dat één iemand als eerste het initiatief neemt. Het beste is om niet naar elkaar te gaan wijzen en zwaaien: de kans is dan groot dat alle vier de bestuurders tegelijkertijd gaan oversteken, met alle gevolgen van dien. Degene die als eerste gaat oversteken, doet dit langzaam en kijkt de andere bestuurders aan. Houdt hierbij in de gaten dat er niemand anders plotseling oversteekt. Zodra de eerste bestuurder de kruising is gepasseerd, gelden de normale verkeersregels.

Vaak is het een kwestie van hoffelijkheid in het verkeer: geef een ander de kans om over te steken. in sommige gevallen komt het voor dat een bestuurder een drukke kruising niet durft over te steken. Je mag dan de bestuurder de kans geven de kruising over te steken door even te wachten, ook al had je zelf voorrang. Mocht er echter een ongeval uit voort komen, dan is de overstekende bestuurder wel de eerst aangewezen schuldige.

Wat geldt eerst: verkeerstekens of verkeersregels?

In alle gevallen gelde de verkeersregels. Verkeerstekens kunnen echter de verkeersregels opheffen, vervangen of tijdelijk vervangen. De verkeerstekens gaan in dit geval boven de verkeersregels. Een belangrijk verkeersteken is het stoplicht, dat uit drie kleuren bestaat: rood, oranje en groen. Rood betekent stoppen, groen betekent doorrijden. Oranje is een waarschuwing en een sein tot halt houden, maar er mag nog door oranje gereden worden. Het is niet de bedoeling om bij oranje licht extra gas te geven. In andere landen verschijnt het oranje licht ook voordat het op groen springt.

Het negeren van de verkeersregels of de verkeerstekens wordt bestraft door middel vane en boeten. De hoogye van de boete is afhankelijk van de overtreding.
Gerelateerde artikelen
Autorijles - Kruispunt herkennen en voorrang verlenenAutorijles - Kruispunt herkennen en voorrang verlenenHerken kruispunten bij het naderen en pas de juiste manier van kijken toe. Een kruispunt is een kruising of splitsing va…
Verkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeersregels - WegenVerkeerswet. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW ken…
Voorrang verlenen of voor laten gaan op kruispunt en VOPVoorrang verlenen of voor laten gaan op kruispunt en VOPWanneer verleen je voorrang en wanneer laat je voor gaan bij deelname aan het verkeer? Bij het verlenen van voorrang moe…
Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk?Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk?Het overkomt je, ineens heb je te maken met een aanrijding. Niet alleen het ongemak van schade en de tijd en de geld die…
Mag je een rouwstoet inhalen?Vroeger hadden mensen vaak nog respect voor een rouwstoet. Als dan een begrafenisoptocht langskwam met de lijkwagen voor…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Wie heeft er voorrang?"

Reacties

Christa Zuidema, 20-02-2017 23:56 #4
Wie heeft er voorrang?
Ik kom aanrijden op een gelijkwaardig kruispunt en wil rechtdoor.
Rechts van mij komt een auto die voor hem links af wil.
Ook komt er een auto mij tegemoet die voor hem links af wil.
Wie van ons heeft als eerste voorrang?

Dave Schultze, 04-01-2017 12:49 #3
Wie heft er voorrang?
je verlaat een rotonde en naderd een fietspad waar auto's te gast zijn.(fietsers hebben hier sws voorrang)
Op het fietspad rijd geen fiets maar wel een auto, de auto bevind zich omdat ie te gast is in een bezonderde verrichting maar rijd wel op een vaarangs fietspad.

wie heft er voorrang?

MVG Dave

D. Baank, 18-01-2013 10:05 #2
Beste,

een vraag over de volgende voorrangsregel bij een kruising:
"Wanneer je links af wil slaan en het tegemoetkomend verkeer wil rechtsaf slaan, heeft deze laatste voorrang. De kleine bocht heeft dus voorrang op de grote bocht."

Wie heeft er voorrang als het een kruizing betreft met een hoofdweg als voorrangsweg (andere wegen hebben haaietanden) en de volgende situatie ontstaat:
Ik sta op het midden van de kruizing om links af te slaan (op dit moment sta ik niet meer achter de haaientanden) en er komt dan een tegemoetkomende auto aan die rechtsaf wil slaan (dus de korte bocht wil nemen). De tegemoetkomende bestuurder staat op dat moment nog wel achter de haaientanden.

De vraag dus nogmaals, wie van ons heeft er op dat moment voorrang?

Ik ben benieuwd naar uw reactie!

Guus, 24-01-2012 09:43 #1
Op zich lijkt me dit in de meeste gevallen helder. In mijn woon-werk verkeer kom ik echter een situatie tegen, waarbij ik denk voorrang te hebben, maar het nooit krijg. Ik rijdt op mijn fiets de Hof van Delftlaan in Delft en kom bij de kruising met de Ruijs te Berenbrouckstraat. Aan het eind splitst de wegin een auto-deel en een fietspad. beide moeten we (haaietanden) voorrang verlenen aan het verkeer op de Ruis te Berenbrouckstraat. De rechtsaf slaande auto's (komende van de Hof van Delftlaan, die dus naast mij rijden) nemen echter allemaal voorrang op mij als ik rechtdoor ga. Ik zou zeggen hier geldt de regel "rechtdoorgaan verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer", maar blijkbaar vinden de bestuurders van de auto dat ze inmiddels horen bij het verkeer op de RdB straat. Hoe zit dit nu precies?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 20-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 4
Schrijf mee!