Wie heeft er voorrang?

Wie heeft er voorrang? Verkeersregels: wie heeft er voorrang? Soms is het onduidelijk wie er voorrang heeft op een kruising of een T-splitsing. In principe gelde dan de verkeersregels. Maar verkeersregels kunnen opgeheven worden door verkeerstekens. Hoe zit dat nou precies?

Verkeersregels

De verkeersregels zijn opgesteld om het verkeer in goede banen te leiden en ongelukken te voorkomen. Ook zorgen verkeersregels voor een goede doorstroming van het verkeer. Zonder verkeersregels zou iedereen zomaar ik het wilde weg rondrijden, en zouden er continue opstoppingen, files en ongelukken ontstaan.

Verkeersregels worden ondersteunt met verkeerstekens, en zijn juridisch vastgesteld. Iedere weggebruiker is dus verplicht zich te houden aan de verkeersregels die gelden in een bepaald land. De verkeersregels kunnen per land verschillen, maar zijn in grote linnen gelijk aan die van het eigen land. Verkeersregels bepalen de weghelft waarop men moet rijden, de maximumsnelheid op verschillende wegen, de voorrangsregel, parkeerregeling etc.

Wie heeft er voorrang op een kruising?

Wanneer er geen verkeerstekens-of borden op of langs de weg staan, geldt de volgende regel: verkeer, komende van rechts, heeft voorrang. Dit houdt in dat verkeer dat rechts van jou komt, voor mag gaan. Komt er verkeer links van jou, dan ben jij juist degene met voorrang.

Een voorrangsbord op jouw weg betekent dat jij voorrang hebt op deze weg, ook al komt er verkeer van rechts. Wanneer jouw weg haaientanden of een stopbord bezit, moet je voorrang verlenen, dus ook aan het verkeer dat van links komt.

Verder gelden de volgende regels: rechtdoorgaand verkeer gaat voor. Staat er dus tegenover jou een auto die linksaf wil slaan (voor jou naar rechts) en jij wil rechtdoor, dan heb jij voorrang. Wanneer jullie beiden linksaf willen, kunnen jullie gelijktijdig de kruising oversteken. Je mag hierbij elkander voorlangs of achterlangs passeren. Wanneer je links af wil slaan en het tegemoetkomend verkeer wil rechtsaf slaan, heeft deze laatste voorrang. De kleine bocht heeft dus voorrang op de grote bocht.

Kruispunt staat vol, wie heeft er voorrang?

Wanneer op alle vier de wegen van een kruispunt een bestuurder staat, wordt het moeilijk: wie heeft er dan voorrang? Allereerst gelden de normale verkeersregels. Het is nu van belang dat één iemand als eerste het initiatief neemt. Het beste is om niet naar elkaar te gaan wijzen en zwaaien: de kans is dan groot dat alle vier de bestuurders tegelijkertijd gaan oversteken, met alle gevolgen van dien. Degene die als eerste gaat oversteken, doet dit langzaam en kijkt de andere bestuurders aan. Houdt hierbij in de gaten dat er niemand anders plotseling oversteekt. Zodra de eerste bestuurder de kruising is gepasseerd, gelden de normale verkeersregels.

Vaak is het een kwestie van hoffelijkheid in het verkeer: geef een ander de kans om over te steken. in sommige gevallen komt het voor dat een bestuurder een drukke kruising niet durft over te steken. Je mag dan de bestuurder de kans geven de kruising over te steken door even te wachten, ook al had je zelf voorrang. Mocht er echter een ongeval uit voort komen, dan is de overstekende bestuurder wel de eerst aangewezen schuldige.

Wat geldt eerst: verkeerstekens of verkeersregels?

In alle gevallen gelde de verkeersregels. Verkeerstekens kunnen echter de verkeersregels opheffen, vervangen of tijdelijk vervangen. De verkeerstekens gaan in dit geval boven de verkeersregels. Een belangrijk verkeersteken is het stoplicht, dat uit drie kleuren bestaat: rood, oranje en groen. Rood betekent stoppen, groen betekent doorrijden. Oranje is een waarschuwing en een sein tot halt houden, maar er mag nog door oranje gereden worden. Het is niet de bedoeling om bij oranje licht extra gas te geven. In andere landen verschijnt het oranje licht ook voordat het op groen springt.

Het negeren van de verkeersregels of de verkeerstekens wordt bestraft door middel vane en boeten. De hoogye van de boete is afhankelijk van de overtreding.
© 2011 - 2024 Bibiana, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Autorijles - Kruispunt herkennen en voorrang verlenenAutorijles - Kruispunt herkennen en voorrang verlenenHerken kruispunten bij het naderen en pas de juiste manier van kijken toe. Een kruispunt is een kruising of splitsing va…
Verkeer - Verkeersregels en de wegenverkeerswetVerkeer - Verkeersregels en de wegenverkeerswetHet Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW kennen vele artikelen, die de gedragin…
Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk?Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk?Het overkomt je, ineens heb je te maken met een aanrijding. Niet alleen het ongemak van schade en de tijd en de geld die…
Mag je een rouwstoet inhalen?Vroeger hadden mensen vaak nog respect voor een rouwstoet. Als dan een begrafenisoptocht langskwam met de lijkwagen voor…

RVV 1966 - Oude Nederlandse verkeersbordenRVV 1966 - Oude Nederlandse verkeersbordenRVV 1966 - Oude Nederlandse verkeersborden. De verkeersborden zoals we die nu volgen, vinden hun oorsprong in het RVV 19…
Verkeersknooppunten NederlandJe kent het wel: je zit in de radio en luistert naar de verkeersberichten. Daarin wordt gesproken over een verkeersknoop…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl
Bibiana (1.560 artikelen)
Gepubliceerd: 20-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.