Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk?
Het overkomt je, ineens heb je te maken met een aanrijding. Niet alleen het ongemak van schade en de tijd en de geld die het kost om het te herstellen, maar daarna ook nog eens de schuldvraag. Wie heeft deze aanrijding veroorzaakt en wie is er schuldig. In dit artikel enige uitleg over de aansprakelijkheid bij aanrijdingen op kruisingen.
Op kruisingen waar de verkeersituatie niet geregeld is door borden
Artikel 15 lid 1 RVV is hier van toepassing:
Op kruispunten verlenen bestuurder voorrang aan voor hem van rechtskomende bestuurders
Volgens de verdere begripsbepalingen van het RVV wordt onder voorrang verlenen verstaan:
Het aan de betrokken bestuurders in staat stellen om ongehinderd hun weg te vervolgen
Op zich lijken deze regels vrij simpel en wijken zij in het geheel niet af van wat een ieder heeft geleerd bij de rijlessen. Toch ontstaan er juist bij dit soort aanrijdingen veel misverstanden, juist over het feit wat voorrang verlenen nu juist is.
Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je, vanwege de verkeerssituatie je niet geheel rechts kan opstellen op een kruising, je rijdt het kruisingsvlak niet op omdat je een auto aan ziet komen welke voorrang heeft. Die auto wil net die straat in waar jij staat maar past hier niet zo gemakkelijk in omdat jij daar staat met een aanrijding als gevolg. Omdat je hier de bestuurder van de tegenpartij niet in staat stelde ongehinderd zijn weg te vervolgen heb je niet voldaan aan je voorrangsverplichting, ook al was er geen enkele andere mogelijkheid voor jou om het anders te doen heb je wettelijk gezien wel schuld aan de aanrijding. Een soortgelijk voorbeeld zie je vaak bij bussen die een grotere ruimte nodig hebben om de bocht te maken. Deze verleen je alleen op de juiste manier voorrang door ver voor het kruisingsvlak te stoppen zodat deze zijn weg ongehinderd kan vervolgen.
Dat wil overigens nog niet zeggen dat de tegenpartij in deze situatie maar alles kan maken. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de tegenpartij de bocht afsnijd, dat de tegenpartij met veel te grote snelheid de kruising nadert of als de tegenpartij zelf niet volledig rechts rijdt maar midden op de weg of zelfs aan de linkerkant. In deze gevallen zal er sprake zijn van
medeschuld aan de zijde van de tegenpartij. Maar let op, dit betekent vrijwel nooit dat u volledig vrijuit gaat of uw volledige schade kunt verhalen. De rechter kent aan de voorrangsverplichting een zeer hoge prioriteit toe en slechts zelden zal u bij een voorrangsfout uw volledige schade kunnen verhalen.
Op kruisingen waar de verkeerssituatie wel geregeld is door middel van borden of stoplichten
Op een kruising waar met borden is aangegeven zal eenvoudig achteraf te bepalen zijn wie er voorrang had moeten verlenen. Eventueel kunt u dit nog aantonen met foto’s van de situatie ter plaatse indien niet alle borden zijn aangegeven op het door beide partijen ondertekende aanrijdingsformulier. Nadat er is vastgesteld welke partij geen voorrang verleende kan ook worden bepaald dat deze in principe schuldig is aan het ontstaan van de aanrijding. Ook hier is het echter mogelijk dat de voorrangsgerechtigde zelf fouten heeft gemaakt die ervoor kunnen zorgen dat er sprake is van medeschuld. In dit geval zal de verzekeraar van het voertuig dat voorrang diende te verlenen niet de volledige schade hoeven te vergoeden aan de voorrangsgerechtigde en kan een deel van de schade van het eerste voertuig verhaald worden op de voorrangsgerechtigde.
Bij een kruising welke voorzien is van stoplichten is het overduidelijk dat degene die rood licht heeft moet stoppen, indien hij het rode stoplicht negeert en hierdoor ontstaat een aanrijding dan zal dit voertuig in principe aansprakelijk zijn voor het ontstaan van de schade. De problemen ontstaan echter doorgaans pas als beide partijen de kruising oprijden met groen licht maar deze niet direct verlaten (bijvoorbeeld omdat de kruising zelf vaststaat door verkeer). In dat geval geld de hoofdregel weer dat verkeer van rechts voorrang heeft, daarbij moet er echter ook op gelet worden dat het RVV stelt dat men, voordat men een kruising oprijd, anderen die zich nog op de kruising bevinden de gelegenheid moet geven om de kruising vrij te maken. In dit soort gevallen is het dan ook niet echt eenvoudig om bij voorbaat te stellen wie er aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Dit zal door de schaderegelaar worden bepaald aan de hand van de exacte omstandigheden van het geval.
Conclusie
Uiteraard zijn er nog vele andere aanrijdingsituaties denkbaar op kruisingen, hierboven worden slechts enkele hoofdregels weergegeven. De schaderegeling van dergelijke gevallen is ook niet altijd even eenvoudig. Indien u zelf met een dergelijke situatie wordt geconfronteerd zal uw autoverzekeraar deze schade voor u regelen. Bent u zelf niet voor uw eigen schade verzekerd dan kunt u wellicht gebruik maken van de diensten van uw rechtsbijstandverzekeraar. Is ook dit laatste niet mogelijk dan is het het overwegen waard een
schaderegelingbureau in te schakelen, deze beschikt over voldoende kennis en ervaring om het maximale resultaat voor u in uw situatie te behalen.