Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk?

Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk? Het overkomt je, ineens heb je te maken met een aanrijding. Niet alleen het ongemak van schade en de tijd en de geld die het kost om het te herstellen, maar daarna ook nog eens de schuldvraag. Wie heeft deze aanrijding veroorzaakt en wie is er schuldig. In dit artikel enige uitleg over de aansprakelijkheid bij aanrijdingen op kruisingen.

Op kruisingen waar de verkeersituatie niet geregeld is door borden

Artikel 15 lid 1 RVV is hier van toepassing:

Op kruispunten verlenen bestuurder voorrang aan voor hem van rechtskomende bestuurders

Volgens de verdere begripsbepalingen van het RVV wordt onder voorrang verlenen verstaan:

Het aan de betrokken bestuurders in staat stellen om ongehinderd hun weg te vervolgen

Op zich lijken deze regels vrij simpel en wijken zij in het geheel niet af van wat een ieder heeft geleerd bij de rijlessen. Toch ontstaan er juist bij dit soort aanrijdingen veel misverstanden, juist over het feit wat voorrang verlenen nu juist is.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je, vanwege de verkeerssituatie je niet geheel rechts kan opstellen op een kruising, je rijdt het kruisingsvlak niet op omdat je een auto aan ziet komen welke voorrang heeft. Die auto wil net die straat in waar jij staat maar past hier niet zo gemakkelijk in omdat jij daar staat met een aanrijding als gevolg. Omdat je hier de bestuurder van de tegenpartij niet in staat stelde ongehinderd zijn weg te vervolgen heb je niet voldaan aan je voorrangsverplichting, ook al was er geen enkele andere mogelijkheid voor jou om het anders te doen heb je wettelijk gezien wel schuld aan de aanrijding. Een soortgelijk voorbeeld zie je vaak bij bussen die een grotere ruimte nodig hebben om de bocht te maken. Deze verleen je alleen op de juiste manier voorrang door ver voor het kruisingsvlak te stoppen zodat deze zijn weg ongehinderd kan vervolgen.

Dat wil overigens nog niet zeggen dat de tegenpartij in deze situatie maar alles kan maken. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de tegenpartij de bocht afsnijd, dat de tegenpartij met veel te grote snelheid de kruising nadert of als de tegenpartij zelf niet volledig rechts rijdt maar midden op de weg of zelfs aan de linkerkant. In deze gevallen zal er sprake zijn van medeschuld aan de zijde van de tegenpartij. Maar let op, dit betekent vrijwel nooit dat u volledig vrijuit gaat of uw volledige schade kunt verhalen. De rechter kent aan de voorrangsverplichting een zeer hoge prioriteit toe en slechts zelden zal u bij een voorrangsfout uw volledige schade kunnen verhalen.

Op kruisingen waar de verkeerssituatie wel geregeld is door middel van borden of stoplichten

Op een kruising waar met borden is aangegeven zal eenvoudig achteraf te bepalen zijn wie er voorrang had moeten verlenen. Eventueel kunt u dit nog aantonen met foto’s van de situatie ter plaatse indien niet alle borden zijn aangegeven op het door beide partijen ondertekende aanrijdingsformulier. Nadat er is vastgesteld welke partij geen voorrang verleende kan ook worden bepaald dat deze in principe schuldig is aan het ontstaan van de aanrijding. Ook hier is het echter mogelijk dat de voorrangsgerechtigde zelf fouten heeft gemaakt die ervoor kunnen zorgen dat er sprake is van medeschuld. In dit geval zal de verzekeraar van het voertuig dat voorrang diende te verlenen niet de volledige schade hoeven te vergoeden aan de voorrangsgerechtigde en kan een deel van de schade van het eerste voertuig verhaald worden op de voorrangsgerechtigde.

Bij een kruising welke voorzien is van stoplichten is het overduidelijk dat degene die rood licht heeft moet stoppen, indien hij het rode stoplicht negeert en hierdoor ontstaat een aanrijding dan zal dit voertuig in principe aansprakelijk zijn voor het ontstaan van de schade. De problemen ontstaan echter doorgaans pas als beide partijen de kruising oprijden met groen licht maar deze niet direct verlaten (bijvoorbeeld omdat de kruising zelf vaststaat door verkeer). In dat geval geld de hoofdregel weer dat verkeer van rechts voorrang heeft, daarbij moet er echter ook op gelet worden dat het RVV stelt dat men, voordat men een kruising oprijd, anderen die zich nog op de kruising bevinden de gelegenheid moet geven om de kruising vrij te maken. In dit soort gevallen is het dan ook niet echt eenvoudig om bij voorbaat te stellen wie er aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Dit zal door de schaderegelaar worden bepaald aan de hand van de exacte omstandigheden van het geval.

Conclusie

Uiteraard zijn er nog vele andere aanrijdingsituaties denkbaar op kruisingen, hierboven worden slechts enkele hoofdregels weergegeven. De schaderegeling van dergelijke gevallen is ook niet altijd even eenvoudig. Indien u zelf met een dergelijke situatie wordt geconfronteerd zal uw autoverzekeraar deze schade voor u regelen. Bent u zelf niet voor uw eigen schade verzekerd dan kunt u wellicht gebruik maken van de diensten van uw rechtsbijstandverzekeraar. Is ook dit laatste niet mogelijk dan is het het overwegen waard een schaderegelingbureau in te schakelen, deze beschikt over voldoende kennis en ervaring om het maximale resultaat voor u in uw situatie te behalen.
© 2009 - 2024 Dsvh13, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Gewond geraakt bij een verkeersongeval, wat nu?Gewond geraakt bij een verkeersongeval, wat nu?Gewond raken bij een verkeersongeval is de schrik van vele automobilisten. Helaas krijgen veel mensen er wel eens mee te…
Autoschade door dieren en dan?Eenden, meeuwen, herten, zwijnen, ze kunnen allemaal nogal wat schade aan je auto toebrengen als je ermee in aanrijding…
Smartengeld bij letselschadeSmartengeld bij letselschadeIn verschillende situaties kun je aanspraak maken op een financiële vergoeding nadat je letselschade hebt opgelopen. Ied…
Wat is letselschade en wat doet een letselschadespecialist?Wat is letselschade en wat doet een letselschadespecialist?Wanneer een ongeval gebeurd is dit natuurlijk al erg genoeg op zichzelf, maar daarbij komen vaak ook financiële zaken sp…

Schade tijdens inparkeren, achteruit rijden en kerenSchade tijdens inparkeren, achteruit rijden en kerenOm auto te kunnen rijden moet je regelmatig bijzondere manoeuvres uitvoeren als achteruitrijden, keren, invoegen of van…
De achteroprijder is altijd schuldig…Een aanrijding is al naar genoeg, je hebt schade en dat kost tijd en geld. Na de schade komt echter de vaststelling van…
Reactie

Jan Nijman, 06-03-2010
Ooit vertelde 'n verkeerschadeexpert me dat als de schade bij mij aan de zij of achterkant zit en bij de ander voor ervan uitgegaan wordt dat ik eerder was en dus gewoon eerst had noeten gaan. "Wie 't eerst komt die 't eerst gaat" Ook heb ik ooit de regel geleerd: "De voorrangsregels treden in werking als één of meer voertuigen tegelijkertijd 't kruispunt naderen", of woorden van gelijke strekking. Dat kan ik nergens vinden. Waar kan ik de originele tekst vinden> Reactie infoteur, 06-03-2010
Dat u deze regeling niet kunt vinden verbaast mij niets, deze bestaan namelijk helemaal niet in de nederlandse wetgeving. Al uit de definitie van voorrang in de wegenverkeerswet, het ongehinderd in staat stellen hun weg te vervolgen, blijkt dat dit ook niet kan. Dan zou u immers altijd als u eerder aankomt bij een kruising ervoor kunnen "kruipen" en dus niet voldoen aan uw voorrangsverplichting. Conflicterende wetgeving komt in de wegenverkeerswet feitelijk niet voor, die is heel duidelijk.

Dat voorrangsregels voor gemotoriseerd verkeer pas in werking gaan als twee of meer voertuigen een kruising naderen is op zich meer dan logisch, alhoewel dit ook nergens zo omschreven staat. Immers als u alleen bij de kruising bent is er niemand om vorrang aan te verlenen en zijn de regels niet van toepassing.

De aard van de schade kan wel een aanwijzing opleveren voor wie er aansprakelijk is voor het ontstaan van een aanrijding maar zeg op zich niets. De schade zelf is niet onrechtmatig maar het is het gedrag dat er aan vooraf is gegaan dat bepaald wie er aansprakelijk is voor het ontstaan van de aanrijding. Dit gedrag wordt getoetst aan de verkeersregels.

Schijnbaar heeft u een aanrijding gehad en bent u van mening dat de tegenpartij aansprakelijk is terwijl de tegenpartij een andere mening is toegedaan. Zonder meer concrete omstandigheden van het geval kan ik helaas geen nadere aanwijzingen geven over de aansprakelijkheid. Indien u dit wenst kunt u alsnog een reactie plaatsen waarin u een nadere omschrijving geeft van de aanrijding zodat ik een meer concreet antwoord kan geven.

Dsvh13 (176 artikelen)
Gepubliceerd: 07-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.