InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Schade tijdens inparkeren, achteruit rijden en keren

Schade tijdens inparkeren, achteruit rijden en keren

Schade tijdens inparkeren, achteruit rijden en keren Om auto te kunnen rijden moet je regelmatig bijzondere manoeuvres uitvoeren als achteruitrijden, keren, invoegen of van rijbaan verwisselen. Maar wie is er nu aansprakelijk voor het ontstaan van de schade als bij een dergelijke manoeuvre een aanrijding ontstaat. Het antwoord op deze vraag wordt nader toegelicht in dit artikel.

Wat is een bijzondere manoeuvre?

Artikel 54 van het RVV geeft een voorbeeld van de meest voorkomende bijzondere manoeuvres als:
  • Wegrijden vanuit stilstand
  • Achteruitrijden
  • Uit een uitrit de weg op rijden
  • Vanaf de weg een uitrit inrijden
  • Keren
  • Invoegen
  • Uitvoegen
  • Van rijstrook verwisselen

Deze opsomming zoals genoemd in dit artikel zijn echter slechts enkele voorbeelden hetgeen aangeeft dat er nog meer bijzondere manoeuvres mogelijk zijn.

De hoofdregel

Artikel 54 RVV stelt dat degene die een bijzondere manoeuvre uitvoert al het overige verkeer voor moet laten gaan. Bij het voor laten gaan wordt hier bedoeld de ander de vrije doorgang verlenen en in staat stellen ongehinderd zijn weg te vervolgen. Als een persoon door uw bijzondere manoeuvre dus bijvoorbeeld uit moet wijken om u te kunnen passeren, dan is er al sprake van hinderen. Het niet voldoen aan de verplichting van een ander de vrije doorgang verlenen zal in praktijk betekenen dat degene die de bijzondere manoeuvre uitvoerde volledig aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Het is overigens niet zo dat het uitvoeren van de bijzondere manoeuvre op zich zorgt voor het ontstaan van de aansprakelijkheid, het kan wel een aanwijzing voor aansprakelijkheid zijn. Het feit dat een persoon verweten kan worden dat hij hierbij niet voldoende oplette om het overige verkeer niet te hinderen zorgt ervoor dat de persoon die de bijzondere manoeuvre uitvoerde aansprakelijk is.

Indien beide partijen een bijzondere manoeuvre verrichten?

Als twee voertuigen met elkaar in botsing komen omdat zij beide achteruit uitparkeerden, dan zullen beide voertuigen aansprakelijk zijn voor het ontstaan van de schade. Het is niet zo dat degene die al verder was uitgeparkeerd of als eerste aan het uitparkeren begon. In de praktijk zal het zo zijn dat dergelijke schaden 50/50 worden geregeld, beide partijen kunnen 50% van hun eigen schade op elkaar verhalen.

Indien twee voertuigen verschillende bijzondere manoeuvres uitvoeren waarbij schade ontstaat zal er ook vaak sprake zijn van een 50/50 verdeling. Het is niet zo dat de ene bijzondere manoeuvre zwaarder weegt dan de ander. Een andere verdeling van de schade is echter mogelijk, afhankelijk van de exacte omstandigheden van het geval.

Voorbeelden van uitzonderingen

Elke hoofdregel brengt natuurlijk uitzonderingen met zich mee, zo ook de regel zoals deze omschreven is in artikel 54 RVV.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de tegenpartij fouten maakt. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een situatie waarbij de ene persoon wil gaan keren. Hij kijkt om zich heen en ziet dat de weg geheel vrij is. Tijdens deze manoeuvre ontstaat er echter toch een botsing omdat de tegenpartij met een zeer hoge snelheid (bijvoorbeeld 100 waar 50 is toegestaan) door een flauwe bocht in de weg komt aangereden. In dit geval was het voor degene die de bijzondere manoeuvre uitvoerde onmogelijk om de tegenpartij waar te nemen bij aanvang van zijn manoeuvre en toen hij dat wel kon tijdens de manoeuvre kon hij geen maatregelen meer nemen. In dit geval zal zeker een deel schuld en wellicht zelfs alle schuld komen te liggen bij de persoon die te hard reed.

Een andere situatie welke leidt tot het doorbreken van de hoofdregels is disculperende stilstandsduur. Hierbij is de bijzondere manoeuvre al wel ingezet maar voor langere tijd onderbroken. Er valt bijvoorbeeld te denken aan een situatie waarbij de ene persoon wil inparkeren en zijn voertuig al in zijn achteruit heeft gezet. Omdat hij de tegenpartij ziet naderen onderbreekt hij zijn manoeuvre en staat al langere tijd (doorgaans 15-20 seconden) stil om het andere voertuig de vrije doorgang te verlenen. In dit geval zal doorgaans de gehele aansprakelijkheid liggen bij degene die het stilstaande voertuig aanreed. Een en ander moet dan natuurlijk wel blijken uit de stukken of door middel van wettelijk overtuigend bewijs worden bewezen.

Conclusie

Zoals uit het voorgaande al blijkt lijkt de hoofdregeling simpel en zal deze meestal van toepassing zijn. De specifieke situatie kan er echter toe leiden dat er een geheel andere schuldverdeling ontstaat. Het is dan ook niet aan te raden dergelijke schaden zonder enige ervaring te behandelen. Indien u niet beschikt over een eigen verzekeraar of rechtsbijstandverzekeraar welke de schade voor u kan behandelen dan is het wellicht interessant uw schade te laten bekijken door een deskundige schaderegelaar of voor te leggen aan een schaderegelingsbureau zodat voor u het meest maximale resultaat kan worden behaald. In vele gevallen kan dit ook nog eens kosteloos.
Gerelateerde artikelen
Aansprakelijkheid bij autoschadeAansprakelijkheid bij autoschadeBij autoschade’s maakt het een groot verschil wie aansprakelijk is. De betrokken partijen proberen om de schade op elkaa…
Wie betaalt mijn schade?U kunt zichzelf zeer goed verzekeren, maar in sommige gevallen moet u iemand anders aanspreken om uw schade te verhalen.
Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toeg…
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Auto uitlenen, en beschadigd terug krijgenDe veroorzaker van een ongeval moet de schade dragen. Beter kunt u zeggen dat de schade moet worden betaald door de verz…

Reageer op het artikel "Schade tijdens inparkeren, achteruit rijden en keren"

Reacties

Pierre Piepers, 18-07-2018 23:22 #25
Een bestelauto staat bij een particulier oprit geparkeerd 4. meter achter de auto staat mijn E-bike. de chauffeur rijdt achteruit en bost tegen mijn fiets, ca. 700 euro schade. wie is de schuldige de chauffeur? of ik zelf omdat ik mijn fiets achter de bus heb gezet.

Graag een reactie.
Mvrgr. Pierre

Jack, 13-03-2018 00:03 #24
Hallo

ik vroeg me af wie er fout is. want de verzekering zegt 50/50. ben zelf van mening dat dat niet zo is en dat de verzekering moeilijk doet.

ik reed weg uit een parkeervak stond al bijna recht recht met de rijbaan. rechts tegen over mijn zit een meneer in de auto en wil weg rijden, ik zie hem naar links kijken en niet naar mijn ik kom van rechts. ik stop mijn auto in verbazing of hij mijn wel zag, hij reed uit zijn parkeervak recht tegen mijn auto aan. stond al ruim 5 tot 8 seconde stil.

kan ik hier wat aan doen? volgens mij niet want wij zijn niet tijdens het rijden tegen elkaar op gebotst hij kwam tegen mij aan.

mvg

Frank, 08-12-2017 13:27 #23
Hallo

het is namelijk zo, ik reed achteruit een parkeervak in. halverwege word ik aan de zijkant geraakt door een andere auto die ook achteruit reed en de parkeerplaats in wou rijden. en het klopt we waren allebei bezig met een bijzondere manoeuvre. maar meneer dacht gezien te hebben een lege parkeervak en reed zonder te kijken of er een auto achter hem bevond achteruit. tegen mij aan. dit heeft meneer tevens aan de achterkant (THUIS) in gevuld en op gestuurd naar zijn verzekering. nu zegt de verzekering van meneer omdat jullie beiden bezig waren met een bijzondere manoeuvre is het 50/50.

kan ik hier wat aan doen? volgens mij niet want wij zijn niet tijdens het rijden tegen elkaar op gebots hij kwam tegen mij aan.

nu is mijn vraag wie is bij deze fout?

mvg

Mark, 02-05-2017 11:05 #22
Dat is wel een heel oneerlijke wet. Waarom is dat nog nooit aangepakt? Dit betekent dat als ik op een parkeerplaats wordt aangereden door iemand die achteruit rijdt, ik altijd voor 50 procent opdraai?
Ik stond geparkeerd. 2 auto's wilden mijn plekje. ik reed achteruit, en wilde toen wegrijden naar voren en links maar moest nog even kijken of alles nog veilig was. Toen werd ik door 1 van die auto's aangereden. Deze mevrouw was boos en reed zonder te kijken achteruit. Ze negeerde haar parkeersensor ook die luid piepte.
Dat is toch niet normaal als ik daar voor 50 procent voor opdraai?

Jesca de Vries, 25-03-2017 10:50 #21
Beste schade-expert,

Ik reed achteruit uit een parkeervak. Er is nog een paar meter ruimte achter het vak voordat de rijbaan begint. Er was geen verkeer in de straat, maar het is een korte doodlopende straat. Ik was nog niet op de rijbaan aangekomen, maar heb een voorbijgaande auto geraakt. Deze reed achter mij langs en raakte mijn trekhaakslot. De hele zijdeur en zijkant is beschadigd. Wie is er nu aansprakelijk? Heeft de tegenpartij de bocht te ruim genomen? Was de snelheid te hoog waardoor ik haar niet kon zien?

Veenstra, 03-11-2016 11:35 #20
Ik heb een vraag over een dergelijke situatie. Wie zou er aansprakelijk zijn?
Auto A rijdt achteruit op de openbare weg om een zijweg in te steken.
Auto B rijdt ook achteruit, maar hij komt vanaf zijn eigen oprit de openbare weg op.

Tnh, 17-02-2016 17:28 #19
Ik rijd net een parkeervak half uit (vooruit), komt er van links snel een auto aangereden. Vervolgens rijd ik weer een stukje achteruit, is er inmiddels een andere auto in 'mijn' parkeervak gaan staan.
Hij beweert dat hij stilstond, al is dat de vraag. Hij stond in ieder geval nog niet goed geparkeerd, want ik stond er nog half op.
Hij stelt mij aansprakelijk nu achteraf, zonder foto's… maar na de aanrijding wou hij er geen tijd aan 'verspillen' waren zijn letterlijke woorden.

Bajart Marius, 14-11-2015 19:54 #18
Goedenavond,

Tijdens het inparkeren naar rechts en in een gewone straat tussen twee stilstaande auto's staan wij al voor een 90% geparkeerd. De straat vertoont een flauwe bocht. De linker voorkant van onze auto steekt nog een beetje uit en de voorwielen zijn al naar rechts gedraaid om het laatste gedeelte van het inparkeren te vervolledigen. Een bestelwagen komt aangereden vanuit die flauwe bocht en raakt onze auto het eerst op de linkervoordeur waardoor onze auto op de bedoelde parkeerplaats wordt gekatapulteerd en op het middenachterzijde van een geparkeerd voertuig wat mee bewijst dat wij bijna geparkeerd waren. De verzekering van de tegenpartij zegt dat wij aansprakelijk zijn opdat wij een manoeuvre uitvoerden. Naar mijn inziens dient dit anders bekeken te worden daar wij al bijna geparkeerd waren. Wij hebben foto's genomen van de stand van onze auto nadat hij in de parkeerplaats werd gekatapulteerd. Hoe dient dit bekeken te worden? Ben ik echt aansprakelijk?

Chef, 30-04-2015 15:27 #17
Hallo,
Gister een aanrijding gehad op een parkeerplek. Ik reed achteruit en zag iemand aankomen, ik verleen voorrang. Andere bestuurder heeft geen knipperlicht aan dus lijkt door te rijden. Ik maak mijn draai achteruit af en komt met de neus van de auto in botsing met de andere auto die tóch ging parkeren. Op wie wordt dit verhaald?
Met vriendelijke groet.

Joan, 08-09-2014 15:51 #16
Zaten in de auto geparkeerd. Zagen de auto niet maar haalde de draai niet door de fout geparkeerde auto. Dus een kleine botsing. Maar kan ik daar ook wat op terug gooien ivm de fout geparkeerde auto? Want haalde niet eens om uit het vak te rijden?

Michael van Hemert, 10-08-2014 15:20 #15
Vraag;
Heb gister een aanrijding gehad. Aanrijding ging als volgt ik auto B reed op de rijbaan en zocht een parkeerplek. Ik zag er 1 aan mijn kant van de weg keek netjes in mijn binnenspiegel en om me heen, niemand. Ik zette vervolgens mijn auto ik zn achteruit om naar dat parkeervak toe te rijden. Zo gezegd zo gedaan. Echter een seconde later rijdt auto A achteruit een parkeervak uit links naast mij en reed tegen de zijkant van mijn auto. Ik stond nog niet helemaal stil omdat ik niks achter mij zag. Daaroor is heel mijn zijkant geschaafd. Wie is er hier fout? Ik stond uiterst rechts op de weg. En had auto A nooit aan kunnen zien komen. Nu reden we allebei achteruit maar ik ben mening dat auto A mij voorrang had moeten verlenen omdat 1: hij rijdt uit een parkeervak
2: hij had mij de rijd moeten geven om de weg weer vrij te maken voor ander verkeer toch?

Wie kan mij helpen. Meneer van auto A heeft waarscheinlijk 800 euro schade. Ik heb maarliefst 3000+ schade.

Groet mike

Bart, 29-03-2014 12:36 #14
Vraag;
heb laats een ongeluk gehad waarbij mijn auto total loss is geraakt. Er reed een auto voor mij die heel langzaam reed omdat hij de weg niet kon vinden, ik haalde hem in op een weg waar dat mocht en reed niet te hard. Toen ik naast hem reed draaide deze meneer om omdat hij wou keren zonder richting aan te geven. botste tegen mij aan waardoor ik tegen een boom knalde. Nu wil de tegen partij dat beide partijen de helft betalen. Terwijl de rechtsbijstands verzekering tegen ons had gezegd dat hij schuldig was omdat hij eerst zijn richting aan had moeten geven en over zijn schouder had moeten kijken, wat hij niet heeft gedaan.En nu heeft onze verzekering al wel de helft van zijn schade vergoed zonder dat met ons te overleggen. WIE is er nu echt schuldig?
m vr gr

Visscher, 09-10-2013 14:45 #13
Vraag:
mijn zoon ging in een parkeergarage achteruit inparkeren. Hij was daar al mee bezig toen een ander op hem inreed. Hele rechterdeur gedeukt. Toen hij begon met parkeren was de ander nog niet in zicht. Daarbij reed de tegenpartij ook nog eens te hard. Ook kon mijn zoon geen doorgang verlenen omdat het daar te smal voor was. Hij moest dus eerst zijn beweging afmaken om de ander te kunnen laten passeren.
Wie is aansprakelijk voor de schade.?
m vr gr

Edwin, 05-09-2013 13:50 #12
Goedemiddag, ik heb een vraag
ik stond aan de linkerkant van de rijbaan geparkeerd, ik keek naar links kwam niks aan reed een stukje op de rijbaan om vervolgens rechts te kijken kwam ook niks aan. toen ik weer naar links keek kwam er een scooter aan uit het niets. ik wachtte stond stil zodat de scooter door kon rijden maar zij kwam zonder te remmen of uit te wijken recht op mijn auto af en botste frontaal op mij.
mijn vraag is wie zit er nu fout. b.v.d edwin koster

P. Sligchers, 13-06-2013 20:47 #11
Onlangs bij uitrijden van mijn oprit (10 meter van een bocht) kwam ik bijna in botsing met een ander voertuig. Dat voertuig komt van een t-splitsing naar rechts zonder richting aan te geven! Wie is in dit geval schuldig? Ik verwacht immers dat de auto rechtdoor gaat… (dit gebeurt meerdere malen per maand)

Nicole, 28-05-2013 14:42 #10
En als de ander nou op jouw helft komt en op een bijzondere manier straatje keert, nm achteruit rijdend? Mag er van mij verwacht worden dat ik ook daarmee rekening hou als ik een stuk achteruit rijd, maar al langs de kant sta?

Peter van Rooij, 15-05-2013 00:00 #9
Ik rij achteruit parkeervak op een pakeerplein kom een auto achter mijn auto langs toen ik achteruit rijdde had ik een aanrijding: met schade aan die auto die langs kwam
op pakeerplein. ben ik schuldig voor de schade of hoeveel %

Simon Padt, 10-02-2013 11:27 #8
Onze auto staat voor de deur in het prive parkeervak, achter onze auto staat een wagen met twee wielen op de stoep geparkeerd, bij het achteruit rijden heeft mijn vrouw deze auto niet gezien, een lichte aanrijding is het gevolg, nu is mijn vraag, mag deze auto op de stoep parkeren achter onze auto en wie is er nou eigenlijk fout?

Umit, 28-07-2012 09:09 #7
Ik heb een vraag, ik rijd een parkeer plaatsterrein op er zijn voldoende vakken vrij om zowel links als recht in te parkeren, voor mijn komt een auto langs en rijd voormijn langs het vak in voor mijn op dat moment rechts. ik ga links het parkeervak in en parkeer tussen 2 lege vakken. zet motor af en stap uit met een voet en net op het moment dat ik volledig wil uitstappen ramp die andere auto mijn bestuurdersdeur.
en geef nog eens gaf, blijkt het die bestuurder van net tezijn. zegt nog ' zie je niet dat ik wil inparkeren' maar dit gebeurt echt nadat ik hem volledig ben gepasseerd en ingeparkeerd heb motor afgezet en ben uitgestapt.

wie heeft er gelijk.?

R. Meij, 11-05-2012 18:38 #6
Ik heb een vraag of in mijn situatie er ook spraken is van een uitzondering.
De situatie is als volgt ik wilde uitparkeren en reed naar achter ik was voor een kwart uit het parkeervak toen ik zag dat een cheap uit het parkeervak aan de overkant op mij af kwam. Ze stopte niet en ramde mijn auto. Ik heb een flinke deuk aan de linker wielkas van mijn auto, de cheap had niks alleen 3 lak steepjes op de achter bumper.
Ze stapte uit en zei sorry ik had niet eens door dat ik je ramde ik zag het aan voorbij gaande mensen die schrokken toen zag ik het pas. We hadden bijde geen schade formulier bij ons. Ik heb haar telefoon nummer gekregen en haar kentenen genoteerd en haar het mijne gegeven. Ik ben de volgende dag naar haar geweest om het schade formulier in te vullen en te ondertekenen. Toen sprak ze anders en was het mijn schuld. Ik heb zelf een getuigen van het ongeval die mijn verhaal bevestigt. Nu schrijft haar verzekering mij dat het een schuldverdeling van 50-50 wordt. Ik vind dat erg raar omdat ik al gestopt was en de cheap mij daarna ramde. Valt dit onder een uitzondering?

Jan, 08-05-2012 12:12 #5
Schuldvraag bij aanrijding? Ik maak een bijzondere verrichting door van rijbaan te veranderen (na eerst vast te stellen dat dit kan en richting aan te geven). Tegenpartij negeert een inhaalverbod dat ter plekke was ingesteld vanwege wegwerkzaamheden. Wie is aansprakelijk voor de schade van de aanrijding die volgde. Tegenpartij verwijst naar art. 54 RVV. Ik verwijs naar art 62 en 63 RVV (Artikel 62; Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Artikel 63; Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.)
Wie heeft wijsheid in deze?

Chanty, 29-02-2012 21:26 #4
Ik wilde achteruit een parkeervak in op een tweerichtingweg. ik had hier alles al voor in werking gezet. maar moest wachten op een passerende fietser aan mijn zijde van de weg, ik stond stil voor 15 tot 20 seconde. toen er een auto achteruit tegen mijn bestuurders portier aanreed. wie is er hier aansprakelijk?

Simone, 07-09-2011 13:41 #3
Ik zie twee lege parkeervakken naast elkaar ik wil hem in het tweede vak achteruit inparkeren, de auto achter mij ziet dat niet en rijd hem vooruit in het andere vak waarop we dus tegen elkaar aan botsen wie is hier de schuldige?

S. Kanhai, 20-06-2011 09:43 #2
Onlangs kwam ik uit een parkeervak. Ik stond net stil om weg te rijden (vooruit) en zag in mijn achteruit spiegel dat er een andere auto achteruit reed (uit parkeervak) en mij dus zodoende aanreed (heb nog getoeterd maar kon niet wegrijden wegens lopend publiek voor mijn auto). Deze auto stond deel in de parkeervak.
Het kan toch niet zo zijn dat er hier een 50/50 regeling wordt voorgesteld? De verzekering vraagt nu (enkele weken later) om getuigen of extra bewijs? Wellicht dat de verzekering een makkelijke weg kiest daar wij beiden bij dezelfde maatschappij een verzekering hebben?

W. F. P. van Eijk, 15-11-2010 09:50 #1
Er word een opsomming gedaan van bijzondere manoeuvre's hierboven, let wel:
Wegrijden vanuit stilstand is een aparte manouevre,
Achteruitrijden is een andere aparte manouevre.
Voorbeeld:
Er rijd een vrachtauto (1) teruguit langs parkeerplaatsen af (naar een of andere losplaats), met alarmlichten en al aan (deze maakt dan 1 aparte manoeuvre.
Een andere auto (2) rijdt vanuit de parkeerplaats teruguit, eruit (deze maakt dan toch 2 verschillende manoeuvre's).
Lijkt mij het meest logische dat een auto vanaf een parkeerplaats toch extra moet opletten, als deze weg wil rijden vanuit (stilstand) een parkeerplaats, en ook nog teruguit. (2 manoeuvre's)
Je kan als vrachtauto (1) niet voldoende anticiperen op deze tegenpartij (2), omdat je al je ogen nodig hebt om in een rechte lijn teruguit te rijden rijden links en rechts kijkend. De andere partij (2) kan dit wel, omdat nou eenmaal de vrachtauto groter en beter zichtbaar is als degene (2) die in het rijtje geparkeerd staat op de parkeerplaats tussen al de andere auto's en tevens ook terug gaat rijden.
M.a.w., persoonlijk vindt ik dat uiteindelijk de geparkeerde auto 2 bijzondere manoeuvre's maakt, tegenover de vrachtauto met zijn 1 bijzondere manoeuvre. En viondt ik de 50/50 regeling wel erg kort door de bocht.

Namens Gebr. van Eijk;

W.F.P. van Eijk Reactie infoteur, 25-12-2010
De wetgever maakt geen onderscheid naar soort bijzondere manoeuvre en stelt niet dat het een zwaarder dan de ander telt of naar aan aantal bijzondere manoeuvres dat achter elkaar wordt gemaakt. Bovendien maakt de wet geen onderscheid naar voertuigen die al wel deelnemen aan het verkeer of voertuigen die dit niet doen. Natuurlijk kunnen de exacte omstandigheden leiden tot een andere verdeling maar doorgaans zullen dit soort gevallen 50/50 worden geregeld.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 11-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 25
Schrijf mee!