1 (motor)Voertuig | 2 | 3 | 4** | 5** |
---|---|---|---|---|
Personenauto | 50 km | 80 km | 100 km | 130 km |
Motor | 50 km | 80 km | 100 km | 130 km |
Vrachtwagen | 50 km | 80 km | 80 km | 80 km |
Autobus | 50 km | 80 km | 80 km | 80 km |
T100 bus | 50 km | 80 km | 100 km | 100 km |
Kampeerwagen, afgeleid van een vrachtwagen, meer dan 3500 kg | 50 km | 80 km | 80 km | 80 km |
Personenwagen met aanhanger, | 50 km | 80 km | 90 km | 90 km |
Bestelauto met aanhanger, minder dan 3500 kg | 50 km | 80 km | 90 km | 90 km |
Bestelauto met aanhanger, meer dan 3500 kg | 50 km | 80 km | 80 km | 80 km |
Brommobiel | 45 km | 45 km | -- | -- |
Bromfiets op fiets/bromfietspad | 30 km | 40 km | -- | -- |
Bromfiets op de rijbaan | 45 km | 45 km | -- | -- |
Snorfiets | 25 km | 25 km | -- | -- |
Gehandicaptenvoertuig met motor op: fiets/bromfietspad | 30 km | 40 km | -- | -- |
Gehandicaptenvoertuig met motor op: de rijbaan | 45 km | 45 km | -- | -- |
Gehandicaptenvoertuig met motor op: trottoir of voetpad | 06 km | 06 km | -- | -- |
Landbouwvoertuig | 25 km | 25 km | -- | -- |
Motorvoertuig met beperkte snelheid | 25 km | 25 km | -- | -- |
Willem van Campen, 06-10-2018
Moet de belijning op een 80 km. weg aangepast worden als er een bord 50 km. wordt geplaatst?
Reactie infoteur, 08-10-2018
Beste Willem,
Als dit structureel is zou dit wel wenselijk zijn. Kenmerken op de weg moeten duidelijk maken op wat voor soort men rijdt en welk gedrag er verlangd wordt. Maar.verkeersborden gaan boven verkeerstekens
Artikel 63 van het RVV:
"Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met de tekens"
Tevens geldt als er verkeersborden met een aangegeven maximum toegestane snelheid zijn geplaatst, de laagst aangegeven snelheid geldt. Staan er geen borden die de snelheid aangeven, dan geldt binnen de bebouwde kom max. 50 km/u. en buiten de bebouwde kom max. 80 km/u, op autowegen 100 en op autosnelwegen 130 km/u., ongeacht de belijning.
Peter Hardewijn, 01-10-2018
Wat te doen met wegen zonder markering en zonder verkeersborden?
Reactie infoteur, 02-10-2018
Beste Peter,
Dan is het bepalend of je binnen de bebouwde kom (max. 50 km/u) of buiten de bebouwde (max. 80 km/u) rijdt.
Mvg - Sjaak
W. van Riezen, 20-09-2018
In de bebouwde kom van Amsterdam tref ik naast de echt doorlopende ook midden-belijning aan die niet aaneengesloten is, maar onderbrekingen van ca 4 cm kent. Na het met richting aangeven oversteken van deze streep geen proces verbaal, maar wel een discussie met de politie. Ze zagen het door de vingers, maar beschouwden het als een doorgetrokken streep. Wat is de wettelijke basis?
Reactie infoteur, 21-09-2018
Beste W,
De wettelijke basis bij een gecombineerde doorgetrokken en onderbroken belijning is dat de bestuurder die de onderbroken belijning op zijn of haar weghelft/rijstrook heeft, deze mag overrijden. Hieruit volgt dat de tegemoet komende bestuurder dat in een dergelijke situatie niet mag, omdat die dan de doorgetrokken belijning heeft.
(deel) Artikel 76 RVV - Algemene bepalingen:
"indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht"
Is de belijning onduidelijk, dan is de wegbeheerder/gemeente hier op aan te spreken.
Mvg - Sjaak
C. Langer, 05-02-2018
Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 1967. Ook toen al gold de regel dat, naast enkele algemene regels, zoals o.a. binnen en buiten de bebouwde kom, verkeersborden (gebodsborden), aangeven met welke snelheid je mag rijden. Zo'n snelheidsgebod was toen geldig tot het moment dat deze weer werd opgeheven of door een ander snelheidsbord werd overruled of een algemene regel van kracht werd.
Ik rij anno 2018 op een provinciale weg met een snelheid van 80 km/u en wordt middels een snelheidsbord gemaand om mijn snelheid aan te passen en 50 km/u te gaan rijden, want bijv. kruispunt met of zonder verkeerslichten. Ik vervolg mijn weg met een snelheid van 50 kmn/u en zie uit naar het volgende bord, dat mij toestemming geeft om weer 80 te gaan rijden.
Zonder succes. Er staat geen bord meer. Mijn snelheid blijft dus 50 km/u tot grote ergernis van medeweggebruikers, die allemaal weer 80 willen rijden.
Ik heb destijds de wegbeheerder gevraagd om hier borden te plaatsen, maar kreeg als reactie dat ik toch wel moest begrijpen dat op een provinciale weg er gewoon 80 km/u gereden kon/mocht worden en dat dat 50 km bord uitsluitend bedoeld was voor de kruising.
Hoe zit dat precies en wanneer is de weggebruiker gewezen op deze verandering?
Reactie infoteur, 06-02-2018
Beste C,
Als de genoemde motivatie van de wegbeheerder voor alle borden geldt, zijn er wel meer te bedenken (voorrang, 30-km zone, einde bebouwde kom, einde autoweg enz.) De weggebruiker moet dit dan naar eigen inzicht beoordelen…? Algemeen: binnen de bebouwde kom dient een "herhalingsbord" vóór het kruispunt geplaatst te worden; buiten de bebouwde kom over/na het kruispunt.
In het verdrag van wenen staat o.a. het volgende:
"Het punt waar een bepaald verbod of een bepaalde beperking voor rijdende voertuigen ophoudt, dient te worden aangegeven door teken A2, EINDE SNELHEIDSBEPERKING of F1 EINDE INHAALVERBOD, of F4 EINDE INHAALVERBOD VOOR VRACHTVOERTUIGEN. Deze tekens dienen gelijk te zijn aan F8 (einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden), maar dienen bovendien, in lichtgrijs, het symbool te tonen van het verbod of de beperking waaraan hier een eind is gekomen.
Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBV0004310/2008-11-08
Mvg - Sjaak
Peter Beijne, 22-11-2017
Vraag:
Kunt u aangeven wat de regels zijn waaraan een verdrijvingsvlak onder de slagboom van een brug moet voldoen?
Een dergelijk vak is bedoeld om ruimte onder de slagboom vrij te houden en dient tevens als stopstreep bij het neerlaten van de slagboom.
hoe groot moet dit vak zijn?
moet de slagboom midden in dit vak dalen of mag dit ook "op de stopstreep" of juist achter dit vak?
Met vriendelijke groet: Peter Beijne
Reactie infoteur, 22-11-2017
Beste Peter,
Voor zover ik kan achterhalen zijn hier geen vaste richtlijnen voor, anders dan hetgeen in het verdrag van wenen beschreven staat in
HOOFDSTUK IV. Andere tekens op het wegdek
Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBV0004310/2008-11-08
Mvg - Sjaak
W. Geuke, 08-11-2017
Graag uitleg waar de belijning van de spitsstrook begint, en of het andere belijning is?
Reactie infoteur, 08-11-2017
Beste W,
Een spitsstrook begint meestal op een vluchtstrook. Er is geen belijning die dit duidelijk maakt, wel is dit aangegeven door bebording. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, mag op een spitsstrook wel een doorgetrokken streep overreden worden.
Zie voor een nadere uitleg:
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/103871-rijden-spitsstrook-op-de-autosnelweg-regels-en-herkenning.html
Mvg - Sjaak
Meesterleen, 27-10-2016
Op N310-Oterloseweg-thv Museum 50km-weg en volgens flitsfoto's 65 km/h gereden.
Met een tijdsinterval van 0,419 sec. 2 flitsfoto's: foto "A" en foto "B"
dus 65000/3600 = 18,06 m/sec en bij 0,419 sec is de afgelegde afstand 7,565 meter.
Op foto A 5 witte belijningsstrepen met tussenruimte
Op foto B 8 witte belijningsstrepen met tussenruimte
Aannemende dat die belijningsstrepen genormaliseerd zijn: wat is de lengte van de witte streep en wat is de lengte van de tussenruimte, resp. op welke site kan ik die gegevens vinden?
bvd. en mvg.
L.Springeling
Reactie infoteur, 27-10-2016
Beste Meesterleen,
Heeft u bij het laatste deel van het artikel gekeken? Daar staan de afstanden van de verschillende belijningen.
Mvg - Sjaak
Th Borghs, 13-02-2016
Hoe komt het dat ik op de Burgeneesteroelslaan in Someren 60 Km mag rijden terwijl de Tom Tom 50 aangeef?. En op de Nieuwedijk in Someren--Eind 30 km, bij Tom Tom 50 km?
Reactie infoteur, 13-02-2016
Beste Th,
De maximumsnelheid zal in de loop der tijd zijn aangepast; de Tom-Tom heeft waarschijnlijk een update nodig!?
Mvg - Sjaak
Bouwkeet ?., 20-11-2015
Ik merk dat er op veel plaatste bouwketen worden aangeboden
Maar nergens de duidelijke informatie. Langzame bouwkeet of snelle bouwkeet
Staat hier en daar dat je met de langzame 25 mag. Maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Reactie infoteur, 20-11-2015
Beste,
De constructie en het gewicht is bepalend voor de snelheid (25 of 80 km/u).
Beide typen zijn dus mogelijk.
Zie:
http://www.verkoopbouwmaterieel.nl/gebruikte-schaftwagens-80km
Mvg - Sjaak
J. Brouwers, 22-10-2015
Wat is een T100 bus.
Reactie infoteur, 22-10-2015
Beste J,
Een T-100 bus is een autobus die met meer veiligheidsvoorzieningen is uitgerust dan de gemiddelde "stadsbus" en om deze reden maximaal 100 km/u op autowegen en autosnelwegen mag rijden (voor andere autobussen geldt een max van 80 km/u).
Mvg - Sjaak
T. de Beijer, 17-09-2015
Het probleem met vrachtwagen en personenwagens op de snelweg zou meteen zijn opgelost als de snelheidsmeter van de personenwagen geen afwijking zou hebben. Er zit namelijk 5 km/h verschil in. De bestuurder van een personenwagen denkt dat hij/zij met 80 km/h voor een vrachtwagen rijdt, maar in werkelijkheid is het maar 75km/h is. Dit geeft ergernis bij de bestuurder van de vrachtwagen. De chauffeur heeft er echt geen moeite mee dat er een personenwagen voor hem rijdt, maar wel als jij zijn snelheid van 80 km/h niet kan behouden.
Reactie infoteur, 18-09-2015
Beste Tom,
Ik deel je mening Tom; dit zou wellicht een punt van aandacht/campagne kunnen zijn voor de politiek of belangenorganisatie.
Zelf besteed ik tijdens de rijlessen zoveel mogelijk aandacht aan het belang van het kunnen blijven voortgaan voor vrachtwagenchauffeurs en een zo beperkt mogelijk hinderen. Helaas is het zo dat niet elke verkeerssituatie zich tijdens de rijlessen aandient. Je kunt er dus -nadat de voertuigbeheersing een automatisme is- wel over "verhalen", maar het beklijft pas echt als je er mee geconfronteerd wordt.
Ik hoop dat je reactie op InfoNu er een (heel klein) beetje toe bijdraagt dat er meer begrip komt voor de mogelijkheden en onmogelijkheden van de vrachtauto's/vrachtwagenchauffeurs.
Mvg - Sjaak
A, Dusomos, 18-08-2015
Het probleem met vrachtwagen en personenwagens op de snelweg zou meteen zijn opgelost als je alle verkeer dus vrachtwagen en personenwagens 100 km per uur zou laten rijden.
De doorstroming zou veel beter zijn en de ergernis zou ook bij de bestuurders van de personenauto's verdwenen zijn.
Ook zou het helpen als bij het behalen van het rijbewijs meer de nadruk gelegd zou worden op het feit dat iedereen noodzakelijkerwijs gebruik moet maken van onze wegen en dat iedereen verantwoordelijk is voor de veiligheid van zichzelf en die van andere mensen.
Reactie infoteur, 19-08-2015
Beste A,
Als iedereen zich aan de snelheid zou houden zou dit wellicht de oplossing zijn. De grootste boosdoener is en blijft de mens, die in 93% van de gevallen een aandeel heeft in het ontstaan van ongevallen.
Het verschil in maximumsnelheid tussen vrachtauto's (80), auto's met aanhangwagen (80 of 90) en personenauto's (100-130) is juist mede bedoeld om inhalen tussen bestuurders onderling soepeler te laten verlopen.
Inhalen bij minimale snelheidsverschillen roept misschien nog wel meer irritatie op.
Dat er tijdens de rijopleiding geen aandacht besteed zou worden aan zaken als verantwoordelijkheid, veiligheid en milieu, is een aanname(?) die ik zeker niet onderschrijf en waarvan ik benieuwd ben waar deze op gebaseerd is.
Zeker de introductie van verkeersinzicht en gevaarherkenning binnen het theorie examen is een verbetering ten opzichte van het verleden. Maar… mensen blijven mensen.
Mvg - Sjaak
E. de Mik, 07-06-2015
Naast mijn woning (binnen de bebouwde kom) ligt een 30 km weg. Er is geen trottoir / fietspad. De weg is smal. Gebruik wordt gemaakt van deze weg door zwaar vrachtverkeer, maar ook door voetgangers, fietsers, schoolkinderen / deels recreatief (fietspontje) / Hondenuitlaatgebied/ parkeerterrein voor 45 auto's.
Is de snelheid van 30km per uur niet erg hoog wanneer er zich zowel zwaar vrachtverkeer als voetgangers door dezelfde krappe doorgang moeten wurmen?
Wie bepaalt de snelheid waarmee op zo'n punt gereden wordt?
Is hier wet en regelgeving voor?
Mvg.
De Mik
Reactie infoteur, 07-06-2015
Beste E.
De wegbeheerder / gemeente is verantwoordelijk voor de inrichting van de weg. Het BABW geeft de uitvoeringsvoorschriften.
Zoals ik begrijp is de maximum snelheid al terug gebracht van 50 naar 30 km/u.
De oplossing om de straat te verlossen van vrachtverkeer is m.i. om een verbod voor vrachtauto's in te stellen. Er moet dan wel een alternatief zijn voor dit verkeer.
Of… een inrichting van een erf, waar standaard een max. van 15 km/u geldt.
Misschien zijn er in samenspraak met de gemeente snelheidsremmende middelen aan te brengen (b.v. verkeersdrempels).
Contact opnemen door één of meerdere buurtbewoners met de verantwoordelijke wethouder kan mogelijk een oplossing bieden.
Mvg - Sjaak
M. A. Wijnbeek, 12-11-2014
Afgelopen vrijdag reed ik op een gebiedsontsluitingsweg (80 km) met doorgetrokken streep. Tussenruimte tussen doorgetrokken strepen was circa 30 à 40 cm. Nu reed hier een grasmaaimachine met een snelheid van circa 40 km/u voor mij. Mijn inziens mag dit voertuig hier niet komen en heb ik gemeend deze in te halen. De agent achter mij dacht daar duidelijk anders over (boete €230).
Hoe zit dat precies?
Reactie infoteur, 12-11-2014
Beste M,
Of er landbouwvoertuigen, brommobielen en dergelijke van een gebiedsontsluitingsweg gebruik mogen maken is mede afhankelijk van de geplaatste verkeersborden (zend eventueel Google Earth - locatie?)
Standaard mogen deze voertuigen wel op een "80-km weg" rijden, tenzij anders aangegeven. Een onderbord kan eventueel een uitzondering aangeven. Bijvoorbeeld: een inhaalverbod met een onderbord "uitgezonderd landbouwvoertuigen".
Zijn deze borden niet geplaatst en zijn er doorgetrokken strepen op de as van de weg aangebracht, dan is inhalen van een ander voertuig niet toegestaan, ook al betreft het een langzamer rijdend voertuig / motorrijtuig.
Of een grasmaaier er wel of niet mag rijden is een feit dat de bestuurder van de maaier aangerekend kan worden, maar staat los van de "overtreding" die jij met het inhalen maakt.
Zie eventueel bij "verkeerstekens op het wegdek":
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/101178-boetes-bij-overtredingen-voor-2014.html
Mvg - Sjaak
De Vogel, 28-10-2014
Waar moet ik met een auto rijden op een erftoegangsweg als er verder geen verkeer is? In het midden, dus tussen de onderbroken kantlijnen, of met de rechter wielen op de fietsstroken?
Reactie infoteur, 28-10-2014
Beste,
Ik neem aan dat u fietssuggestiestroken bedoelt (strook zonder symbool van een fiets).
Het SWOV schrijft in een publicatie onder andere het volgende:
" De suggestiestrook is juridisch niet vastgelegd als verkeersvoorziening; motorvoertuigen mogen er dus gewoon gebruik van maken, op stoppen en parkeren."
Enerzijds hebben deze stroken tot doel om de fietser meer veiligheid / ruimte te bieden, anderzijds om de weg voor motorvoertuigen optisch te versmallen, waardoor over het algemeen minder snel gereden wordt.
Plaats op de weg zal afhangen van het overige verkeer op de weg. De weg mag -als er geen sprake is van tegenliggers- op het midden bereden worden. Bij druk verkeer zal dit niet mogelijk / wenselijk zijn.
Zie voor een volledige publicatie / verhandeling:
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Rijlopers.pdf
Mvg - Sjaak
V. Scholte, 27-09-2012
Hoe zit het met de maximum snelheid voor een fiets (zonder hulpmotor) binnen en buiten de bebouwde kom?
Reactie infoteur, 28-09-2012
Beste V,
Er gelden voor fietsers geen maximum toegestane snelheden.
Er zijn echter wel regels waar ook de fietser zich aan zal moeten houden, en volgens welke hij -bij overtreding - aangsproken kan worden.
Bekijk ook deze discussie eens:
http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?f=70&t=29365&p=404274&hilit=maximumsnelheid+fietsers&sid=0008d338ce5d0478efd14cd6f0c6192c#p404274
Mvg - Sjaak
Tony Cartoni, 30-08-2012
Ik kan via internet een pipo/keet wagen kopen, deze is omgebouwd tot veehok.
Mag hiermee op de snelweg rijden, men zegt iets over snel & langzaam verkeer?
Reactie infoteur, 30-08-2012
Beste Tony,
Als er een typegoedkeuring voor de aanhanger is afgegeven en deze is ingericht volgens de permanente eisen zoals beschreven in de "Regeling Voertuigen", lijkt me dat geen probleem.
Voor de zekerheid is het wellicht raadzaam even contact op te nemen met het RDW.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/Pages/default.aspx
Mvg - Sjaak
Kramer George, 19-06-2012
Ik zit met het volgende probleem.
Op het internet kan ik tot nu toe niet terug vinden waar mijn plek op de weg is met mijn 25 km elektrische snorscooter. Nu de politie daar ook niet consistent in antwoord hoop ik via dit medium te weten te komen of ik ten allen tijden op het fietspad mag rijden of daar vanaf moet bij bepaalde verkeersborden?
Hopelijk weet iemand hier mij het enige juiste antwoord te kunnen geven.
Hartelijke groet,
George
Reactie infoteur, 19-06-2012
Beste George,
Een elektrische snorscooter met een -door de constructie bepaalde- maximumsnelheid van 25 km. per uur valt -indien als zodanig goedgekeurd door het RDW- onder de regels van snorfietsers, welke op hun beurt in het algemeen de regels van fietsers weer moeten volgen.
(uitzondering o.a. met twee naast elkaar rijden)
De borden waar jij op doelt gelden voor bromfietsen / bromscooters
-
Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bromfiets/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-bromfiets-brommer-scooter-of-snorfiets-op-het-fietspad-rijden.html
Mvg - Sjaak
Petra Langeraap, 14-06-2012
Hallo. Als ik naar mijn werk ga weet ik niet hoe hard ik daar mag rijden. De een zegt 100 de andere 120. Ik ga er in Rosmalen op de A2 daar mag ik 100 en dan rij ik de A59 op en bij de Maaspoort eraf. Wat is de maximale snelheid daar? Gr. Petra
Reactie infoteur, 14-06-2012
Beste Petra,
Ik ben niet bekend met de situatie aldaar maar op Google Maps (2009) zie ik bij oprijden van de A59 een bord met een maximum snelheid van 90 km. staan en vlak voor de afslag Maaspoort een maximum van 100 km.
Staan er inmiddels géén borden meer met een maximumsnelheids aanduiding dan zouden er hectometerpaaltjes moeten staan met de aanduiding honderd. Staan ook deze er niet, dan geldt er een max. van 120 (op enkele wegen in Nederland zelfs 130)
Mvg - Sjaak
Han, 02-06-2012
Ik ben kennelijk geflitst op de rijksweg A32 om 18.06 met een toegestane snelheid van 90 km. Ik ken het snelheidsbord 90 km niet bestaat dit bord en deze snelheid?
Reactie infoteur, 02-06-2012
Beste Han,
Ja, deze aanduiding bestaat, hetzij op een 'vast' verkeersbord, hetzij op een elektronisch signaleringsbord.
Zie ook volgend artikel:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/90403-verkeersborden-verkeerstekens-plaatsing-en-toepassing.html
Mvg - Sjaak
E. Niezen, 28-09-2011
Wij zijn met 3 auto's achter elkaar geflitst op 16 september op de N59 bij Niewerkerk met 70km per uur buiten de bebouwde kom er zou daar een max zijn van 50km per uur, niemand van ons heeft de borden gezien, we namen aan met een max van 80km. Is dit bij iemand bekend?
Reactie infoteur, 28-09-2011
Beste E,
De N59 is nogal lang, maar ter hoogte van Nieuwerkerk staat wel een bord 50
Kijk even op Google Maps voor de exacte plaatsbepaling.
http://maps.google.nl/maps?q=N59,+Nieuwerkerk&hl=nl&ll=51.645347,3.99765&spn=0.032862,0.077162&sll=50.513427,9.887695&sspn=17.26621,39.506836&vpsrc=0&t=m&z=14&layer=c&cbll=51.645313,3.99736&panoid=4be9Bhcr5rN9DvYTzCJWvQ&cbp=12,86.27,,1,2.76
Mvg - Sjaak
A. Baars, 11-12-2010
Op deze pagina oa de zg 60 km wegen. Herkenbaar volgens t plaatje aan geen middellijn en onderbroken belijning aan de zijkant van de weg.
Op http://www.strepenopdeweg.nl/belijning.html (een site van de rijksoverheid) staat dat die weg alleen maar 60 km kent als er een bord staat. In andere gevallen is t een 80 km weg. Wie heeft er nu gelijk?
Reactie infoteur, 13-12-2010
Beste Ab,
Bedankt voor de opmerking / aanvulling.
Het artikel stamt uit 2008 en ik heb de stand van zaken zoals deze toen was weergegeven.
Ik zal een aanpassing doorvoeren.
Mvg - Sjaak
Frans Bookelaar, 11-11-2010
Is fietsen toegestaan op een 80 km weg waar géén fietspad is.
Reactie infoteur, 12-11-2010
Beste Frans,
Nee, bij afwezigheid van een fietspad zal er in de nabijheid ongetwijfeld een alternatieve route zijn.
Zie ook de signalering / kenmerken in het laatste deel van het artikel.
Het zou met de snelheidsverschillen ook levensgevaarlijk zijn.
Mvg - Sjaak
K. Vink, 30-05-2010
Op de afbeelding stond alleen een bordje Meppel. meer was er niet te zien. het was een gewone rechte weg waarbij ik geen gevaarlijke punten kon vinden. het enigste wat dan zou kunnen zijn is ook wat je al zei, ofdat het onverantwoordelijk is. ik denk vanwege het fietspad ernaast dat 30 km/h het meest verantwoordelijk zou zijn. maar toch een best verwarrende situatie en aangezien ik morgen mijn theorie examen al heb, is het toch wel fijn te weten hoe het zit natuurlijk.
Reactie infoteur, 31-05-2010
Beste Kenny,
Allereerst: ik zou de afbeelding moeten zien om een goed antwoord/advies te kunnen geven.
Mogelijk een beetje mosterd na de maaltijd, maar in gelinkt artikel behandel ik de gevaarherkenning:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/14101-verkeer-gevaarherkenning-verkeerstheorie-2009.html
Voordeel is dat je -bij de gevaarherkenning- 'slechts' 13 van de 25 vragen goed hoeft te hebben. Dit geeft al aan dat het een lastig onderdeel is, waarbij niet altijd een sluitend antwoord te geven is. Iedere verkeerssituatie is dan ook anders en dat maakt het lastig om dit altijd op eenzelfde manier te beoordelen.
Mvg - Sjaak
K. Vink, 30-05-2010
Nou ben ik bezig met het leren voor mijn bromfiets rijbewijs en stuit op het volgende:
op een theorie oefen site kwam ik de volgende vraag tegen: hoe snel mag de bromfietser hier binnen de bebouwde kom rijden? met daaronder een foto van een bromfietser, rijbaan en een rode fietstrook met doorbroken strepen. ik vulde de snelheid als hierboven in, 45km/h, de bromfietser bevond zich op de rijbaan dus leek mij dit ook logisch. uiteindelijk bleek dat hij maar 30 mocht, hoe kan dit dan?
de bromfietser rijdt op de rijbaan en volgens de tabel hierboven dus bevoegd tot een snelheid van 45 km/h
Reactie infoteur, 30-05-2010
Beste K,
De maximumsnelheid met de bromfiets binnen de bebouwde kom, op de rijbaan is 45 km. per uur.
Er zijn twee aandachtspunten die ik kan bedenken:
1. staat er op de afbeelding een bord 30 km-zone
2. betreft een vraag m.b.t. gevaarherkenning, waardoor het onverantwoordelijk is om sneller te rijden, om andere weggebruikers niet in gevaar te brengen.
Mvg - Sjaak
J. Nijland, 03-02-2010
Mijn vraag : In de gemeente waar ik werkzaam ben loopt een weg gescheiden door een middenberm. Aan de zijkanten
van die weg (grens rijbaan/berm) is geen belijning aangebracht. Vinden veel aanrijdingen plaats. Is belijning daar verplicht of aan te raden. Dit ivm met de aansprakelijkheid.Vooral in een nogal haakse bocht komen personenauto's in de problemen.
svp. antwoord.
Reactie infoteur, 03-02-2010
Beste J,
Verplicht niet, wellicht aan te raden wel. Als er zich meer dan gemiddeld ongevallen voordoen, is het misschien raadzaam de verantwoordelijke wethouder te mailen en hem of haar op de onduidelijk of gevaarlijke verkeerssituatie te wijzen.
Binnen de bebouwde kom dient de belijning in bochten op kruispunten veelal ter geleiding van de verkeersstromen. Om b.v. aan te geven vóór elkaar te kruisen i.p.v. om elkaar heen.
Mvg - Sjaak
Claire, 12-10-2009
Hoe weet je of een brommobiel wel of niet op de stroomweg mag, want u schrijft ``soms`` zie hierboven?
Dank u.
Reactie infoteur, 13-10-2009
Beste Claire,
Het 'soms' moet je zien als blijvend aandachtspunt op dit soort wegen, daar je brommobielen (en landbouwvoertuigen) niet vaak op dit soort wegen zult aantreffen. Voorzover niet anders staat aangegeven (verkeersborden) mogen ze hier wel rijden. Op dit soort wegen extra attentie voor de kenmerken op deze voertuigen en mogelijke snelheidsverschillen.
Mvg - Sjaak
G. W. J. V. D. Pol, 09-09-2009
De doorgaande VanHeemstraweg in Beuningen is recent van een nieuwe asfaltlaag voorzien. Hoewel dit wegvak binnen de bebouwde kom ligt en er dus een max. snelheid van 50 km/uur geldt zijn hier in het midden toch 2 al dan niet doorgetrokken strepen aangebracht.Er zijn hier wel fietspaden langs de weg. De weg zelf is ook bedoeld voor (langzaam) landbouwverkeer. Ik vond het juist zo fijn dat we door die twee lijnen een duidelijk beeld hadden met welk type weg we te maken hadden. (100 of 80 km/uur). Waarom hier niet één lijn, immers die 2 lijnen wekken de suggestie dat er 80 km/uur mag worden gereden.
Reactie infoteur, 10-09-2009
Beste G,
Bedoel je het deel van rotonde tot rotonde (google maps)?
Ik kan me voorstellen dat er een inhaalverbod geldt en hierbij maakt het niet uit of er een enkele of dubbele doorgetrokken witte belijning is aangebracht. De betekenis is identiek. Twee lijnen zijn echter wel duidelijker en maken de rijstroken optisch smaller hetgeen een snelheidsremmend effect zou kunnen hebben. Ik weet niet of je fietsstroken of een suggestiestrook op de rijbaan bedoeld? Dan zou het voor de verkeersveiligheid wel te verklaren zijn.
Probleem is ook dat we in een overgangsfase zitten waar het de aanpassing en uniformiteit van de wegen betreft. Het wordt gefaseeerd ingevoerd.
Als je mijn persoonlijke mening vraagt, was het prima zoals het was:
Binnen bebouwde kom max. 50,
Buiten bebouwde kom max. 80,
Autoweg max. 100,
Autosnelweg max. 120, tenzij door verkeerstekens anders aangegeven. Hoe moeilijk kan het zijn? Maar ja… zij die er meer verstand van hebben denken er anders over.
Enig probleem is kennelijk dat je jezelf in de oude/huidige situatie niet constant bewust bent (maar wel zou moeten zijn) van de toegestane maximumsnelheid. De aan te brengen uniforme kenmerken op de weg moeten daar verandering in brengen.
Mvg - Sjaak
Wcm Geuke, 09-07-2009
Kan ik aan de hand van de kantstrepen buiten de bebouwdekom zien wat de maxium snelheid is. Mij is gezegt als de lijn gesloten is max 100 km en bij een onderbrokenstreep 80 km. Aangezien dit in de laatste jaren is veranderd, wil ik graag hier van alle belijningen buiten bk informatie hebben. Ik hoop dat u mij hier duidelijkheid in kunt geven.
Reactie infoteur, 09-07-2009
Beste Wcm.,
De belijning zal uiteindelijk uniform -zoals in het artikel beschreven- en landelijk toegepast moeten worden.
Zoals de situatie nu nog is, zeggen doorgetrokken witte kantstrepen niets over de maximale snelheid. Op zich hebben deze -in de oude situatie- geen betekenis. Houd je maar menig praktijksituatie voor ogen, waarbij het kan voorkomen dat de kantlijn binnen de bebouwde kom doorgetrokken is. Dit betekent niet dat je 100 mag rijden.
Maar… uiteindelijk moet de belijning op de wegen zijn aangepast zoals in het artikel beschreven. Dit kost enige tijd voordat de wegbeheerders dit door hebben of kunnen voeren.
Mvg - Sjaak