Verkeer - Auto afmetingen lading aanhangwagen

Verkeer - Auto afmetingen lading aanhangwagenRegels voor deelbare en ondeelbare lading bij het vervoeren van de lading op aanhangwagen en personenauto en de (rijbewijs)eisen bij het trekken van een aanhangwagen of caravan. De aanleg van de Nederlandse wegen is mede afgestemd op de maximale afmetingen van de voertuigen die op de verschillende wegen (mogen) rijden. In de praktijk praten we dan hoofdzakelijk over motorvoertuigen en eventuele aanhangwagens of caravans die in basis niet breder mogen zijn dan 2.55 meter op verharde wegen en 2.20 meter op onverharde wegen.

Warning: Undefined array key 4 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 360

Warning: Undefined array key 5 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 360

Warning: Undefined array key 6 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 360

Warning: Undefined array key 7 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 360

Warning: Undefined array key 8 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 360

Afmetingen en lading


Lading en uitstekende lading voertuigen

In het algemeen geldt dat lading goed gefixeerd moet zijn en het zicht op de verlichting en de kentekenplaat door de lading niet belemmerd mag worden. In de Regeling Voertuigen wordt in artikel 5.18.6 bepaald dat:
  • De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen of de stabiliteit van het voertuig niet in gevaar kunnen brengen.
  • Losse lading die naar haar aard niet op of aan het voertuig bevestigd kan worden, moet deugdelijk zijn afgedekt indien gevaar of hinder ontstaat of kan ontstaan als gevolg van afvallende of wegwaaiende lading.

Deelbare en ondeelbare lading

Bij het vervoeren van lading wordt een onderscheid gemaakt tussen deelbare en ondeelbare lading. Bij een deelbare lading -die binnen de afmetingen in of op het voertuig vervoerd kan worden- geldt dat deze achter het voertuig maximaal één meter uit mag steken. Een ondeelbare lading is een lading die u redelijkerwijs niet kleiner kunt maken of op kan splitsen, zodat deze niet eenvoudig in of op het voertuig te vervoeren is.

Regels ondeelbare lading bij personenauto's en lichte bedrijfsauto's (tot 3500 kg.)
  • Voorzijde: aan de voorzijde mag de lading 1 meter uitsteken.
  • Achterzijde: aan de achterzijde mag de lading 1 meter uitsteken.
  • Breedte: de lading mag bij personenauto's tot maximaal 20 cm. per kant uitsteken.

Regels ondeelbare lading bij aanhangwagens
  • Breedte: maximaal 3 meter.
  • Voorzijde aanhangwagens verboden, indien de lading langer is dan het uiterste punt van de trekstang/de koppeling.
  • Achterzijde: maximaal 5.00 meter, gemeten vanaf de achteras. Echter: de uitstekende lengte mag niet meer zijn dan 0,5 x de lengte van het voertuig.

Markeringsbord
Steekt de lading bij een aanhangwagen aan de achterzijde meer dan één meter uit, dan moet een -rood wit gestreept- markeringsbord aangebracht worden. Dit geldt ook als de lading in de breedte meer dan 10 cm. per zijde uitsteekt.

Afmetingen van motorvoertuigen en aanhangwagens

De maximale hoogte en breedte die in Nederland gelden voor motorvoertuigen en aanhangwagens (inclusief de lading) zijn:
  • Hoogte: maximaal 4.00 meter.
  • Breedte personenauto’s: 2.55 meter op verharde en 2.20 meter op onverharde wegen.
  • Breedte aanhangwagens: 2.55 meter, met uitzondering van geconditioneerde voertuigen ( koelwagens), welke 2.60 meter breed mogen zijn.

De maximale lengtes van de diverse voertuigen (zonder uitstekende lading) zijn
  • Personenauto: maximaal 12.00 meter.
  • Personenauto plus aanhanger: in totaal maximaal 18.00 meter.
  • Aanhangwagen afzonderlijk: enkel-assig tot 750 kg, 8.00 meter; dubbel-assig maximaal 12.00 meter (waarbij dan de totale lengte van de combinatie van het trekkend voertuig plus de aanhangwagen de 18.00 meter niet mag overschrijden).
  • Vrachtauto: maximaal 12.00 meter.
  • Trekker met oplegger: maximaal 16.50 meter.
  • Vrachtauto met aanhangwagen: 18.75 meter.
  • Autobus inclusief skibox (T100): maximaal 15.00 meter.
  • Gelede (harmonika) bus of bus met aanhangwagen: maximaal 18.75 meter.
  • Lange zware voertuigen (LZV): maximaal 25.25 meter.

Plaats op de weg
Op een autosnelweg is het bestuurders van samenstellen van voertuigen langer dan 7.00 meter en voor bestuurders van vrachtauto’s verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken, andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Bij een splitsing van autosnelwegen - waar zij eventueel moeten voorsorteren - geldt dit uiteraard niet.

Rijbewijseisen binnen Europese Unie per 19 januari 2013*

In de "derde Europese rijbewijsrichtlijn" zijn afspraken vastgelegd om binnen de lidstaten van Europese Unie tot gelijke richtlijnen te komen, opdat van iedere rijbewijsbezitter binnen de Unie dezelfde vaardigheden en (regel)kennis mag worden verwacht.

Wijzigingen rijbewijseisen personenauto
De belangrijkste wijzigingen in de regelgeving betreffen aanpassingen van de maximale gewichten met betrekking tot het rijden met de personenauto en het trekken van een aanhanger, caravan of oplegger voor de rijbewijzen B en BE.
  • Veranderingen rijbewijs categorie rijbewijs B
  • Veranderingen rijbewijs categorie rijbewijs B+ code 96
  • Veranderingen rijbewijs categorie rijbewijs BE
  • * Oude regeling geldt tot 19 januari 2013. Voor eenieder die een bepaalde categorie rijbewijs vóór deze datum heeft behaald, blijven de oude regels geldig. Indien van toepassing gelden de meest gunstige regels.

    [/TH][TH=95%]Rijbewijzen - regels, eisen en mogelijkheden rijbewijs B, B+, BE

    Oude regels rijbewijs B

    B - Trekkend voertuig: drie of vierwielige motorvoertuigen met een toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg. en ingericht voor vervoer voor maximaal 8 personen, exclusief de bestuurder
    - Leeftijdseis: vanaf 18 jaar, met uitzondering van 17-jarige die het rijbewijs behaald hebben in het kader van de proef ‘2toDrive’
    - Examen: theorie- en praktijkexamen voor het rijbewijs B; geldigheid van het rijbewijs: 10 jaar

    Trekken aanhangwagen of oplegger toegestaan als / met een:
    - Toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg.
    - Toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar niet meer dan de ledige massa van het trekkend voertuig en het technisch maximum, aangegeven op het kentekenbewijs
    - De totale combinatie (auto plus aanhangwagen) met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg.

    Nieuwe regels rijbewijs B

    B - Trekkend voertuig: vierwielige motorvoertuigen met een toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg. en ingericht voor vervoer voor maximaal 8 personen, exclusief de bestuurder
    - Leeftijdseis: vanaf 18 jaar, met uitzondering van 17-jarige die het rijbewijs behaald hebben in het kader van de proef ‘2toDrive’
    - Examen: theorie- en praktijkexamen bij het CBR; geldigheid van het rijbewijs: 10 jaar

    Trekken aanhangwagen of oplegger toegestaan als / met een:
    - Toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg.
    - Toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie (auto plus aanhanger) met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg. (toegestane maximum massa op het kenteken is mede bepalend)

    Regels nieuw rijbewijs B+

    B+ code 96 - Trekkend voertuig: vierwielige motorvoertuigen met een toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg. en ingericht voor vervoer voor maximaal 8 personen, exclusief de bestuurder
    - Leeftijdseis: vanaf 18 jaar
    - Examen: in het bezit van het rijbewijs B plus afleggen praktijkexamen gelijk aan dat voor het rijbewijs BE

    Trekken aanhangwagen of oplegger toegestaan als / met een:
    - Toegestane maximum massa meer dan 750 kg.
    - Totale combinatie met toegestane maximum massa tussen 3500 kg en 4250 kg. (toegestane maximum massa op het kenteken is mede bepalend)

    Oude regels rijbewijs BE

    BE - Trekkend voertuig: categorie B
    - Leeftijdseis: vanaf 18 jaar
    - Examen: theorie- en praktijkexamen voor het rijbewijs B; geldigheid van het rijbewijs: 10 jaar
    Let op: voor rijbewijshouders categorie BE blijven de regels onveranderd als het rijbewijs BE behaald is vóór 19 januari 2013

    Trekken aanhangwagen of oplegger toegestaan als / met een:
    - Toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, in andere gevallen dan benoemd bij het rijbewijs B

    Regels nieuw rijbewijs BE

    BE- Trekkend voertuig: categorie B
    - Leeftijdseis: vanaf 18 jaar
    - Examen: theorie- en praktijkexamen rijbewijs B, plus praktijkexamen rijbewijs BE; geldigheid van het rijbewijs: 10 jaar

    Trekken aanhangwagen of oplegger toegestaan als / met een:
    - Toegestane maximum massa van aanhangwagen of oplegger mag ten hoogste 3500 kg bedragen
    - Toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen mag meer bedragen dan 3500 kg mits:
    1. de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenas-aanhangwagen niet meer bedraagt dan
    het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig
    2. de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenas-aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg.


    Lees verder

    © 2007 - 2025 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
    Bronnen en referenties
    • Inleidingsfoto: Garygee, Pixabay
    • Autorij-instructie.nl
    • Min. v. Verkeer en Waterstaat
    Reacties
    Jacob, 20-11-2018
    Beste
    ik heb een volkswagen pick-up met breede spiegelophanging nu staat er dat de maximale breedte 2.55 m is is dit inclusief spiegels? of mag ik de spiegels nog verbreden?

    groet,
    JacobReactie infoteur, 20-11-2018
    Beste Jacob,

    De opgegeven breedte van een voertuig is exclusief spiegels.

    Mvg - Sjaak
    G. Plaggenmarsch, 04-04-2018
    Ik wil een bouwlift achter de bus vervoeren, Renault Master lengte 6m1, bouwlift kantellift lengte 6 m1, met de toebehorende verlichting balk en kenteken.
    mag ik deze over de openbare weg vervoeren met uitzondering van snel/auto wegen

    Met vriendelijk Groet,
    Gerwin Plaggenmarsch.Reactie infoteur, 05-04-2018
    Beste G,

    Als de bus de aanhanger -gegeven het gewicht- mag trekken, mag de lengte van de combinatie maximaal 18 meter bedragen. Op autowegen en/of autosnelwegen mag u ook gewoon rijden, met de enige belemmering dat op autosnelwegen met meer dan twee rijstroken in dezelfde rijrichting alleen de de twee meest rechts gelegen rijstroken gebruikt mogen worden (uitgezonderd bij een splitsing van autosnelwegen)

    Mvg - Sjaak
    Jan Knapen, 06-03-2017
    Mag ik met een bestelwagen geladen tot 3,5 ton met daarachter een aanhangwagen geladen tot 2 ton in Duitsland, Oostenrijk en Italië rijden? Of misschien betere vraag aan welke voorwaarden moet ik voldoen? Alle rijbewijzen zijn aanwezig. Iemand zei tegen mij de auto moet voorzien zijn van een tachograaf. Kunt u mij helpen, zo ja, alvast bedankt.Reactie infoteur, 08-03-2017
    Beste Jan,

    Kijk even bij de volgende artikelen:
    Rijbewijs:
    https://rijbewijs.nl/fileadmin/user_upload/PDF/3e_Richtlijnin_het_Nederlands.pdf
    Tachograaf:
    https://www.wensink.nl/specials/digitale-tachograaf

    Mvg - Sjaak
    Hugo, 31-01-2017
    Goedenavond
    Ik heb een corsa 1.3 diesel waar ik volgens het kenteken maar max 500kg geremd en ongeremd mag trekken. Dit vanwege ecoflex en de uitstoot, een identieke corsa benzine 1.2 mag 1000kg trekken, importeur opel doet hier vaag over. Weet ook niet of via het rdw (keuring) er een ander gewicht op het kenteken mogelijk is.

    Als ik een aanhanger huur, moet dit dan een aanhanger zijn met een max technische massa (eigen gewicht plus lading) van die bewuste 500kg of mag dat ook een aanhanger zijn van max technische massa 750kg die ik maar gebruik tot max technische massa 500kg? En als ik een nieuwe aanhanger zou kopen zou het dan mogelijk zijn om een ongeremd 750kg model te voorzien van een CoC verklaring met 500 kg bijvoorbeeld?
    mvgr HugoReactie infoteur, 01-02-2017
    Beste Hugo,

    Het vermelde gewicht op het kenteken is (mede) bepalend. Voor een mogelijke aanpassing kun je het beste even contact opnemen met de RDW
    https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uw-gegevens-in-het-kentekenregister-inzien-.aspx

    Mvg - Sjaak
    Sander V. Luik, 22-12-2016
    Goedemorgen,
    ik wil op mijn aanhanger het dakje van een prieeltje vervoeren. Het prieeltje is 2.50 x 2.50.
    Nu lees ik op deze site dat de max.breedte van een aanhanger incl. lading 2.55 mtr is.
    Lees ik dit juist.? Mijn personenauto met aanhanger met lading van 2.50 breed zou dus toegestaan zijn?

    mvg S v LuikReactie infoteur, 22-12-2016
    Beste Sander,

    Dat is inderdaad toegestaan als je aan de overige voorwaarden voldoet. (goede fixatie van de lading, niet te hoog, geringe uitsteek achter)

    Mvg - Sjaak
    Jaf van Lieshout, 13-10-2016
    Ik wil een aanhanger maken voor mijn elektrisch ondersteunde tandem. Wat is de minimale breedte die ik kan aanhouden i.v.m stabiliteit? Ik heb nu een onderstel met high speed wielen en is 1.5 m breed, ik wil deze smaller maken.Reactie infoteur, 13-10-2016
    Beste jan,

    Als rij-instructeur kan ik daar geen antwoord op geven, maar mij lijkt het dat de 1,5 meter stabieler zal zijn dan een smallere.

    Mvg - Sjaak
    Sanne, 25-09-2016
    Ik heb een ongewone vraag; Mag ik een scooter op de auto vervoeren (op zijn kant)? Deze moet via Duitsland en Zwitserland naar Italië. Of kan die beter in de auto?

    Mvg SanneReactie infoteur, 26-09-2016
    Beste Sanne,

    Mits de scooter goed gezekerd is en er geen gevaar bestaat dat er delen afwaaien, en deze zonder te veel uit te steken vervoerd wordt, mag dit.
    Artikel 5.18.6
    1 De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen.
    2 Losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen, moet deugdelijk zijn afgedekt.

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2010-09-28#Hoofdstuk5

    Mvg - Sjaak
    Felix Meyknecht, 23-08-2016
    Ik zie zowel in Nederland als in het buitenland (met name Frankrijk) circusvrachtwagens rijden met meerdere aanhangers en caravans. Op grond van welke regels mogen zij dat?Reactie infoteur, 24-08-2016
    Beste Felix,

    In principe mag met een motorvoertuig niet meer dan één aanhangwagen worden voortbewogen.
    Voor zover ik kan nagaan het volgende:
    - betreffen het voertuigen met een beperkte snelheid (dan mag dit)
    - betreffen het vrachtwagens met oplegger, waarachter een dolly gekoppeld is?

    De regels staan beschreven in de Regeling voertuigen.
    Zie artikel 5.18.0 en 5.18.1 en 5.18.11

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02#Hoofdstuk5

    Mvg - Sjaak
    Jeroen, 02-08-2016
    Hallo,
    Een zeilboot van 5 m op een enkelassige boottrailer gaat mee naar Italië via Duitsland en Zwitserland. Een case voor de noodzaak van het markeringsbord. Allereerst NL regelgeving. De open zeilboot is ondeelbare lading (toch?) en steekt ongeveer 1,5 m achter de as. Regel: Lading meer dan 1 meter achter de aanhangwagen (boottrailer) uitstekend en dus een “lange-lading-markeringsbord” (diagonaal rood-wit gestreept, afm. 0,50 m x 0,50 m) dat ’s nachts en bij slecht zicht overdag moet zijn verlicht.
    Optie 1: verlichtingsbalk aan de achterzijde van de boot bevestigd (met twee driehoekige rode retroreflectoren, en continue verlichting volgens de eisen). Is er dan nog een markeringsbord nodig? De lading is immers veilig gemarkeerd voor achterrijdend verkeer, overdag en 's nachts.
    Optie 2: verlichtingsbalk uitschuifbaar onder en tot aan de achterzijde van de boot. Correcte gedachte dat er dan geen uitstekende lading meer is en dus geen markeringsbord meer nodig?Reactie infoteur, 02-08-2016
    Beste Jeroen,

    Voor de ondeelbare lading op een aanhangwagen geldt:
    Achterzijde: maximaal 5.00 meter, gemeten vanaf de achteras. Echter: de uitstekende lengte mag niet meer zijn dan 0,5 x de lengte van het voertuig.
    Steekt de lading bij een aanhangwagen aan de achterzijde meer dan één meter uit, dan moet een markeringsbord aangebracht worden. Dit geldt ook als de lading in de breedte meer dan 10 cm. per zijde uitsteekt.

    Ten aanzien van het markeringsbord wordt geen uitzondering gemaakt.
    Zie: artikel 130 en 131 bij ;
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02#Hoofdstuk5
    en artikel 5.18.11 en 5.18.12
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2011-04-09#Hoofdstuk5

    Mvg - Sjaak
    Arjen, 25-05-2016
    Hallo,

    We hebben een andere caravan gekocht met max. gewicht 1500kg. Ik rij nu Mazda 6 met max. gewicht 2000kg (totaal max. gewicht 3500kg exact ;)). Toch zit ik aan een andere auto te denken, bijvoorbeeld een Volvo V70 max. gewicht 2290 kg. Nu las ik ergens dat het mogelijk is om de max, gewichten omlaag te brengen. Caravan terug naar 1400kg en de VolvoV70 naar 2100kg, heeft iemand daar ervaring mee bij RDW?

    Zelf lijkt me dit een veel betere combinatie, en ja, kan rijbewijs E halen, maar dat zijn er dan meer die dat moeten doen. Voor de Mazda 6 reed ik met Toyota Camries en die had maar 470-474 kg laadvermogen.

    Oude regels B-rijbewijs leken mij toch veel logischer, max, gewicht caravan niet groter dan leeg gewicht auto (stabiele combinatie). Nu is het hoe zwaarder de auto, hoe lichter de caravan (mits men in buurt komt van 3500 kg dus).Reactie infoteur, 26-05-2016
    Beste Arjen,

    Voor het terug brengen van het caravan-gewicht kan je contact opnemen met de RDW.
    Zie: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Gewicht-van-uw-auto, -bedrijfsauto-of-aanhanger-of-caravan-wijzigen.aspx?Path=Portal/Particulier/Aanhanger%20of%20caravan

    Mvg - Sjaak
    Hans, 04-05-2016
    Hallo,
    Ik heb een catamaran met een lengte van 5,5 meter en de mast is 9 meter. De trailer is 4,2 meter lang. Ik kan de trailer verlichting op de achterzijde van de boot aanbrengen maar de mast steekt dan over de trekhaak heen als ik deze op de mast steun leg. Ik kan de mast ook op de auto leggen, ik leg de mast dan zo dat deze aan de voorzijde 1 meter uitsteekt en dan ongeveer 4 meter achter de auto maar nog niet achter de trailer.
    Mag dit?Reactie infoteur, 05-05-2016
    Beste Hans,

    Zoals je de "oplossing' aangeeft, mag dit niet.
    Wel als je aan het volgende voldoet (de mast zal waarschijnlijk net te lang zijn)
    "de uitsteek van de lading achter het hart van de achterste as van bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg en aanhangwagens niet meer dan 0,5 maal de lengte van het voertuig mag bedragen, zoals vermeld in het kentekenregister of na meting is vastgesteld, met een maximum van 5,00 m, waarbij voor een oplegger geldt dat de uitsteek van de lading achter het hart van de achterste as van het voertuig niet meer mag zijn dan 0,5 maal de afstand van hart koppeling tot achterzijde met eveneens een maximum van 5,00 m"

    Zie voor de volledige tekst:
    Artikel 5.18.13
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02

    Mvg - Sjaak
    Vince, 19-03-2016
    Wij willen dit jaar de sloep mee nemen naar het Gardameer in italie.
    Alleen de sloep is 2.76 breed op een stuk van ong 1.5 a 2 meter hij loop ovaal. De trailer die er onder zit is 2.5 breed. En 9 meter lang.

    Wordt dit moeilijk?Reactie infoteur, 20-03-2016
    Beste Vince,

    Alhoewel ik het letterlijk niet voor je kan achterhalen, lijkt dit geen probleem te zijn.
    De regelgeving is in Europees verband vastgesteld (zie link). Dit betekent dat de ondeelbare lading maximaal 3.00 meter zou mogen zijn, mits er markeringsborden aangebracht zijn.
    Er mag dan niet op onverharde wegen gereden worden.

    Zie:
    https://www.swov.nl/rapport/Factsheetshttp://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2015-01-01#Hoofdstuk5/NL/Factsheet_Voertuigregelgeving.pdf
    en
    Artikel 5.18.14
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2015-01-01#Hoofdstuk5
    en
    http://www.anwb.nl/vakantie/italie/informatie/verkeersregels#caravan

    Mvg - Sjaak
    Suzan Burger, 29-11-2015
    Ik wil een schutting ophalen met een aanhangwagen van 250 x 1.26 breed mag dat als ik hem plat leg, want hangt er dan aan beide kanten 25 cm overheen?Reactie infoteur, 30-11-2015
    Beste Suzan,

    Ondeelbare lading mag tot maximaal 3 meter breedte op de aanhangwagen vervoerd worden.
    Echter… zodra de lading meer dan 10 cm. per kant uitsteekt, moet een markeringsbord van 50 x 50 cm. aan elke zijde bevestigd worden.

    Mvg - Sjaak
    John, 13-08-2015
    Hallo Sjaak,
    In onderstaande zeg je dat de lading op 30 cm. na niet zou mogen, maar klopt dit wel?
    De aanhanger is 250 cm. lang en de ondeelbare lading mag maximaal 0,5 x de lengte van het voertuig uitsteken. Aanhanger van 250 cm plus 0,5 x de lengte van 125 cm. komt op een totaal van 375 cm. De balk is 530 cm. terwijl de maximale lengte 375 cm. zou mogen zijn en dus zou deze dan 155 cm. te veel uitsteken en geen 30 cm. Dus ook met uitsteken aan de voorzijde zou deze balk m.i. niet op deze aanhanger vervoerd mogen worden.Reactie infoteur, 13-08-2015
    Je hebt helemaal gelijk John; bedankt voor de correctie.
    Ik zal Jos per mail op de hoogte stellen.

    Mvg - Sjaak
    Jos Bakker, 01-08-2015
    Hallo,

    Ik wil een balk vervoeren van 5,30 en heb een aanhangwagen van 2,50 lang.
    Is dit mogelijk

    Hoor graag vr gr Jos BakkerReactie infoteur, 02-08-2015
    Beste Jos,

    Het volgende geldt:
    Met markeringsbord -hetgeen geldt voor ondeelbare lading- mag de lading maximaal uitsteken:
    1. voorzijde aanhangwagens verboden, indien de lading langer is dan het uiterste punt van de trekstang
    2. achterzijde: voor zowel motorvoertuigen als aanhangwagens: maximaal 5.00 meter, gemeten vanaf de achteras
    3. echter: de uitstekende lengte mag niet meer zijn dan 0,5 x de lengte van het voertuig.

    Je zou de afstand van de trekstang deels kunnen benutten, anders zou het op 30 cm. niet mogen.

    Mvg- Sjaak
    Monique, 25-07-2015
    Beste,

    Wij willen een zonnescherm van 6 meter aanschaffen via marktplaats. Echter moeten we deze zelf ophalen. Mogen we deze vervoeren op een vw transporterbus met een imperiaal?

    Mvg RicardoReactie infoteur, 26-07-2015
    Beste Ricardo,

    Dit mag onder de volgende voorwaarden.

    " Met markeringsbord -hetgeen geldt voor ondeelbare lading- mag de lading maximaal uitsteken:
    voorzijde aanhangwagens verboden, indien de lading langer is dan het uiterste punt van de trekstang achterzijde: voor zowel motorvoertuigen als aanhangwagens: maximaal 5.00 meter, gemeten vanaf de achteras
    echter: de uitstekende lengte mag niet meer zijn dan 0,5 x de lengte van het voertuig. "

    Mvg - Sjaak
    Remco, 22-04-2015
    Ik mis de LZV's, zowel vracht als bus.Reactie infoteur, 22-04-2015
    Beste remco,

    Je hebt helemaal gelijk; het artikel dateert uit de tijd vóór invoering (de proef) van de LZV's
    Bedankt, zal het type voertuig toevoegen.

    Mvg - Sjaak
    Ron, 07-04-2015
    Goedemiddag

    Wij zijn vandaag bekeurd toen we reden met een nieuw vrachtwagen chassis waarop een kipper moet worden gemonteerd

    Volgens de verbalisant moeten er spatborden over de achterwielen, klopt dit?
    Ik weet dat het in Duitsland een eis is maar in Nederland is dit voor ons onbekend

    Hopelijk kunt u ons helpenReactie infoteur, 08-04-2015
    Beste Ron,

    Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik kom op één van de volgende feiten:
    - de wielen niet goed afgeschermd zijn, aanlopen of te ver buiten de afscherming uitsteken (230 €)
    - het voertuig niet is voorzien van de vereiste zijdelingse afscherming (370 €)

    Zie ook volgende link artikel 5.3.48
    http://maxius.nl/regeling-voertuigen/artikel5.3.48

    Mvg - Sjaak
    Alexander, 02-04-2015
    We willen met een bakwagen (Iveco) met trekhaak twee auto's ophalen in Tsjechië met een trailer van 10 meter. Volgende gegevens heb ik:
    Massa rijklaar: 3060, Massa ledig: 2960 kg
    f1. Technische Maximum massa: 4200 kg, f.2. Maximum massa: 3500 kg
    Laadvermogen 540 kg

    Max last as:
    as 1: 1900 kg
    as 2: 3500 kg

    Trailer van 10 meter:
    Breedte
    2,25 meter
    Laadvermogen
    3500 kg totaal 2190 netto

    De auto's zelf wegen bij elkaar 2400 kg. De vraag is dus. Mag/kan dit?Reactie infoteur, 02-04-2015
    Beste Alexander,

    Anders dan dat de combinatie niet langer mag zijn dan 18.75 meter, kan ik je helaas geen bevredigend antwoord geven.
    Kijk even bij de volgende link:
    http://www.evo.nl/site/afmetingen-massa-vrachtwagen

    Mvg - Sjaak
    John Koorevaar, 06-03-2015
    Beste

    Wij bezitten een Spartamet tandem ( niet vouwbaar) en zouden hem graag willen vervoeren achter de auto. De fiets is +/- 2,50 m lang, is dit mogelijk of zit er een bepaalde breedte beperking op, en zo ja waar heb ik mij aan te houden, graag uw reactieReactie infoteur, 06-03-2015
    Beste John,

    De tandem mag aan beide zijden van het voertuig 20 cm. uitsteken. De auto moet dan minimaal 2.10 meter breed zijn!?

    Mvg - Sjaak
    Addie Verschuure, 03-03-2015
    Goeden dag ik werd door de RDW naar u door verwezen, ik heb een vraag mijn bus weegt ruim 1800 kg heeft een laad vermogen van 1000 kg mijn aanhanger weegt 1350 kg het is een enkel Asser mag ik er mee rijden met een Be rijbewijs? Als ik de regels na leest mag ik een deel van het gewicht als koppel gewicht op de bus door rekenen? En er staat ook iets van Max gewicht volgens kenteken min werkelijke gewicht ik heb namelijk niets in de bus behalve mij zelf pus een klein beetje spullen Max Inc. brandstof 200 kg. Mag geloof ik wel bij de RDW het gewicht wat ik mag vervoeren verlagen op kenteken is dat het laatste mogelijkheid? Bedankt alvast, AddieReactie infoteur, 03-03-2015
    Beste Addie,

    Kijk even bij volgend artikel. Heb je het rijbewijs vóór 19 januari 2013 gehaald, dan gelden de gunstigste regels (oud of nieuw).
    http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/63254-rijden-met-auto-aanhanger-of-caravan-in-nederland-en-eu.html

    Mvg - Sjaak
    Gert-Jan, 01-12-2014
    Ik wil een circuswagen van 8 meter lang 60 km over b-wegen vervoeren.
    Mag dit met een landrover discovery met 3500kg trekvermogen als de circuswagen landbouw platen heeft?

    Mvg Gert-JanReactie infoteur, 02-12-2014
    Beste Gert-Jan,

    Als je aan de juiste criteria voor fixatie van de lading en voldoende zicht (spiegels) voldoet, mag dit met rijbewijs BE.
    Zie:
    http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/101616-rijbewijzen-a-b-be-b-en-am-per-19-januari-2013.html

    Mvg - Sjaak
    Ton, 27-11-2014
    Beste redactie,

    Op kenteken van mijn auto mag ik een aanhanger van max 1100 KG geremd trekken.
    Als ik op speurtocht gaat naar een geschikte aanhanger kom ik meestal de 750 en 1350 kg geremd tegen.
    Nu is totaal max 750 KG geremd voor mij iets aan de krappe kant ( te licht),en volgens kenteken is 1350 KG max geremd te zwaar voor mijn auto.
    Ik reageerde op een geremde aanhangwagen zonder kenteken (geremd) en vroeg de eigenaar naar de max totaal gewicht.
    Als antwoord kreeg ik terug, zonder kenteken max 750 en met kenteken (als ik die zou aanvragen ) max 1350 kg. Hieruit concludeer ik dat er al een as onder de aanhanger zit die goed is voor 1350 kg belading (ps, klopt het dat zoiets mogelijk is? ) Mijn vraag is nu uiteindelijk, is het mogelijk om die zelfde aanhanger op kenteken te zetten tot max 1100 KG ipv de zo vaak gebruikelijke gewicht van 1350 KG bij het RDW?Reactie infoteur, 27-11-2014
    Beste Ton,

    In principe is de totale toegestane maximum massa dat je voertuig volgens het kenteken mag trekken bepalend (1100 kg)
    Wat het omzetten betreft; hiervoor kan je het beste contact opnemen met het RDW.
    Zie o.a.:
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk6/2/Artikel63/geldigheidsdatum_27-11-2014

    Mvg - Sjaak
    Anne-Geert, 06-11-2014
    Ik heb een vraag mijn auto mag 350 kg ongeremd trekken, mag ik dan met een kar die 500 kg weegt rijden.
    Wie kan mij dit even goed uitleggen, hier kom ik niet uit.Reactie infoteur, 07-11-2014
    Beste Anne-Geert,

    Bij het trekken van een aanhangwagen moet je uit gaan van de maximum toegestane massa van de aanhangwagen.
    De maximum toegestane massa is het gewicht van de aanhangwagen zelf, plus dat wat je maximaal op de aanhangwagen mag vervoeren.
    Of je nu leeg of met lading op de aanhangwagen rijdt maakt niet uit. Je moet altijd uitgaan van het totaal.

    De regel is verder voor het Rijbewijs B:
    1. combinatie van de aanhanger en het trekkend voertuig mag niet meer zijn dan 3500 kg.
    2. gewicht van de aanhanger moet getrokken mogen worden met het betreffende voertuig volgens weergave op het kentekenbewijs van het voertuig

    Als op je kentekenbewijs een maximum staat aangeven van 350 kg., dan mag je de aanhangwagen van 500 kg. niet trekken.
    Volgens punt 1. als boven zou het wel mogen, maar volgens punt 2. als boven mag het niet. Je auto is hier technisch niet voor uitgerust.

    Zie ook:
    http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/63254-rijden-met-auto-aanhanger-of-caravan-in-nederland-en-eu.html

    Mvg - Sjaak
    Maris, 02-11-2014
    Goedendag ik heb een vraag…
    mag mijn opel vectra die 1600 kg geremd mag trekken, een koetsentrailer die leeg 950kg weegt en vol 2700 kg trekken.?ik heb een BE rijbewijs.
    ook al is deze trailer met een karretje van 160 kg en een pony van 250 kg dus samen 410 kg plus leeggewicht trailer 950kg is samen 1360 kg…
    onder de 1600kg dus… of kijken ze nu echt naar het volle gewicht [2700kg]… dus zou ik een auto moeten aanschaffen die 2700 mag trekken dan? hoe zit het nu precies als je een ongeluk zou krijgen.word het dan verzekerd als ik onder die 1600 blijf of mag dit gewoon niet… graag duidelijk antwoord aub… groetjes marisReactie infoteur, 02-11-2014
    Beste Maris,

    Er wordt gekeken naar de maximum toegestane massa. In de praktijk kan het zijn dat je op enig moment het maximum niet belast, maar dat wil niet zeggen dat je een ander moment wel het de totale toegestane maximum massa benut.
    Uiteindelijk is in uw geval de op het kenteken vermelde 1600 kg. bepalend, ook voor de verzekering.

    Mvg - Sjaak
    Hasan, 22-10-2014
    Hallo,

    Mag ik zelf een wit kenteken maken?

    M.V.G
    HasanReactie infoteur, 23-10-2014
    Beste Hasan,

    Nee, ondanks het feit dat je geregeld zelf geschreven kentekenplaten ziet, mag dit niet.
    De kentekenplaten moeten aan bepaalde voorschriften voldoen.

    "Artikel 5. Kentekenplaat
    1. Het kenteken wordt aangebracht op een plaat die behoort tot een door de Dienst Wegverkeer goedgekeurde soort. "

    Mvg - Sjaak
    Boy, 21-08-2014
    Hallo,

    is er ook een maximale afstand van achterkant aanhangwagen tot aan de as? (enkel-as aanhangwagen, tot 750kg)

    Mvg. BoyReactie infoteur, 21-08-2014
    Beste Boy,

    Uit m'n hoofd zou ik het niet weten, maar in volgend document zal het te lezen zijn:

    http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/APK/handleidingen/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen%2001-01-2013.pdf

    Eventueel kan je bij het RDW informeren.

    Mvg - Sjaak
    Joost, 01-07-2014
    Vraagje; mag ik met een fiat ducato dubbele cabine een caravan trekken van 1300kg. met BEReactie infoteur, 02-07-2014
    Beste Joost,

    Dit moet geen probleem zijn.
    Zie ook: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/101616-rijbewijzen-a-b-be-b-en-am-per-19-januari-2013.html

    Mvg - Sjaak
    Hubert, 19-06-2014
    Ik moet een zonnescherm van 5,00 m lengte vervoeren. wat is dan de minimale lengte van de aanhangwagen die ik nodig heb, enkel- of 2-assig? Ik heb een rijbewijs BE en een Renault Scenic.Reactie infoteur, 19-06-2014
    Beste Hubert,

    De laadbak van de aanhangwagen moet minimaal 2.50 / 2.51 meter diep zijn
    Dit is minimaal 0,5 x de lengte van het te vervoeren object.
    Markeringbord en goed fixeren van het scherm is verplicht.

    Mvg - Sjaak
    Lendering Dorus, 16-06-2014
    Welke maat moet worden aangehouden bij het bepalen van de breedte van de auto? De spiegels, de bumper of een ander uitstekend deel van de carrosserie?Reactie infoteur, 17-06-2014
    Beste Lendering,

    Een fysieke breedte van een voertuig exclusief de spiegels. Hierbij ga ik er van uit dat er geen sprake is van uitstekende lading.

    Mvg - Sjaak
    Michelle, 18-05-2014
    Bij ons voor de deur staat een bedrijfsauto die anderhalve meter buiten het parkeervak steekt en voor gevaarlijke situatie zorgt met elkaar inhalen in de woonwijk.
    Mag dit?Reactie infoteur, 19-05-2014
    Beste Michelle,

    In principe mag je overal parkeren, tenzij het verboden / niet toegestaan is ( zie: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/9873-autorijles-parkeren-of-stilstaan-met-de-auto.html )

    Het is wel zo dat je overige verkeer niet mag hinderen en/of in gevaar mag brengen. Onzeker is… wanneer spreek je hiervan?

    Het beste kan je er de bestuurder op aanspreken en eventueel -in een later stadium- de (buurt) politie.
    Rudi Plessers, 11-05-2014
    Voor het vervoeren van een boot achter de auto, welke regels moet ik respecteren? Moet er een afdekzijl over de boot? Moeten er speciale spiegels opgezet worden? De boot is 5.10m lang, 2.20m breed en ligt op een aangepaste geremde trailer van 750kg Max toegelaten massa.Reactie infoteur, 12-05-2014
    Beste Rudi,

    Je moet de boot in ieder geval goed vastzetten, zodat er niets afvalt en/of de boot bij een noodstop goed op z'n plek blijft. Hoe, daar ben je vrij in.
    Op het trekkend voertuig moet je extra zijspiegels monteren als het zicht naast / achter door de boot of lading belemmerd wordt.
    Voor het eventueel voeren van markeringsborden: zie artikel
    Verder is gelinkt artikel uit het reglement voertuigen van toepassing:

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling18/0/Artikel5186/geldigheidsdatum_12-05-2014

    Mvg - Sjaak
    Martin, 23-04-2014
    Goede dag
    Een vraagje:
    Ik heb een bestelwagen die 2500kg geremd mag trekken. Mijn aanhangwagen mag incl. lading 2700kg wegen. Mag ik met deze combinatie rijden als deze in de praktijk de aanhangwagen niet zwaarder weegt dan 2500 kg.?
    Ik ben in het bezit van BE rijbewijs.
    bvd.Reactie infoteur, 24-04-2014
    Beste Martin,

    Nee helaas!
    Het gewicht van de aanhanger plus de maximale toegestane lading is bepalend.
    Het maximale laadvermogen van de aanhangwagen zou aangesproken kunnen worden, waardoor het trekkend voertuig niet meer aan de eisen voldoet.

    Mvg - Sjaak
    Mark van Happen, 25-03-2014
    Goede morgen,

    ik heb een vraag! Een afzetcontainer met haaksysteem die 3 meter breed is, mag ik die gewoon vervoeren? heb je een vergunning en/of ontheffing nodig?Reactie infoteur, 25-03-2014
    Beste Mark,

    Ondeelbare lading mag tot een breedte van maximaal 3 meter vervoerd worden, mits voldaan wordt aan de overige eisen. (markeringsborden, verlichting, spiegels).

    Mvg - Sjaak
    Hans, 15-01-2014
    Motowagen+aanhanger 18.75 lang, mag deelbare lading zonder markering aan de zijkant oversteken? zoja, hoeveel?Reactie infoteur, 16-01-2014
    Beste Hans,

    In de Regeling Voertuigen staat o.a. het volgende beschreven (2 en 3):

    "Artikel 5.18.14

    1. De breedte van driewielige motorrijtuigen, die in gebruik zijn genomen voor 1 november 1997, personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens, mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan de maximum toegestane breedte van die voertuigen in onbeladen toestand, dan wel niet meer dan 2,20 m op onverharde wegen.

    2. Met inbegrip van de lading mag de breedte van voertuigen, waarvan de lading bestaat uit in de breedte ondeelbare lading, meer bedragen dan de maximum toegestane breedte van die voertuigen in onbeladen toestand, doch niet meer dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 m.

    3. Lading die in de breedte meer dan 0,10 m buiten de zijkant van het voertuig uitsteekt, moet zijn voorzien van een markering die voldoet aan het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 130 tot en met 133.

    4. Het derde lid is niet van toepassing op lading van driewielige motorrijtuigen die na 31 oktober 1997 in gebruik zijn genomen en op lading van personenauto’s.

    5. Lading van driewielige motorrijtuigen die na 31 oktober 1997 in gebruik zijn genomen en van personenauto’s, mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken. "

    Mvg - Sjaak
    Marcel, 18-12-2013
    Beste Sjaak,
    Ik woon in Portugal en bezit en rij een auto met Portugees kenteken. Tevens heb ik uit de periode dat ik in Nederland woonde een dubbelassige aanhanger met Nederlands kenteken in mijn bezit. Het kentekenbewijs staat op mijn oude adres in Nederland.
    Mijn vraag: Mag ik door Europa rijden met deze combinatie?
    Ik ben in het bezit van een Portugees rijbewijs BE.
    Bij voorbaat dank.Reactie infoteur, 19-12-2013
    Beste Marcel,

    Met betrekking tot het benodigde rijbewijs het volgende:
    (voor rijbewijzen behaald vóór 1- 2013 geldt het meest gunstige)
    http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/101616-rijbewijzen-a-b-be-b-en-am-per-19-januari-2013.html

    Voor de aanhanger zal je een kenteken aan moeten vragen binnen het land van vestiging.
    Met een combinatie van beide mag je niet rijden.
    (hoofdstuk 6 e.v.)
    http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/brochures/Uw%20voertuig%20en%20het%20kenteken.pdf

    Mvg - Sjaak
    Francien, 15-10-2013
    Ik wil een container (Sanitaire unit) vervoeren op een vrachtwagen met laadbak van 6.00 bij 2.50. dit is ook precies de maat van de unit, maar de unit heeft een luifel / afdak van 1 meter, niet inklapbaar, boven en loopt naar onder schuin toe tot ongeveer 50-60 cm. mag ik dit zomaar vervoeren?Reactie infoteur, 16-10-2013
    Beste Francien,

    De ondeelbare lading mag niet breder zijn 3.00 mtr. Het vervoer moet wel veilig kunnen plaatsvinden (uitstekende lading aan één kant?) en gemarkeerd worden met markeringsborden aan de zijden.
    Neem bij twijfel contact op met de plaatselijke politie.

    In de Regeling Voertuigen staat het volgende beschreven"

    Artikel 5.18.14

    1. De breedte van driewielige motorrijtuigen, die in gebruik zijn genomen voor 1 november 1997, personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens, mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan de maximum toegestane breedte van die voertuigen in onbeladen toestand, dan wel niet meer dan 2,20 m op onverharde wegen.

    2. Met inbegrip van de lading mag de breedte van voertuigen, waarvan de lading bestaat uit in de breedte ondeelbare lading, meer bedragen dan de maximum toegestane breedte van die voertuigen in onbeladen toestand, doch niet meer dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 m.

    3. Lading die in de breedte meer dan 0,10 m buiten de zijkant van het voertuig uitsteekt, moet zijn voorzien van een markering die voldoet aan het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 130 tot en met 133.

    4. Het derde lid is niet van toepassing op lading van driewielige motorrijtuigen die na 31 oktober 1997 in gebruik zijn genomen en op lading van personenauto’s.

    5. Lading van driewielige motorrijtuigen die na 31 oktober 1997 in gebruik zijn genomen en van personenauto’s, mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken.

    Mvg - Sjaak
    Molnar, 04-10-2013
    Ik heb een bak wagen met b rijbewijs tot 3500kg. ik ben bekeurt op paekeerplaats in Nieuwegein in een woonwijk, omdat volgens stadswacht de afmetingen te groot waren om hier te parkeren mijn vraag is wat zijn de max afmetingen voor te parkeren in een parkeervak.Reactie infoteur, 04-10-2013
    Beste Molnar,

    Daar zijn op zich geen voorschriften voor. De maxima van specifieke voertuigen staat wel vast.
    In uw geval zal het een en ander afhankelijk zijn van de plaatselijke verordening. Deze kan van plaats tot plaats verschillen. Informeer even bij de plaatselijke politie of gemeente.

    Mvg - Sjaak
    Dirk Zeeman, 18-09-2013
    Goedendag
    ik wil een jacuzzi van 230cm breed vervoeren van Friesland naar Tsjechië op een platte dubbelassige aanhanger getrokken door een opel vivaro. ik heb rijbewijs be en c. kan dit? uiteraard met de nodige borden.

    groeten en dankReactie infoteur, 19-09-2013
    Beste Dirk,

    Mits je aan de voorwaarden voldoet (zicht, fixatie, markering e.d.) én de eisen zoals vermeld in:
    http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/101616-rijbewijzen-a-b-be-b-en-am-per-19-januari-2013.html
    mag en kan dit.

    Mvg - Sjaak
    Arjen, 01-09-2013
    Beste,

    Ik wil met mijn boot oppas met een breedten van 2,95 meter. Mijn trailer is 2,45 breed. Als ik goed op de hoogte ben mag ik hiermee rijden omdat dit een ondeelbare lading is en ik deze dan tot 3 meter breed mag vervoeren. Echter ben ik verplicht breedte borden te voeren?

    Groeten Arjen.

    Ps, ik las een vraag over een trekkend voertuig (Suzuki Swift) van een 1000kg en een aanhangwagen met een totaal gewicht van 1300kg. Volgen mij mag je hier mee rijden mits de bestuurder in het bezit is van een BE rijbewijs en het gewicht van de aanhangwagen en daadwerkelijke lading niet meer bedraagt dan 1000kg. Zo heb ik het ook vermeld om de "oude" rijbewijzen. Is dit veranderd?Reactie infoteur, 01-09-2013
    Beste Arjen,

    Als je met de ondeelbare, uitstekende lading binnen de 20 cm. per kant blijft, is de lading toegestaan. Let wel op voldoende zicht naast en achter de auto (spiegels)
    Steekt de lading meer dan 10 cm buiten de zijkant van het voertuig uit, dan zijn markeringsborden vereist. Bij nacht moet de aan de zijkanten uitstekende lading voorzien zijn van een wit licht naar voren en een rood licht naar achteren.

    Met betrekking tot het rijbewijs speelt wat je o.a. kunt lezen bij:
    http://www.autorij-instructie.nl/2010/11/rijbewijs-b-be-c-c1-d-en-d1-vanaf-2013/

    Wat op het kentekenbewijs van trekkend voertuig als technisch maximum te trekken aanhangergewicht staat vermeld is in jouw geval bepalend. (zal waarschijnlijk minder zijn dan de 1300 kg.)

    Mvg - Sjaak
    Lugthart, 30-08-2013
    We willen een buis vervoeren van 7 meter lang op een trailer, waar we normaal de boot mee vervoeren van 4 meter lang achter een personenbus. Mag deze buis zoveel uitsteken als ik achterop de buis een mobiele nummerplaat met verlichting kan aanbrengen?
    Met vriendelijke gr. LugthartReactie infoteur, 30-08-2013
    Beste Lugthart,

    Dat mag, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
    " achterzijde: voor zowel motorvoertuigen als aanhangwagens: maximaal 5.00 meter, gemeten vanaf de achteras
    echter: de uitstekende lengte mag niet meer zijn dan 0,5 x de lengte van het voertuig / de aanhangwagen ".

    Mvg - Sjaak
    Johan Duivenvoorde, 28-08-2013
    Beste, binnenkort sta ik met een oude bakfiets op braderieën, nu wil ik de bakfiets vervoeren op de aanhanger, met het achterwiel boven de dissel, tot 40 cm voor de trekhaak, de bak van de bakfiets steekt dan aan de achterzijde 40 cm over de bak aanhanger, uiteraard alles met speciaal gemaakte steunen om het geheel netjes bij elkaar te houden, is dit toegestaan, graag reactie.
    M.v.g. Johan Duivenvoorde.Reactie infoteur, 28-08-2013
    Beste Johan,

    Het schutbord van de aanhanger is bepalend. Lading mag aan de voorzijde niet uitsteken.
    Als je een goede constructie aanbrengt, zodat je de bakfiets -omgekeerd- deugdelijk kan vervoeren, heb je aan de achterzijde nog speelruimte (tot 1 meter).

    Mvg - Sjaak
    Mark Fakkeldij, 17-07-2013
    Goeie dag allemaal heel netjes uitgelegd met betrekking auto aanhanger echter blijft er voor mij nog een vraag open staan > ik rij een suzuki swift 1.3 2007 volgens de papieren mar de auto een maximaal 1000kg geremde aanhanger trekken. nu is mijn vraag mag ik er een geremde aanhanger die 1300kg max beladen totaalgewicht aan kan ook achter mijn auto als ik hem niet zwaarder belaad dan 1000kg totaal gewicht? dit vanwege deze 1300 kilo aanhanger toch al aanwezig is.

    m.v.g markReactie infoteur, 18-07-2013
    Nee Mark helaas!
    Het gewicht op je kentekenbewijs is in dit geval bepalend.
    Op zich ook niet zo gek als je bedenkt dat je vandaag b.v. met een maximum massa van 950 kg. op pad bent; maar morgen misschien wel met het maximum van 1300 kg. Dit zou dan wel een heel intensieve controle verlangen. Daarnaast kan dit bij een ongeval problemen opleveren richting verzekering.

    Mvg - Sjaak
    Westergaard, 15-04-2013
    Ik moet steigerpijpen ophalen met een aanhanger die twee meter lang is. Mag ik ze schuin omhoog zetten tegen de achterklep aan?Reactie infoteur, 15-04-2013
    Beste,

    Dat mag aan de achterzijde zolang het vervoer van de lading voldoet aan de gestelde eisen, zoals in het artikel beschreven. (uitstekende ondeelbare lading, lengte en eventuele markering)

    Mvg - Sjaak
    Ed van Harn, 04-04-2013
    Ik wil graag weten of ik op een uitgeschoven trailer een deelbare lading mag vervoeren
    als ik bv een ondeelbaar object in mijn bed heb staan ivm de hoogt, mag ik dan de zwaan nog gebruiken om iets anders op te zetten.Reactie infoteur, 04-04-2013
    Beste Ed.

    De vraag is me niet helemaal duidelijk, maar -als ik het goed begrijp- is de zwaan bepalend. Uiteraard mag je meer laden dan de zwaan, mits goed gefixeerd en/of afgedekt en conform de maximale maten / afmetingen.

    Mvg - Sjaak
    Niels, 24-02-2013
    Ben op internet al heel wat artikelen tegengekomen over het met een net afdekken van aanhangerlading, ongeacht of deze nou zelf wel of niet vast staat. Ook al staat het vast wordt het toch 'losse' lading genoemd. Mijn vraag is of ik mijn motor(en) die (per stuk) met vier sjorbanden is vastgezet evengoed moet afdekken met een net? Ik heb het eigenlijk nog niemand zien doen, maar het is een lading op een aanhanger toch? De aanhanger is alleen geschikt voor het vervoer van motoren.Reactie infoteur, 25-02-2013
    Beste Niels,

    Het afdekken van de lading met een net is van belang als het "losse" lading betreft, waarbij het gevaar bestaat dat deze los komt van de aanhanger, al dan niet onder invloed van de wind.
    Bij een vast gesjorde motor op een speciaal daarvoor ingerichte aanhanger hoef je daar niet bang voor te zijn.

    Mvg - Sjaak
    Jan Bakker, 23-01-2013
    Hallo,
    Lange ondeelbare lading (mast van zeilboot) vervoeren op aanhangwagen.

    Hierboven staat:
    achterzijde: voor zowel motorvoertuigen als aanhangwagens: maximaal 5.00 meter, gemeten vanaf de achteras
    echter: de uitstekende lengte mag niet meer zijn dan 0, 5 x de lengte van het voertuig.

    Mijn vraag:
    Wat kan ik zien als "de lengte van het voertuig":
    1. De lengte van de bak (van kopschot tot achterklep)?
    2. De totale lengte (vanaf koppeling tot achterklep?

    Ik heb een normale eenassige aanhangwagen achter mijn personenauto.
    De lengte van de bak is 2.10 mtr, de totale lengte (incl. trekdriehoek) is 3, 58 mtr, dus de wijze van meten scheelt nogal wat.

    Mvrgr.
    Jan.Reactie infoteur, 24-01-2013
    Beste Jan,

    Bij de lengte van de aanhanger geldt van " kopschot tot achterklep"
    Sinds enige tijd mag de lading aan de voorzijde van een voertuig niet meer uitsteken.

    Mvg - Sjaak
    Swanborn, 18-12-2012
    Wanneer moet je extra buitenspiegels monteren op de trekkende auto om langs de caravan te kijken, zijn daar maten voor?Reactie infoteur, 19-12-2012
    Beste Swanborn,

    Zodra de caravan dusdanig breed is dat er onvoldoende zicht is met de standaard op de auto gemonteerde spiegels. Meestal zal de caravan breder zijn het trekkend voertuig.

    Mvg - Sjaak
    Cornelis, 18-12-2012
    Een personenauto + aanhanger mag 18 mtr. lang zijn. Geldt dit inclusief uitstekende lading achter?Reactie infoteur, 19-12-2012
    Beste Cornelis,

    De genoemde maximale afmetingen gelden zonder de uitstekende, ondeelbare lading.

    Mvg - Sjaak
    Jos, 05-09-2012
    Ik wil een caravan kopen, FLEETWOOD CARAVAN MICROLITE 25FQ, deze is 259 cm breed. De maximale toegestane breedte is 255cm, echter ondeelbare lading mag uitsteken. Mag ik nu wel of niet met deze caravan rijden?

    Alvast bedankt voor de reactie.Reactie infoteur, 06-09-2012
    Beste Jos,

    Heeft de caravan een typegoedkeuring voor de openbare weg in Nederland / Europa (import?)
    Het max. is inderdaad 2.55 meter. Van een ondeelbare lading is geen sprake.
    Zou bij twijfel informeren bij de RDW, maar mijn antwoord zou niet zijn.

    Mvg - Sjaak