InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Verkeersborden, hoe en wat

Verkeersborden, hoe en wat

Verkeersborden, hoe en wat Ons verkeer wordt voor een groot gedeelte geregeld door verkeersborden. Verkeersborden zijn een van de drie verkeerstekens die worden gebruikt om het verkeer op de weg te regelen. Maar hoe zijn deze verkeersborden ontstaan? Wat betekenen de verkeersborden? Hieronder kan je het een en ander lezen over verkeersborden.

Ontstaan verkeersborden

Onze hedendaagse verkeersborden zijn niet meer weg te denken van onze wegen. De borden geven aanwijzingen aan verkeersdeelnemers. De basis voor de meeste verkeersborden werd gelegd op het International Road Congress in Rome in 1908. Het uiterlijk van de borden werd het laatst vastgesteld in 1968 tijdens de Vienna Convention on Road Signs and Signals. Vrijwel alle verkeersborden uit alle landen komen met elkaar overeen. Maar als je een keer in het buitenland rijdt, komt het vast wel eens een keer voor dat je een bord tegenkomt dat je niet herkent. Het is dan ook verstandig om van het land waar je naar toe gaat, en je bent er van plan er te gaan rijden, de verkeersborden even door te nemen.

Verschillende categorieën

Onze verkeersborden kan je in vier verschillende categorieën plaatsen. Namelijk:
  • Verbodsborden: rond bord met rode rand.
  • Gebodsborden: rond blauw bord.
  • Waarschuwingsborden: driehoekige borden met rode rand.
  • Aanwijzingsborden: rechthoekige of vierkante blauwe borden.

VerbodsbordVerbodsbord
GebodsbordGebodsbord
AanwijzingsbordAanwijzingsbord
WaarschuwingsbordWaarschuwingsbord

Te veel soorten borden

In Nederland kennen we maar liefst 125 verkeersborden. Waarvan 15 gebodsborden, 32 verbodsborden, 38 waarschuwingsborden en 40 aanwijzingsborden. Maar naast deze borden bestaan er nog meer borden. Zoals borden voor de scheepvaart en borden die bijvoorbeeld aan schrikdraad hangt als waarschuwing. En dan hebben we ook nog de matrixborden. Matrixborden kunnen tijdelijk ingezet worden. Bijvoorbeeld voor een wegafzetting of boven de weg met een snelheidsaanduiding.

Al deze borden kunnen wel eens verwarrend werken. Vooral voor oudere mensen is het nog al eens lastig om van sommige borden de betekenis te weten. Dit komt vaak doordat sommige borden nogal eens op elkaar lijken en lastig uit elkaar te houden zijn. Of er zijn zo veel verkeersborden bij elkaar geplaatst, dat het niet meer duidelijk is wat er nou aangeduid wordt.

Maar het zou ook niet verkeerd zijn om eens in de zo veel jaar een opfrissingscursus te volgen over de regelgeving van het verkeer. Maar het verduidelijken van sommige verkeersborden (een simpeler uiterlijk) is misschien ook een optie.

Verkeersborden en veiligheid

Verkeersborden zijn onder andere neergezet voor onze veiligheid. Ze zorgen er voor dat ons verkeer goed geleid wordt. En mits iedereen zich aan de verkeersborden houdt, zouden er weinig ongelukken moeten gebeuren. Maar helaas is dit maar theoretisch. In de praktijk is dit vaak anders. Vaak gebeuren er ongelukken omdat er een verkeersbord over het hoofd is gezien. Of de verkeersborden worden genegeerd. Vooral borden met de snelheidsaanduiding worden genegeerd. Maar aan de borden die over het hoofd worden gezien, op een vreemde of verkeerde plaats staan, wordt wat aan gedaan. Op initiatief van de ANWB en het ministerie van VenW, is er een Meldpunt Verkeersborden bedacht. Hier kunnen weggebruikers terecht met vragen en opmerkingen over verkeersborden die langs wegen staan. De opmerkingen worden doorgegeven aan de verantwoordelijke wegbeheerder.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Wikipedia
  • http://igitur-archive.library.uu.nl
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Verkeersborden, hoe en wat"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 17-09-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!