InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Sneller rijbewijs terug bij ziekte of aandoening

Sneller rijbewijs terug bij ziekte of aandoening

Sneller rijbewijs terug bij ziekte of aandoening Wie ziek is of een aandoening heeft en toch achter het stuur kruipt kan een gevaar in het verkeer zijn. Toch is het in veel gevallen toegestaan, om een auto te besturen als je te maken hebt met slaapstoornissen, chronisch hartfalen, lichte dementie of beroerte. De regels zijn namelijk in 2010 en daarna nog enkele malen aanmerkelijk versoepeld. Heeft u te maken (gehad) met epilepsie, dan ligt de kwestie nogal gecompliceerd.

Levensgevaarlijke verkeerssituaties

Wie ziek is en toch een auto bestuurt kan levensgevaarlijke situaties op de weg veroorzaken. Daarom heeft de overheid in de Regeling eisen geschiktheid 2000 bepaald bij welke aandoeningen en onder welke eisen iemand wel of niet een auto mag besturen. Deze regels worden voortdurend aangepast en bijgestuurd op initiatief van de gezondheidsraad. De medische vooruitgang staat namelijk niet stil en bepaalde medicijnen kunnen iemand ook weer tot volwaardig verkeersdeelnemer maken. Ook is er sprake van verbeterde kennis en is men er achter gekomen dat de gevolgen van beroerte of TIA niet altijd desastreus hoeven te zijn. Aangezien de regels dus voortdurend worden aangepast, vindt u onder bovenstaande link altijd de meest actuele stand van zaken, maar in grote lijnen komt het op het volgende neer.

Lichte dementie

Duizenden mensen, die enige tijd geleden niet achter het stuur mochten kruipen, mogen dit nu doordat de regels zijn versoepeld. Wel alleen voor privégebruik. Vooral dementiepatiënten hebben hier baat bij. De patiënt met lichte dementie dient wel aan te tonen dat hij/zij het voertuig goed onder controle heeft. De norm is dat dergelijke patiënten voor een jaar rijgeschikt worden verklaard, indien zij bij het CBR de verplichte rijtest met goed gevolg hebben afgelegd.

Na een TIA

Voorheen gold na een TIA een rijverbod van 6 maanden. Deze termijn is in 2010 echter teruggeschroefd naar slechts 2 weken. Indien in de eerste weken na de beroerte of TIA geen problemen ontstaan, mag de persoon blijven rijden. Maar wie wel fysiek hinder ondervindt, zoals te weinig kracht in de arm, mag 3 maanden niet achter het stuur. Daarna is een rijtest bij het CBR nodig en een speciaal rapport. Is dat allemaal positief dan wordt voor maximaal 5 jaar een rijgeschiktheid afgegeven.

Bewustzijn verloren

Personen die het bewustzijn tijdelijk hebben verloren door daling van de bloeddruk, hartfalen, of zuurstoftekort in de hersenen, kunnen sinds maart 2014 sneller achter het stuur. Motorrijders en automobilisten mochten een jaar geen aanval hebben gehad, maar de regels zijn versoepeld, afhankelijk van de soort van bewustzijnsstoornis.

Epilepsie

De algemene regel is dat personen met epilepsie voor het kleine rijbewijs (groep 1) een jaar lang aanvalsvrij geweest moeten zijn voordat zij (weer) mogen autorijden of motorrijden. Voor het groot rijbewijs (groep 2) zijn de regels aanmerkelijk strenger. Na een epileptische aanval kunt u met uw neuroloog bespreken welke aanvalsvrije periode voor u noodzakelijk is. Neemt u niet beroepsmatig deel aan het verkeer dan vindt u behalve in bovenstaande link 'eisen geschiktheid 2000' hier in wat toegankelijker vorm ook alle informatie: epilepsievereniging.

Slecht slapen

Onder bepaalde voorwaarden mogen ook diegenen in de auto die lijden aan narcolepsie, apneu en dergelijke slaapstoornissen. Mensen die aan bijvoorbeeld slaapapneu lijden kunnen chronisch vermoeid raken, waardoor het gevaar bestaat dat ze indommelen tijdens het besturen van de auto. Maar deze aandoeningen kennen nu effectieve behandelingen, waardoor de rijgeschiktheid gewaarborgd kan zijn.

De kleine groep oogpatiënten die een bril draagt met een zogenaamde bioptische telescoop op de glazen, mag na trainingen en een succesvolle rijtest, eveneens weer de auto in. Weliswaar alleen overdag en uitsluitend in een auto met automatische versnelling.

Medicijnen

Naast sommige ziekten en aandoeningen kunnen medicijnen eveneens de rijvaardigheid negatief beïnvloeden. Sommige pillen zijn in dit opzicht even nadelig als een paar glazen alcohol. Rijgevaarlijke medicijnen kun je herkennen aan de gele sticker op de verpakking.

Medisch rijgeschikt?

De versoepeling van de eisen om achter het stuur te mogen, geldt voor het klein rijbewijs voor auto’s en motoren. Bij de gemeente kun je tegen betaling een “Eigen verklaring met geneeskundig verslag” krijgen en laten invullen door de huisarts en eventueel met een medisch rapport van de specialist. Vervolgens opsturen naar het CBR die beoordeelt of de persoon rijgeschikt is. En ook voor hoelang. In sommige gevallen is een (gratis) rijtest in de eigen auto nodig. Al met al kan die procedure vier maanden in beslag nemen. Overigens is elke automobilist vanaf z’n 75 ste jaar verplicht om bij het vernieuwen van het rijbewijs een medische verklaring aan te vragen. (tot 31-12-2013 was de leeftijdsgrens 70).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een CVA of beroerte herkennenBij een beroerte of CVA (cerebro vasculair accident) is er sprake van een zuurstoftekort in de hersenen, vaak door een a…
RijbewijskeuringenVanaf 2005 moet er voor het verkrijgen en de verlenging van het rijbewijs C en D een medische keuring plaatsvinden. Ook…
Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeersovertreders kunnen -bij gebruik van alcohol in het verkeer of vertonen van risicovol rijgedrag- worden geconfron…
Epilepsie door hersenbeschadiging: symptomen en oorzakenEpilepsie door hersenbeschadiging: symptomen en oorzakenEpilepsie is een hersenaandoening waarbij er aanvallen ontstaan als gevolg van een tijdelijke verstoring van het elektri…
Het beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijsHet beginnersrijbewijs: wat is het beginnersrijbewijsMensen die na of op 30 maart 2002 hun rijbewijs hebben gehaald hebben een beginnersrijbewijs. Maar wat betekent het om e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Plus gezondheid 2010 en juni 2014

Reageer op het artikel "Sneller rijbewijs terug bij ziekte of aandoening"

Reactie

G. J. W. de Kleine, 22-10-2012 10:02 #1
In dit stuk staat dat pas je rijbewijs ingehouden kan worden als je 3 keer flauw gevallen bent, maar het cbr weet dat schijnbaar niet, want die wil nadat mijn vrouw 1 keer is flauwgevallen zonder aanwijsbare reden haar rijbewijs voor een jaar intrekken.

Klopt dit stuk wel? Reactie infoteur, 22-10-2012
U hebt gelijk ook onderstaande bronnen lijken tegenstrijdig;

http://gezondheid.plusonline.nl/medicijnen-en-gezondheid/artikelen/2725/duizenden-patienten-mogen-weer-autorijden

http://gezondheid.plusonline.nl/medisch/artikelen/4553/sneller-je-rijbewijs-terug-na-een-ziekte

Ik moet het uitzoeken.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 24-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 1
Schrijf mee!