InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Een rijschool kiezen 10 aandachtspunten

Een rijschool kiezen 10 aandachtspunten

Het kiezen van een goede autorijschool is heel belangrijk wanneer je wilt beginnen aan je rijbewijs. Rijlessen zijn duur en de kwaliteit en aanpak van de verschillende rijscholen kunnen onderling nogal verschillen. Op internet is weinig informatie te vinden en je zult dus voornamelijk op eigen houtje moeten uitvinden waar jij het beste rijlessen kan nemen. Hieronder staan 10 punten waar je op kunt letten bij het kiezen van een autorijschool.

1. Een rijschool kiezen op basis van lesgeld

De prijs van autorijlessen ligt rond de 40 euro per uur. Het kan de moeite waard zijn om de uurtarieven van de verschillende autorijscholen te vergelijken. Wanneer je ervan uit gaat dat je 35 lesuren nodig hebt en daar betaal je bij de ene rijschool 39 euro voor en bij de andere 41 euro, dan zorgt dat toch voor een totaal verschil van 70 euro. Kijk ook altijd goed naar de lespakketten die aangeboden worden. Hierbij betaal je vaak één prijs voor een aantal lessen, met daarbij bijvoorbeeld 1 theorie-examen en 1 praktijkexamen. Door een pakket te nemen kun je soms behoorlijk korting krijgen, maar ook dat verschilt per rijschool.

Ga nooit enkel op de prijs af. Bedenk daarbij ook dat het laagste uurtarief niet altijd het goedkoopst uitvalt. Wanneer de lessen van lage kwaliteit zijn, ben je waarschijnlijk langer bezig en uiteindelijk meer geld kwijt!

2. De grootte van de rijschool

Een eerste kenmerk waar je op kunt af gaan is de grootte van de rijschool. Dit hoeft niet veel te zeggen, maar vaak doet het dat toch wel. Grote rijscholen zijn vaak het meest professioneel, maar hebben wel het probleem dat er een onpersoonlijke benadering is. Bij kleine rijscholen is dit eerder andersom. Daar moet je echter oppassen dat je niet aan het lijntje wordt gehouden: bij rijscholen met één of enkele instructeurs wil het nog wel eens voorkomen dat je ze je meer willen laten lessen dan nodig is, om daarmee hun lesrooster vol te krijgen. Het meest ideale lijkt een rijschool die niet te groot en niet te klein is (tussen de 8 en 20 auto's/instructeurs), maar de uiteindelijke keuze hangt natuurlijk van een combinatie van factoren af.

3. Vaste instructeur

Voordat je begint te lessen bij een rijschool is het goed om te informeren naar de voorwaarden en de manier waarop er gelest wordt. Een belangrijke vraag daarbij is of je een vaste instructeur krijgt. Wanneer je telkens dezelfde instructeur hebt, zal deze snel doorkrijgen wat voor jou de beste methode is om het rijden te leren en aan welke onderdelen extra aandacht moet worden besteed. Een nadeel is dat je te veel went aan die ene persoon, die op een bepaalde manier in de auto zit, opmerkingen maakt, etc. Dit wordt heel vertrouwd, maar dat kan juist heel verkeerd zijn ter voorbereiding op het rij-examen. Dan zit er namelijk ook iemand anders naast je in de auto. Het kan daarom handig zijn om van tijd te tijd les te krijgen van een andere instructeur.

4. Een rijschool kiezen op basis van lestijden

Afhankelijk van wat jij wil kan het belangrijk zijn om te weten wanneer je kunt lessen. Misschien heb je alleen in de avonduren of in het weekend tijd: informeer dan goed bij de rijschool wat zij voor jou kunnen doen.

5. Flexibele lestijden

Het is belangrijk om na te denken over het aantal keren per week dat je wilt lessen en dit te bespreken met de rijschool. Is het bijvoorbeeld mogelijk om drie keer in de week te lessen? Zijn je lestijden elke week hetzelfde of kan de rijschool zich aanpassen aan de uren die jij aan hun doorgeeft? Allemaal vragen die voor de één heel belangrijk zijn en voor de ander helemaal niet. Denk goed na over wat je wilt, voordat je gaat informeren. De verschillen tussen rijscholen als het gaat om flexibiliteit kan heel groot zijn.

6. Bovag kwaliteitslabel

Rijles nemen bij een rijschool met het Bovag kwaliteitslabel garandeert deskundige instructuers, goede lesauto's, een betrouwbare lesovereenkomst en een goed slagingspercentage. Er zijn bijna 1000 Bovag-rijscholen verspreid door heel Nederland.

7. Een rijschool kiezen op basis van ervaringen van anderen

Een Bovag kwaliteitslabel garandeert nog niet dat jij je ook prettig zult voelen bij een bepaalde rijschool. Instructeurs kunnen deskundig zijn in hun vak, maar in de omgang hele nare mensen blijken. Om een indruk te krijgen van een rijschool is het daarom een goed idee om naar de ervaringen van anderen te kijken. Op websites van autorijscholen staan vaak forums met reacties van mensen. Deze zullen over het algemeen erg positief zijn (erg negatieve reacties worden waarschijnlijk verwijderd), maar ze kunnen wel een eerste indruk geven. Betrouwbaarder zijn de verhalen van familie en vrienden die recent hun rijbewijs hebben gehaald. Hoe beviel hun rijschool? Wat vonden ze goed en wat niet? En vind jij diezelfde dingen ook belangrijk?

8. Specialisaties

Sommige rijscholen zijn gespecialiseerd in faalangst en rij-angst. Wanneer je denkt dat je hier mogelijk gebruik van gaat maken, is het misschien verstandig om nu alvast een rijschool te kiezen die hier diensten voor aanbod (uiteraard zonder hier direct al gebruik van te maken. Het is erg vervelend dat, wanneer het niet wil lukken met autorijden, je ook nog van autorijschool moet wisselen om verder geholpen te worden.

9. Andere rijbewijzen

Wanneer je van plan bent om na je gewone autorijbewijs op korte termijn nog andere rijbewijzen te halen - bijvoorbeeld je motorrijbewijs of vrachtwagenrijbewijs - dan kan het verstandig zijn om een rijschool te zoeken waar je verschillende rijbewijzen kunt halen. Het kan heel prettig zijn om bij dezelfde rijschool te blijven.

10. Een rijschool kiezen op basis van slagingspercentages

Op www.rijschoolgegevens.nl kun je de slagingspercentages van vrijwel alle rijscholen in Nederland vinden. Maak hier gebruik van en vergelijk de autorijscholen bij jou in de buurt.

Succes met de keuze van een rijschool en met je autorijlessen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autorijles: Hoe kies je een autorijschool voor rijlessen?Zelf auto rijden geeft een enorme vrijheid. Je wordt niet langer beperkt door het openbaar vervoer maar kunt voortaan ga…
Rijschool kiezen: waar kun je op letten?Rijschool kiezen: waar kun je op letten?Wanneer je je rijbewijs wilt halen is het erg belangrijk dat je hiervoor een goede rijschool kiest. Hier wordt je immers…
Rijschool kiezenRijschool kiezenNet 18 en dus op naar je rijbewijs. Maar eerst even een rijschool kiezen waar je hem gaat halen. Waar moet je op letten…
Hoe kies je een goede rijschool voor je rijbewijsHoe kies je een goede rijschool voor je rijbewijsKies voor jezelf een goede rijschool voor je autorijles. Ga niet alleen af op de lesprijs voor het behalen van je rijbew…
Wat kost een rijles per uur?Wat kost een rijles per uur?De kosten om een rijbewijs te halen kunnen eenvoudig oplopen tot 2.000. De hoogte van de kosten zijn hoofdzakelijk afh…
Bronnen en referenties
  • www. bovag.nl
  • www.rijschoolgegevens.nl

Reageer op het artikel "Een rijschool kiezen 10 aandachtspunten"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 22-01-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!