Welke auto past het best bij mij?
Ook wel eens het gevoel dat je in de verkeerde auto zit? Dat de auto van je buurman toch lekkerder rijdt, fantastisch zit en beter schakelt. Dat de weglegging geweldig is en je niets merkt als je boven de 180 komt. Dan hebben we het nog niet eens over de inruilwaarde en de service van de dealer. De volgende keer toch maar beter nadenken welke auto bij mij past. Daarom een profielschets naar aanleiding van verschillende onderzoeken maar eerst iets algemeens.
Cliché
Waarom stuurt een man met één hand en een vrouw altijd met twee? Een onderzoek van de Queen Mary University of London in opdracht van BMW bracht aan het licht dat mannen hun auto als
onderdeel van zichzelf zien en vrouwen niet. Dit is een cliché dat we in het onderzoek alleen maar bevestigd zien. We wisten dit toch al.
Mannen praten over hun auto alsof ze het over zichzelf hebben. Vrouwen zien de auto meer als een
ding en daarom houden ze het stuur met beide handen vast. Ze willen het onder controle hebben terwijl veel mannen nonchalant achter het stuur hangen. Vrouwen zijn ook eerder geneigd hun auto een naam te geven en dat doen mannen juist weer niet.
Mannen voelen ook meer voor hun auto en daarom strelen ze het stuur, het dashboard of het dak alsof het hun geliefde is. Ze worden ook erg boos als iemand hun oogappel beschadigt en bij het verlaten van hun mobiel kijken ze vaker om dan vrouwen. ’t Is moeilijk
afscheid nemen.
Afgeleid
Volgens een Amerikaans onderzoek zijn mannen tijdens de rit sneller afgeleid dan vrouwen. Ze laten zich afleiden door billboards langs de weg met schaars geklede dames tot mobiel bellen en alles wat daar tussen zit. Tachtig procent van de ongelukken wordt veroorzaakt door afgeleide bestuurders. De
American National Safety Council is in maart een publiekscampagne begonnen om in de auto niet meer te bellen of te sms'en.
Dit moest er even uit. Nu meer over het nemen van de juiste beslissing. Niet alle merken kunnen besproken worden maar slechts
een greep passeert de revue. Het zijn voornamelijk Duitse auto’s, een enkele Zweed, Engelsman, Japanner en Fransman. De keuze is volstrekt willekeurig en beslist niet compleet.
Porsche
Om maar met de deur in huis te vallen: de Porsche-rijder is de meest tevreden bestuurder. Een goed voorbeeld is Jan des Bouvrie die al zijn hele leven Porsche rijdt. Dat wil wat zeggen als Neêrlands beroemdste meubelontwerper in zo’n auto rijdt. Als die geen oog heeft voor design?
Een nare eigenschap van een Porsche-rijder is wel dat die weinig geeft aan goede doelen. Dat blijkt weer uit een onderzoek gedaan door doelgroepspecialist
Cendris. Een Porsche-rijder houdt ook van andere Porsche-gadgets zoals zonnebrillen. De Porsche-rijder is een man met flair, nonchalant maar doordacht gekleed en zit goed in de slappe was. Volgens een ander onderzoek zijn Porsche-rijders geen seksbeesten. Vrouwen komen in dit verhaal helemaal niet voor.
Vrouwen
Bestuursters van Franse auto’s hebben doorgaans de meeste seks. Dat blijkt uit een onderzoek door het Duitse blad
‘Men’s Car’. Jammer genoeg weten we niet welk Frans merk de voorkeur heeft bij deze dames.
BMW
Bij mannen laat het resultaat van dit onderzoek een totaal ander beeld zien. BMW-rijders scoren hoog, gevolgd door Audi en Volkswagen. Hekkensluiter is Porsche, maar dat vermoedden we al. Toch een mooi resultaat als je weet dat de
gemiddelde leeftijd van de Westerse BMW-rijder 50 jaar is.
Een BMW-rijder moet het ook van de uitstraling van zijn bolide hebben: geld, status, kwaliteit, succes en superioriteit. Een BMW-rijder vindt zichzelf gevoelig en onvoorspelbaar en is merktrouw. Hij heeft de
voorkeur voor dure merkkleding. BMW-bezitters komen uit de bus als de grootste waaghalzen op de Beurs met een riskante, eenzijdige beleggingsstijl. Hij stemt doorgaans VVD.
In China is BMW razend populair onder jonge, welgestelde Chinezen. De verkoop nam in 2008 op het platteland toe met 43 procent. De gemiddelde leeftijd ligt daar op 38 jaar.
Opel
Opel kampt met een saai en grijs imago. Probeer daar maar eens verandering in te krijgen. Dat zal niet lukken want de gemiddelde Opel-rijder is van alle leeftijden en heeft niet de minste behoefte om op te vallen. Het merk is degelijk en je weet wat je krijgt. De Nederlandse Opel-rijder heeft een muzikale voorkeur voor
Nederlandstalige muziek. Uit de luidsprekers zul je Jan Smit, Nick & Simon of Frans Bauer horen schallen. Een Opel-rijder ziet zichzelf als een nuchtere investeerder op de Beurs.
Volkswagen
Volkswagen is ook een degelijk merk maar heeft toch een chiquere uitstraling. Wordt vaak als zakenauto gebruikt en bestuurder luistert het liefst naar BNR-radio.
Volvo
De Volvo-rijder is de beste belegger van Nederland. Hij is behalve een behoudende belegger ook een behoudende autorijder. De Volvo-rijder is traditioneel en heeft
prestige en aanzien. Een Volvo-bezitter is redelijk merktrouw. Bij zakelijke autorijders staat Volvo zelfs op de tweede plaats na de Audi.
Mercedes Benz
De Mercedes-rijder vindt zichzelf de avontuurlijkste belegger. Hij behaalt het hoogste rendement en besteedt de meeste tijd per week aan zijn beleggingsportefeuille. We hebben het over een doorgaans
zelfstandige ondernemer, een selfmade man. Hij houdt van het levenslied en is geen actieve sporter. Uitgaan is niet populair, alleen een uitstapje naar het casino haalt hem uit zijn stoel. Qua kleding is hij niet merkbewust maar koopt gewoon bij C&A en zij bij M&S. Hij kijkt het liefst naar show- en amusementsprogramma’s.
Audi
Een Audi is vaker dan gemiddeld een lease-auto. De directeur of manager (want dat is de Audi-rijder) slaat graag een balletje (golf), skiet of doet aan watersport. Hij vindt zichzelf een actieve belegger en is qua kleding merkbewust. Hij komt graag bij de
Bijenkorf, Claudia Sträter en Benneton.
Citroën
Van de Citroën-rijder is bekend dat hij afstand neemt van dit merk maar ook altijd weer terugkeert. Hij roept: ‘Dit nooit weer’ om een paar auto’s later terug te keren naar zijn
oude liefde. Opvallend is dat de Citroën-rijder vaker dan andere bestuurders in een geruit hemd rijdt. Op de Beurs is hij een slechte belegger want hij behaalt de laagste rendementen. Hij beschikt wel over een bovengemiddeld vermogen en stemt PvdA.
Een Peugeot-rijder is het meest Bourgondisch ingesteld en een Renault-bezitter vindt comfort belangrijk, heeft oog voor detail en geniet van het leven. Hij komt graag bij de Bijenkorf.
Ford
De Ford-rijder behaalt na Mercedes-Benz het meeste rendement, maar heeft de minste beleggingservaring. Hij heeft een lichte voorkeur voor de PvdA.
Toyota
Het Japanse merk Toyota staat nummer één op de lijst van de
merktrouwe particuliere bezitters. Lexus, eigenlijk ook Toyota, is het meest populair onder merktrouwe zakelijke rijders. Na Mercedes- en BMW-rijders besteedt de Toyota-rijder de meeste aandacht aan beleggen en hij heeft een voorkeur voor het CDA.
Meest bekeurd
In een Amerikaans onderzoek kwam naar voren dat de
Hummer-bezitter de meest arrogante en egocentrische rijder van alle merken is. Hij begaat de meeste overtredingen van alle autobezitters. De meeste brave autorijder is de bezitter van een Jaguar want die gedraagt zich het keurigst. Of dat in Europa ook het geval is wordt niet vermeld.
Welke auto past bij mij
Alle auto-berijders bespreken is schier onmogelijk. Daarom was dit maar een greep. Vind je jezelf niet terug in een van deze profielen dan blijven er nog genoeg onbesproken merken over.
Succes met je keus!