Bedrijfswagens en het voordeel in natura

Elk jaar groeit de groep van werknemers die rondrijd met een bedrijfswagen. Dit is voor de werknemer bijna in alle gevallen financieel voordelig. Toch is het verstandig op voorhand even stil te staan bij de kosten die een bedrijfswagen met zich meebrengen.

Voor- en nadelen van een bedrijfswagen

Het allergrootste voordeel van een bedrijfswagen is dat je de wagen ook voor privé-doeleinden kan gebruiken en dat de werkgever alle kosten op zich neemt, met betrekking tot onderhoud, herstellingen, verzekeringen en taksen. Of dit is zo in de meeste gevallen. Een minderheid van de werkgevers werkt met een systeem waarbij de kosten worden gedeeld. Maar meestal beperkt het delen van de kosten zich tot het opsplitsen van de brandstof. Het grote nadeel van een bedrijfswagen is dat de privékilometers belast worden op het zogenaamd voordeel van alle aard, in de volksmond meestal omschreven als het voordeel in natura. Door deze belasting zal je maandelijks inkomen een stukje lager liggen. Gelukkig is het voordeel aanzienlijk groter dan het nadeel. Of dat is het toch in de meeste gevallen.

De berekening van de belasting

Bij uw privékilometers die je aflegt met je bedrijfswagen horen niet alleen de afstanden die je aflegt in gezinsverband, maar eveneens uw woon-werkverkeer. De fiscus hanteert de volgende regels met betrekking tot privékilometers. In de wet staat dat het voordeel voor privéverplaatsingen met een bedrijfswagen op grond van het juiste aantal gereden kilometers wordt berekend en dit met een minimum van 5000 kilometer per jaar. In werkelijkheid hanteert de fiscus een forfaitair systeem en dit kan zowel voordelig als nadelig uitvallen. In eerste plaats kijkt men naar het aantal kilometers tussen je woonplaats en je werkplaats. Woon je op minder dan 25 kilometer van je werk, dan hanteert men het minimumforfait gelijk aan 5000 kilometer per jaar. Indien je op meer dan 25 kilometer van je werk woont, dan val je onder het forfait berekend op 7500 kilometer per jaar. Die 5000 of 7500 kilometer vermenigvuldigd men dan met een kilometertarief afhankelijk van de fiscale pk van je wagen. Dit tarief kan elk jaar indexeren en wordt dan vastgelegd in tabellen. Dit tarief schommelt afhankelijk van de fiscale pk ergens tussen de 0,16 en 0,46 euro. Het voordeel dat je elk jaar via de maandelijkse bedrijfsvoorheffing zal worden aangerekend schommelt dus in praktijk ergens tussen de 800 en de 3500 euro.

Uitzondering op de regel

Dit voordeel in natura zal je verschuldigd zijn vanaf het moment dat je over de mogelijkheid beschikt om de wagen voor privé doeleinden te gebruiken. Indien je jaarlijks minder dan 5000 privékilometers aflegt is dit systeem nadelig voor jou, want die 5000 kilometer is hetgeen men noemt een onweerlegbaar vermoeden. Je kan dus op geen enkele manier jezelf verdedigen omdat je minder kilometers aflegt, omdat je bijvoorbeeld vaak van thuis uit werkt of in de buitendienst tewerkgesteld bent en zelden op je werkplek dient te verschijnen. De enige uitzondering op deze regel is van toepassing op wagens die na de werkuren op de terreinen van de werkplaats geparkeerd blijven en waar geen sprake is van één enkele bestuurder op de verzekeringspapieren.. Dit zijn dan bedrijfswagens voor occasioneel gebruik. Hiervoor rekenend men geen belastingsvoordeel aan. Het spreekt voor zich dat de meeste gebruikers van firmawagens meer dan 5000 of zelfs 7500 kilometer afleggen voor privé-gebruik en dit verklaart dan ook het succes van het gebruik van besrijfswagens in het algemeen.

Opletten met tankkaarten

Sommige gebruikers van een bedrijfswagen mogen hun tankkaart zowel tijdens als na de werkuren gebruiken, andere enkel voor hun werkgerelateerde kilometers. In beide gevallen dien je op te letten. Als je een kaart hebt die je eveneens privé mag aanwenden, pas dan op om deze ook door vrienden of familieleden te laten gebruiken. Indien je voor 20000 kilometer diesel hebt getankt en het bedrijf kan maar een gebruik van de firmawagen van 15000 kilometer aantonen, zal de fiscus dit graag gebruiken om extra belastingen te heffen op die overige 5000 kilometer. Ook tankkaarten met een bepaald maandlimiet geven al wel eens problemen omdat niet elke maand dezelfde kilometers gereden wordt en privékilometers en werkkilometers door elkaar geschut kunnen worden. Wanneer de werknemer geen tankkaart heeft en de brandstofkosten gemaakt tijdens de werkuren dient door te geven aan de werkgever, dient de kosten in mindering te brengen bij de berekening van het voordeel in natura.
© 2009 - 2024 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De voordelen van een bedrijfswagenDe voordelen van een bedrijfswagenBijna 80% van de werkgevers maakt gebruik van bedrijfswagens als extralegaal voordeel en onderdeel van de verloning. De…
Auto Bedrijfswagens - Zakelijk gebruik lichte bedrijfswagensAuto Bedrijfswagens - Zakelijk gebruik lichte bedrijfswagensBedrijfswagens - Zakelijk gebruik lichte bedrijfswagens. Bij de zoektocht naar een personenauto zijn vele gegevens, lijs…
De Renault 4: bedrijfswagens met logo's R4, R4f4, R4f6De Renault 4 was gewild als bedrijfswagen vanwege de relatief grote binnenruimte en bedrijfszekerheid, die gekoppeld was…
Verhuizen en een verhuisliftVerhuizen en een verhuisliftEen van de belangrijke punten om een verhuizing goed te regelen, is rekening te houden met de locatie waar vandaan de go…

Een rijschool kiezen 10 aandachtspuntenHet kiezen van een goede autorijschool is heel belangrijk wanneer je wilt beginnen aan je rijbewijs. Rijlessen zijn duur…
Autoschade door dieren en dan?Eenden, meeuwen, herten, zwijnen, ze kunnen allemaal nogal wat schade aan je auto toebrengen als je ermee in aanrijding…
Raphaella (256 artikelen)
Gepubliceerd: 03-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.