InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autorijlessen volgen

Autorijlessen volgen

Autorijlessen volgen Een rijbewijs is natuurlijk het ultieme gevoel van vrijheid. Niet meer afhankelijk zijn van je ouders, broers en zussen of iemand anders, maar lekker zelf rijden richting je bestemming. Deze informatie kan handig zijn als jij binnenkort met autorijlessen wilt gaan starten.

Leeftijd

Nog steeds is het in Nederland zo, dat je pas vanaf je 18e levensjaar de openbare weg zelfstandig op mag. Dat betekent niet dat je niet eerder kunt beginnen met rijlessen. Al vanaf je 16e kun je je theorie-examen afleggen. Dan kun je op je 16,5e beginnen met het echte autorijden. Vanaf dan mag je lessen volgen. Pas op je 17e mag je ook echt praktijkexamen gaan doen. Slaag je? Dan moet er een ervaren chauffeur naast je zitten als je de openbare weg op wilt, tot dat je 18 jaar bent.

Hoe gaan autorijlessen in zijn werk?

Allereerst maak je natuurlijk de keuze voor een autorijschool. Deze kun je kiezen omdat iemand die je kent, een broer, zus of vriend al ervaring heeft bij die autorijschool. Ook kun je kiezen voor de goedkoopste autorijschool, of voor degene met het hoogste slagingspercentage. Op internet kun je van iedere rijschool in jouw omgeving vinden wat ze kosten en wat hun visie is. Kies een autorijschool niet zomaar omdat het de goedkoopste is. Informeer eerst naar ervaringen van anderen. Als je namelijk 1 of 2 keer zakt tijdens het praktijkexamen, ben je soms uiteindelijk nog duurder uit dan dat je een duurdere rijschool kiest.

Na het kiezen van een rijschool is het gebruikelijk om eerst een proefles te nemen. Dit om kennis te maken met de instructeur en om te kijken of die bevalt. Is dat niet het geval, dan kun je na die proefles nog switchen naar een andere rijschool. Bevalt het wel, dan kun je bespreken met de instructeur of je een pakket kunt krijgen of dat je losse autorijlessen wilt.

Kosten

De kosten van rijscholen lopen nogal uiteen. Dit kan te maken hebben met verschillende dingen, zoals:
  • werkt de instructeur voor zichzelf of voor een ander?
  • biedt de rijschool ook theorielessen aan?
  • biedt de rijschool een tussentijdse toets aan?
  • wat is de kwaliteit van de instructeur?

Allemaal dingen die je moet overwegen. Ben jij bijvoorbeeld goed in leren? Dan kun je je theorieboekje ook zelf wel doornemen en heb je daar geen theorielessen voor nodig. Anderen hebben dat wellicht wel nodig. Ook hangt het er vanaf of je een pakket kunt nemen inclusief een aantal (zoals 40, wat een gebruikelijk aantal is) lesuren en het praktijkexamen. Dat is vaak goedkoper dan alles los te kopen. In de praktijk komt het erop neer dat een losse rijles minimaal 40,- kost voor 60 minuten. Een pakket, voor de lessen inclusief 1x praktijk- en 1x theorie-examen, kost al snel tussen de 2900,- en de 4000,-.

Kleine lettertjes

Voordat je gaat lessen bij een rijschool, is het dus misschien handig om even een overzicht te maken van wat je krijgt voor welk bedrag. Let ook goed op de kleine lettertjes. Let extra op de volgende aspecten:
  • zijn de genoemde lesprijzen voor 60 minuten, of voor korter?
  • let op bij ''vanaf'' prijzen, want wanneer geldt dit bedrag dan, en wanneer niet?
  • wat kost een rijles wanneer je je pakket overschrijdt?
  • krijg je lesgeld terug als je minder lessen nodig blijkt te hebben dan in je pakket zitten?
  • let op bij ''gratis herexamens'', want wat zijn de voorwaarden die hieraan verbonden zijn?
  • moet er inschrijvingsgeld betaald worden?

Wees niet bang om meerdere rijscholen te bellen en ze met elkaar te vergelijken. Soms kun je namelijk honderden euro's goedkoper uitkomen bij de ene rijschool.
© 2013 - 2019 Romkes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel rijlessen heb jij nodig?Hoeveel rijlessen heb jij nodig?Hoeveel rijlessen heb je ongeveer nodig om het autorijbewijs te halen? Wat is het gemiddeld aantal rijlessen dat iemand…
Voertuigcontrole - Controle en handelingen bij het rijexamenVoertuigcontrole - Controle en handelingen bij het rijexamenDe voertuigcontrole! Na afronding van je autorijlessen volgt als het goed is je praktijkexamen bij het CBR, dat moet res…
Wat kost een rijles per uur?Wat kost een rijles per uur?De kosten om een rijbewijs te halen kunnen eenvoudig oplopen tot 2.000. De hoogte van de kosten zijn hoofdzakelijk afh…
Snel een rijbewijs halen. Spoed Examen doen. Hoe gaat dat?Snel een rijbewijs halen. Spoed Examen doen. Hoe gaat dat?Snel uw rijbewijs halen, binnen een week of enkele weken, kan dat? Een rijbewijs halen is meestal een kwestie van wekeli…
Snel je rijbewijs halen: wat je naast je rijlessen kunt doenSnel je rijbewijs halen: wat je naast je rijlessen kunt doenOefenen voor je autorijbewijs doe je uiteraard tijdens je rijlessen. Je kunt echter ook naast je autorijlessen dingen do…

Reageer op het artikel "Autorijlessen volgen"

Infoteur: Romkes
Gepubliceerd: 19-06-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!