InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Snel een rijbewijs halen. Spoed Examen doen. Hoe gaat dat?

Snel een rijbewijs halen. Spoed Examen doen. Hoe gaat dat?

Snel een rijbewijs halen. Spoed Examen doen. Hoe gaat dat? Snel uw rijbewijs halen, binnen een week of enkele weken, kan dat? Een rijbewijs halen is meestal een kwestie van wekelijks een of meerdere autorijlessen volgen en na ongeveer 6 maanden of langer schrijft u zich in om examen te doen. Het rijbewijs halen neemt veel tijd in beslag, op deze manier. U kunt echter ook versneld uw rijbewijs halen. U kunt dan in een korte periode dagdelen rijles volgen, en aan het eind van de week examen doen. Snel uw rijbewijs halen is mogelijk via een spoedcursus. Om een rijbewijs te halen is een uurtje rijles per week nemen, vaak een langdurige geschiedenis. Pas na ruim 30 weken ongeveer doet u een poging om rijexamen te doen. Als u sneller uw rijbewijs wilt of moet halen, kunt u beter een spoedcursus volgen om uw rijbewijs snel te behalen. Binnen enkele weken of soms zelfs al een week of na tien dagen.

Spoedcursus rijbewijs halen, waar?

Als u snel uw rijbewijs wilt halen kiest u voor het volgen van een spoedcursus. Het slagingspercentage is over het algemeen hoog, waarschijnlijk omdat u steeds met autorijden bezig bent en dus niet elk uurtje weer in moet komen. De regels die u geleerd heeft blijven sneller hangen. Op die manier komt er sneller routine in uw rijgedrag en ook de regels worden er door de directe herhaling en correctie, goed en efficiënt ingestampt. Met een spoedcursus kunt u binnen enkele weken uw rijbewijs behalen. Soms kan het nog sneller. Wanneer kiest u voor een spoedcursus voor het behalen van uw rijbewijs?
  • Als u geen geduld heeft om maandenlang of zelfs jarenlang autorijlessen te volgen
  • Als u autorijlessen na tien lessen te saai vindt geworden
  • Als al een paar keer gezakt bent en behoefte heeft aan intensieve lessen
  • Als u voor uw werk of om persoonlijke omstandigheden snel een rijbewijs nodig heeft
  • Als u op uw 18e zo snel mogelijk uw rijbewijs wilt hebben
  • Als het u beter uitkomt qua tijdsindeling
  • Als u kiest voor veel les achter elkaar voor optimaal resultaat tijdens het rijexamen
  • Overige

Spoedrijbewijs of compactcursus, hoe gaat dat?

Als u een spoedcursus autorijlessen neemt om zo snel mogelijk af te kunnen rijden, schrijft u zich in voor een rijschool of organisatie waar spoedcursussen gegeven worden. Ideaal is het als u gebruik mag maken van een speciaal verkeersoefenterrein. Die kunt u bijvoorbeeld vinden bij spoedcursussen van de ANWB. Het oefenterrein is er helemaal op ingericht om u op een veilige manier kennis te laten maken met de auto en het besturen van een auto. Al vanaf uw eerste les zit u op een veilige manier alleen in de (speciale) auto en oefent op het oefenterrein. Dit is voor veel mensen een zeer interessante en leuke ervaring. Het grote voordeel aan deze manier van rijlessen nemen is dat u al snel vertrouwd raakt met autorijden en alles wat erbij komt kijken. Vanuit een verkeerstoren krijgt u alle noodzakelijke instructies en les. U leert bijvoorbeeld al snel:
  • Starten
  • Sturen
  • Bochten nemen
  • Remmen
  • Koppeling bedienen
  • Rijden met slippende koppeling
  • Optrekken
  • In en uit parkeren
  • Hellingproef/starten vanaf een helling
  • Vloeiend afremmen en snelheid verminderen
  • Terugschakelen
  • Overige

Als u de belangrijkste dingen beheerst gaat u samen met een instructeur het oefenterrein af en de weg op. Na enkele dagen of weken mag u afrijden. Het slagingspercentage voor spoedcursussen is hoog.

Spoedopleiding om snel uw rijbewijs te halen, ja of nee?

Een spoedcursus om het rijbewijs versneld te behalen heeft de meeste kans van slagen als u goed voorbereid begint. Uw theorie-examen heeft u behaald en u bent gemotiveerd om de hele cursus intensief met autorijden, en alles wat daarbij komt, bezig te zijn. Er wordt tijdens de cursus wel veel van u gevergd. U moet veel informatie kunnen opnemen, geconcentreerd bezig zijn en gedurende de periode van de cursus aanwezig zijn. Als u iemand bent die snel in praktijk leert en goed informatie kan opnemen, is een spoedcursus met nadruk geschikt voor u. Het is intensief maar daar staat tegenover dat u in korte tijd veel ervaring opdoet en dat het aantrekkelijk is om op deze manier autorijles te volgen en af te rijden. Het is ook heerlijk om snel uw rijbewijs te behalen. U kunt al met (spoed)rijlessen beginnen als u 17 bent. de kosten vallen in verhouding tot wekelijks lessen vaak mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een spoedcursus autorijden bij de ANWB, is het wat voor mij?Bij onder andere de ANWB kun je een spoedcursus autorijden volgen zodat je zo snel mogelijk in het bezit komt van je rij…
ANWB rijscholen, keuze uit versneld of normaal lesnemenBij de ANWB kun je volgens een jarenlange beproefde methode rijlessen nemen en daarbij zelf bepalen of de opleiding in e…
Wat kost een rijles per uur?Wat kost een rijles per uur?De kosten om een rijbewijs te halen kunnen eenvoudig oplopen tot 2.000. De hoogte van de kosten zijn hoofdzakelijk afh…
Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenRijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenJe rijbewijs halen zodra je 17 wordt kan vanaf november 2011.Rijlessen nemen en theorie examen doen mag al eerder gedaan…
Rijbewijs: Het nemen van rijlessenRijbewijs: Het nemen van rijlessenVeel mensen willen op hun 18e jaar graag rijlessen nemen. Er is een ruim aanbod van rijscholen die rijlessen geven. In N…
Bronnen en referenties
  • Leren.nl
  • Anwb

Reageer op het artikel "Snel een rijbewijs halen. Spoed Examen doen. Hoe gaat dat?"

Reacties

Samer Kouchha, 01-02-2017 20:46 #3
Beste mensen,
Ik had bijna 50 rijlessen en ik heb op 23-11-2016 praktijkrijexamen in Mierlo gedaan maar helaas gezakt. Ik wil graag zo snel een rijexamen voor mij reserveren, kan dat en hoeveel dat kost?
Met vriendelijke groet,
Samer Kouchha

C. Kamerman, 04-04-2011 14:53 #2
Goedemiddag,

Er staats niets vermeld over de kosten, ik zou dat graag willen weten.

Gr C.Kamerman

Ro, 29-03-2011 18:51 #1
'U kunt al met (spoed)rijlessen beginnen als u 17 bent. De kosten vallen in verhouding tot wekelijks lessen vaak mee.' Dit geld nu dus ook al?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 06-07-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 3
Schrijf mee!