Verkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongeval

Verkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongeval Een aanrijding of verkeersongeval - Wat moet je doen? In het drukke en intensieve verkeer in Nederland is een aanrijding of ongeval niet altijd te vermijden. Alhoewel niemand bewust een ongeval zal veroorzaken, kan een ongeluk in een klein hoekje zitten. Mocht je betrokken zijn bij een ongeval, dan moet je 'bij wet' hulp bieden en op bepaalde wijze handelen. Wat is de juiste wijze van handelen en waarom is het waarborgen van je eigen veiligheid bij hulp verlenen bij een ongeval van belang?

Wegenverkeerswet 1994

Er zijn twee belangrijke artikelen binnen de Wegenverkeerswet, waarin staat beschreven volgens welke regels je als verkeersdeelnemer moet handelen bij een ongeval. Deze artikelen zijn:

Artikel 6 van de Wegenverkeerswet

Letsel of dood door schuld

Het is eenieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

In het artikel wordt gesproken over 'eenieder'. Dit betekent dat het niet uitmaakt of je bestuurder, passagier of voetganger bent. De mate waarin je schuldig bevonden wordt aan een ongeval is uiteraard afhankelijk van de aard en de ernst van het ongeval. Een ongeval veroorzaakt door alcohol is een misdrijf en wordt de veroorzaker zeer zwaar aangerekend.

Artikel 7 van de Wegenverkeerswet

Verlaten van de plaats van het ongeval

1.Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedragingen een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
  • Bij het ongeval -naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden- een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht.
  • Daardoor -naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden- een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

2.Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens de identiteit van dat motorrijtuig. Deze bepaling bevat het zogenaamde 'vluchtmisdrijf'. Het doorrijden na een verkeersongeval zonder de identiteit van de bestuurder of het voertuig bekend te maken of het in hulpeloze toestand achterlaten van iemand aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht.

Wat wordt onder een verkeersongeval verstaan

  • Een botsing, aanrijding of overrijding
  • Een handeling ter voorkoming van een ongeval, waardoor schade ontstaan is

Hoe te handelen bij een (ernstig) ongeval

  • Zorg eerst voor de eigen veiligheid. Als je de eigen veiligheid niet in acht neemt, kan het zijn dat je zelf slachtoffer wordt en vervolgens niet meer in staat bent hulp te verlenen.
  • Zorg voor veiligheid op en rond de ongevalsplek. Zet de ongevalsplek ruim af, of laat ruim afzetten, zodat je voldoende ruimte en vrijheid hebt te handelen.
  • Waarschuw -indien nodig- hulpverleningsdiensten of schakel anderen in dit te doen.
  • Verzoek omstanders om hulp of ondersteuning.
  • Verleen eerste hulp.
  • Vul het schadeformulier in.

Om adequaat hulp te kunnen bieden is het dus raadzaam in de auto te hebben

  • Verbandtrommel.
  • Brandblusser.
  • Life-hammer.
  • Schadeformulier.

Zie ook de reactie van B. Ooms (EHBO) op dit artikel.


Wat moet je weten bij deelname aan het verkeer - verkeersdeelname

In het verkeer kennen we vele regels en gedragscodes die iedereen moet kennen en volgen. De verkeersborden (inclusief gevaarherkenning en voorbeelden van verkeersinzicht) in Nederland en de verklaring hiervan vind je in de special "verkeersborden". Maar wat nu zijn de gevolgen bij gebruik van te veel alcohol in het verkeer, hoe moet je handelen bij te water geraken met de auto, hoe belaad je de aanhanger, of hoe gaat de belijning op de Nederlandse wegen eruit zien? In de special Verkeersdeelname - Wat moet je weten vind je vele artikelen die ingaan op dit soort zaken en waar je als automobilist dagelijks mee te maken kunt krijgen. Draag bij aan de veiligheid voor jezelf en voor andere weggebruikers!
© 2007 - 2024 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
WA-verzekering: de gevolgen van een verkeersongevalWA-verzekering: de gevolgen van een verkeersongevalEen ongeluk zit in een klein hoekje, het kan zomaar gebeuren dat je bij een verkeersongeval betrokken raakt. Veel mensen…
Gewond geraakt bij een verkeersongeval, wat nu?Gewond geraakt bij een verkeersongeval, wat nu?Gewond raken bij een verkeersongeval is de schrik van vele automobilisten. Helaas krijgen veel mensen er wel eens mee te…
EHBO: de 4 stappenEen licht of ernstig ongeluk(je), iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Als toeschouwer is het belangrijk hoe je met z…
Rechten en plichten bij een verkeersdelictRechten en plichten bij een verkeersdelictNagenoeg iedereen is wel eens betrokken geweest bij een verkeersdelict. Hierbij is het belangrijk om te weten wat uw rec…

Rijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardRijles - Waarschuwingslampjes en symbolen op het dashboardControlelampjes en symbolen op het dashboard als onderdeel van de voertuigkennis . De controlelampjes of waarschuwingsla…
Regels stilstaan of parkeren met de auto op de openbare wegRegels stilstaan of parkeren met de auto op de openbare wegRegels bij parkeren of stilstaan met de auto op de openbare weg. Wat is binnen het verkeer het verschil tussen stilstaan…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • RVV 1990
Reacties

J. Assink, 18-01-2012
Ik ben van plan om na-schoolse activiteiten op te zetten en de kinderen met een 9 persoons busje te vervoeren. Nu ben ik opzoek naar informatie over hoe te handelen als je met een busje met 7 kinderen en 2 volwassenen te water raakt, pech onderweg krijgt, een aanrijding met gewonden/zonder gewonden krijgt. Weet u misschien waar ik dit zou kunnen krijgen. Reactie infoteur, 18-01-2012
Beste J,

Allereerst zal je in het bezit moeten zijn van een chauffeurspas, los van de inschrijving bij de Kamer van koophandel, aanvraag BTW-nummer, verzekeringen etc.
Zie voor de chauffeurspas: http://www.cbr.nl/10328.pp
Verder geldt bij een ongeval -los van de verzekering- dit:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/11477-verkeer-aanrijding-of-ongeval-wat-te-doen.html
en… bij te water geraken dit:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/16533-verkeer-auto-te-water-hoe-te-handelen.html

Voor pech onderweg is het raadzaam lid te worden van een pechhulp. (ANWB, Bosch, Sospechhulp, Routemobiel etc.)

Mvg - Sjaak

Doga, 27-11-2011
Ik had een vraagje. Onze auto is vandaag op de parkeerplaats in Amsterdam aangereden door een auto maar die gene heeft een telefoonnummer met 1 cijfer tekort achter gelaten.
Wij hadden haast dus zijn gelijk weg gereden. Wat moet je met zo een stuatie doen. Kan iemand mij helpen. Reactie infoteur, 28-11-2011
Beste Doga,

Ik denk dat het een moeilijk verhaal is. Achterhalen van de ander zal lastig zijn als je de kentekengegevens van degene niet hebt.
Enige mogelijkheid is wellicht het "Waarborgfonds"
http://www.wbf.nl/wbf/Home/Pages/Default.aspx

Mvg - Sjaak

Melanie, 24-09-2008
Hallo,
Ik had een vraagje wat moet je doen bij een auto ongeluk? wanneer moet je de politie er bij betrekken.
Mijn moeder zegt dat het altijd het handigst is voor het procesverbaal en eventuele latere problemen die zouden
kunnen komen.
Of is het schadeformulier ECHT genoeg?
En wat moet je daarmee doen eigenlijk als alles is ingevuld.
Met vriendelijke groet, Melanie beijer Reactie infoteur, 24-09-2008
Beste Melanie,

Alhoewel ik geen verkeersdeskundige ben, of een politie-beambte, het volgende:
bij kleine verkeersongevallen met alleen blikschade komt de politie doorgaans niet eens meer. Als je een goede situatieschets maakt op het schadeformulier en het ongeval onderbouwt met een verhaal, regelen de verzekeringmaatschappijen dit onderling. De betrokkenen partijen bij een ongeval moeten beide het schadeformulier ook voor 'waarheid'/akkoord ondertekenen. De schuldvraag kun je beter in het midden laten. Geef alleen een weergave van het ongeval.
Bovendien is het zo dat de politie ook niet op de stoel van de 'rechter' gaat zitten en een schuldige aanwijst; zij geven/onderstrepen alleen een weergave van de situatie. Dus… naar mijn mening: bij twijfel of onenigheid - politie, anders niet.

Mvg - Sjaak

Bart Ooms, 18-03-2008
Zeer handig om de EHBO vaardigheden te kennen. Een ongeluk komt altijd onverwachts en zit ook in dat stomme kleine hoekje. Plotseling kom je in zo'n situatie en dan ben je blij dat je EHBO kan. Ik heb de EHBO cursus gevolgd via www.ehbo-cursus.com. Deze mensen weten waar ze het over hebben en leiden je in een dag op een geweldige manier geheel op tot EHBO-er. Een aanrader dus!

Bart. Reactie infoteur, 18-03-2008
Goede aanvulling Bart… een (verplichte) cursus voor iedere bestuurder zou inderdaad een aanrader zijn.

Dank voor de bijdrage.
Mvg - Sjaak

Karima, 27-02-2008
Vraag: ik heb gisteren een auto-ongeluk gehad, we kwamen tegen een vrachtwagen aan tijdens het invoegen, het was een korte invoegstrook en de chauffeur gaf ons geen waardoor hij ons van achteren heeft geraakt.
we hebben een harde klap gemaakt maar wonder boven wonder zijn we er alle 4 goed vanaf gekomen.
De politie heeft geen fotos gemaakt van de auto en hij gaf ons het gevoel alsof het onze schuld was.
Wat hoort de politie te doen bij zo een ongeval?
Wie zijn fout is het in dit geval? Reactie infoteur, 27-02-2008
Beste Karima,

Allereerst is het natuurlijk heel vervelend dat je betrokken bent bij een ongeval, ook al zijn jullie er goed vanaf gekomen. Ik kan helaas geen oordeel geven over een ongevalssituatie, omdat dat mijn vakgebied te buiten gaat en ik de details niet ken. Zoals je het echter beschrijft voerde jij een zijdelingse verplaatsing uit tijdens het invoegen. Regel is dat je dan al het overige verkeer voor moet laten gaan. Het feit dat er sprake is van een korte invoegstrook, doet daar niets aan af. Motivatie zou kunnen zijn dat je bij aan komen rijden je plek van invoegen en/of je snelheid beter in had moeten schatten. Invoegen kan en mag pas als je de gelegenheid of ruimte hebt/krijgt, waarna je richting aangeeft en invoegt. Of -in jou geval- de vrachtwagen-chauffeur moreel/sociaal gezien fout zat, weet ik niet, maar kun je jezelf wellicht afvragen. Dit neemt echter niet weg dat jij de invoegende bestuurder blijft.
Als ik b.v. -bij rechts af slaan- een motorrijder aanrijd, die rechtdoor op een busbaan rijdt, dan ben ik fout, want "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor". Dat de motorrijder daar helemaal niet mag rijden is weer een ander verhaal. Dat de motorrijder moreel schuldig is, mag duidelijk zijn, maar daar heb je niet zoveel aan.

Wat de politie in een dergelijk geval moet doen weet ik niet. Ik neem aan dat ze een weergave van de situatie opmaken. Ze gaan ook niet op de stoel van de rechter of verzekeringsmaatschappij zitten en zullen dus niet zo snel een oordeel uitspreken of een schuldige aanwijzen.

Helaas ben ik geneigd -zoals je de situatie omschrijft- te denken dat jij fout zit, maar… ik ben hierin geen expert.

Heel veel sterkte met de afwikkeling.
Mvg - Sjaak

Zmc, 17-02-2008
Korte vraag, ik weet niet of dit de juiste plaats is om hem te stellen, maar stel ik wordt als fietser aangereden door een auto die mij geen voorrang verleent op een gelijkwaardige kruising waar ik als fietser van rechts kom. Enkel de auto heeft schade. Mijn fiets niet en er is ook geen sprake van letsel. Mag ik nu de plaats van het ongeval direct verlaten? En zonee, waarom niet? Bedankt voor het eventuele antwoord! Reactie infoteur, 17-02-2008
Beste Zmc,

Onderstaand een citaat uit het artikel

"2.Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit ".

Bij lichte aanrijdingen zal je -naar ik aanneem- ook kontakt hebben met de ander, al is het maar om de schade te inspecteren. Kom je dan in overleg tot de conclusie dat er weinig of niets aan de hand is, dan heeft uitwisselen van gegevens natuurlijk geen zin. Bij twijfel zou ik het altijd doen om eventuele -later ontdekte schade of letsel- alsnog te kunnen verhalen.

Jvd (613 artikelen)
Laatste update: 04-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.