InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Wat kun je doen bij nevel of mist in het verkeer?

Wat kun je doen bij nevel of mist in het verkeer?

Wat kun je doen bij nevel of mist in het verkeer? Nevel en mist zijn vooral in het najaar en de winter in het verkeer belemmerend. Hierdoor kunnen levensgevaarlijke situaties in het verkeer ontstaan. Er wordt te hard gereden en veel weggebruikers weten niet welke verlichting ze moeten voeren. Ook voor fietsers is de weg gevaarlijk terrein, zij zijn erg kwetsbaar en worden gemakkelijk over het hoofd gezien. Voor alle weggebruikers is het belangrijk om de snelheid aan te passen, de juiste verlichting te voeren en extra alert te zijn op mede weggebruikers.

Nevel of mist

Je spreekt over nevel wanneer het zicht tussen de 1000 en 1500 meter ligt. Nevel ontstaat wanneer de lucht afkoelt. De lucht is verzadigd door waterdamp, die condenseert tot kleine druppels. Als er nog genoeg ruimte tussen de druppels zit, dan is er sprake van nevel.

Bij verdere afkoeling van de lucht ontstaan meerdere en grotere druppels, het wordt mistig. Op grote hoogte ontstaan zo wolken, mist is eigenlijk een wolk aan het aardoppervlak. Het is mistig bij een horizontale zichtbaarheid tot 1000 meter. Bij een zicht van minder dan 200 meter spreek je van dichte mist en bij minder dan 50 meter is het zeer dichte mist.

Er zijn een aantal factoren die de mate waarin het mistig is beïnvloeden. Wanneer het mistig wordt betekent dat niet dat het op alle plaatsen even mistig is. In de omgeving van autosnelwegen is het zicht vaak beter omdat auto’s warmte afgeven en wervelingen produceren, waardoor de mist afneemt. Dit geldt ook voor de bebouwde kom waar de temperatuur altijd een paar graden hoger ligt dan buitenaf.

De afgelopen jaren is het aantal dagen met nevel of mist sterk verminderd. Dat komt o.a. doordat de luchtvervuiling is afgenomen. Hierdoor zijn er minder stofdeeltjes in de lucht, waar waterdruppeltjes zich op af kunnen zetten. Daarnaast heeft het weertype invloed op het ontstaan van mist. Bij weinig wind en veel kou ontstaat gemakkelijk mist. Mist verdwijnt wanneer de wind aantrekt. Bij westenwind is de lucht schoner en hoeft de kachel minder hard te branden, waardoor de luchtvervuiling afneemt. Er is dan ook minder kans op mist.

Mist en automobilisten

De verlichting

Het voeren van alleen dagverlichting is niet voldoende bij autorijden in mist. De achterlampen branden dan niet en je wordt te laat opgemerkt door het achteropkomend verkeer. Bij dimverlichting branden de voor- en achterlampen. Zet de dimverlichting aan bij nevel en mist. Voer geen groot licht. De mistlampen voor mogen aan bij dichte mist met een zicht van minder dan 200 meter. Bij zeer dichte mist, met een zicht van minder dan 50 meter, mag het mistachterlicht aan. Wanneer je ten onrechte mistverlichting voert, kun je een flinke boete krijgen.

Hoe weet je nu of je mistverlichting moet voeren?

Lantaarnpalen en hectometerpaaltjes kunnen helpen bij het berekenen van het zicht in meters. In de bebouwde kom staan lantaarnpalen op 25 meter van elkaar, op de snelweg is dit ongeveer 60 meter. Hectometerpaaltjes en reflectorpaaltjes staan op 100 meter afstand van elkaar.

Afstand houden

Houd voldoende afstand ten opzichte van je voorganger. Het is verstandig om de volgafstand te verdubbelen.

Verminder snelheid

Mist kan heel verraderlijk zijn. Het ene moment rijd je in het zonlicht, het volgende moment rijd je een mistbank in. Het zicht kan binnen enkele meters sterk worden beperkt. Verminder dan geleidelijk je snelheid tot de helft van de maximaal toegestane snelheid.

Haal niet in

Op de snelweg houd je de rechterrijstrook aan.

Fietsers en mist in het verkeer

Mist kan ook voor fietsers gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. Zij zijn erg kwetsbaar en worden gemakkelijk over het hoofd gezien.

Wat kun je als fietser doen om je eigen veiligheid te vergroten?

  • Zorg voor goed werkende voor- en achterverlichting.
  • Doe de verlichting ook overdag aan.
  • Draag lichte, of reflecterende kleding.
  • Luister goed naar de geluiden om je heen.
  • Neem het zekere voor het onzekere en zorg voor een veilige positie op de weg. Je kunt beter wat later op de plaats van bestemming aankomen, dan helemaal niet.
Gerelateerde artikelen
Mist: vooral bij luchtverontreinigingMist: vooral bij luchtverontreinigingMist, het is er soms zomaar en het verdwijnt even snel weer. Wat weinig mensen weten is dat mist vooral ontstaat als er…
Verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsersVerkeersveiligheid voor voetgangers en fietsersAls fietser en voetganger zijn we heel erg kwetsbaar in het verkeer. Daarom is het in de wet geregeld dat een automobili…
Mist, kleine dauwdruppels in de luchtIedereen heeft wel eens mist gezien. Maar wat is mist nou eigenlijk? Hoe ontstaat mist en welke soorten mist zijn er? Wa…
Hardlopen op de weg en de gevaren van het verkeerHardlopen op de weg en de gevaren van het verkeerZorg dat je als hardloper een defensieve verkeersdeelnemer bent. Neem geen risico en zeker niet tijdens de donkere maand…
Boeken over veilig rijden met de scootmobielBoeken over veilig rijden met de scootmobielMet een scootmobiel rijden is toch anders dan als fietser of automobilist aan het verkeer deelnemen. Misschien wilt u we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/mist
  • http://www.anwb.nl/verkeer/nederland/waarschuwing-mist
  • https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/mist-en-nevel-zijn-de-afgelopen-30-jaar-sterk-afgenomen
  • http://kids.vvn.nl/encyclopedie/weer-en-verkeer

Reageer op het artikel "Wat kun je doen bij nevel of mist in het verkeer?"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 18-11-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!