InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers

Verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers

Verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers Als fietser en voetganger zijn we heel erg kwetsbaar in het verkeer. Daarom is het in de wet geregeld dat een automobilist altijd aansprakelijk is bij een ongeluk met een fietser of voetganger. Maar voetgangers en fietsers moeten ook hun eigen veiligheid in acht nemen.

Gevaar op de weg

Een ongeluk zit in een klein hoekje is een uitdrukking die erg waar is. Als voetganger of fietser staan we er vaak niet bij stil hoe kwetsbaar we zijn. Bij lopen en fietsen op straat lijkt het vanzelfsprekend dat we opletten en we verwachten van de autobestuurders dat zij ook wel zullen opletten. Jammergenoeg kunnen we steeds vaker in het nieuws de trieste verhalen van doodgereden voetgangers of fietsers lezen. Vaak krijgt de automobilist de schuld, maar soms is het ook de voetganger of de fietser die fout is, of hebben beiden niet goed opgelet.

Tips voor de veiligheid van de voetganger in het verkeer

  • Ga er als voetganger niet van uit dat de automobilist jou wel zal zien. Je leven is te kostbaar om opgeofferd te worden aan een onoplettende automobilist of vrachtwagenchauffeur.
  • Pas op bij het stoplicht: een voor de voetganger groen stoplicht wil nog niet zeggen dat alle automobilisten netjes stoppen voor rood. Steek pas over als de auto's stilstaan voor het rode licht en jij veilig kunt oversteken.
  • Bij een zebrapad heeft de voetganger voorrang, echter niet iedere automobilist heeft dit door. Wacht met oversteken tot alle auto's gestopt zijn, ook die op de andere rijbaan.
  • Pas op in het donker: wanneer je op een weg loopt waar ook auto's rijden en/of fietsers en brommers, zorg dan dat ook jij verlicht bent. Wanneer je donkere kleding aan hebt en geen reflecterende strepen of een lampje op je kleding hebt, dan ben je voor een automobilist niet te zien! Veel mensen realiseren zich dit niet, pas als je zelf in een auto op een vrij donkere weg rijdt, merk je hoe slecht voetgangers zichtbaar zijn.
  • Steek niet snel even over omdat je denkt dat het "nog net kan", soms rijden auto's veel te hard en zijn ze veel sneller bij je dan je had gedacht.
  • Steek nooit en te nimmer over bij een oversteekplaats van een tram, bus of trein wanneer het sein aangeeft dat er een tram, bus of trein aankomt. Kruip nooit onder slagbomen door om de trein nog te kunnen halen, een aanstormende trein gaat veel en veel harder dan je kunt inschatten. Triest genoeg horen we de laatste tijd regelmatig van mensen die onder de trein kwamen door hun haastige gedrag.
  • Let bij mist extra op met oversteken. Je bent slechter zichtbaar dan normaal, waardoor een automobilist je gemakkelijker over het hoofd kan zien.

Tips voor de veiligheid van de fietser in het verkeer

  • Met name jongere fietsers zijn vaak roekeloos, ze fietsen het liefst in grote groepen bij elkaar een denken graag dat de hele weg van hen is. Probeer je te houden aan het twee aan twee naast elkaar rijden.
  • Zorg ervoor dat je fietsverlichting het doet. Voor een automobilist ben je echt niet te zien in het donker, wanneer je niet verlicht bent. Je bent zo een gemakkelijk slachtoffer voor een achteropkomende auto. Jij ziet de auto niet aankomen, de auto ziet jou niet fietsen, met alle nare gevolgen van dien.
  • Gebruik geen Mp3 speler onder het fietsen. Ook je gehoor is belangrijk bij het fietsen, wanneer je een achteropkomende auto kan horen aankomen, kun je netjes aan de kant gaan, zodat de auto geen gevaar oplevert.
  • De meest riskante situatie is wanneer je voor het stoplicht staat en naast je staat een vrachtauto. Wanneer jij rechtdoor moet, wacht dan maar beter totdat de vrachtwagen is opgetrokken, zodat je kunt zien waar deze heen gaat. Wanneer de vrachtauto namelijk rechtsaf wil slaan en jij rechtdoor, dan is de kans groot dat de chauffeur je niet kan zien door de dode hoek. Gevolg is dan dat de vrachtwagen de fietser overrijdt. Vele fietsers zijn helaas al slachtoffer geworden in een dergelijke situatie.
  • Ook voor fietsers geldt: altijd stoppen bij een gesloten spoorwegovergang! Een spoorwegovergang oversteken, wanneer de seinen aangeven dat er een trein komt is spelen met je leven.

Tot slot

Als fietser en of voetganger is het soms beter om meer rekening te houden met automobilisten. Het klopt dat automobilisten vaak niet opletten, of veel te hard rijden. Maar ook voetgangers en fietsers letten niet altijd op. Een automobilist of een trein- of trambestuurder blijft vaak achter met het trauma iemand te hebben doodgereden al dan niet door zijn schuld. Bovendien is ons leven veel te kostbaar om door onoplettendheid, door wie dan ook, te worden afgebroken.
Gerelateerde artikelen
Theorie Oefenen - Test voorrang verlenen en verkeersregelsTheorie Oefenen - Test voorrang verlenen en verkeersregelsIs het nu voorrang verlenen of voor laten gaan? Wat zijn de verkeersregels? Binnen de bebouwde kom vinden de meeste onge…
Met auto een fietser aangereden - Wie is er schuldig?Met auto een fietser aangereden - Wie is er schuldig?De zwakke deelnemers aan het verkeer worden door de wet beschermd. Bij een aanrijding tussen een gemotoriseerd voertuig…
Fietsers en veiligheid in de stadFietsers en veiligheid in de stadDe stad is een van de onveiligste plekken voor een fietser en dat terwijl er zoveel verkeersregels en voorschriften zijn…
Veilig fietsen met de fietshelmVeilig fietsen met de fietshelmZonder fietshelm op de fiets stappen is voor de meeste mensen een gewoonte. In het verkeer zie je bijna niemand met een…
Wie is aansprakelijk bij een verkeersongevalWie is aansprakelijk bij een verkeersongevalBij een verkeersongeval zal vaak aanspraak gemaakt worden op een verzekering. Voor de verzekeraar is het belangrijk om t…

Reageer op het artikel "Verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers"

Reacties

Ernst, 22-07-2012 01:03 #3
Vanmiddag reed ik met de auto buiten de bebouwde kom en kwam fietsers tegen die bij een door onderbroken strepen gemarkeerde oversteekplaats voor fietsers de weg kruisten. Er waren haaientanden op de weg aangegeven waar zij uit kwamen aangegeven en daarom ging ik ervan uit dat zij voorrang dienden te verlenen. Ik reed gelukkig geen 80 km zoals is toegestaan en kon daardoor zonder problemen tijdig stoppen. Hebben fietsers bij een oversteekplaats voor fietsers nu voorrang op motorvoertuigen?

S. de Witte, 16-09-2011 20:15 #2
Als wandelaar vraag ik mij nu toch af waar ik moet lopen op een bv polderweg zonder fietspad. Ik dacht altijd links, dit om het verkeer te zien aankomen. Het tegemoetkomend verkeer snapt hier echter niets van, en zenden vaak boze blikken. En aan welke kant moet ik lopen op een breed fietspad bv boven op een dijk aan de kust. Is dit nu links of rechts? Want ook hier steeds boze tegenliggers op de fiets wanneer ik links loop. Bovendien lopen de meeste mensen rechts, wat een nog grotere verwarring geeft voor de rest van het verkeer. Dus, wat is het nu LINKS of RECHTS, en geldt dit dan voor alle wegen en ook voor alle landen?

B. Stal, 20-09-2009 20:34 #1
Volgens de wet E.G. is dit prima dat voetgangers en fietsers beschermd worden en dat de automobilist hier voor aansprakelijk is! Prima, maar volgens de wet is ook bedoeld dat de voetganger en fietsers zich ook moeten gedragen volgens de wet! Maar daar is vrijwel geen controlle op! Straks wanneer de donkere dagen komen. Fijn zonder verlichting rijden! Mocht toevallig deze fietser wordt aangehouden, word dit afgedaan met een lage boete! Hoe kan dat? is toch ook ZEER gevaarlijk?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 20-02-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 3
Schrijf mee!