Fietsers en veiligheid in de stad
De stad is een van de onveiligste plekken voor een fietser en dat terwijl er zoveel verkeersregels en voorschriften zijn, waar alle weggebruikers zich aan zouden moeten houden. Maar soms lijkt het een jungle waar het recht van de sterkste geldt omdat velen de regels niet schijnen te kennen of zich er niet aan houden.
Hand uitsteken bij afslaan
Bij het afslaan wordt het uitsteken van een hand nogal eens vergeten. Natuurlijk weet de fietser zelf wel waar hij naar toe wil maar daar gaat het niet om. De medeweggebruikers dienen te weten welke richting een fietser uit wil om daarop te kunnen anticiperen. Daardoor kunnen heel wat ongelukken worden voorkomen. Uiteraard is het van belang dat degene die de hand uitsteekt eerst heeft gecontroleerd of er iemand naast hem fietst die last van die uitgestoken hand zou kunnen hebben. Sowieso is het noodzakelijk om bij het afslaan eerst even achterom te kijken omdat een uitgestoken hand niet het recht geeft om zo maar linksaf te slaan. Rechtdoorgaand achteropkomend verkeer heeft immers voorrang. Vooral bij een weg zonder voorsorteerstroken moet goed op achteropkomend verkeer worden gelet. Ook is het bij het afbuigen naar een voorsorteervak raadzaam ver daarvoor al een hand uit te steken om het overige verkeer op de komende manoeuvre te wijzen.
Maak oogcontact
Bij aanrijdingen tussen een fietser en een auto is de fietser vaak van mening dat de automobilist hem toch had gezien. Vaak is dat echter niet het geval. Zoek daarom als dit mogelijk is oogcontact met automobilisten dan is het duidelijk of de weggebruikers elkaar hebben gezien. Bij twijfel is het altijd verstandig om geen risico te nemen.
Goed anticiperen
Een fietser mag zijn oogopslag niet alleen op het voorwiel richten maar moet eigenlijk met zijn blik al een kruispunt verder zijn. Goed vooruit kijken kan ongelukken voorkomen temeer omdat een verkeerssituatie snel kan veranderen en in de stad het zicht niet altijd even duidelijk is door plotseling opdoemende obstakels. Goed anticiperen scheelt ook in het remmen en weer optrekken wat het fietsen ook prettiger maakt.
Jeugdigen met drieën naast elkaar
In veel stedelijke gebieden zijn de fietspaden niet zo breed en is het zelfs voor twee fietsers naast elkaar te smal. Twee fietsers naast elkaar beletten dan het inhalen door wielrijders met een hogere snelheid. Waar geen fietspaden zijn en fietsers gebruik maken van het rechter weggedeelte is het soms verleidelijk voor de jeugd om breeduit met drieën naast elkaar te fietsen. Uiteraard levert dat verkeershinder op. Bij het inschikken van die fietsers, als reactie op bellend of claxonerend verkeer dat achterop komt, willen de sturen nog wel eens verstrengeld raken met valpartijen tot gevolg.
Alcohol
Alcohol en verkeer gaan niet samen en dat geldt ook voor fietsverkeer. Ook op de fiets is alle aandacht op de weg noodzakelijk waardoor de fiets geen goed alternatief is om naar een feestje te gaan en met alcohol op huiswaarts te keren. En zelfs op de fiets loop je het risico je autorijbewijs kwijt te raken als je dronken wordt aangehouden.