B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | B6 | B7 |
U rijdt met de auto op de rijbaan. Een kruisende voetganger met een blindenstok geeft te kennen over te willen steken. Er is geen zebra (VOP) | Vraag 01: Geef de volgorde van voorrang: A. Auto, voetganger. B. Voetganger, auto. |
Vraag 02: Geef de volgorde van voorrang: A. Auto 2, auto 1. B. Auto 1, auto 2. | |
Vraag 03: Geef de volgorde van voorrang: A. Fietser 4, auto 1, auto 2, auto 3. B. Auto 1, auto 3, auto 2, fietser 4. C. Auto 1, auto 3, fietser 4, auto 2. | |
Vraag 04: Geef de volgorde van voor laten gaan: A. Auto 1, voetganger 2. B. Voetganger 2, auto 1. | |
Fietser 2 blijft de rotonde volgen | Vraag 05: Geef de volgorde van voorrang: A. Fietser 2, auto 1. B. Auto 1, fietser 2. |
Vraag 06: Geef de volgorde van voorrang: A. Auto 4, auto 3, auto 1, auto 2. B. Auto 4, auto 1, auto 3, auto 2. C. Auto 3, auto 4, auto 2, auto 1. | |
Vraag 07: Geef de volgorde van voorrang of voor laten gaan: A. Auto 1, auto 2, voetganger 3. B. Voetganger 3, auto 1, auto 2. | |
U verlaat de uitrit bij uw woning met de auto. Van links komt een voetganger. Van rechts komt een fietser | Vraag 08: Geef de volgorde van voorrang of voor laten gaan: A, Fietser, auto, voetganger. B. Voetganger en fietser, auto. |
Vraag 09: Geef de volgorde van voorrang: A. Auto 3, auto 1, fietser 4, auto 2. B. Auto 3, auto 1, auto 2, fietser 4. | |
Vraag 10: Geef de volgorde van voor laten gaan: A. Auto 1, voetganger 2. B. Voetganger 2, auto 1. | |
Vraag 11: Geef de volgorde van voorrang: A. Motor 1, auto 2. B. Auto 2, motor 1. | |
Vraag 12: De maximum toegestane snelheid na passage van de verkeersborden is: A. 100 km/u B. 130 km/u | |
Vraag 13: Geef de volgorde vaan voorrang. A. Groene auto, rode auto, witte auto. B. Witte auto, rode auto, groene auto | |
Vraag 14: Geef de volgorde van voorrang: A. fietser, lesauto B. lesauto, fietser | |
Vraag 15: Geef de volgorde van voorrang of voor laten gaan: A. rode auto, lesauto, fietser, voetganger B. fietser, rode auto, lesauto, voetganger C. fietser en voetganger, rode auto, lesauto | |
Vraag 16: Het verkeersbord 30-km-zone wordt na iedere zijstraat: A. herhaald B. niet herhaald | |
Vraag 17: Vanaf passage van het verkeersbord is de maximum toegestane snelheid: A. maximum 15 km/u B. niet bepaald, maar omschreven als "stapvoets" | |
Vraag 18: Geef de volgorde van voorrang: A. lesauto, fietser B, fietser A B. fietser B, fietser A, lesauto | |
Vraag 19: Mag de lesauto over het kruispunt even stoppen om een passagier uit te laten stappen: A. Ja B. Nee | |
Vraag 20: Vanaf de passage van het verkeersbord H1 geldt voor de lesauto een maximum toegestane snelheid van: A. 50 km/u B. 80 km/u | |
Vraag 21: U parkeert uw auto op deze wijze, mag dat: A. Ja B. Nee | |
Vraag 22: Geef de volgorde van voorrang of voor laten gaan: A. tram, lesauto B. lesauto, tram | |
Vraag 23: Geef de volgorde van voorrang: A. fietser B, fietser A, rode auto B. rode auto, fietser B, fietser A | |
Vraag 24: U stopt met de lesauto langs de gele belijning om een passagier uit te laten stappen. Mag dat: A. Ja B. Nee | |
Vraag 25: Heeft het eerste voertuig van een millitaire colonne hier voorrang: A. Ja B. Nee |
De Bruijn, 07-10-2016
Vraag: heb ik het recht als autobestuurder om mijn voorrang te pakken als ik deze niet krijg?
Reactie infoteur, 07-10-2016
Beste de Bruijn,
Nee, voorrang moet je krijgen en mag je nooit nemen. Daarnaast mag je het gedrag van een ander bij deelname aan het verkeer ook niet verergeren.
Mvg - Sjaak
Maarten, 12-08-2016
Een auto en fiets naderen een T splitsing. Ze staan naast elkaar opgesteld. De auto moet rechtsaf, de fietser linksaf. Mag de auto voor ("korte bocht gaat voor lange bocht op dezelfde weg") daarbij de fietser snijdend? Of mag de fietser voor (fietser gaat nog een stukje rechtdoor, dus afbuigende auto moet voorrang geven)?
Reactie infoteur, 15-08-2016
Beste Maarten,
De links afslaande fietser gaat hierbij voor.
De volgende regel is van toepassing:
Artikel 18 van het RVV 1990
"Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Mvg - Sjaak
Mark, 08-06-2016
Stel ik sta met met mij auto voor de haaientanden op een kruispunt, ik wil rechtsaf maar er staat ook een voetganger die wil oversteken? wie heeft er dan voorrang is het dan gewoon: kijk ik een voetganger in het oor dan gaan WIJ voor.
Reactie infoteur, 08-06-2016
Beste Mark,
De haaientanden gelden niet voor de voetganger, maar alleen tussen bestuurders onderling. Zelf als het een bestuurder zou zijn, zou je deze voor moeten laten gaan.
Haaientanden betekenen namelijk: "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg"
Als jij afslaat zul je altijd een rechtdoorgaande andere weggebruiker voor moeten laten gaan, of dit een voetganger of bestuurder is, maakt niet uit.
Voor deze voetganger of bestuurder ben jij namelijk geen kruisend verkeer, maar afslaand verkeer en geldt de vereenvoudigde regel "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor".
Mvg - Sjaak
Lon, 03-05-2016
Ik heb een vraagje over militaire colonnes. Ik begrijp niet wanneer je deze wel of niet voor moet laten gaan… want ik dacht dat ik de theorie erachter wel begreep, maar als ik er een theorievraag over krijg heb ik die altijd fout.
Ook heb ik een vraag over het bord met slipgevaar en modder en het gebruik van headphones in de auto. Hoort bij de eerst genoemde ook een langere remweg en mag je bv. bellen met een headphone in de auto?
Als u me zou kunnen helpen, zou dat super fijn zijn! Alvast bedankt!
Reactie infoteur, 03-05-2016
Beste Lon,
Kijk voor de gemotoriseerde rouwstoet even bij het volgend artikel:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/14820-verkeer-nieuwe-verkeersregels-vanaf-2008.html
Modder op de weg geeft -vooral bij regen- gladheid en dus slipgevaar. Maar… in b.v. landbouwgebieden kan vette klei ook slipgevaar opleveren als het wegdek niet nat is.
Zo kan er b.v. ook slipgevaar ontstaan als het wegdek nat wordt na een lange periode van droogte. Door de regen worden olie en vuil opgeweekt, wat tot gladheid kan leiden.
Wat het bellen betreft, mag je geen telefoon vasthouden; met een headset/handsfree mag het wel.
Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-bellen-in-de-auto
Mvg - Sjaak
Decleer Ronny, 14-04-2016
Een vraagje over een situatie op een kruispunt zonder borden of lichten.
we bevinden ons op een kruispunt. Auto 1 bevindt zich links en wil rechtdoor rijden. Auto 2 staat rechts van voertuig 1 en wil links afslaan. Auto 3 komt van rechts ten opzichte van auto 2 en wil ook links afslaan. Wie heeft er nu eerst voorrang? Uiteindelijk kom je in een situatie terecht dat iedereen van rechts komt. Naar mijn mening mag auto 1 eerst rijden omdat hij geen manoeuvre uitvoert. Graag zou ik het juiste antwoord weten. Dank U!
Reactie infoteur, 15-04-2016
Beste Ronny,
Als ik de situatie goed begrijp is hier sprake van gelegenheidsvoorrang en zal één der bestuurders op eigen initiatief een ander voor moeten laten gaan.
Het meest praktische zou zijn als bestuurder 3 enige afstand tot het kruispunt aanhoudt, zodat bestuurder 1 aan bestuurder 2 voorrang kan verlenen.
Vervolgens bestuurder 2, want rechtdoor gaand verkeer en als laatste bestuurder 3.
Mvg - Sjaak
Jani, 11-02-2016
Stel: ik rijd op een voorrangsbaan met voorsorteervak naar links, wil een u turn uitvoeren linksom (het mag). Moet ik dan voorrang verlenen op het voertuig dat uit een zijstraat komt met stopbord en haaientanden op de baan, en die de zelfde richting uit wil naar waar ik links om draai?
Reactie infoteur, 11-02-2016
Beste Jani,
De (voorrangs) weg loopt officieel van tuin tot tuin of van sloot tot sloot. Je blijft dus rijden op een voorrangsweg, ook al keer je op dezelfde weg.
In het beschreven geval voer je echter een bijzondere manoeuvre uit (keren). Bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre moet je al het overige verkeer voor laten gaan.
Mvg - Sjaak
Wim van Schijndel, 15-01-2016
Stelling:
Voertuig A rijdt op een weg met gelijkwaardige splitsing / kruising
Voertuig A wil op de splitsing / kruising linksaf gaan ( richtaanwijzer linksaf )
Voertug B rijdt achter voertuig A en wil gewoon rechtdoor rijden.
Mag voertuig B hier voertuig A links inhalen?
Reactie infoteur, 15-01-2016
Beste Wim,
De hoofdregel is "inhalen geschiedt links" en
"bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald".
Verder geldt:
"bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan".
Één en ander is dus afhankelijk van de exacte situatie van het moment. Veilig is inhalen vlak voor of op een kruispunt in ieder geval niet, ook al staat er niet beschreven dat dit niet mag.
Wel is een eventuele "inhaler" aan te spreken op artikel 5 van de wegenverkeerswet als hem of haar gevaarlijk gedrag verweten kan worden. Dit moet dan wel aangetoond kunnen worden.
(het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt -of kan worden- veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt -of kan worden- gehinderd.
Kortstondig is de geschetste situatie overigens wel geregeld geweest, maar de regel is later weer ingetrokken.
Zie: http://www.verkeerspro.nl/verkeerskunde/2014/03/06/inhalen-als-iemand-afslaat-geef-je-verstand-eens-voorrang/
Mvg - Sjaak
Hans Bongers, 08-05-2015
Ik heb een meningsverschil met mijn zwager. Bij mij in de wijk is een kruispunt zoals in figuur 2. Horizontaal is een voorrangsweg en vertikaal een gewone weg. Voor de 2 auto's staan haaientanden op de weg. Mijn zwager zegt dat de auto met de lange bocht voor gaat omdat hij al op de voorrangsweg zit en ik beweer dat de regel korte bocht gaat voor lange bocht van toepassing is. Kunt u ons uit de brand helpen wie er nu gelijk heeft.
Reactie infoteur, 09-05-2015
Beste Hans,
Wel of geen voorrangsweg en wel of geen haaientanden (voor beiden) maakt in dit geval niet uit ten opzichte van elkaar.
Hier gaat inderdaad de korte bocht voor de lange bocht.
In geval van een voorrangsweg geldt dit voor de kruisende bestuurders en daar is bij tegemoet komende bestuurders -die haaks aan komen rijden- geen sprake van.
"Korte bocht gaat voor lange bocht" is een simpele regel om het te onthouden.
Officieel is de regel:
Artikel 18
1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
"
2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
"
3. In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.
4. Het eerste tot en met derde lid gelden niet voor bestuurders van een tram.
Mvg - Sjaak
R. Borst, 26-08-2014
Ik woon op een hofje, het is geen woonerf, als ik van het hofje wegrijd moet ik dan het verkeer van links voorrang verlenen of heb ik voorrang op het verkeer van links? Geen van onze mede hofbewoners weet het antwoord. Kunt u mij het juiste antwoord geven want ik weet echt niet wie er schuld heeft als er een keer een aanrijding komt.
Met vriendelijke groet,
Riky
Reactie infoteur, 27-08-2014
Beste Riky,
Misschien kan je de locatie via Google Maps aangeven?
Het feit of het een (woon) erf is, is waarschijnlijk niet van belang. Zonder nadere bebording moet aan bestuurders van rechts voorrang verleend worden. Hier gelden gewoon de regels voor een willekeurig ander gelijkwaardig kruispunt.
Anders wordt het bij een uitrit- of inritconstructie. Hierbij geldt dat de bestuurders die een inrit in willen rijden of willen verlaten al het overige verkeer voor moeten laten gaan (dus ook voetgangers)
Mvg - Sjaak
Sharon, 07-06-2013
Mag ik eens iets vragen… Als ik op een gelijkwaardige kruispunt stop voor verkeer van rechts, en mijn verkeer van rechts moet ook stoppen voor zijn verkeer van rechts (mijn tegemoetkomend verkeer dus) mag ik dan doorrijden, of moet ik blijven wachten tot mijn verkeer van rechts zijn weg heeft vervolgd? Wat zijn precies de acties die plaats moeten vinden om geen aanrijding te krijgen/veroorzaken? Ik vind overal plaatjes over verkeer van rechts, waar de situatie altijd overduidelijk is. Maar hoe het in dit geval zit, zie ik nergens terug.
Reactie infoteur, 07-06-2013
Beste Sharon,
Op een gelijkwaardig kruispunt, waar eenieder rechtdoor wilt en dus eenieder ten opzichte van de ander van rechts komt, is er geen geregelde oplossing mogelijk (verkeersinzicht)
Deze verkeerssituatie is een vorm van gelegenheidsvoorrang. Iemand zal zo netjes moeten zijn om een ander voor te laten gaan door middel van het zoeken van (oog)contact en /of gebaren om het verkeer "op gang" te krijgen.
Als je in een dergelijke situatie -bij aan komen rijden- bijvoorbeeld al wat meer afstand tot het kruispunt houdt en een lage(re) snelheid aanhoudt, geef je anderen over het algemeen al de gelegenheid voor te gaan en het idee dat jij hen voor laat gaan. Duidelijkheid creëren ten opzicht van elkaar is dan de enige oplossing.
Mvg - Sjaak
Johanna, 26-03-2013
Foto 6 willen jullie daar nog eens heeeeel goed naar kijken. het antwoord klopt namelijk van geen kanten!
Reactie infoteur, 28-03-2013
Je hebt helemaal gelijk Johanna; schaam me diep!
Een gevalletje van "bedrijfsblindheid" bij het opstellen en het zelf controleren.
Vraag wordt binnenkort vervangen.
Mvg - Sjaak
Mariana, 13-11-2012
In "Kruispunten - voorrang verlenen en voor laten gaan" staat, dat "Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan (uitgezonderd een tram) "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde gaat voor''. Waarom bij vraag 6 de auto3, die afslaat, als eerste gaat? Pas dit niet beter: fietser2, auto1, auto3?
Reactie infoteur, 14-11-2012
Beste Mariana,
Fietser 2 zal toch voorrang moeten verlenen aan auto 3, deze komt voor hem van rechts op een gelijkwaardig kruispunt.
De bestuurder van auto 1 zal voorrang moeten verlenen aan de fietser. Dan kom je tot het gegeven antwoord.
Had de situatie alleen tussen auto 1 en 3 gespeeld, dan gaat bovenstaande regel op.
Mvg - Sjaak