Wegenbelasting in Duitsland
De wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 worden klimaatvriendelijke auto's hiermee bevoordeeld. De redenering die ten grondslag ligt aan dit regime is een berekening dat als de gemiddelde leeftijd van de auto's in Duitsland met een jaar naar beneden kan worden gebracht er per jaar 800 miljoen liter brandstof en 2 miljoen ton co2 wordt bespaard.
Hoe werkt de Duitse wegenbelasting
De Duitse wegenbelasting, die KFZ-Steuer wordt genoemd, is gebaseerd op de hoeveelheid co2 die een auto uitstoot volgens de fabrieksopgave. Voor elke gram co2 die een auto uitstoot moet per jaar bij een benzinemotor 2,- worden betaald en voor een dieselmotor 9,50. Er wordt een ondergrens gehanteerd van 120 gram co2, pas daarboven moet het genoemde tarief worden betaald.
Bovenop de bedragen die worden geheven voor de uitgestoten co2 wordt er ook nog belasting geheven over de inhoud van de motor. Per 100 cm3 cilinderinhoud betaal je per jaar wederom 2,- bij een benzinemotor en 9,50 bij een dieselmotor. Bij de cilinderinhoud wordt geen drempel gehanteerd.
Afbouw drempelgewicht co2
Vanaf 2012 wordt het drempelgewicht aan co2 afgebouwd om de aankoop van zuinigere auto's aan te moedigen. In eerst instantie wordt het in 2012 verlaagd tot 110 gram en daarna in 2014 naar 95 gram. De auto die je op dit moment in Duitsland zou kopen wordt in de loop der jaren duurder. Dit om de koper aan te moedigen een nieuwere, zuinigere auto aan te schaffen.
Voorbeeld wegenbelasting
Stel je hebt een BMW 318i uit 2001 op je Duitse oprit staan. Deze auto stoot 175g co2/km uit dit betekent dat er over (175-120) 55 g co2/km belasting moet worden betaalt. Dat is dus 2,- X 55= 110,- per jaar voor de co2 belasting. Daarbij komt nog eens (1995cm3/100)x2,- = 40,- per jaar op basis van de cilinderinhoud. Totaal kost deze auto uit 2001 dus 150,- aan wegenbelasting per jaar.
Als je deze BMW zou inruilen tegen een vergelijkbaar nieuwer model betaal je aan co2 belasting; (146-120=26) x 2,-= 52,-. Voor de belasting over de cilinderinhoud betaal je hetzelfde, dus 40,- per jaar. Dit komt neer op 92,- aan wegenbelasting per jaar. Een besparing van 58,- per jaar.
Vergelijking met Nederland
Zou je in Nederland een vergelijkbare auto kopen dan betaal je aan wegenbelasting voor het model uit 2001 èn het model uit 2010 tussen de 608,- en 664,- per jaar. Dit komt omdat onze belasting gebaseerd is op gewicht in plaats van uitstoot of verbruik. In tegenstelling tot Nederland is Duitsland dus in de wegenbelastingtarieven een graduele beloning voor zuinigere/schonere auto's ingebouwd.