InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wegenbelasting in Duitsland

Wegenbelasting in Duitsland

Wegenbelasting in Duitsland De wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 worden klimaatvriendelijke auto's hiermee bevoordeeld. De redenering die ten grondslag ligt aan dit regime is een berekening dat als de gemiddelde leeftijd van de auto's in Duitsland met een jaar naar beneden kan worden gebracht er per jaar 800 miljoen liter brandstof en 2 miljoen ton co2 wordt bespaard.

Hoe werkt de Duitse wegenbelasting

De Duitse wegenbelasting, die KFZ-Steuer wordt genoemd, is gebaseerd op de hoeveelheid co2 die een auto uitstoot volgens de fabrieksopgave. Voor elke gram co2 die een auto uitstoot moet per jaar bij een benzinemotor €2,- worden betaald en voor een dieselmotor €9,50. Er wordt een ondergrens gehanteerd van 120 gram co2, pas daarboven moet het genoemde tarief worden betaald.

Bovenop de bedragen die worden geheven voor de uitgestoten co2 wordt er ook nog belasting geheven over de inhoud van de motor. Per 100 cm3 cilinderinhoud betaal je per jaar wederom €2,- bij een benzinemotor en €9,50 bij een dieselmotor. Bij de cilinderinhoud wordt geen drempel gehanteerd.

Afbouw drempelgewicht co2

Vanaf 2012 wordt het drempelgewicht aan co2 afgebouwd om de aankoop van zuinigere auto's aan te moedigen. In eerst instantie wordt het in 2012 verlaagd tot 110 gram en daarna in 2014 naar 95 gram. De auto die je op dit moment in Duitsland zou kopen wordt in de loop der jaren duurder. Dit om de koper aan te moedigen een nieuwere, zuinigere auto aan te schaffen.

Voorbeeld wegenbelasting

Stel je hebt een BMW 318i uit 2001 op je Duitse oprit staan. Deze auto stoot 175g co2/km uit dit betekent dat er over (175-120) 55 g co2/km belasting moet worden betaalt. Dat is dus €2,- X 55= €110,- per jaar voor de co2 belasting. Daarbij komt nog eens (1995cm3/100)x€2,- = €40,- per jaar op basis van de cilinderinhoud. Totaal kost deze auto uit 2001 dus €150,- aan wegenbelasting per jaar.

Als je deze BMW zou inruilen tegen een vergelijkbaar nieuwer model betaal je aan co2 belasting; (146-120=26) x 2€,-= €52,-. Voor de belasting over de cilinderinhoud betaal je hetzelfde, dus €40,- per jaar. Dit komt neer op €92,- aan wegenbelasting per jaar. Een besparing van €58,- per jaar.

Vergelijking met Nederland

Zou je in Nederland een vergelijkbare auto kopen dan betaal je aan wegenbelasting voor het model uit 2001 èn het model uit 2010 tussen de €608,- en €664,- per jaar. Dit komt omdat onze belasting gebaseerd is op gewicht in plaats van uitstoot of verbruik. In tegenstelling tot Nederland is Duitsland dus in de wegenbelastingtarieven een graduele beloning voor zuinigere/schonere auto's ingebouwd.
© 2010 - 2019 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Een eigen lease auto klinkt heel aantrekkelijk. Voortaan gratis tanken, onbeperkt kilometers maken en zelfs de kosten vo…
Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel auto, welke is voordeliger? Een dieselauto rijdt zuiniger en diesel kost minder per liter dan benzine,…
Wegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, moet worden betaald wanneer u met een motorrijtuig op de weg rijdt. Dus zodra u…
Hoe kan ik goedkoop autorijden?Hoe kan ik goedkoop autorijden?Hoewel voor veel mensen een auto een statussymbool is, of een luxeproduct is een auto voor anderen ook niets meer dan ee…

Reageer op het artikel "Wegenbelasting in Duitsland"

Reacties

Kees Strien, 06-09-2018 17:07 #5
Wat moet ik voor een containerchassis van ca 5000 kg aan wegenbelasting in Duitsland betalen?

Pieter, 25-05-2014 13:13 #4
Beste Nederlanders, wij Nederlanders GEDOGEN nou eenmaal alles dus OOK dat wij ZELF al 40 jaar genaaid worden door onze overheid. Ik woon en werk nu in Duitsland en het woord gedogen kennen ze hier niet. Blij dat ik weg ben uit de verzuilde polder!

Jeroen Reijmers, 23-04-2014 22:25 #3
Kan deze regeling gewoon ook niet in Nederland toegepast worden? De Duitsers snappen het tenminste. Via deze regeling is het gewoon aantoonbaar dat we teveel betalen. Inderdaad 1 europa behalve de belastingen. Kunnen we geen initiatief voorstel sturen naar de 2de kamer? Conform onze duitse collega's en buitenlanders ook belasting te laten betalen als ze over nederlandse wegen rijden. Ter compensatie.

Gr. Jeroen Reijmers

Loek, 28-11-2013 12:20 #2
Daarom lacht Rutte natuurlijk altijd! Hoe is het mogelijk dat wij dat maar accepteren.

Geert Suelmann, 24-07-2013 20:11 #1
Dit noemt men dus 1 EUROPA!

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 08-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 5
Schrijf mee!