Argyll, auto uit Schotland

Een vrij onbekend automerk is de Argyll, een auto uit Schotland. De eerste auto van dit merk verscheen in 1899, de Argyll Voiturette. Helaas stierf in 1905 de oprichter van het bedrijf en vanaf dat moment gaat het steeds slechter met de Argyll, tot dat er in 1914 gewoon gestopt wordt met de productie.

Algemeen

Alexander Govan is geboren in 1896 in Schotland. Hij verhuisde met zijn ouders naar Bridgeton, een voorstad van Glasgow, waar hij in armoede opgroeide in de krottenwijken van dit plaatsje.

Overdag werkte hij in een molen, ’s nachts studeerde hij aan de Technische Universiteit van Schotland. Hij viel op door zijn kennis. Met zijn zwager ontwierp en maakte hij in 1893 een fiets die ze “the Worvan” noemden. Hierna komt hij te werken bij Eadie Manufacturing Company. Dit was een bedrijf dat verschillende componenten en industriële machines construeerde.

De eerste auto

Alexander was manager van de in 1899 opgerichte Hozier Engineering Company. In hetzelfde jaar wordt de eerste auto gepresenteerd; de Argyll Voiturette. Dit was een auto die was voorzien van een Dion motor met een watergekoelde radiator, een elektrische ontsteking en een carburateur die door Longuemare was vervaardigd. Dit model leek veel op de Renault A van een jaar daarvoor. Van deze wagen werd het eerste jaar ongeveer 100 exemplaren geproduceerd.

Verdere geschiedenis

Argyll had ook klanten in Australië, en al gauw besloot men ook om speciale taxi’s te gaan bouwen voor de grote Engelse markt. In 1905 wordt Argyll Motors Ltd opgericht en er wordt een imposante nieuwe autofabriek in Alexandria, Schotland gebouwd.

Op 27 mei 1905 sterft Alexander Govan, hierdoor moest naarstig gezocht worden naar nieuwe afzetmarkten en een eigen patent voor een speciaal motortype. De verkopen zakte naar een verkoop van slechts enkele honderden exemplaren per jaar. Ondanks de goede naam, de betrouwbaarheid van de auto’s en de tevredenheid van de klanten raakte het bedrijf in hetzelfde jaar in moeilijk vaarwater. Er werden diverse modellen gebouwd zoals open wagens en dichte limousines, taxi’s en bestelwagens. Alle auto’s van Argyll zijn voorzien van het logo. Rondom het embleem staat de tekst “Argyll, Alexandria Scotland”.

In 1907 kwam het bedrijf onder beheer van Eustace Watson, in de opvolgende jaren werd maar 50% van de geplande 200 jaarproductie gehaald. In 1909 wordt de naam veranderd in Argyll Ltd.

In 1914 krijgt het bedrijf een tijdelijke, nieuwe eigenaar; Armstrong Whitworth. Er wordt gestart met het produceren van een vliegtuigmotoren die qua techniek gebaseerd was op de al bekende automotoren. De verkoop van auto’s zakt volledig in elkaar, mede door de invloed van de Eerste Wereldoorlog. In 1916 wordt het bedrijf over genomen door het Ministerie van Munitie, zij houden het bedrijf tot 1918.

Het einde van de Argyll

De fabriek in Alexandria werd in 1918 gesloten en bleef dicht tot 1926, toen nam de Scottish Amalgamated Silks de fabriek over. Een jaar later stond de fabriek weer leeg tot 1935. Vanaf dat moment tot aan het eind van de jaren 50 nam de Royal Navy Torpedo Factory bezit van de fabriek en begon torpedo’s te produceren in de voormalige autofabriek.

In het complex waar vroeger menige auto werd geproduceerd zit nu een outlet centrum. Maar voor de liefhebber van oude automobielen staan er in het Glasgow Transport Museum nog twee Voiturettes, ruim een eeuw oud.
© 2007 - 2024 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Renault 4: bedrijfswagens met logo's R4, R4f4, R4f6De Renault 4 was gewild als bedrijfswagen vanwege de relatief grote binnenruimte en bedrijfszekerheid, die gekoppeld was…
De Renault 4: wie kent hem nu nietRENAULT 4. Een succesnummer uit de fabriek van Renault. Geproduceerd in 25 landen en aangepast aan de wensen en eisen va…
De Renault 4: speciale modellenDe Renault 4 is er, buiten de standaardmodellen Berline en Fourgonnette, ook in een aantal afwijkende modellen gebouwd.…
BMW – Vestigingen van de fabriekenBMW – Vestigingen van de fabriekenBMW is een van de grootste producenten van auto’s in Europa. Begonnen als fabrikant voor vliegtuigmotoren is BMW uitgegr…

Verkeer - Verlichting op de auto in het verkeerVerkeer - Verlichting op de auto in het verkeerVoeren van de juiste verlichting op de auto. Het voeren van verlichting op de auto in het verkeer leidt nog wel eens tot…
Triumph, auto uit EngelandTriumph, auto uit EngelandEen merknaam die nog wel bestaat, maar niet op de markt komt is de Triumph. Het bedrijf is opgericht in 1897 en in 1984…
Storm (568 artikelen)
Gepubliceerd: 25-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.