InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Belgische tuningwetgeving

Belgische tuningwetgeving

Tuning, je wagen aanpassen aan je smaak en je persoonlijkheid. Welke jonge kerel heeft er nog niet van gehoord? Maar vele weten niet wat ze wel en niet mogen en weten ook niet waar ze deze informatie moeten vinden. In 2004 heeft de Belgische politiek een wet goedgekeurd waar de richtlijnen voor tuning in uitgelegd staan. Hieronder wil ik jullie de basisprincipes meegeven, alsook de toegelaten en de verboden verbouwingen.

Basisprincipes

  • Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.
  • Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
  • De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.
  • De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).
  • De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.
  • De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten moeten voldoen aan de reglementaire krommingsstraal en oppervlakte.
  • De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.
  • Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.
  • Directe en indirecte verlichting mogen enkel op een privé-terrein worden gebruikt.
  • De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.

Toegestane wijzigingen en verbouwingen

  1. aanbrengen van tinten en folie op achterste zijruit - voorwaarden:
    • reflectiegraad maximum 15 % (enkel voor folies)
    • doorzichtig
  2. aanbrengen van tinten en folie op achterruit - voorwaarden:
    • twee achteruitkijkspiegels (buitenspiegels)
    • reflectiegraad maximum 15 % (enkel voor folies)
    • doorzichtig
  3. aanbrengen van zonneband en belettering op voorruit - voorwaarden:
    • ondergrens van zonneband niet verder dan onderste lijn van originele tegen voorruit gedraaide zonneklep
    • niet reflecterend
  4. « cleanen », het verwijderen of wegnemen van:
    • zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
    • afdekkappen rond wielopeningen
    • sierstrips op voor- en achterbumper
    • sierstrips op voor- en achterlichten
    • sierlijsten rond ruiten
    • sierlijsten op achterdeur (koffer)
    • dakrails
    • emblemen op carrosserie
    • emblemen in voorgrille
    • antenne
  5. verplaatsen van officiële kentekenplaat - voorwaarden:
    • in midden of aan zijde van bestuurder
    • niet buiten zijkant van voertuig
    • onderrand minstens 30 cm boven wegdek
    • voldoende verlicht
    • verticaal of maximaal in hoek van 5° gekanteld
    • goed leesbaar op afstand van 30 m
  6. vervangen van voorlicht (geen xenon) - voorwaarden:
    • e- of E-goedgekeurd
    • uitstraling behoud originele kleur
    • voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
    • reglementair verplichte lichten aanwezig
  7. vervangen van voorlicht (xenon)- voorwaarden:
    • e- of E-goedgekeurd
    • uitstraling behoud originele kleur
    • voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
    • reglementair verplichte lichten aanwezig
    • automatische lichthoogteregeling
    • koplampreinigingsinstallatie
  8. vervangen van achterlicht - voorwaarden:
    • e- of E-goedgekeurd
    • uitstraling behoud originele kleur
    • voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
    • reglementair verplichte lichten aanwezig
  9. vervangen van voor-, zij- en achterrichtingaanwijzer - voorwaarden:
    • e- of E-goedgekeurd
    • uitstraling behoud originele kleur
    • voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
    • knipperfrequentie tussen 60 en 120 periodes per minuut
    • behoud functionaliteit
    • behoud minimale lichtsterkte
  10. vervangen en verplaatsen van derde stoplicht - voorwaarden:
    • e- of E-goedgekeurd
    • montage volgens bepalingen van artikel 6.7 van het Reglement nr. 48 van Genève
  11. vervangen en verplaatsen van achtermistlicht - voorwaarden:
    • e- of E-goedgekeurd
    • uitstraling behoud originele kleur
    • aantal
    • onderrand minimum 25 cm boven wegdek
    • bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
  12. vervangen en verplaatsen van achteruitrijlicht - voorwaarden:
    • uitstraling behoud originele kleur
    • aantal
    • werking enkel bij achteruitrijden
    • onderrand minimum 25 cm boven wegdek
    • bovenrand maximum 120 cm boven wegdek
  13. vervangen van kentekenplaatverlichting - voorwaarden:
    • nummerplaat bij volledige duisternis goed zichtbaar op afstand van 30 m
    • geen direct licht naar achteren
    • wit
    • statisch
  14. verplaatsen en verwijderen van koffersleutelgat en -greep
  15. wegwerken van sleutelgat van deuren
  16. verplaatsen van sleutelgat van deuren
  17. vervangen van greep van klinken - voorwaarde:
    • niet raken aan sluitmechanisme
  18. verplaatsen van greep van klinken - voorwaarde:
    • niet wijzigen slot
  19. verwijderen van grepen van achterste deuren - voorwaarden:
    • verwijderen van achterbank
    • verwijderen van achterste veiligheidsgordels
    • definitief onbruikbaar maken van verankeringspunten van achterbank
  20. vervangen en wijzigen van bumper - voorwaarde:
    • behoud functionaliteit
  21. vervangen van carterbescherming - voorwaarde:
    • stevig en degelijk gemonteerd
  22. vervangen van contactoppervlak pedaal - voorwaarden:
    • antislipbekleding in vorm van rubberuitsteeksels of geribbelde aluminium
    • stevig en degelijk gemonteerd
    • voldoende ruimte tussen pedalen
  23. monteren van één of meer onafhankelijke versterkers vanaf een totaal vermogen van 500Watt - voorwaarde:
    • gepaste zekering of ander gelijkwaardig systeem
  24. vervangen en wijzigen van dashbord
  25. aanbrengen van instrumentenfolie - voorwaarden:
    • wijzerplaten goed leesbaar, zowel in donker als bij klaarlichte dag
    • juiste graduatie van meettoestellen
    • indicatielampjes goed zichtbaar
    • geen aanleiding tot foute interpretatie van signalisatie
  26. vervangen van achteruitkijkspiegel (binnen) - voorwaarde:
    • voldoen aan bepalingen van K.B. van 15 maart 1968
  27. monteren van sporttankdeksel - voorwaarden:
    • sluiting tankdop verzekerd
    • niet raken aan ontluchtingsmechanisme
  28. monteren van spoiler - voorwaarden:
    • materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.) (vanaf 1 september 2007)
    • niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)
    • niet vastgelast aan de dragende structuren (dak- en raamspoilers)
    • maximum 5 cm uitsteken voor bumper (voorspoilers)
  29. verlengen van motorkap - voorwaarden:
    • functionaliteit
    • minimale lichtbundel
  30. aanbrengen van lichtmask - voorwaarden:
    • minimale lichtbundel (vooraan)
    • lichtsterkte niet lager dan minimale lichtsterkte (achteraan)
  31. monteren van ruitenwisser - voorwaarden:
    • minstens één
    • veegoppervlak minstens gelijk aan of groter dan oorspronkelijk
  32. vervangen en wijzigen van versnellingspook - voorwaarden:
    • niet raken aan mechanisme
    • degelijk gemonteerd
    • niet hinderen werking handrem
  33. vervangen van remblok - voorwaarde:
    • e- of E-goedgekeurd
    • voldoen aan voorschriften van verordening 1400/2002
  34. verbreden van spatbord (widebodykits) - voorwaarde:
    • behouden van wettelijke afstand lichten
  35. monteren van spatbord - voorwaarden:
    • naar binnen plooien van rand
    • voldoende wielafscherming
  36. vervangen en wijzigen van handremhendel - voorwaarden:
    • niet raken aan hefboomwerking
    • degelijke montage
    • geen scherpe of snijdende delen
  37. aanbrengen en vervangen van binnendeurpaneel
  38. monteren van veerpootbrug - voorwaarden:
    • montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig
    • stevig en degelijk gemonteerd
  39. vervangen van buitenspiegel door e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
    • e- of E-goedgekeurd
  40. vervangen van buitenspiegel door niet e- of E-goedgekeurde buitenspiegel - voorwaarde:
    • validatieprocedure
  41. vervangen van stuurwiel - voorwaarden:
    • montage door middel van vervormbare adapter, indien van toepassing
    • alle bedieningen goed bereikbaar
    • snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar
    • signaalhoorn bruikbaar
  42. vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel - voorwaarden:
    • montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
    • degelijke bevestiging
    • geschikt voor voertuig
    • compatibel met gordels en hun verankeringspunten
    • validatieprocedure
  43. vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel – voorwaarden:
    • montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
    • stevig en degelijk gemonteerd
    • geschikt voor voertuig
    • compatibel met gordels en hun verankeringspunten
    • validatieprocedure
  44. vervangen van remschijf - voorwaarden:
    • voldoen aan voorschriften van verordening 1400/2002
  45. vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat - voorwaarden:
    • maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
    • normale emissietest mogelijk
    • validatieprocedure
  46. vervangen van uitlaat door niet-e- of E-goedgekeurde uitlaat - voorwaarden:
    • maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
    • normale emissietest mogelijk
    • validatieprocedure
  47. vervangen van motorkap door niet-e- of E- goedgekeurde (kunststoffen) motorkap - voorwaarden:
    • motorkap heeft dezelfde vorm en afmetingen als de originele
    • gebruik van originele scharnieren
    • gebruik van originele sluit- en noodvergrendeling
    • verzekeren van brandveiligheid
    • validatieprocedure
  48. verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers - voorwaarden:
    • voertuig is niet langer dan 6 m
    • geen koppelingsinrichting aanwezig
  49. monteren van luchthapper op flanken - voorwaarde:
    • in lijn van koetswerk
  50. monteren van luchthapper op dak - voorwaarde:
    • niet raken aan dragende structuren
  51. monteren van luchthapper op motorkap - voorwaarden:
    • behoud van afstand tussen motor en motorkap
    • niet overschrijden maximale uitsparing
  52. monteren van vlinderdeur - voorwaarden:
    • geschikt voertuig
    • validatieprocedure
  53. vervangen van veiligheidsgordel - voorwaarden:
    • e- of E-goedgekeurd
    • compatibel met verankeringspunten en zetel
    • validatieprocedure
  54. monteren van veiligheidskooi - voorwaarden:
    • achter voorste zetels
    • verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
    • stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
    • geen invloed op integrale en functionele karakteristieken van personencompartiment
    • validatieprocedure
  55. monteren van velg met adapter - voorwaarden:
    • vaste adapter aan velg
    • geschikt voertuig
    • stevig en degelijk gemonteerd
    • validatieprocedure

Verboden

  1. aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruit en voorruit (uitgezonderd zonneband)
  2. aanbrengen van zonneband op voorste zijruit
  3. wegnemen van sluitmechanisme van koffer
  4. wegnemen van greep van als passagiersdeur gebruikte koffer
  5. wegnemen van sluitmechanisme van deuren
  6. wijzigen van structuur van motorkap
  7. wijzigen van afstand tussen motor en motorkap
  8. vervangen van motorkapscharnier
  9. spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, enz.) (vanaf 1 september 2007, tenzij vermeld op eerder afgeleverd tuningrapport)
  10. topchops
  11. afzagen van origineel spatbord dat deel uitmaakt van dragende structuren
  12. hinderen of onmogelijk maken van werking van airbag
  13. verwijderen van airbag
  14. driepuntsveiligheidsgordel vervangen door tweepuntsgordel
  15. afdekken van signalisatie
  16. monteren van NOS-fles
  17. plaatsen van startknop
  18. wegnemen van derde stoplicht
  19. plaatsen van vierde stoplicht
  20. bevestigen van wiel door middel van kit met centrale bevestiging
  21. wijzigingen aan remsysteem
  22. vergroten van spoor door middel van spoorverbreder
  23. wijzigen of monteren van stabilisatorstangen
  24. monteren van ander type ophangingsrubber
  25. wijziging van diameter van uitgang van originele uitlaatdemper
  26. monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen
  27. motortuning
  28. monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar
  29. monteren van velgen met adapter los van velg
  30. monteren van een stuurwiel met niet-vervormbare adapter
© 2007 - 2019 Bieke81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autotuning, wat is het en is het toegestaan?Nieuwe, verlaagde bumpers, spoiler op de koffer, opvallende kleuren en striping aan de zijkant van de wagen. Iedereen he…
Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, we doen het allemaal wel eens. Een rood hoofd krijgen is vervelend. Meestal in een situatie waarbij we ons ongem…
Auto tunen hoe en watNa het kopen van je eventuele droomauto, wil je hem miasschien wat gaan opleuken, ook wel optisch tunen genoemd. Als je…
Leer tabulatuur lezenLeer tabulatuur lezenHeeft u altijd gitaar willen leren spelen, maar kunt u geen noten lezen? Dan is hier dé oplossing; tabulatuur. Iedere gi…
Optische car tuning; hoe style ik mijn auto?Je wilt je auto gaan tunen maar hebt geen idee hoe en waar je moet beginnen. Lees het volgende artikel door en je kunt v…
Bronnen en referenties
  • http://www.wegcode.be/wet.php?wet=115

Reageer op het artikel "Belgische tuningwetgeving"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Mario Wouters, 09-07-2019 14:18 #13
Beste,
Heb ik voor een, volgens de richtlijnen goedgekeurde spoiler, een plaatsing certificaat of dergelijke nodig? Dit voor de autokeuring.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Mario Wouters

Legolas, 13-12-2018 12:12 #12
Hallo,

wat met verhogen of verlagen van het voertuig? Ik wil m'n SUV met een kit wat meer grondspeling creëren, tegelijkertijd grotere banden steken. Wat zegt de wetgeving daaromtrent, of waar kan ik hierover info bekomen? alvast bedankt,

Legolas

Eric, 02-11-2017 20:00 #11
Beste, ik wil een smoke zwart folie plaatsen op mijn voorlampen. Is dat legaal? Moet ik het nog laten keuren? Weet er iemand hoe het precies werkt?

Yannick, 20-07-2017 22:30 #10
Mag je je auto helemaal in een andere kleur spuiten of is dit verboden voor de keuring?

Nick, 12-04-2017 19:57 #9
Beste
Is het toegestaan om je achterlichten zwart te tinten of er zwarte in te steken?
Mvg

Heidi Bral, 02-09-2015 11:46 #8
Heeft iemand een idee wat met autowimpers? Ik rij reeds drie jaar rond met autowimpers op mijn koplampen en heb vorige week voor de eerste keer een opmerking gekregen van een agente dat het niet mag. Ik heb enkel een waarschuwing gekregen, geen boete. Ik moet tevens kunnen aantonen op het politiebureau dat ik ze verwijderd heb (waar ik helemaal geen zin in heb…).

Shana, 24-08-2014 15:59 #7
Hey,
Weet er iemand waar ik de wetgeving in verband met bestickering kan vinden?

Groetjes
Shana

Niels, 16-03-2013 15:37 #6
Da's dan goed nieuws voor de nederlandse tuningbedrijven. Chiptuning is verboden in België. Daar is de verzekering, de inschrijving en gelijkvormigheid gebaseerd op het vermogen (kilowatt). De tuner die het uitvoert is ook mede-strafbaar omwille van het algehele verbod.

Niels, 14-06-2012 20:08 #5
Een mens mag bijna niets meer aan zijn auto doen. Dat is wel belachelijk en zielig. Ze kunnen het niet verdragen dat mensen hun auto tunen. We weten wel wat we doen aan onze auto. Ik vind het dikke zever die tuningwet.

Timothy Hulsbosch, 14-06-2012 11:58 #4
Ik heb een diesel wagen en heb mijn uitlaat vervangen door een niet e gekeurde uitlaat. Deze geeft helemaal niets meer van decibels, hij stoot niet meer uit dan anders (wegens mijn ecofilter) en deze zou van de politie/schouwing niet mogen omdat hij niet gekeurd is nog op de originele lijkt… Waarom zou ik in godsnaam een andere uitlaat plaatsen als deze op de originele zou lijken? Ik doe dit enkel voor uiterlijk vertoon. Trouwens 9 mensen op de 10 die tuning doen gaan meer zorg voor hun wagen dragen dan mensen die dit gwn als vervoermiddel zien van punt a naar b ik zou zeggen wordt wakker Belgische regering en denk er nog eens te goei over na (waar gebeurd verhaal mensen die hun versleten banden op hun auto laten staan omdat nieuwe te duur zijn of er hun geld niet aan willen uitgeven even naar een vriend of garagist rijden en voor de keuring dan er goede op laten zetten om na de keuring ze er weer af te halen en de oude er op te steken ps deze mensen zijn geen tuners

Alexander, 25-08-2011 20:01 #3
Dus als ik net zoals in de film fast 5 mijn dodge charger rt wil veranderen zodat de motor erboven uit steekt mag dat dus niet?

Marco, 19-07-2011 21:44 #2
Met alle begrip, maar als men mensen op de vingers gaan tikken die bv. hun trommelremmen aanpassen naar schijfremmen (met nodige veiligheidsmarges en mogelijkheden in acht genomen), omwille van het feit dat ze 1) veiliger willen zitten in hun wagen en 2) niet op verouderde techniek willen terugvallen, waar gaat men dan naartoe? (de details ontgaan me, maar dit is een waargebeurde zaak). Er zijn onbezonnen mensen in dit milieu maar er zijn mensen die met hun 'standaard' wagen nog onverantwoorder rondrijden en aub België, neem een voorbeeld aan uw buurlanden en wees niet zo kortzichtig!

Bertje, 01-07-2009 20:25 #1
Diep Triest is dit, ze kunnen beter wat aan de wegen doen daar in Belgie inplaats van zulke zielige regels opstellen

Infoteur: Bieke81
Laatste update: 12-02-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 13
Schrijf mee!