InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto naar de sloop

Auto naar de sloop

Auto naar de sloop In dit artikel kunt u lezen hoe het werkt om een auto 'naar de sloop te brengen' Uw auto is 'overleden' en er is niks meer aan te doen. U wilt daarom u auto kwijt en het kenteken van uw naam af hebben.

Sloopauto, wat te doen?

Eigenlijk is het heel makkelijk om een auto naar 'de sloop' te doen. In uw regio zijn tal van autosloperijen waar u uw auto heen kunt brengen of zelfs kunt laten ophalen.

Het enige waar u op moet letten is dat u niets betaald voor het weggeven van uw auto. Dat is nergens voor nodig. De sloper zal zelfs nog wat verdienen aan uw auto. Er zitten nog tal van onderdelen op en aan uw auto die hij kan verkopen. Daarom is zijn vak het slopen van auto's en verdient hij zijn brood ermee. De sloper ziet u graag aankomen met uw auto. Betaal daarom nooit iets!

Een andere optie buiten de regionale sloopbedrijven is, even op internet kijken. Er staan tal van advertenties op internet waar om sloopauto's gevraagd wordt. In de meeste advertenties staat directe vrijwaring en teruggave van wegenbelasting.

Als u uw auto ter sloop aanbied krijgt u meestal een geschreven vrijwaring van de sloper welke u altijd goed moet bewaren, netzoals u het vrijwaringsbewijs op het postkantoor zou krijgen. Zodra de sloper achter zijn computer zit, altijd dezelfde dag, dan zet hij de auto op naam van zijn bedrijf in de computer van de RDW, en direct is de auto van uw naam af.

De wegenbelasting krijgt u niet terug van de sloper, maar u krijgt bericht van de belastingdienst hoeveel u terugkrijgt.

Als u op internet een sloper heeft gevonden, is 99% van hen bereid, zelfs 's avonds en in het weekend uw auto te komen ophalen.

Als u goed zoekt kunt u misschien nog wel een sloper vinden die u betaald voor uw auto, maar dit zijn er maar weinig. Ook het bedrag is vaak maar maximaal 50 euro. Vaak moet u al blij zijn dat u de auto kwijt bent. Als u een advertentie op internet zou zetten voor een bepaald bedrag met de vermelding dat het een kapotte auto is, dan kunt u er nog maanden mee blijven zitten. De wegenbelasting en verzekering lopen dan wel gewoon door. Reken dan maar eens uit wat u er uiteindelijk nog voor krijgt, dan als u hem meteen kwijt was.

Is uw auto kapot, stop dan nooit de wegenbelasting en verzekering als de auto nog op straat staat. Als de politie erachter komt betaald u een boete voor niet verzekerd zijn, welke 320 euro kost. De wegenbelasting wordt beboet vanaf het moment dat de auto geschorst is en de eigenlijk verschuldigde wegenbelasting plus een boete moet u betalen.

U kunt een auto schorsen, dat betekend uit de belasting halen en dan hoeft hij ook niet verzekerd te zijn of APK te hebben, door met uw kentekenbewijs naar het postkantoor te gaan en daar de leges voor schorsen te betalen. U krijgt een nieuwe tenaamstelling waarop staat dat de auto tot een jaar na datum geschorst is. Daarna valt hij weer in de belasting en dient hij ook weer verzekerd te zijn en apk te hebben. Als u zelfs op de dag dat de schorsing vervalt de schorsing op het postkantoor verlengd, betaald u weer leges en is de auto weer een jaar geschorst. U kunt de auto uit de schorsing halen wanneer u dat wilt en daarvoor dient u naar het postkantoor te gaan.

Let wel op de auto dient op eigen terrein te staan. Of dat nou van iemand is die u kent of uzelf maakt niets uit, maar niet parkeren op de straat of openbare parkeergelegenheden.
© 2007 - 2019 Jross, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, moet worden betaald wanneer u met een motorrijtuig op de weg rijdt. Dus zodra u…
Uw kenteken en autoverzekering schorsenHet kan voorkomen dat u uw voertuig voor langere tijd stalt of een bepaalde periode geen kenteken op uw naam heeft staan…
Auto overschrijvenAuto overschrijvenU kunt een auto laten overschrijven op het postkantoor. Neem dan wel de juiste documenten en delen van het kentekenbewij…
Wegenbelasting in DuitslandWegenbelasting in DuitslandDe wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 word…
Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope uitzoeken. Waarom doen mensen dat niet? Daar waar mensen voor hun wasmiddel, groenten of vlees alle folders…

Reageer op het artikel "Auto naar de sloop"

Reacties

André, 29-08-2016 20:18 #2
Ik heb iemand die een auto voor de deur (op de openbare weg) heeft staan. Deze auto rijdt niet meer; de eigenaar weet niet waar de papieren zijn en de auto moet z.s.m. weg omdat deze niet op de openbare weg mag staan. Wat moet zij doen?

Jan de Groot, 06-02-2013 20:48 #1
Hallo ik heb eind 2012 mijn auto geschorst nadat de motor in de soep was gedraaid. De bedoeling was om deze op mijn gemak te repareren maar naar nader onderzoek was het niet rendabel meer ik heb uiteindelijk de auto gestript en naar de sloop gebracht heb hier netjes een vrijwaringsbewijs van gehad. Nu neem ik aan dat ik geen verdere acties moet ondernemen [bijv contact opnemen met het rdw waar ik de auto geschorst hebt]?

Met vriendelijke groet
Jan de Groot

Infoteur: Jross
Gepubliceerd: 06-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!