InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Uw kenteken en autoverzekering schorsen

Uw kenteken en autoverzekering schorsen

Het kan voorkomen dat u uw voertuig voor langere tijd stalt of een bepaalde periode geen kenteken op uw naam heeft staan. Op dat moment is het mogelijk uw autoverzekering te schorsen zodat er geen premies verschuldigd zijn. Hoe moet u in dat geval te werk gaan.

Indien u uw auto heeft verkocht

Als u uw auto heeft verkocht zal het kenteken niet meer op uw naam staan. U ontvangt op dat moment een vrijwaringbewijs. Met een kopie van dit vrijwaringbewijs kunt u uw verzekering tijdelijk laten schorsen. In afwachting van uw nieuwe auto betaald u op dat moment geen premie. De premie welke u vooraf heeft voldaan en nog niet werd “gebruikt” doordat uw vorige voertuig niet de volledige periode waarvoor u betaalde werd verzekerd, wordt gereserveerd. Op het moment dat u een nieuwe auto laat verzekeren op uw verzekering zal deze premie van de nieuw verschuldigde premie worden afgetrokken.

Bent u van plan in het geheel geen auto meer te kopen of meent u uw nieuwe voertuig goedkoper te kunnen verzekeren, dan is het verstandiger uw autoverzekering direct te beëindigen. In dit geval heeft u doorgaans, onder aftrek van kosten, recht op restitutie van de nog niet gebruikte premie.

Indien u uw voertuig langere tijd niet gaat gebruiken

In dit geval bent u verplicht uw voertuig van de weg te halen en te stallen op uw eigen terrein of in een garage. Door uw voertuig te laten schorsen bij het RDW bent u niet langer meer verplicht motorrijtuigenbelasting te betalen, uw auto te verzekeren of tijdig een APK keuring te laten uitvoeren.

U kunt uw voertuig laten schorsen op een groter postkantoor De documenten die u hiervoor nodig heeft, zijn:
  • Het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs
  • Een geldig persoonlijk legitimatiebewijs (Nederlands rijbewijs, paspoort of daaraan gelijkgesteld document)

In principe duurt de schorsing een jaar, tenzij u uw auto voor afloop van dit jaar verkoopt of weer in gebruik neemt. In dit laatste geval zult u uw kenteken weer moeten aanmelden op het postkantoor en uw verzekering weer in kracht moeten herstellen.

Overigens is het tegenwoordig ook mogelijk uw voertuig online te schorsen via de site www.rdw.nl. U heeft hiervoor wel een Digid nodig.

Uw verzekering gedurende de schorsingperiode

Als u uw voertuig heeft laten schorsen bij het postkantoor ontvangt u hiervan een bewijs. Met een kopie van dit schorsingsbewijs kunt u uw verzekeraar verzoeken de verzekering te schorsen.

Voorbeeldbrief schorsing

Onderstaand treft u een voorbeeldbrief aan die u kunt verzenden aan de verzekeraar of uw tussenpersoon ter schorsing van uw verzekering.

Naam verzekeraar
Adres verzekeraar
Postcode / Woonplaats

Uw naam
Adres
Postcode Woonplaats

Woonplaats, Datum

Betreft : Schorsing autoverzekering polisnummer kenteken

Geachte heer, mevrouw,

Bijgaand zend ik u een kopie vrijwaringbewijs – schorsingsbewijs met betrekking tot bovengenoemde verzekering.

Gelet op deze vrijwaring verzoek ik mijn autoverzekering per vrijwaringdatum te schorsen, uw polisaanhangsel zie ik graag tegemoet.

Met vriendelijk groet,

Uw naam en handtekening
© 2008 - 2017 Dsvh13, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autoverzekering tijdelijk stoppenIndien u uw auto tijdelijk niet gebruikt of u hebt uw auto verkocht en u koopt geen vervangende auto, dan kunt u uw verz…
Stopzetten van een verzekering en schorsen van een kentekenStopzetten van een verzekering en schorsen van een kentekenWanneer u uw voertuig niet meer gebruikt, kunt u ervoor kiezen om het voertuig van de openbare weg te halen. Op deze man…
Auto overschrijvenAuto overschrijvenU kunt een auto laten overschrijven op het postkantoor. Neem dan wel de juiste documenten en delen van het kentekenbewij…
Schadeverzekeringen en overlijdenHet overlijden van een persoon is een emotionele aangelegenheid. Daarnaast zullen echter ook een aantal administratieve…
Boete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaringBoete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaringOnverzekerd, geen verzekeringspapieren kunnen tonen? Als uw auto of motorvoertuig onverzekerd is in 2017 en u gaat toch…

Reageer op het artikel "Uw kenteken en autoverzekering schorsen"

Reacties

Hasene, 09-03-2016 00:47 #4
Ik kan mijn kenteken niet online schorsen.

Van Uden, 12-05-2014 10:21 #3
Geachte Heer/Mevr.
Heb onze auto geschorst, wil nu ook WA verzekering schorsen, behalve beperkt casco.
Mijn vraag is: kan dat?
Met vriendelijke groet.

H. A. van Dam, 02-10-2013 21:42 #2
Ook wanneer de auto is geschorst en in de garage is gestald kan er schade ontstaan. Hoe is dit verzekerd?

J. Hendrix, 18-04-2012 18:01 #1
Kunt u mij misschien uitleggen waarom er geen aandacht wordt besteed aan het weer op naam nemen van een opgeschort voertuig en de de verlopen apk keuring?
er gaat wel een waarschuwing uit voor de verzekeringsplicht maar de onwetendheid over de apk keuring kost na de te naam stelling zonder op de openbare weg te zijn geweest meteen door registercontrole € 126, - een kleine waarschuwing op de site zou hier veel verdriet en rot gevoel kunnen voorkomen. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 23-04-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 4
Schrijf mee!