InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Marters onder de motorkap

Marters onder de motorkap

Marters onder de motorkap Ooit luidde een bekende reclameslogan “stop een tijger in je tank”. Een marter onder de motorkap daarentegen, is niet bepaald een zegen voor automobilisten. Want het beestje bijt graag in leidingen en kabels en kan grote schade veroorzaken. Wie betaalt dat en hoe raak je de beestjes kwijt?

Marters strijden om de motorruimte

Helaas kruipt de marter graag in de motorruimte en bijt er in kabels, leidingen en andere plastic en kunststof onderdelen. En bijzonder bijtgraag zijn marters als ze in de auto de geur van andere marters waarnemen, die er hun grondgebied al hebben afgebakend. Ze willen dan alle sporen van hun rivalen uitwissen en beginnen dan in het wilde weg alles kapot te bijten wat hen voor de snuit komt. Tegelijkertijd verspreiden ze dan hun eigen geuren en trekken op hun beurt weer andere marters aan. Vooral in mei en juni, als de marter op zoek is naar een partner, moeten automobilisten rekenen met schade.

Typische marterschade

Het meest beschadigen marters met hun scherpe tanden de volgende onderdelen:
  • ontstekingskabels;
  • slangen van koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof;
  • kunststof slangen;
  • rubberen kragen en moffen in de nabijheid van aandrijfassen en de stuurinrichting;
  • stroomleidingen en hun isolatie;
  • isolatiematten voor geluid- en warmte-isolatie.

Kleine beschadigingen kunnen tot ernstige gevolgschade leiden

Vaak valt schade veroorzaakt door de marter niet meteen op, wat kan leiden tot nóg ergere gevolgen. Ontstekingskabels waaraan geknabbeld is bijvoorbeeld, kunnen de katalysator beschadigen. Kapotgebeten rubberkragen leiden vaak tot schade aan de stuurinrichting of aandrijfassen. En als de marter de koelwaterleidingen heeft geperforeerd, kan de motor oververhit raken.

Hoe de marter bestrijden?

Wat helpt, is alleen een actieve marterbestrijding. Maar niet alle bekende huis- tuin- en keukenmiddelen helpen afdoend:
  • geuren van welke aard dan ook, mottenballen, builtjes met honden- of kattenharen of speciale anti-marter-sprays, zijn slechts effectief totdat de marter aan de geur gewend is;
  • hetzelfde geldt voor een raster van draadgaas dat onder de auto wordt gelegd. Marters betreden dat niet graag met hun gevoelige pootjes, maar ook aan draadgaas wennen ze na verloop van tijd;
  • ook ultrasone apparaten die zeer hoge en voor de marters onaangename geluiden produceren, helpen op de lange termijn niet.

Elektroshockapparaten

Als u uw auto op straat parkeert, zijn ingebouwde elektroshockapparaten de enige afdoende manier om marters voorgoed uit de buurt van uw auto te houden. Daarbij worden bij typische “insluiproutes” van marters metalen plaatjes aangebracht waarop elektrische spanning staat. Raakt de marter deze aan, dan krijgt hij een lichte schok, vergelijkbaar met de schokken van schrikdraad in weilanden. De schok vormt geen gevaar voor mens of dier, maar schrikt de marter wel af en verdrijft deze. Bij installatie van de plaatjes in een gespecialiseerde werkplaats moet u rekening houden met pakweg 100 euro kosten.

Motorcompartiment reinigen

Als u merkt dat een marter onder de motorkap was (pootafdrukken, voedselsporen of uitwerpselen in de motorruimte) of als u marterschade had, laat dan absoluut het motorcompartiment een wasbeurt geven, om de aanwezige geuren weg te spoelen. Andere marters voelen dan niet de behoefte om hun territorium onder uw motorkap opnieuw af te bakenen.

Wie betaalt de schade?

Voor de eigenaar van de auto kan de bijtschade van marters duur uitpakken, maar de meeste uitgebreide cascoverzekeringen vergoeden wel de rechtstreeks door marters veroorzaakte schade. Voor gevolgschade evenwel kan men bij de meeste verzekeraars niet aankloppen. Daarom is het zinvol, als u in de buurt van marters woont, om de kleine lettertjes zorgvuldig door te nemen en eventueel een aanvullende verzekering te nemen.

Marters ook in de stad

Allang zijn marters niet langer een probleem dat alleen autobezitters op het platteland treft. Ook in de grote steden voelen marters zich inmiddels goed thuis. Een plek onder de motorkap is voor hen een geliefde rustplek met name als de motor nog warm is. En alles wat hun ook maar enigszins boeit, wordt nauwgezet gecontroleerd en in de mond genomen.
Gerelateerde artikelen
De marter - een roofdierDe marter - een roofdierDe marter is een middelgroot roofdier met scherpe tanden. Er bestaan wel 8 soorten marters waarvan er enkele ook in Belg…
Garage of carport?Garage of carport?Moet uw auto in een garage of in een carport zijn onderkomen krijgen? Lees hier waarom u aan een garage, een carport of…
Het koffiezetapparaat met azijn schoonmakenEen koffiezetapparaat pruttelt doorgaans gezellig. Naarmate het vaker gebruikt wordt zal door het kalk in het water de l…
Leidingen in huisLeidingen in huisStappen we ’s morgens de deur uit na een warme douche en een dampende kopje koffie, dan hebben we al heel wat leidingen…
Watermeter beschermen: gesprongen leiding is duurBij lage temperaturen vanaf het vriespunt en zeker bij een aantal graden onder nul wordt de kans groter dat watermeters…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Marters onder de motorkap"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 03-11-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!