InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tanken zonder te betalen

Tanken zonder te betalen

Tanken zonder te betalen Tanken zonder te betalen is populairder dan ooit tevoren. Hoe duurder benzine en diesel zijn, hoe meer automobilisten kiezen voor deze kostenbesparende variant: ze stelen de brandstof. Negen van de tien dieven blijven onbestraft.

Voltanken en dan gas geven

Vooral in de grote steden nemen de gevallen van tankfraude hand over hand toe. De overwegend mannelijke daders wonen vaak in de buurt van de plaats delict. De lage pakkans kan het hoge aandeel van verdachten die praktisch om de hoek wonen, verklaren. Niet minder dan 33 procent van de benzinedieven woont volgens de politie in dezelfde gemeente als die waar het betrokken tankstation zich bevindt.

De brandstofprijzen stijgen al jaren en met angstaanjagende regelmaat springen de prijzen per liter net voor een lang weekend of voor de feestdagen weer naar recordhoogten. Dit zorgt niet zonder reden voor frustratie en woede. Als gevolg van deze steeds sneller draaiende prijsspiraal bij benzinepompen, neemt ook het aantal fraudegevallen bij het tanken toe.

Pakkans bijzonder klein

De voortdurend stijgende brandstofprijzen verlagen bij veel automobilisten de drempelvrees als het gaat om benzinefraude. Maar wat onder stamgasten vaak als een onbeduidend delict wordt aangeduid, schaadt de om hun prijsbeleid fel bekritiseerde oliemaatschappijen nauwelijks. Het is veeleer de pomphouder die blijft zitten met de ontstane schade. Per gestolen tank gaat het toch al gauw om een verlies tussen de 50 en 100 euro! Landelijk gezien zijn er volgens de Bovag jaarlijks meerdere miljoenen mee gemoeid.

Het toenemend aantal gevallen van tankfraude in Nederland, doet sommigen al spreken van de nieuwste "nationale volkssport". Des te vreemder is het dat van meer dan de helft van die delicten blijkbaar geen aangifte wordt gedaan. Voor veel pomphouders staat de papierwinkel en bureaucratie bij aangifte (vaak één uur per voorval), uiteindelijk in geen verhouding tot de pakkans.

Opsporing bemoeilijkt door gebruik van gestolen kentekenplaten

De nieuwste truc om diefstal van benzine te versluieren is om voorafgaand daaraan kentekenplaten te stelen. Die worden vervolgens op de auto van de dader geklemd en bij de eerstvolgende stopplaats weer weggegooid. En als een benzinedief zich bedient van een valse of gestolen kentekenplaat, is aangifte zinloos. De dader is nagenoeg niet te traceren.

Automatische objectherkenning als nieuwste wapen tegen benzinedieven

Pomphouders kunnen in hun strijd tegen benzinedieven sinds kort gebruik maken van een techniek afkomstig uit de defensiewereld: automatische objectherkenning:
  • de camera’s die daarbij worden ingezet, zijn in staat om in enkele seconden een automodel te scannen;
  • vervolgens vindt er een razendsnelle online vergelijking plaats tussen model en kenteken in een centrale database bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer;
  • en nog vóór het uitstappen van de bestuurder heeft het systeem al gecheckt of het kenteken wel bij de auto hoort;
  • matchen de gegevens niet met elkaar, dan treedt een alarmmechanisme in werking en wordt de pomp automatisch geblokkeerd.

Match & Catch

De eerste resultaten van de nieuwe techniek waren ronduit bemoedigend te noemen en inmiddels is het systeem door een Bredase ondernemer op de markt gebracht onder de naam Match & Catch. Vanaf september 2013 is het systeem op meerdere plekken in gebruik genomen, terwijl bovendien de oorspronkelijke functionaliteit nog werd verfijnd: beelden van de betrokken bestuurder worden meteen doorgestuurd aan de politie, die de dief doorgaans aan het eind van de straat al staat op te wachten.

Forse toename benzinediefstal in 2014

Benzinediefstal nam in de eerste helft van 2014 explosief toe. Dat rapporteerde althans minister Opstelten van Veiligheid en Justitie in juni 2014 aan de Tweede Kamer. De minister voegde aan zijn bericht cijfers toe, waaruit bleek dat tot 1 mei 2014 al meer diefstal had plaatsgevonden dan in heel 2013. Daarbij ging het niet alleen om tanken zonder te betalen maar ook om diefstal uit brandstoftanks van auto’s en uit opslagtanks. Wat die laatste vorm van brandstofdiefstal betreft wordt vooral met een beschuldigende vinger gewezen naar bendes uit de voormalige oostbloklanden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpgGoedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpgAutorijden is een dure aangelegenheid met steeds stijgende brandstofprijzen. Er zijn mogelijkheden om goedkoper te tanke…
Goedkoop tanken online en appsGoedkoop tanken online en appsZorg dat je altijd relatief goedkoop kunt tanken in 2019. Direct korting, ook als je op vakantie bent. Vergelijk daarom…
Goedkoop tanken; Benzine tanken met voordeelGoedkoop tanken; Benzine tanken met voordeelAls er eenmaal een auto voor de deur staat is het toch wel erg gemakkelijk om deze voor elk uitstapje te gebruiken. Maar…
Goedkope benzine langs de snelwegGoedkope benzine langs de snelwegMet de opening van haar eerste onbemande tankstation langs de A27, stelde Tango automobilisten in staat om ook langs de…
Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Een eigen lease auto klinkt heel aantrekkelijk. Voortaan gratis tanken, onbeperkt kilometers maken en zelfs de kosten vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Bijdrage Dagblad De Limburger van 15 oktober 2013

Reageer op het artikel "Tanken zonder te betalen"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 24-06-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!