InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > LPG tanken in België, Frankrijk en Spanje

LPG tanken in België, Frankrijk en Spanje

LPG tanken in België, Frankrijk en Spanje Brandstof is duur in Nederland, daarom zijn er veel auto’s in Nederland die rijden op LPG. Maar hoe zit het op vakantie? Daar wil je ook goedkoop rijden. Ga je richting België, Frankrijk of Spanje? In België en Frankrijk is LPG al langer te koop, maar de laatste jaren is het ook mogelijk om in Spanje LPG te tanken.

Wat is LPG?

LPG is een alternatieve brandstof voor verbrandingsmotoren, zoals die in auto’s. LPG is een vloeibaar gas, gewonnen uit aardolie en aardgas. Het is een schonere brandstof dan benzine of diesel, omdat het gelijkmatiger in de motor verbrandt. Het kopen van een auto op LPG is een investering omdat het de aankoopprijs van de auto hoger maakt. Als je behoorlijk wat kilometers per jaar rijdt, haal je die investering er al snel uit. Het installeren van LPG in een auto kost rond de 2000-3000 euro. Die installatie verdien je terug na zo’n 30.000 kilometer rijden op LPG.

Een voorbeeld van een LPG (autogas) automaat bij een tankstation. / Bron: Robert Brook, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Een voorbeeld van een LPG (autogas) automaat bij een tankstation. / Bron: Robert Brook, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

LPG heet GPL in Frankrijk en Spanje

LPG heet in Frankrijk anders, namelijk Gaz de Pétrole Liquéfié, wat wordt afgekort tot GPL. Als je in Spanje vraagt naar een tankstation met LPG, zullen ze je niet kunnen helpen. ‘Que?’ ('wat?') zullen ze vragen. In Spanje heet LPG namelijk GLP (Gas Licuado del Petróleo). Ook wordt de term ‘AutoGás’ wel eens gebruikt.

Prijzen van LPG in België, Frankrijk en Spanje

In België zijn de prijzen voor LPG gunstig ten opzichte van Nederland, per liter kan je tot zo’n 20 eurocent goedkoper uit zijn. LPG kost in Frankrijk ongeveer evenveel per liter als in Nederland. De prijs van LPG in Spanje is in vergelijking met Nederland zo’n 15% lager. Het loont dus de moeite om ook in Frankrijk en Spanje te rijden op LPG.

Waar kan je LPG tanken in België, Frankrijk en Spanje?

In België en Frankrijk is al een langere tijd LPG te verkrijgen bij de tankstations. Vrijwel elk tankstation heeft LPG en anders is het niet ver rijden naar het volgende.

Er zijn steeds meer stations in Spanje waar je LPG kunt tanken. Het aantal stations ligt rond de 350 in 2014 en breidt zich steeds meer uit. Voor de adressen van de tankstations in Spanje met LPG kan je de website van LPG gids raadplegen. Maar ook op de website van My LPG worden de nieuwe tankstations met LPG ook toegevoegd. Een hoop toeristen komen via La Jonquera Spanje binnen. Daar is bijvoorbeeld ook een benzinestation van Repsol, wat LPG heeft.

Hoe kan je LPG tanken in België, Frankrijk en Spanje?

De auto’s in België tanken LPG door middel van een Europanippel. Je zult dus een speciaal verloopstuk moeten hebben. Deze kan je onder andere bij de ANWB kopen, of lenen bij het tankstation. Houd er rekening mee dat in België een wet is die voorziet dat er een verantwoordelijke toezicht is op het tanken van LPG. Tank je dus niet langs een snelweg, dan zou het ’s avonds en in het weekend kunnen zijn dat je geen LPG kan tanken bij het tankstation.

In Frankrijk wordt de Italiënippel gebruikt om LPG te tanken. Als je een Nederlandse auto met LPG hebt, heeft hij een bajonetaansluiting. Je zult dus een verloopstuk nodig hebben. Deze kan je vaak lenen bij het tankstation in Frankrijk, maar het is makkelijker om er één te kopen en die in je auto te leggen als je toch vaker naar Frankrijk op vakantie denkt te gaan.

Voor het tanken van LPG is in Spanje gebruikt men de Euronozzle aansluiting. De Euronozzle is ontwikkeld door de LPG industrie met als doel om uiteindelijk één soort verloopnippel te maken. Spanje en Portugal maken al gebruikt van de Euronozzle. In de rest van Europa wordt de Euronozzle nog niet heel veel gebruikt, maar dit wel de bedoeling in de toekomst. De euronozzle kan je makkelijk aansluiten op de vulaansluiting van de auto.

De nieuwe verloopnippel: de Euronozzle / Bron: Goblin girl, Wikimedia Commons (Publiek domein)De nieuwe verloopnippel: de Euronozzle / Bron: Goblin girl, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Voorbereiding van je autoreis naar de vakantiebestemming

Bekijk dus voor je vertrekt welke LPG verloopnippel je nodig hebt. Je kunt de verloopnippels bij de ANWB, bij sommige tankstations of op internet kopen. Natuurlijk kan je bij de grote tankstations in het buitenland vaak ook een verloopnippel lenen.

Natuurlijk kan je voor je vertrekt op vakantie nakijken welke LPG stations er op je route liggen. Een makkelijke planner daarvoor is de LPG routeplanner van My LPG. Maar ook in de buurt van je vakantiebestemming kan je zoeken naar een tankstation wat LPG verkoopt. Daarvoor kan je kijken op de lijsten van nieuwe tankstations met LPG in allerlei landen op de website van My LPG. Fijne vakantie!
© 2014 - 2019 Tmaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie met de auto en goedkoop tankenOp vakantie met de auto en goedkoop tankenGoedkoop tanken op vakantie. Wie met de auto door Europa rijdt en op de kosten wil besparen, kan nog flink wat pecunia i…
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
WK voetbal 1982In 1982 werd alweer de 12 editie gehouden van het Wereld Kampioenschap voetbal. Dit jaar was de eer aan Spanje om dit in…
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…
EK voetbal 1980Het EK van 1980 word georganiseerd door gastland Italië. Dit is de 2e keer dat Italië de eer heeft om het EK te mogen or…
Bronnen en referenties
  • Website My LPG, overzicht alle stations in Europa: http://www.mylpg.eu/stations/
  • Wikipedia over LPG: http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas
  • LPG gids Frankrijk: http://www.lpggids.com/lpg-frankrijk/
  • LPG uitleg, plaatje en landen: http://lpg.popol.eu/
  • Uitleg koppelingen: http://www.autogas.nl/page/Buitenland/29 en http://www.prinsautogas.com/nl/bedrijf/overige_informatie/tanken/index.html
  • Afbeelding bron 1: Robert Brook, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Goblin girl, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "LPG tanken in België, Frankrijk en Spanje"

Infoteur: Tmaar
Laatste update: 13-07-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!