Goedkope benzine langs de snelweg
Met de opening van haar eerste onbemande tankstation langs de A27, stelde Tango automobilisten in staat om ook langs de snelweg goedkope benzine te tanken. Het bedrijf biedt vanaf oktober 2013 een korting tot 10 eurocent per liter op de adviesprijs. Daarmee is ook langs de Nederlandse snelweg de prijzenoorlog voor benzine en diesel ingezet.
Benzine langs de snelweg doorgaans het duurst
Tankstations langs de snelwegen hanteren doorgaans de reguliere adviesprijzen zonder noemenswaardige
kortingen en gaan daarmee door voor de duurste tankstations in het land. Het onbemande tankstation van Tango in Eemnes kon worden beschouwd als het eerste geheel onbemande tankstation op de Nederlandse snelwegen. En als een reactie daarop verlaagde het bemande tankstation van Esso aan de andere zijde van die snelweg prompt haar prijzen met 6 cent.
Tango: ombouw alle snelwegstations naar onbemande tankstations
Tango's moedermaatschappij Q8 denkt er overigens over om al zijn 10 snelwegstations in een onbemande uitvoering voort te zetten. Dat houdt wel in dat men LPG uit het aanbod moet schrappen omdat de verkoop daarvan wettelijk gezien niet zonder toezicht mag gebeuren.
Structureel lagere brandstofprijzen
De Bond van Garagehouders (BOVAG) en de Belangenvereniging Tankstations (BETA ) spreken naar aanleiding van de keuze van Q8 de verwachting uit, dat de toegenomen concurrentie langs de Nederlandse snelwegen daar voortaan tot structureel lagere prijzen voor brandstof gaat leiden. De 265 pompen langs de snelweg, werden immers beschouwd als de laatst overgebleven bastions waar de moordende prijzenslag tot dan toe aan voorbij was gegaan. Maar dat plaatje stond de laatste tijd stevig onder druk omdat automobilisten meer en meer uitweken naar goedkope tankstations bij de op- en afritten.
Onbemand tanken wordt de trend
Als pomphouder langs een snelweg moet je je uitspreken voor onbemand tanken of de exploitatie van een full-service tankstation. In zo'n full-service tankstation zijn niet alleen benzine en diesel te koop, maar ook andere consumentenartikelen. Van snoepgoed tot drogisterijproducten. Een tussenweg heeft geen toekomst meer. Het verschijnsel onbemand tanken is een trend die niet meer is tegen te houden. Waren er in 2008 nog slechts zo´n 1100 onbemande tankstations, eind 2013 liep dat aantal al langzaam naar de 2000. Het aantal bemande pompstations daarentegen, nam in diezelfde periode met meer dan 750 af. Belangenorganisatie BETA, was dan ook erg verontrust over de toekomst van haar leden.
Tankstations langs snelweg zelden rendabel door verkoop brandstof
Het is voor exploitanten een steeds grotere opgave om tankstations langs de snelweg rendabel te houden. De enige winst die nog te behalen is, wordt gerealiseerd in de pompshops, waarvan de afzet overigens ook onder druk staat. Wat ijsjes en een aantal energierepen voor de kids leveren de exploitant 4 maal zo veel winst op dan een tank brandstof.
Loonkosten vormen doorgaans een onoverkomelijke kostenpost
Pomphouders aan de snelweg kunnen de concurrentie met collega´s aan de op- en afritten ternauwernood aan. Wie een bemand tankstation 7 dagen per week alleen al overdag open wil houden, heeft al snel vier medewerkers nodig. Om überhaupt het
loon van dat personeel te kunnen bekostigen, moet al menige liter benzine worden verkocht. En wie de pech heeft dat zijn tankstation in de grensstreek is gelegen, voelt naast de zware last van deze loonkosten ook nog eens de nadelige invloed van diverse accijnsverhogingen.
Wegrijden zonder te betalen
De automobilist wordt trouwens niet alleen door de prijs verleid om te tanken bij een onbemand station. Ook de wachtrijen aan de kassa behoren tot het verleden. Wat exploitanten aan zal spreken, is het feit dat
wegrijden zonder te betalen niet meer mogelijk is.
Verdere daling van brandstofprijzen verwacht
Los van de prijsdaling die uitgaat van de ombouw naar onbemande tankstations, verwacht de branche overigens dat de prijs van brandstof als gevolg van de economische en
financiële crisis nog verder kan zakken. De vraag naar benzine daalt. De consument tankt gewoon minder. Dat vindt zijn oorzaak voor een deel in de economische crisis, maar de
automobilist rijdt ook steeds meer prijsbewust en kiest voor een goedkope en zuinige auto's.