InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Brandstofkortingen: vaak misleidend

Brandstofkortingen: vaak misleidend

Brandstofkortingen: vaak misleidend Korting op benzine Iedereen kent vast de borden wel bij benzinestations waarop staat dat er maar liefst 6 cent of zelfs soms 10 cent korting wordt gegeven op een liter brandstof. Dit lijkt aanlokkelijk. Toch zijn de prijzen van benzine bij dergelijke pompen vaak nog veel hoger dan bij andere pompen. Korting op benzine is mooi, maar kijk eerst eens waar de korting op wordt gegeven. Als de prijs met die korting dan nog torenhoog is, is het beter even om te rijden naar een ander benzinestation

Soms wel 16 cent verschil per liter in dezelfde regio

De consument lijkt bij het tanken toch iets minder kostenbewust dan bij het kopen van veel andere goederen. Terwijl de rekening bij de benzinepomp toch aardig op kan lopen. En er verbluffende verschillen zijn. Zo kan er tussen de aankoop van een liter Euro95 soms zelfs wel 16 cent verschil zitten. Terwijl de pompen op bijna loopafstand van elkaar zijn gesitueerd.

Honderden euro besparing voor de oplettende tanker

Brandstofprijzen worden vaak 3 tot 4 keer in de week aangepast. De verschillen tussen de pompen onderling veranderen daardoor niet. Een oplettende tanker bespaart al snel honderden euros per jaar door het goedkoopste tankstation uit te zoeken. Wie voor een lage prijs gaat moet zeker niet tanken aan de snelweg. Daar wordt in bijna alle gevallen absoluut de hoofdprijs betaalt. Vanzelfsprekend omdat mensen die op de weg zitten er gemak van hebben dat de tankstations daar staan, maar ook omdat de consument het geld er dus blijkbaar grif voor neertelt. Maar ook in steden en dorpen zijn er tankstations die veel vragen en zij die het voor veel minder doen. Dat uitvinden is niet eens zo heel moeilijk. Op www.brandstofprijzen.nl en www.brandstof-zoeker.nl is vrij gemakkelijk na te gaan waar in een bepaald gebied de prijzen het laagst zijn. Overigens zijn onbemande tankstation in heel veel gevallen de goedkoopste aanbieders van brandstof. In buitengebieden waar weinig concurrentie is, kan dat overigens ook nog wel eens tegenvallen, dus opletten blijft geboden.

Onbemande stations

In het algemeen zijn de onbemande stations het goedkoopst. Dit zijn ondermeer:
  • Tinq
  • Tango
  • Shell Express
  • Esso Tank&Go
  • Firezone
  • ANWB stations
In totaal heeft Nederland zon duizend van dergelijke stations dus er is altijd wel eentje te vinden in de omgeving. Voor mensen die LPG tanken is er echter wel een tegenvaller: op onbemande tankstation mag geen LPG verkocht worden.

Bemande goedkope pompen

Naast de ombemande stations zijn er echter ook bemande pompen waar de consument nog voor een goedkope prijs terecht kan. Dit onderzoeken loont erg de moeite en een rondgang langs de verschillende stations levert al snel een duidelijk beeld op van waar de laagste prijs wordt gevraagd.

Pasjes

Daarnaast hanteren veel oliemaatschappijen ook een eigen spaarsysteem. Zo kan er gespaard worden voor Freebees, airmiles, cadeaus en andere zaken. Maar dat betekent nog niet dat de benzine ook goedkoper is. Tevens zijn er pasjes in omloop waarbij de klant wel echte korting krijgt. Die worden echter vaak alleen uitgegeven aan bedrijven, met een wagenpark.

United Consumer

Voor de individuele consument is er wel het pasje van United Consumer. Bij ongeveer 550 tankstations krijgen de eigenaren van zon pasje een korting van zon 6 cent. Ze betalen wel eerst het volle bedrag dat door de meter wordt aangeduid, maar op hun pas wordt de korting vervolgens bijgeschreven. Hoewel daardoor een kleine spaarrekening ontstaat, moet wel eerst het volle pond worden betaald. De prijs is bovendien zelfs met die 6 cent minder nog steeds gemiddeld. Toch levert het al een besparing op als mensen niet echt willen gaan zoeken naar een goedkopere variant. Bovendien kunnen de tankstation die bij United Consumers zijn aangesloten worden ingevoerd in navigatiesystemen als TomTom, Garmin of Mio.
De tankstations die zijn aangesloten bij dit systeem zijn te vinden op www.unitedconsumers.com. Wel moet eerst een lidmaatschapskaart worden aangevraagd.

ANWB leden krijgen ook korting op brandstof

Mensen die lid zijn van de ANWB kunnen ook korting krijgen door hun lidmaatschapkaart te tonen. Gebleken is echter dat maar heel weinig van de miljoenen leden dit doen. Met de ANWB-lidmaatschapskaart kan echter bij ruim 550 aangesloten bemande tankstations over heel Nederland getankt worden met korting. Ook in dit geval wordt de korting van 5 cent per liter niet direct bij de kassa afgerekend, maar op de kaart bijgeschreven. Mensen die op die manier 1000 liter hebben getankt krijgen nog eens extra korting, zodat er vanaf dat moment 6 cent per liter van de prijs afgaat. Bovendien geldt ook nog eens een startbonus van 5 euro. Op www.anwb.nl/auto/rijden/tanken-met-korting is een overzicht te vinden van de ANWB tankstations waar tegen korting getankt kan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Brandstofkortingen: vaak misleidend"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-01-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Benzineprijs
Schrijf mee!