InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Winterbanden, wat het zijn en wanneer je ze gebruikt

Winterbanden, wat het zijn en wanneer je ze gebruikt

Veel mensen wisselen als de winterse weersomstandigheden aantreden, hun zomerbanden om voor winterbanden. Wat zijn winterbanden en waarom worden ze aangeraden met winterse weersomstandigheden?

Wat zijn winterbanden?

Winterbanden zijn banden voor je auto speciaal voor de winter. Met winters weer, zoals sneeuw en gladheid, zijn ze veiliger om mee te rijden dan zomerbanden. Het rubber van een winterband is speciaal aangepast aan het winterse weer.

Verschil met zomerbanden

Een winterband is anders dan een zomerband (reguliere band). De rubbersamenstelling van de winterband is anders. Als het kouder wordt buiten, dan wordt het rubber van banden harder. Bij een winterband blijft de rubbersamenstelling flexibel tijdens winterse omstandigheden, door het speciale rubber van deze band. Je hebt beter grip op de weg, het rijdt comfortabeler en je rijdt daarmee veiliger. Ook het profiel van een winterband is anders dan dat van een zomerband. Het profiel van de winterband heeft ''lamellen''. Wanneer je rijdt vervormt het profiel van de band en grijpen de lamellen zich vast aan de weg. Omdat het profiel lichtelijk vervormt, blijft de sneeuw niet aan de band vast zitten, maar valt er weer af.

Dat het een winterband is, zie je aan een symbool aan de zijkant van de band. Het is een berg met een kristal van ijs. Ook kan er M+S op staan wat betekent: modder en sneeuw. De laatste zijn eigenlijk vierseizoenenbanden, maar worden ook in landen waar winterbanden verplicht zijn, goedgekeurd. Het bandenprofiel moet minimaal 1,6 mm zijn, is wettelijk vastgelegd. Voor winterbanden wordt tenminste 4 mm aanbevolen.

Wanneer winterbanden?

Wanneer de temperatuur onder de -7 graden komt en er veel neerslag valt is het verstandig met winterbanden te gaan rijden.

Zijn winterbanden verplicht binnen Nederland?

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Wel worden het aangeraden. Ook door de ANWB.

Waar zijn winterbanden verplicht?

In Duitsland bijvoorbeeld wordt men verplicht om met winterbanden te rijden tijdens de winter. Wanneer dat niet wordt gedaan kun je een boete verwachten. Maar naast Duitsland zijn er nog veel meer landen waar winterbanden verplicht zijn. Zie een lijst hiervan op: Wikipedia Winterbanden.

Waar koop je goede winterbanden

Er zijn allerlei websites waarop winterbanden online worden verkocht. Denk bijvoorbeeld aan de website van Popgom. Belangrijk is dat je banden kiest van goede kwaliteit. De ANWB deed in 2012 de laatste winterbandentest. Verschillende maten winterbanden zijn hierbij getest. Testuitslagen kun je vinden op: Winterbandentest ANWB

Er is tijdens deze test beoordeeld op:
  • Grip onder alle voorkomende situaties op droog wegdek, op nat wegdek, op sneeuw en op ijs.
  • Geluidsproductie
  • Verbruik
  • Slijtvastheid
  • Duurzaamheid op hoge snelheid
© 2013 - 2018 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
Wintersport: WinterbandenMet de auto naar wintersport. Een lange rit onder winterse omstandigheden. Het is van uiterst belang dat er winterbanden…
Winterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen, kosten, bestellen, test, anwb, veiligheid. Winterbanden zijn bedoeld om tijdens winterse omstandi…
De kosten van winterbandenWat kosten winterbanden? Wat zijn de voordelen, en wat is voordeliger: kopen of huren? Dat winterbanden de veiligheid in…
Autorijden als de wegen glad zijn: hoe rijd je veilig?Autorijden als de wegen glad zijn: hoe rijd je veilig?Autorijden als het glad is op de wegen. Tijdens winterse buien is het soms beter om de auto helemaal te laten staan. Maa…
Bronnen en referenties
  • http://www.profiletyrecenter.nl/winterbanden
  • http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden
  • http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest/2012

Reageer op het artikel "Winterbanden, wat het zijn en wanneer je ze gebruikt"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 16-09-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!