InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kies je autoverzekering

Kies je autoverzekering

Kies je autoverzekering “Ik heb een goede autoverzekering”… en de vrouw in kwestie die dit zegt, presenteert haar autoverzekering met de beste intenties als zijnde de meest ideale. Na enige tijd, een ongelukje wat door toedoen van iemand anders heeft plaatsgevonden en wat discussie verder, is het niet zo’n goede verzekeraar meer.

Welke verzekering past bij mij?

Je kunt niet zeggen dat een verzekering die goed uitpakt voor de een, daarom ook maar meteen goed is voor de ander. Dit is helemaal afhankelijk van je situatie en je persoonlijke wensen. Om tot de juiste autoverzekering te komen moet je dus nadenken over enkele zaken, waarbij je dit zelf kunt doen en internet kunt raadplegen (als je je wensen en eisen in beeld hebt) en vergelijken. Maar je kunt ook de tussenpersoon inschakelen die je helpt met het proces. De angst (voor het sturend helpen) voor de tussenpersoon die aan de verzekering verdient die jij kiest, is niet (meer) relevant. Sommige tussenpersonen berekenen een bepaald bedrag voor een pakket van bancaire en/of verzekeringsproducten welke ze voor je rekenen en anderzijds is de fee voor de verzekeraars vergelijkbaar.

Zelf aan de slag

Als je besluit zelf aan de slag te gaan, moet je goed bedenken dat je alleen kunt vergelijken als het ook vergelijkbaar is. Op prijs vergelijken, zonder te bekijken wat die verzekering specifiek te bieden heeft, heeft geen zin. Daarom is het beter om te bedenken wat je als belangrijk ervaart in een autoverzekering en daarna kan je pas gaan vergelijken. Het gaat als volgt.

Verplichte onderdelen

Eigenlijk is alleen een WA-verzekering verplicht. Het staat voor Wettelijk Aansprakelijk en dat is ook precies wat het dekt. Als chauffeur kan je, hoe zorgvuldig je ook bent, altijd een ongeluk veroorzaken en dan ben jij aansprakelijk voor de schade van die ander (of meerdere auto’s/personen). Deze schade wordt gedekt door de WA-verzekering. Als je zo’n verzekering hebt, is de schade aan je eigen auto dan ook voor eigen rekening.

Meer verzekeren?

Als je ook iets voor jezelf wilt verzekeren dan kan je kiezen voor beperkt casco ook wel WA+ genoemd of volledig casco ook wel allrisk genoemd. De WA+ dekt verschillende zaken zoals:
  • diefstal
  • brand
  • ruitschade
Maar dekt niet de schade die je zelf, bijvoorbeeld door een ongeluk, veroorzaakt. Deze verzekering wordt vaker genomen als een auto wat ouder wordt.

De allrisk verzekering dekt wel de schade aan de eigen auto, ook als je het ongeluk zelf veroorzaakt hebt. Wel is het zo dat er altijd zaken zijn die standaard niet meegenomen worden in de allrisk verzekering. Denk hierbij aan schade aan de banden, maar dit is altijd terug te vinden in de polis.

Passagiers verzekeren

Dan kan je er ook nog voor kiezen om passagiers te verzekeren. Als je passagier dan na een ongeluk blijvend invalide wordt of komt te overlijden, keert de verzekeraar een bepaald bedrag uit. De bedragen zijn niet overal hetzelfde en kan je terugvinden in de polis.

Extra

Kijk vervolgens naar wat andere aspecten zoals:
  • Wat je eigen risico is.
  • Is er een service voor een vervangende auto als er iets met je auto aan de hand is en zo ja, voor hoe lang geldt dit.
  • Zijn accessoires standaard meeverzekerd of moet dit aanvullend geregeld worden.

Rechtsbijstand

Specifiek voor de auto kan je een rechtsbijstandverzekering nemen. Deze kan handig zijn als er na bijvoorbeeld een ongeluk juridisch getouwtrek plaatsvindt over aansprakelijkheid, uit te keren bedragen etc. De verzekeraar neemt dit dan uit handen.

Welke verzekeraar

Als je alles in beeld hebt, kan je ook pas gaan vergelijken. Waarbij je als vrouw nog een extra mogelijkheid hebt om bij een vrouwenverzekeraar aan te sluiten. Maar het belangrijkste is dat je bij een onafhankelijke site gaat vergelijken. Er zijn verschillende sites die vergelijken, maar zijn niet altijd onafhankelijk en kunnen een verzekeraar naar voor schuiven, terwijl deze sec niet de goedkoopste is voor datgene wat je verzekerd wilt hebben. Kijk voor alle zekerheid bijvoorbeeld bij een onafhankelijke partij zoals de consumentenbond.

Tot slot

Even rondkijken kan je veel geld schelen, maar de vergelijking is zo gedaan. Je “voorwerk” is belangrijker en moet je even goed over nadenken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autoverzekering vergelijken: Waar moet je op letten?Een voordelige autoverzekering kiezen is belangrijk. Of een verzekering voor je auto goedkoop is, zegt echter nog niets…
Autoverzekering bij AllsecurAutoverzekering bij AllsecurEen autoverzekering bij Allsecur is een prima manier om je auto te verzekeren. Je kunt de autoverzekering online afsluit…
Autoverzekering voor ouderenVeel verzekeraars blijken een hogere premie te vragen aan de ouderen, indien de regelmatige bestuurder een man of vrouw…
Opzeggen & overstappen autoverzekeringOpzeggen & overstappen autoverzekeringWelke stappen moet u ondernemen om over te stappen naar een goedkopere autoverzekering? En wat is de opzegtermijn voor d…
Online autoverzekering afsluitenOnline autoverzekering afsluitenIn de Europese Unie is een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen verplicht, waarbij de bescherming van slach…

Reageer op het artikel "Kies je autoverzekering"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Woonlasten
Schrijf mee!