InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Autorijden als de wegen glad zijn: hoe rijd je veilig?

Autorijden als de wegen glad zijn: hoe rijd je veilig?

Autorijden als de wegen glad zijn: hoe rijd je veilig? Autorijden als het glad is op de wegen. Tijdens winterse buien is het soms beter om de auto helemaal te laten staan. Maar soms kan dat niet omdat de plicht roept. Of omdat er iets met iemand aan de hand is dat dringend om bezoekt vraagt. Voor rijden op gladde wegen zijn een aantal regels. Voorzichtigheid is er eentje van. Maar er moet meer gebeuren om op gladde wegen auto te rijden. Autorijden als de wegen glad zijn, je vindt er hier allerlei tips over.

Snelheid aanpassen bij gladde wegen

Bij gladde wegen is het allereerst van groot belang dat de snelheid wordt aangepast. Een weg die bedekt is met sneeuw en dus glad, vraagt om lage snelheden. Gebeurt er dan toch iets dan is nog meestal nog bij te sturen en zijn de gevolgen vaak minder ernstig. Bij een hoge snelheid raken automobilisten ook veel sneller van de weg, omdat een beetje bijremmen dan onvoldoende is. Overigens gaat het er dan ook om dat er echt veel minder hard gereden wordt. Soms kan met gladheid niet harder dan 20 kilometer per uur worden gereden over de snelwegen en in sommige gevallen als het echt spekglad is, is dat nog veel te snel. Dan wordt het gewoon stapvoets rijden.

Tijdig remmen bij gladheid

Als een automobilist te hard remt op een gladde weg raakt hij in een slip. De wielen verliezen dan namelijk de grip op de weg en die grip is al veel kleiner (zelfs vier keer kleiner dan bij normaal weer) bij sneeuw op de weg. Goed de situatie voor de auto in de gaten houden en dat op lange afstand doen zorgt er voor dat iemand op tijd kan remmen en daarbij niet een noodstop hoeft te maken. Want die werkt niet bij dergelijk weer en zorgt dus voor nog meer brokken.

Afstand houden van andere automobilisten

Als het glad is op de weg is de remweg ook veel langer. Het is dus belangrijk om een heel eind achter de voorganger te blijven zodat als er iets gebeurt er nog voldoende ruimte is.

Niet met schoenen met sneeuw achter het stuur

Veel automobilisten hebben wel eens gemerkt dat hun schoenen van de pedalen vlogen als ze net in de sneeuw hadden gelopen. Dat risico is groot bij winters weer. Maak schoenen of laarzen dus eerst droog. Ga eerst zitten in de auto, tik de schoenen eerst even af aan de buitenkant van de auto en veeg ze dan af aan de mat.

Goede banden – de besten achter

Natuurlijk is het met winters weer het beste om winterbanden te hebben. Maar ook normale banden moeten van goede kwaliteit zijn en veel profiel hebben. De banden met het meeste profiel horen overigens de achterbanden te zijn. Op die plaats is de meeste grip nodig.

Wegrijden bij gladheid

Wie wegrijdt op een glad stuk weg kan de auto het beste in de tweede versnelling zetten. Dit zorgt ervoor dat de wagen niet abrupt naar voren schiet en in de slip terecht komt.

Stabiel sturen bij gladheid: geen ruk aan het stuur geven

Wie onverwachte bewegingen aan het stuur maakt, heeft grote kans dat hij van de weg glijdt bij gladheid. Dus geen ruk aan het stuur geven, maar zo recht mogelijk rijden. Bij scherpe stuurbewegingen verliest de auto direct de grip op de weg en glijdt door in de oorspronkelijke rijrichting.

Rustig aan doen

Haast is op gladde wegen de slechtste raadgever die een mens kan bedenken. Wie ergens persé op tijd moet zijn, moet dus gewoon heel vroeg vertrekken. Dan kan rustig gereden worden en daar vraagt winters weer nu eenmaal om.

Winterbanden voorkomen echt niet alles als het glad is op de weg

Natuurlijk zijn winterbanden ingesteld op winterse buien en een koud wegdek. Maar het betekent niet dat mensen dan maar als gekken kunnen jakkeren als de weg glad is. In tegendeel: ook met winterbanden krijgen mensen gewoon ongelukken. Minder voorzichtig zijn is er echt niet bij als Koning Winter zijn intrede op de wegen heeft gedaan.

De bocht nemen bij gladheid

De bocht nemen op gladde wegen vraagt om voorzichtigheid. Voor de bocht moet afgeremd worden, want remmen in de bocht zelf vergroot het slipgevaar. Bovendien is gasgeven in de bocht ook vragen om problemen. Doe dat dus niet, maar laat de auto gewoon uitrollen tot de bocht voorbij is en geef vervolgens op een recht stuk weer langzaam en voorzichtig gas.

Jas uit in de auto in de winter

In de winter is het koud. Sommige mensen zitten daarom als Michelinpoppen achter het stuur. Ook dat bevordert de veiligheid niet en het is in dat soort omstandigheden verstandiger om iets aan te trekken dat de bewegingsvrijheid van de armen niet belemmert.

Toch in de slip?

Soms gebeurt het toch: in een slip. Trap in dat geval direct de koppeling in en stuur de auto naar de richting die u wilt. Als u dan gewoon blijft glijden, probeer dan rustig bij te remmen. Slippen betekent echter in de meeste gevallen wel dat de snelheid te hoog was.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips bij sneeuwval in het verkeerTips bij sneeuwval in het verkeerWanneer de eerste sneeuwvlokken neerdalen in Nederland kun je het alweer raden; Chaos op de weg, en het volledige verkee…
Verkeer - Winter, gladheid en autorijdenVerkeer - Winter, gladheid en autorijdenAuto rijden in de winter bij ijzel, sneeuw en gladheid. Alhoewel we in Nederland niet vaak meer geconfronteerd worden me…
Vredestein autobandenVredestein autobandenVredestein is een zeer bijzonder bedrijf wat alle bedrijfsprocessen tot in de finesses beheerst. Er worden ook grote inv…
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
Bandenspanning winterbandenBandenspanning winterbandenDe winterband kan al gebruikt worden als de temperaturen uitkomen beneden de zeven graden Celsius, omdat met die tempera…

Reageer op het artikel "Autorijden als de wegen glad zijn: hoe rijd je veilig?"

Reacties

Gre van den Bos, 05-02-2015 14:35 #5
Vroeger heb ik geleerd dat als je bij glad weer plotseling moet remmen, je de koppeling in moest trappen en pompend remmen. Is dat voor de auto's van tegenwoordig nog van toepassing? Reactie infoteur, 10-02-2015
Ja hoor dat is nog steeds van toepassing.

Tom, 20-01-2011 17:21 #4
Dat de achterbanden het beste moeten zijn, klopt nog steeds als een bus! OOK met voorwielaandrijving. Het glijden van je auto over de voorwielen (voorwielslip, doorglijden, onderstuur) is vrij eenvoudig te corrigeren: gas los, minder scherp sturen en dan de auto zo weer "opvangen". Het wegglijden van de achterbanden (achterwielslip, overstuur, uitbreken) is veel lastiger te corrigeren: ONMIDDELLIJK ontkoppelen en tegensturen (in de richting die je eigenlijk in wil). De achterwielslip is zoals gezegd veel en veel lastiger te corrigeren en venijniger dan een voorwielslip. Dat wil je gewoon echt niet meemaken. Daarom: bij vervangen van banden: achterbanden naar voor, nieuwe banden achterop!

Henk, 08-02-2010 20:16 #3
Citaat

"De banden met het meeste profiel horen overigens de achterbanden te zijn. Op die plaats is de meeste grip nodig."

Klot dit nu nog wel? de meeste auto hebben tegenwoordig voorwiel aandrijving toch?

Lianne, 09-01-2010 10:22 #2
Ja precies, helemaal mee eens. Lieve help, hoeveel mensen rijden er tegenwoordig niet met een automatische versnelling?! Graag tips!

Writingsuus (infoteur), 07-01-2010 23:03 #1
Een prima artikel, alleen mis ik de informatie over wat te doen bij gladheid als je een automaat hebt. Ik lees veelal tips over dingen die je met de koppeling moet doen. Maar als je geen koppeling hebt, schiet dat natuurlijk niet zo op.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-12-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Autorijden in de winter
Reacties: 5
Schrijf mee!