InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tarieven tolwegen en toekomstige tolwegen in Nederland

Tarieven tolwegen en toekomstige tolwegen in Nederland

Tarieven tolwegen en toekomstige tolwegen in Nederland In Nederland moet je op sommige plekken tol betalen. Ook voor een aantal nog in aanbouw zijnde wegen zal in de toekomst tol worden geheven voor auto's en vrachtwagen. In Nederland betaal je nu tol voor de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel. Voor de Wijkertunnel en de Noordtunnel geldt een schaduwtol. Wegen waarvan bekend is dat er in de toekomst tol zal worden geheven zijn de A15 Ressen - Zevenaar, de Blankenburgtunnel (A24) en de Tunnel onder de Maas bij Krimpen (A38).

N62: Westerscheldetunnel

De Westerscheldetunnel is een tweebuizige wegtunnel die ligt in Zeeland en hij is onderdeel van de provinciale weg N62. Hij is met een 6,6 km de langste wegtunnel van Nederland en de op vijf na langste van Europa. Aanvankelijk zou de tunnel privaat gefinancierd worden, maar dit ging niet door en in 1995 is het besluit genomen om de Westerscheldetunnel door het Rijk te laten bouwen. De bestaande veerdiensten konden daarmee uit de dienst genomen worden. De N58 van Breskens naar Sluis en de N60 van Perkpolder naar Kapellebrug zijn gesloten. De Westerscheldetunnel is open sinds 2003. Er gaan circa 16.000 voertuigen per etmaal doorheen. Het voltarief voor de tunnel in 2013 is als volgt:

VoertuigTarief
Personenauto 5,00
Personenauto met aanhanger 7,45
Motoren 2,50
Lichte vrachtwagen 18,20
Zware vrachtwagen 25,00
Veelgebruikers kunnen gebruik maken van de Veelgebruikerskorting. Wie met een T-tag betaalt heeft recht op een gereduceerd tarief.

N217: Kiltunnel

De Kiltunnel is een 901 meter (406 meter gesloten) lange tunnel in Zuid-Holland en die onderdeel uitmaakt van de provinciale weg N217. De tunnel gaat onder de Dordtsche Kil tussen 's-Gravendeel en Dordrecht. De Kiltunnel is de enige tunnel onder de Dordtsche Kil door. Hij werd geopend in 1977, gelijktijdig met de Drechttunnel. Er gaan circa 10.000 voertuigen per etmaal doorheen. Tol is van toepassing op het snelverkeer. Het voltarief voor de tunnel in 2013 is als volgt:

VoertuigTarief
Lager dan 2.30 meter 2,00
Hoger dan 2.30 meter 5,00
Wie met een Telecard betaalt heeft recht op een gereduceerd tarief.

In het geval van incidenten in de Drechttunnel (A16), dan is de omleidingsroute via de Heinenoordtunnel en de Kiltunnel. De Kiltunnel wordt in dat geval tolvrij.

A9: Wijkertunnel (schaduwtol)

De Wijkertunnel is een 680 meter lange tunnel in Noord-Holland en maakt deel uit van de snelweg A9. De tunnel ligt onder het Noordzeekanaal en verbindt het Westelijk Havengebied van Amsterdam met de havens van IJmuiden en de Noordzee. Hij loopt parallel aan de Velsertunnel. Omdat deze overbelast raakte, werd in de jaren '80 besloten tot de aanleg van een tweede tunnel. Deze werd uiteindelijk in 1996 opengesteld voor voertuigen. Er gaan circa 58.000 voertuigen per etmaal doorheen.

De Wijkertunnel is een zogeheten PPS-project (Publiek-private samenwerking). Een consortium van banken betaalde circa 75% van de kosten en de overige kosten werden bijgedragen door de overheid. De Rijksoverheid betaalt hiervoor gedurende 30 jaar een schaduwtol per gepasseerd voertuig. Als weggebruiker merk je hier niet direct iets van: het wordt betaald vanuit de belasting.

A15: Noordtunnel (schaduwtol)

De Noordtunnel is een 540 meter lange tunnel in Zuid-Holland die onderdeel uitmaakt van de A15 bij Alblasserdam. De tunnel gaat onder de rivier de Noord door in het oosten van de agglomeratie Rotterdam, nabij Alblasserdam, Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht. Hij werd geopend in 1992 voor verkeer. Er gaan circa 106.000 voertuigen per etmaal doorheen. Hij ontlast daarmee de Brug over de Noord.

Ook de Noordtunnel is een zogeheten PPS-project (Publiek-private samenwerking). De Rijksoverheid betaalt hiervoor een vast bedrag per gepasseerd voertuig. Als weggebruiker merk je hier niet direct iets van: het wordt betaald vanuit de belasting.

Toekomstige tolwegen in Nederland

Wegen en tunnels waar in de toekomst mogelijk tol voor moet worden betaald zijn de volgenden:
  • A15 Ressen - Zevenaar
  • A24 Blankenburgtunnel
  • A38 Tunnel onder de Maas bij Krimpen

Minister van Verkeer en Waterstaat Schultz van Haegen liet in november 2013 weten af te zien van het plan om tol te heffen voor de nieuwe verbinding van de A13 en de A16 bij Rotterdam, waarvan eerder sprake was. In tegenstelling tot een eerder belofte dat alleen tol zou moeten worden betaald door vrachtwagens, zal voor gebruik van de Blankenburgtunnel - waarvoor het begin van de bouw gepland staat in 2015 - toch ook door automobilisten tol betaald moeten worden.
Gerelateerde artikelen
Hoogte van het vakantiebudget?Hoogte van het vakantiebudget?Nederlanders geven veel geld uit aan vakanties. Het gaat hierbij niet alleen om de kosten van de reis, maar ook om de ui…
Tolbadge Frankrijk (télépéage ook in Spanje en Portugal)Tolbadge Frankrijk (télépéage ook in Spanje en Portugal)De tolbadge is de elektronische tolbetaling in Frankrijk, Spanje en Portugal, ook wel télépeage genoemd. Gebruik zo de a…
Vakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetVakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetTolwegen en het autovignet in 2019 en 2020. Wie door Europa reist, weet dat hij zijn portemonnee vaak moet trekken voor…
Op vakantie naar Amerika, wat je moet weten en tipsOp vakantie naar Amerika, wat je moet weten en tipsVeel mensen willen graag eens naar Amerika, dit kan naar New York zijn of naar een andere plaats. Als je naar Amerika wi…
De Renault 4: bedrijfswagens met logo's R4, R4f4, R4f6De Renault 4 was gewild als bedrijfswagen vanwege de relatief grote binnenruimte en bedrijfszekerheid, die gekoppeld was…
Bronnen en referenties
  • NOS - http://nos.nl/artikel/569962-schultz-geen-tol-nieuwe-a13a16.html
  • Wikipedia (Wegenwiki)

Reageer op het artikel "Tarieven tolwegen en toekomstige tolwegen in Nederland"

Reactie

Bert Meeuwissen, 08-08-2018 15:22 #1
Wat is het gereduceerde tarief voor de Kiltunnel hoger dan 2.30 meter met telecard.
Alvast dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Bert Meeuwissen.

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 11-11-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!