Schadeformulier digitaal invullen
Het invullen van een schadeformulier kan via de website mobielschademelden.nl of door middel van een app voor de smartphone. De mogelijkheid dit op papier te doen is per 2014 bij een aantal verzekeraars vervallen. Het papieren schadeformulier is toen namelijk door een aantal verzekeraars afschaft en vervangen door het digitale schadeformulier. Deze methode is sneller en voor verzekeringsmaatschappijen kostenbesparend. Voor wie niet in het bezit is van een smartphone of digitaal niet erg vaardig is kan dit vervelend zijn. Gelukkig zijn er nog tal van verzekeraars die wel papieren formulieren accepteren.
Werken met het digitaal schadeformulier
Het
Europees schadeformulier of
aanrijdingsformulier is een standaard document dat moet worden ingevuld wanneer je een aanrijding hebt gehad met een ander voertuig, en er aan één of beide voertuigen schade is ontstaan. Je vult hier op in wat er gebeurd is en je noteert de gegevens van de andere partij. De verzekeraar kan vervolgens aan de slag met het document. De meeste automobilisten hadden dit formulier vroeger dan ook altijd bij zich in de kofferbak of het dashbordkastje. Het zag er in alle EU-landen hetzelfde uit voor wat betreft de opmaak zodat het ook eenvoudig was het in te vullen wanneer je een aanrijding had met iemand uit een ander Europees land.
Sinds 2011 is het ook mogelijk het schadeformulier in te vullen met een
smartphone of
tablet. Door naar
mobielschademelden.nl te gaan of door de speciale
app te downloaden via de Appstore of Google Play kan ook de digitaal vaardige weggebruiker eenvoudig de schade en overige gegevens doorgeven aan de betreffende verzekeringsmaatschappij(en). Uit onderzoek blijkt dat een melding via de app in tien minuten kan worden gedaan en daarmee levert deze methode veel tijdwinst op, zowel voor de betrokkenen als voor de verzekeringsmaatschappij.
Sinds 2014 alleen nog maar digitaal?
'
Wees hoffelijk, blijf kalm, word vooral niet boos'. Deze tekst prijkte jaren op het Europees Schadeformulier. In een poging de kwaliteit van de ongevallenregistratie te verbeteren en de afhandeling sneller te maken is het digitale formulier ingevoerd als methode voor het administreren van schades na een aanrijding. Er zijn verzekeraars die besloten hebben vanaf 2014 nog uitsluitend met digitale schadeformulieren te gaan werken. Anno 2019 blijken er echter nog veel verzekeraars te zijn die ook nog gewoon het papieren schadeformulier accepteren of dit zelfs verplicht stellen. Ben je je aan het oriënteren op een schadeverzekering dan is dit dus een punt om rekening mee te houden bij je keuze.
Lastig voor ouderen
Niet iedereen is blij met het digitale schadeformulier. Ben je niet in het bezit van een smartphone of computer dan zul je in een situatie waarin je mogelijk toch al erg geschrokken bent ook nog eens van alles moeten regelen. Vooral bij
ouderen en mensen die niet wensen mee te gaan in alle digitale ontwikkelingen zal dit slecht vallen. Waar het nogal eens voorkomt dat mensen valse gegevens opgeven komt bij het digitale formulier bovendien ook nog eens de fysieke handtekening op het formulier te vervallen. Mensen die hierdoor in de problemen komen kunnen zich het beste wenden tot hun verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon.